Læserbrev

Lønnen i staten afskrækker mig fra at tage et job, der kræver mere end at sidde foran en computer

Jeg har arbejdet som pædagogmedhjælper på fuldtid. Heldigvis kun et halvt år. For hver dag, jeg kom hjem, var mit hoved fuldstændigt bombet og min krop fysisk udmattet
20. april 2018

Da jeg skulle vælge, hvilket studie jeg ville starte på, havde jeg meget oppe at vende. Men jeg valgte i sidste ende akademikervejen – alt andet er for hårdt og nedslidende.

Jeg har arbejdet som pædagogmedhjælper på fuldtid. Heldigvis kun et halvt år. For hver dag, jeg kom hjem, var mit hoved fuldstændigt bombet og min krop fysisk udmattet. Jeg elsker ellers samværet med børn, men så det i sidste ende aldrig som en mulighed at blive pædagog, da det sled min krop for meget.

Jeg overvejede også at blive sygeplejerske. I sidste ende blev min kvalme, hver gang jeg så blod, det vidnende argument. Og gudskelov for det. For nylig var jeg forbi traumecenteret på Rigshospitalet en fredag aften med en ven.

Der fik jeg indblik i sygeplejerskernes hårde arbejdsopgaver, den stress, de udsættes for, umulige patienter og hårde arbejdstider. Da jeg gik derfra klokken fire om morgenen, var jeg endnu engang bekræftet i min beslutning om at vælge en lang, videregående uddannelse.

Men pædagoger og sygeplejerske er bare to eksempler på arbejdsgrupper, der arbejder hårdt i staten, og hvis arbejde man ikke skal kimse ad. De fortjener en værdig løn for deres høje indsats. Det synes helt urimeligt, at jeg som kommende akademiker skal have mere i løn end dem.

Jeg er blevet afskrækket fra at tage et job i staten, der kræver mere end at sidde foran en computer. Og det tror jeg ikke, at jeg er den eneste, der er. For når man ikke engang får den løn, man fortjener, så er det svært at argumentere over for sig selv og sin familie, hvorfor man skulle vælge den karriere.

Kalinka L.A. Agger, København Ø.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
  • Steffen Gliese
David Zennaro, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu