Læserbrev

Når medierne går i provinsselvsving

Det er decideret pinligt, at både ledelsen på Radio24syv, og nu også mediekommentator Lasse Jensen, præsenterer en misforståelse af, at man ikke kan placere en landsdækkende taleradio i provinsen
9. april 2018

Sidste år rejste jeg en debat om, hvorfor medierne har så stor en overvægt i hovedstaden. Provokerende foreslog jeg, at Radio24syv kunne flyttes til Jylland. Det fik i første omgang stationens programchef Mads Brügger til at gå i selvsving på de sociale medier med kritik af min person, men interessant nok valgte redaktionen efter noget tid at tage handsken op og rykke to dage ud i landet. I sin klumme (»Både medier og magt holder til i hovedstaden. Det kan parti- og symbolpolitik næppe ændre på«, den 4. april 2018) beskriver Lasse Jensen det tiltag, men med en ganske anden konklusion end det skete.

Konklusionen dengang var nemlig, at Radio24syv godt kunne sende den samme type taleradio fra Jylland, som de kan fra København. Alligevel klamrer Lasse Jensen sig ved, at det af Radio24syvs ledelse først blev udlagt som, at jeg var blevet inviteret i studiet, men måtte være med på telefon fra København. Det bliver sagt med hån, men tydeligvis uden erindring om, hvad der egentlig skete.

Redaktionen havde på forhånd – i god tid – lavet to aftaler med mig i de dage, hvor de var flyttet til Jylland. Tidligt torsdag morgen og fredag morgen skulle jeg medvirke kort i morgenfladen. Det gik efter planen om torsdagen, men redaktionen ændrede planen med kort varsel, så jeg først kunne være med op ad formiddagen fredag. Derfor blev det via telefon, selv om jeg kørte lige forbi deres midlertidige studie et par timer tidligere.

I sig selv burde redaktionelle ændringer i den skala slet ikke give anledning til nogen debat. Men en anden medarbejder misforstod dog sagen og fik den opfattelse, at det var fordi jeg ikke kunne medvirke fra Jylland. Det tweetede han fejlagtigt om. Redaktionen valgte derfor siden hen at kontakte mig og undskylde.

Det er decideret pinligt, at både ledelsen på Radio24syv, og nu også Lasse Jensen, præsenterer en misforståelse som den præmis, der skal forklare, hvorfor man ikke kan placere en landsdækkende taleradio i provinsen.

Jeg startede debatten om det problem, at medierne – både licensfinansierede og kommercielle – har en tendens til at samle sig i hovedstaden. Og jeg synes, det var konstruktivt, at Radio24syv faktisk prøvede sine egne muligheder af. Det arbejde burde man nok fortsætte og finde flere konkrete bud på, hvordan vi kan få en bredere geografisk dækning af hele landet.

Benny Engelbrecht, finansordfører (S)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

24syv eller ej. Det eneste problem jeg har med den kanal er, at jeg ikke længere frit kan vælge mellem P1 og P2 på min FM radio. Det har irriteret mig i alle de år, den har eksisteret i og irriterer mig stadig.

Henning Kjær

Det er lige så meget politikerne der er gået i selvsving med den planløse/ideløse udflytning af statslige arbejdspladser.
Hidtil har politikere lige så planløst centraliseret alle mulige offentlige institutioner. Der var kommunalreformen, domstole og politi, skat, udbetaling Danmark, forsvaret, uddannelserne, sygehusene, ....
Medierne er bare flyttet med der hen hvor politikerne har samlet sig sammen med de centraliserede offentlige institutioner.

Lise Lotte Rahbek, Eva Schwanenflügel og David Zennaro anbefalede denne kommentar
David Zennaro

Er det ikke symptomatisk for krisen, at det er en finansordfører, som udtaler sig om mediepolitik?

Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Et lille studie med en god skype forbindelse i København, så er den ged vist barberet.
Så kan hovedsædet for radiokanalen vel ligge hvor det skal være i landet.
Måske kan de ansatte dermed også se noget af den natur som den nye forkvinde for naturfredningsforeningen er så glad for.