Læserbrev

BLOX bryder sig pokker om kanalens ånd

En bygning må nu engang som element i bybygningsprocessen finde sig i at blive bedømt på, hvad den forærer eller frarøver det offentlige rum
24. maj 2018

Igor Stravinskij skrev i Musikalsk Poetik, at al kunstnerisk aktivitet handler om at bekæmpe kaos. Hans musik var nyskabende og kontroversiel, men den havde struktur og var artikuleret.

BLOX’ forsvarere forklarer bygningens udformning med de forskelligartede funktioner, som bygningen rummer. Det er et dårligt argument, for bygningen artikulerer netop ikke det sammensatte byggeprogram – tværtimod. Den flytter rundt på store, ligedannede facadeelementer, uanset om der er boliger, værksted eller møderum inde bagved. Store terrasser, der ikke afslører, om de er private eller offentligt tilgængelige, og ikke beriger omgivelserne.

At en bygning skal rumme mange forskellige funktioner, er ikke nyt. For eksempel har arkitekten Dorte Mandrup – ironisk nok en af BLOX’ fortalere – på forbilledlig vis med den såkaldte Amager Sandwich demonstreret, hvordan supermarked, sportshal og boliger kan artikuleres i én og samme bygning af høj arkitektonisk kvalitet.

Det hævdes, at BLOX’ kvalitet først rigtigt går op for én, når man er inde i den og gennem de mange glasvægge aflæser de forskellige gøremål, den forener. Huset fungerer uden tvivl fint, for Rem Koolhaas er en dygtig arkitekt, men det er dog de færreste af os, der får ærinde derinde. Og en bygning må nu engang som element i bybygningsprocessen finde sig i at blive bedømt på, hvad den forærer eller frarøver det offentlige rum.

Forsvarerne siger også, at vi lever i en tid med stærke, modsatrettede kræfter, og at vi må lære at acceptere det rå, selv i bygningskulturen. Jamen, den betragtningsmåde tilsidesætter jo en af arkitekturens grundpiller: En bygning skal forholde sig til de omgivelser, den skal blive en del af, til konteksten, stedets ånd. End ikke modernisterne fornægtede denne basale regel.

Et andet forhold, som ikke har været berørt i den megen omtale, er den måde, hvorpå BLOX lader hånt om flugten i Frederiksholms Kanals facaderække og skyder sig skævt ind over kanalen, som en bredskuldret mand, der tager udsynet fra de bagvedstående tilskuere. BLOX ødelægger kvaliteten af det lange, frie kig over havneløbet, en egenskab, den deler med et andet nyere misfoster ved havnen, Nyhavnsbroen, der ubeskedent svinger ind foran Nyhavnskanalen og lukker for udsynet.

Carsten Hoff er arkitekt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Svend Erik Sokkelund
  • Jens Frederiksen
  • Poul Erik Riis
Eva Schwanenflügel, Svend Erik Sokkelund, Jens Frederiksen og Poul Erik Riis anbefalede denne artikel

Kommentarer

Poul Erik Riis

Den slags bygninger burde ligge i den kedelige Ørestad. Investorerne kan tjene penge på at lægge dem i det skønne København, selv om de ødelægger det skønne København.

Claus Kristoffersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar