Muligvis læser jeg Moderne Tiders indslag: »11 Radio24syv-programmer som kan sendes fra Jylland« (7. april 2018) helt forkert. Måske ville Moderne Tider vise, hvor interessant det faktisk ville være med en landsdækkende radiokanal, der ikke havde København som udgangs- og omdrejningspunkt, men det var ikke det indtryk, jeg fik af at læse avisen.
En radiokanal, der har hovedsæde i Aarhus vil være noget andet end en med hovedsæde i København eller Skive, det er klart. Men at forestille sig, at der hverken i Aarhus eller Skive kunne laves nationalt gyldig radio, synes jeg er absurd (og i øvrigt sendes der jo allerede nu radio fra for eksempel Aarhus, der når ud til hele landet). Og at Radio24syv så ligefrem ifølge Moderne Tider skal »reddes«, hvis kanalen skulle flytte fra København! Ideen om, at når noget foregår i København, er det vigtigt for alle i hele Danmark, men ikke når noget foregår i Glyngøre, kan virke så indgroet, at vi ofte går glip af en helt masse spændende historier. København er dejlig som København, men Danmark ville være et trist land, hvis det ikke bestod af andet end København og dens tro kopier. Der er forskel på København og Jylland, det er der ingen tvivl om, men det er nogle gange som om, at Københavns glæde over mangfoldighed bremses, når bygrænsen krydses.
Jeg har selv boet i København en overgang, men byen er for mig noget, man flytter til og siden flytter fra. Man flytter fra byen for igen at være tæt på alt: vandet, skoven, fuglene, rådyrene, markerne. Nu drømmer jeg om at flytte tilbage til Salling, hvor jeg er født og opvokset – og jeg drømmer om at kunne bo der med min colombianske mand. Jeg ved godt, at der sikkert er mennesker i Salling, så vel som i resten af Danmark, som synes, det er skønt, at reglerne for familiesammenføring er stramme, men jeg tror ikke, at verden bliver et bedre sted, hvis jeg graver kløften mellem mig og dem dybere. Det, der irriterer mig og min mor (der har holdt Information så langt tilbage jeg kan huske), og måske også en del andre jyder, ved Moderne Tiders ’redning’ af Radio24syv er vel i bund og grund, at vi mener, at latterliggørelse af det og dem, der ikke er som os, er kedeligt og uambitiøst.
So true!
En anden kommentar fra Jylland.
Detm er det sted jeg holder af, det er her jeg kan finde ro og hvile. Og selvfølgelig sker der noget her i Jylland, men pulsen, den er primært i København.
Glyngøre er pragtfuld, men hvis du lever af kontakt med kulturpersonligheder ikke ligefrem det ideelle valg. Kbh er et godt valg for 24-7.
Kære Dea, forstår alt du siger.
Men 24/7 ville ophøre med at være den nuværende radio hvis den flyttede. Det er en radio, der lever af og med landspolitik, og det er simpelthen ikke muligt at få Folketinget til at flytte med til Aarhus, uanset hvor dejligt der er i Jylland - som jeg også selv foretrækker fremfor hovedstaden, der er alt for hektisk og stressende :-)
PS.
# Hvorfor flytter Folketinget ikke til Aarhus
Hvorfor flytter DF ikke til Sønderborg? Et FM bånd som sender mågeskrig fra Glyngøre? Hvorfor må provinsen ikke være provins og hovedstaden... hovedstad? Hvad er problemet? Grundpriser? Forladte gårde? Jeg troede at man netop tog på landet for at nyde ensomheden.
Anders Sigsgaard: Jeg vil starte med at sige, at jeg synes, det er en helt igennem åndssvag idé at flytte radio 24/7 til Århus - eller for den sags skyld at flytte den nogen som helst steder hen.
Noget andet er at latterliggøre jyder og Jylland i den retning - samt at give udtryk for sin n.sten totale uvidenhed om "provinsen".
i den retning er dit indlæg meget eksemplarisk.
Nej, at bo i Jylland er IKKE nødvendigvis at være flyttet på landet - og nej, man flytter heller ikke nødvendigvis p landet for at nyde ensomheden. Det kan tænkes, at man har sin indtægt der, at det er det tætteste på ens arbejdsplads, hvor man har råd til at bo ordentligt - og for resten behøver man ikke være ensom "på landet".
Der lyder andet end mågeskrig fra Glyngøre - ja, selv fra Glyngøre. Har du været der? Så¨var det vist for resten ikke Glyngøre, man foreslog at flytte radiostationen til ...
Du skulle prøve at kigge lidt nærmere på dine egne fordomme. Ja, Sønderjylland er den landsdel med højest stemmetal til DF - men så stor er forskellen altså heller ikke.
I stedet for at se på den slags forskelle kunne du jo spørge til, hvorfor journalister fra de såkaldte landsdækkende dagblade stort set aldrig dækker sager ret meget vest for Valby Bakke?
Hvorfor skulle Carl Holst flytte til københavn, før hans sag blev interessant for medierne?
Hvorfor skrives der ikke om letbanen i Århus, hvorfor analyser de store medier ikke den sag - det kunne jo dog, om ikke af andre grunde, være et interessant indslag i diskussionen om letbaner i København?
Hvorfor er der ingen diskussion om, hvorvidt det kun er århusianerne, der har dummet sig - eller om trafikministeriet forhaler sagen?
Hvorfor er der tavshed i de store medier om de store skandaler i teknik-forvaltningen i Århus?
En smule fokus på kommunal forvaltning uden for København - det kunne vi bruge. Man skulle jo tro, at journalister var en lille smule bevægelige - eller at der evt. kunne placeres enkelte af dem udenfor hovedstaden?
Det ville gavne adskillige menneskers almene oplysning, såvel i hovedstaden som udenfor. Det kunne måske også kvalificere de humoristiske indslag om Jylland.
Derimod er vi egentlig ikke interesserede i radio 24/7, og slet ikke i at folketingets vagthunde flyttes herover.