Kronik

Underretninger om udsatte børn er der nok af. Det er ressourcerne til at hjælpe dem, som mangler

Mine lærerkollegaer og jeg taster løs og sender den ene underretning om børn, der mistrives, efter den anden afsted til kommunen. Nogle gange kommer der ingen hjælp, og når der gør, er det ofte for sent. Derfor forstår jeg ikke regeringens snak om straf af lærere og forældre til socialt udsatte børn
Vi oplever, at vores børnesager kan skifte socialrådgiver flere gange, før der bliver handlet. Jeg har desværre også set eksempler på, at sager er forsvundet i systemet, skriver dagens kronikør, der arbejder som folkeskolelærer.

Vi oplever, at vores børnesager kan skifte socialrådgiver flere gange, før der bliver handlet. Jeg har desværre også set eksempler på, at sager er forsvundet i systemet, skriver dagens kronikør, der arbejder som folkeskolelærer.

Sigrid Nygaard

17. marts 2018

En lille dreng på otte år står og skriger af sine lungers fulde kraft på gangen uden for mit klasseværelse. Hans pande har dybe furer, og hele ansigtet knuger sig sammen ligesom hans knyttede næver. Han dirrer af raseri. Pludselig sparker han ruden ind til klasselokalet i stykker, og glasset splintrer omkring ham.

Drengens klassekammerat, en anden lille dreng, som står inde i klasselokalet sammen med mig, bliver bange. Hurtigere, end jeg kan nå at reagere, springer den skræmte elev ud af et vindue mod gården. Han løber om et hjørne og klatrer op på taget af skolebygningen, som heldigvis kun er i én etage. Drengen, der har smadret ruden, skriger stadig, og andre nysgerrige børn står og ser måbende til. Kaos, kaos, kaos.

Heldigvis kom ingen til skade ved episoden. Men det burde slet ikke være sket.