Jeg skal ikke gå her og være bilhader, men jo, det skal jeg så alligevel. Jeg må indrømme, at jeg særligt i weekenderne tænker meget over, hvor alle de biler skal hen. Hvad det er, de skal nå, når føreren tvinger den stakkels bil fremad på en ellers rar søndag?
Jeg kan forstå behovet for at køre bil, når der er et sted, man skal hen, som det er svært at nå med de offentlige transportmidler eller på cykel. Jeg kan forstå det, når man skal gøre sin borgerpligt ved møjsommeligt at tvinge sig selv igennem alle de andre biler for at møde ind klokken otte. Men hvor skal alle de biler hen i weekenden? Er det, fordi København er blevet en by befolket af jyder, der alle skal tilbage til fastlandet for at besøge bedsteforældre i Trekantsområdet? Eller er København i weekenden bare et frygteligt sted at opholde sig, så det gælder om at flygte hurtigst muligt?
Her må jeg nok hellere bekende kulør og indrømme, at jeg ikke kender noget til nogen eventuelle glæder ved at køre bil, så hvis det er det, det handler om, må jeg melde pas. Til gengæld kender jeg efterhånden heller ikke til glæden ved ren luft. Hver eneste dag tager jeg cyklen på arbejde, og jeg akkompagneres af den ene udstødende metalkasse efter den anden. Jeg forstår. Der er nogle, som bor længere uden for byen end mig, og de skal naturligvis også have lov til at passe deres arbejde. Så er det bare, at jeg spørger, hvad det er, de skal passe om søndagen? Der, hvor alle endelig har mulighed for at passe dem selv, skal de alligevel ud og passe noget andet, og det virker ærlig talt barnligt. Kunne vi ikke lave en aftale om, at jeg accepterer støj, forurening, nedkørsel og mulige lungesygdomme seks ud af ugens syv dage, men at jeg til gengæld slipper for det om søndagen?
Jeg forstår, at det selvfølgelig ville være svært at håndtere i provinsen, hvor afstanden mellem mennesker kan være så stor, men i byerne burde det altså ikke være noget problem. Så kan man mene, at jeg vil begrænse folks frihed, men helt ærligt: Selv i USA er de kommet i tvivl om retten til at bære våben, og måske ville det faktisk være helt anstændigt, hvis vi sagde, at det bare en enkelt gang om ugen var sådan, at billisternes frihed blev begrænset bare lidt? Jeg synes, den er rigeligt stor i det daglige. I hvert fald fylder bilisterne meget for dem, der har frihed nok i en cykel.
Jeg vil tro, en hel del af dem skal på arbejde.
Ingen lukkelov for butikker, masser af transport af varer og personer og dermed chaufførarbejde, skifteholdsarbejdere, ejendomsmæglere, politibetjente, plejepersonale, sundhedssektoren, fedtnisse-entusistar som kører en tur ud for at motionere...
Ikke at forglemme alle de, der arbejder på cafeer og restauranter, i biografer,teatre, kulturhuse, på gallerier og museer - og som lider gevaldigt under, at den kollektive bustrafik ikke rigtigt synes at mene, folk har behov for at blive transportere ret meget i week-enden - skal jeg hilse og sige fra mig selv, der har haft rigtigt mange søndagsvagter og især om vinteren har bandet over de ELENDIGE køreplaner.
Men ikke desto mindre er forureningen af vores livsvigtige ilt en alt for høj pris at betale for de fossile bilers komfort. Det er kort sagt dumt. Hvilket jo desværre er reglen snarere end undtagelsen i måden samfundet indrettes. På landet er danmark f.eks. ofte et stinkende gyllelokum. Ubegribeligt at turisterne gider det.
El-busser overalt !! GRATIS !!
18/apr/2018
Kære Venner,
jeg kan huske det:
Et regerings-indgreb som følge af olie-krisen
førte til de bilfrie søndage.
Den 25. november 1973 trådte de bilfrie søndage
i kraft, og de varede til den 10. februar 1974.
Bilisterne fik dog lov til at køre på den søndag,
hvor det var lillejuleaften.
Venlig hilsen
Claus
PS: Jeg boede der dengang med kone og to børn på
Nørrebrogade 201 A, 4. sal til højre, København :-) ...
Var det virkelig kun så kort tid med de bilfrie søndage, ikke desto mindre var det herligt, kørte på rulleskøjter på Køgevejen :-)
Så stjerneskud fra motorvejen
og padder i måneskin
natsværmere på vinduesviskerne
græshopper i grønnen lund
Bier sværmede i hobetal
biller i barken bed
ormene fandt tid og sted belejligt
fuglene fandt føde her og der
Egernet i det høje træ
man tænker vel sit
om sit eget levested
men ikke mennesket, det fornøjede.
Tilsidst der ikke fandtes levesteder
for alskens dyr i og uden fælder
vi mennesker lavede et habitat
der kun handlede om vores egne steder
Urimeligt det er for planeten
at mennesket skal bestemme arter
og skruer sig op på gudeligt plan
når indsatsen er mildest talt sen
PS.
Digt ikke særlig gennemtænkt, men følt :-)
Indfør road pricing, sådan for lidt social screening. Så er der bedre plads til os med de dyre biler. Vi fortjener det.