Læserbrev

Curlingmor, du ødelægger uddannelsessystemet!

Curlingmoderens fornemmeste opgave er at sørge for, at deres små pus ikke falder og slår sig, når det kommer til livets store udfordringer. Det begynder til gengæld at blive problematisk, når mor ikke har styr på uddannelsessystemet
4. april 2018

»Når du er færdig med 9. klasse, må du helt selv vælge, hvad du vil. Du skal bare gennemføre gymnasiet først.«

Sådan lød det fra min mor, da jeg spurgte om hjælp til den største beslutning i mit liv, og jeg er langtfra den eneste.

Begrundelsen er altid den samme, når mor prædiker uddannelseshjælp ved middagsbordet.

Vi skal have noget at falde tilbage på, når vi vælger den forkerte uddannelse. Curlingmoderens fornemmeste opgave er jo at sørge for, at deres små pus ikke falder og slår sig, når det kommer til livets store udfordringer. Det begynder til gengæld at blive problematisk, når mor ikke har styr på uddannelsessystemet.

Vi skal tro på, at de unge mennesker er i stand til at beslutte, hvorvidt de vil gå i en gymnasieklasse eller skrue i biler. Uddannelse handler om interesse, og mødrene skal ikke bremse de unge i deres uddannelsesforløb, fordi de er bange for store beslutninger.

Jeg brænder for at være smed, og havde jeg lyttet til min mor dengang i 9. klasse, havde jeg i år fået en halvdårlig studentereksamen. Jeg vil ikke spilde min tid på at blive en halvdårlig akademiker, når jeg vil være verdens bedste smed.

Glenn Kaalund Nicolaisen, Holstebro

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• ulrik mortensen
ulrik mortensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Glenn, snak med din mor om problemet, i stedet for at prøve at generalisere om din personlige historie.

Curlingforældre lægges for had, selvom de kun gør, hvad der er god skik i de øvre samfundsklasser.