Læserbrev

68’erne er ikke identisk med 68-generation

68’erne forsøgte sig med et opgør mod autoritære former i mangfoldige afskygninger, men var en mikroskopisk delmængde af den samlede 68-generation
6. april 2018

Som gammel 68’er-mand føler man sig virkelig fejret her i 50-året.

Først er vi pædofile, og så stemmer vi på Dansk Folkeparti (DF). Inden året er omme, fejres vi vel også for vores hyldest til Assads heroiske massakre på det syriske folk?

Johannes Andersen fra Aalborg Universitet har undersøgt 68-generationens vælgeradfærd. Det er den hidtil mest venstreorienterede generation blandt de undersøgte. Den har dog bevæget sig mod højre, især mændene, hvoraf nogle nu er begyndt at stemme på DF.

68’erne forsøgte sig med et opgør mod autoritære former i mangfoldige afskygninger. Men vi var en mikroskopisk delmængde af den samlede 68-generation. Johannes Andersens undersøgelse siger derfor intet om 68’erne og deres vælgeradfærd.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jens Thaarup Nyberg
  • Eva Schwanenflügel
  • Tino Rozzo
  • Hans Larsen
  • Ivan Mortensen
  • Steffen Gliese
Jens Thaarup Nyberg, Eva Schwanenflügel, Tino Rozzo, Hans Larsen, Ivan Mortensen og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hans Houmøller

Hvis man gerne vil lave et ekkorum at tale om 68 i, skal man blot fortsætte med at ekskludere 68ere, så man kan slippe for at høre på dem.

Jeg er snart mere end træt af at læse alle de yngre, der kloger sig og ikke mindst skælder ud på alt, hvor tale 68 indgår.

I andre tråde i andre medier har jeg opfordret til at t a l e med nogen, der levede på det tidspunkt for at nuancere billedet, men det er man ikke interesseret i.

Min tålmodighed er ved at være opbrugt, og jeg orker ikke at blande mig mere, men det var vel også meningen at få hældt sådan nogen som os, der levede i 1968, ned af brædtet.