Læserbrev

Robotten Sophia vil ikke føle det mindste, mens hun bliver lagt på hjul og stejle

Hvis Sophia var en bil, ville jeg ikke have skrupler, men hvis Sophia var et menneske, ville det være aldeles uacceptabelt at sende tyende til ophugning. Hvad nu hvis Sophia var en androide, en maskinel kopi af et menneske?
5. april 2018

Min kontorassistent, Sophia, er nedslidt. Hun er blevet langsom, og hendes tankegang er lidt gammeldags. Men hun er stadig sød og venlig. Jeg kunne nemt og billigt få en nyere og mere effektiv assistent.

Sophia har også tjent mig længe, så hun fortjener et roligt otium. På den anden side, hendes øjne og visse indvolde er stadig fuldt funktionsduelige, så hvorfor ikke sælge hende til en virksomhed, der lever af at sælge dele til transplantation?

Hvis Sophia var en bil, ville jeg ikke have skrupler, men hvis Sophia var et menneske, ville det være aldeles uacceptabelt at sende tyende til ophugning. Hvad nu hvis Sophia var en androide, en maskinel kopi af et menneske?

I et indlæg i Information den 28. marts stiller Thomas Telving det spørgsmål. Hans argument er, at vi ikke kan afgøre, om en agent med følelsesopførsel faktisk også har en følelsesoplevelse. Det er jeg enig med ham i, men man kan nærmere formulere problemet på en anden måde: Et følelsesliv er ikke knyttet til intelligensen, men til stofskiftet.

Følelseslivet er et resultat af den helt grundlæggende livsbetingelse hos alle levende organismer, nemlig artens overlevelse. Det er stofskiftet og forplantningsdriften, der styrer levende organismers aktiviteter. Grundlaget for alt følelsesliv er de af stofskiftet styrede drifter eksempelvis sult, tørst, frygt, smerte og fryd. De to sanser, smag og lugt, er knyttet til stofskiftet, og følesansen er knyttet til overlevelse og forplantning. De styrer vore handlinger, og bortset fra religiøse forestillinger er der næppe nogen menneskelig følelse, hvis basis ikke kan tilbageføres til stofskifte og forplantning.

Intelligens har intet med følelser at gøre. Jeg vil hævde, at en regnorm, der vrider sig af luftmangel i vandpytten, føler kvælningen, hvorimod Sophia ikke vil føle det mindste, mens hun bliver lagt på hjul og stejle.

Hanedderkoppen overvinder dødsangsten i forventning om parringsfryd, men Sophia føler intet ved mødet med andre maskinelle assistenter.

Finn Verner Jensen er professor emeritus i maskinintelligens

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu