Læserbrev

Energiforureneren skal betale

Hvorfor er dieselolie billigere end el? Hvis vi øgede prisen på olie, kunne vi bruge pengene på elstandere til elbiler i stedet for
Debat
1. maj 2018

En liter dieselolie svarer i brændværdi til 10 kWh.

Hvordan kan det være, at en liter dieselolie – som er 100 procent fossilt brændstof – koster otte-ni kroner, mens den samme energi i el koster mere end 20 kroner?

Hvorfor øger vi ikke olieprisen til omkring 20 kroner?

Da vi bruger cirka seks milliarder liter olie til transport pr. år, vil hver krone forøgelse give seks milliarder kroner i statskassen.

For dem kunne man vel få en million elstandere til elbiler, og der ville være masser af penge i kassen til grøn omstilling.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Morten Bøttzauw

Det er netop denne forskel i beskatning der gør at jeg bruger diesel i mit oliefyr til at lave varmt vand til bad. Jeg ville hellere bruge dejlig vindmøllestrøm, men med den brandbeskatning der foreligger (over 66%) er det økonmisk vanvid, selvom det er økologisk fornuftigt.
Jeg bruger solvarme, når det er muligt, men solen skinner desværre ret sjældent i Danmark, og slet ikke om vinteren !!!
Lavere beskatning af vindmøllestrøm, i stedet for at sælge den til udlandet nærmest gratis om natten !!!!
Morten B.

Eva Schwanenflügel, Randi Christiansen og Thorkil Søe anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Det er der en god teknisk forklaring på.
Når elektricitet produceres på konventionelle kraftværker(termiske) er det kun halvdelen eller mindre af den indfyrede energi der bliver til elektrisk energi.
Resten er tab. Den tabte energi- spildvarmen- udnytter vi dog i Danmark ret effektivt som fjernvarme.
For at undgå at der blev varmet op i boligerne med elektricitet, måtte elektriciteten nødvendigvis afgiftsbelægges, således at en kWh El er langt dyrere end en kWh købt som olie.
Det er årsagen.
I dag hvor varmepumper kan firedoble den indfyrede El energi og næsten halvdelen af elforsyningen er vindkraftbaseret, er det tid til forandring.
F.eks ved at fjerne elfafgiften når strømmen benyttes til opvarmning via varmepumer.
Derved vil gas og oliefyr stille og roligt blive udfaset - på ren markedsvilkår.
Men det er da korrekt at prisen på fossil energi (kul- olie-gas) også kan sættes op, så den pr. kWh
koster det samme som energi fra El.
Altså køb 1 og betal for 5 .
Det vil i så tilfælde være verdensrekord på beskatningsområdet.