Læserbrev

Skal truslen om handelssanktioner bestemme drengebørns vilkår?

Som menneske og læge kender jeg ingen gyldige argumenter for at fastholde et raskt barn og under påføring af smerte skære den yderste funktionelle og følsomme del af hans penis
19. april 2018

Omskæringsdebatten raser på de sociale medier, i aviser og radioprogrammer, i korridorerne og bag lukkede døre på Christiansborg, hvor ministre i hemmelige samråd skal forholde sig til sikkerhedspolitiske trusler og handelsmæssige sanktioner fra udlandet.

Skåret ind til benet er sagen den, at politikerne nu skal afgøre, hvem der bestemmer niveauet for danske drengebørns rettigheder.

Skal Danmark give raske drenge samme ret til beskyttelse mod omskæring som piger, sådan som sundhedsfaglige foreninger, børnerettigheds- og ligestillingsorganisationer og cirka 85 procent af befolkningen ønsker det? Eller skal drenges og mænds ret til en intakt krop fortsat betragtes som en luksus, som vi dukker nakken over for og giver afkald på for ikke at påkalde os international vrede, handelssanktioner eller trusler om vold? Skal handelspartnerens og voldsmandens veto bestemme vilkårene for danske børn? Eller skal vi tværtimod gøre retten til en hel krop til en dansk værdi, som det faktisk er værd at kæmpe for?

Som menneske og læge kender jeg ingen gyldige argumenter for at fastholde et raskt barn og under påføring af smerte skære den yderste funktionelle og følsomme del af hans penis. Forhuden er ikke et stykke overflødig hud, men en integreret del af penis, som nogle fortvivlede, omskårne mænd ville ofre en hånd for at få tilbage, og som raske, forhudsintakte mænd aldrig ville drømme om at få skåret af uden tvingende medicinsk nødvendighed.

I Island drøftes et lovforslag imod drengeomskæring. Og herhjemme er borgerforslag FT-00124 om »Indførelse af 18 års mindstealder for omskæring af raske børn« godt på vej til Folketinget med næsten 37.000 støtteerklæringer opnået på to og en halv måned.

Alle, der mener, at raske drenge har krav på lovmæssig beskyttelse mod omskæring, bør finde deres NemID frem, gå ind på www.borgerforslag.dk og støtte forslaget. Det er nemlig på høje tid, at der skabes klarhed om, hvem der bestemmer over danske drenges kønsorganer – drengene selv eller deres forældre?

Morten Frisch, læge, adjungeret professor, dr.med.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Poul Anker Sørensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Christian Skoubye
  • Hans Larsen
Poul Anker Sørensen, Eva Schwanenflügel, Christian Skoubye og Hans Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Claus Bødtcher-Hansen

18/apr/2018

Danmark har heldigvis forbudt den religiøst betingede,
seksuelle omskæring af piger, så nu mangler vi, i lige-
stillingens navn, at få forbudt den religiøst betingede,
seksuelle omskæring af drenge !!!

Venlig hilsen
Claus

Jeg er helt enig og det undrer mig, at omskæring af raske drengebørn ikke forlængst er afskaffet.
Udover frygt for en historisk handelskrise - som vi fik i forbindelse med Muhammed tegningerne, så drejer det sig også om ikke at træde religiøse grupper (jøder/muslimer) over tæerne.
Mange af disse er dog selv inders inde mod omskæring og det er de færreste, som tør vedgå dette, da det med stor sandsynlighed medfører konsekvenser fra deres trosfæller. En reliøst begrundet form for social kontrol, som også ses i andre sammenhænge ved andre traditioner, ritualer og skikke begrundet i religion.
Drengeomskæring er et område med mange facetter;
ligestilling (pigeomskæring blev ulovliggjort i 2003), frygt for eksport krise samt opstand i ind- og udland, uberettigede anklager om antisemitisme og racisme, indskrænkning af religions frihed (Hvad med de omskårne drenges religions frihed?), den yderst smertefulde og irreversible omskæring, som i andre sammenhænge ville betegnes som et voldelig overgreb eller overfald, sundhedsmæssige komplikationer både fysisk og psykisk på både kort, længere og livslangt sigt osv osv
Jeg håber, vore folkevalgte vil vælge den eneste rigtige løsning nemlig at vedtage en nedre aldersgrænse på 18 år.
Og indtil da så vil jeg anbefale jøder, muslimer og hvem som ellers omskærer deres drenge; lad være, sig STOP/NEJ og sig fra.
Jo flere der siger fra jo flere vil have modet til at gøre det samme. TAK!