Folk

FOLK

I dag er det dronning Margrethes fødselsdag. Hun fylder 78 år.

I dag er det dronning Margrethes fødselsdag. Hun fylder 78 år.

Jørgen Jessen

16. april 2018

Dronningen

I dag er det dronning Margrethes fødselsdag. Hun fylder 78 år. Hun har nu været Danmarks dronning i 46 år. Hendes fulde navn er Margrethe Alexandrine Þorhildur Ingrid. Navnet Þórhildur er islandsk, fordi hendes farfar var konge af Island.

Kongen

I 1960 mødte dronning Margrethe og hendes kusine, prinsesse Astrid af Norge, kongen af rock’n’roll, selveste Elvis Presley, i Hollywood. Dronningen var ikke imponeret og udtalte senere: »Jeg synes, han var rædselsfuld.«

Illustratoren

Ingahild Grathmer illustrerede i 1977 J.R.R. Tolkiens bog Ringenes Herre. Denne frøken Grathmer var helt og aldeles ukendt, for det var nemlig dronning Margrethe, som stod bag tegningerne under pseudonymet Ingahild Grathmer.

Prinsen

Sidste år, da Margrethe fejrede sin fødselsdag, havde hun prins Henrik med på balkonen, da hun vinkede til folk fra Marselisborg Slot. Det bliver spændende at se, hvordan frøken Grathmer klarer sig, når hun for første gang skal vinke uden prinsen.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Marianne Olesen

Mathilde Klammer Gravesen: Det var en møgtarvelig kommentar om Dronningen i sidste billede på FolK i dag. Ufølsom, ukærlig, unødvendig.

Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Jeg så gerne Margrethe pensioneret og monarkiet sendt på historiens mødding. Men jeg er enig med Marianne Olesen ovenfor: Kommentaren er lige præcis møgtarvelig, ufølsom, ukærlig og unødvendig.

Du bør skamme dig, Mathilde Klammer Gustavsen.