Kommentar

Vi bør droppe flyrejser, men jeg har ikke lyst til at blive på jorden

Diskussionen om, hvad vi skal afstå fra for klimaets skyld, må også handle om, hvad der har kollektiv værdi. Det har hakkebøffer ikke. Det har rejser. For som man siger i min søns skole: Man driller ikke dem, man har været hjemme og lege hos
Diskussionen om, hvad vi skal afstå fra for klimaets skyld, må også handle om, hvad der har kollektiv værdi. Det har hakkebøffer ikke. Det har rejser. For som man siger i min søns skole: Man driller ikke dem, man har været hjemme og lege hos

Ritzau Scanpix

18. maj 2018

Da jeg var yngre, tog jeg gerne to timer for tidligt i lufthavnen, når jeg skulle flyve. Afgangshaller var mit favoritsted i verden, fordi de var løftet om både oplysning og opløsning. Jeg skulle ud og se verden, og jeg kunne helt selv bestemme, hvem jeg var imens.

Dengang havde jeg stadig evnen til at dagdrømme. I lufthavne fantaserede jeg om, hvad det var for en verdenskvinde, andre så. Måske er hun på vej til en stor konference om en sjælden sygdom, og i tasken har hun løsningen? Nej, nej, den dame er utvivlsomt på vej til en hemmelig rendezvous med en eksotisk mand. 

Sådan har jeg det bestemt ikke længere med lufthavne. Dem skal man bare igennem, som det i øvrigt viste sig at være med store dele af tilværelsen, men jeg kom til at tænke på mit unge jeg i afgangshallen, da jeg i weekenden læste vores rejsetillæg om bæredygtig ferie og – ikke mindst – flyrejsens klimabelastning. For var jeg den sidste generation, der kom til at sidde der med verden for mine klipklappere og toldfri selvfortælling?

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• ulrik mortensen
  • Torben K L Jensen
  • Søren Veje
  • Britta Hansen
ulrik mortensen, Torben K L Jensen, Søren Veje og Britta Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Spørgsmålet er vel, om vi har moralsk ret til at foretage valg, der indskrænker vores børn og børnebørns eksistensmuligheder.
Koen som art er ældre end mennesket, og har fungeret problemfrit ind til vi begyndte at lave landbrug og især industrilandbrug med slagterier og logistiske proplemer, der kun kan opretholdes med afbrænding af fossile brændstoffer.
En af de største CO2 kilder er turismen, som også er problematisk på mange andre måder.
Du skal vælge det hele fra, og leve et liv med produkter fra dit geografiske nområde. Det er ikke nemt at blive frelst, men fortvivl ikke. Naturen har sin egen måde at løse problemer på, hvis uballancerne bliver for store, så du kan bare lade stå til. Der skal nok komme en løsning med eller uden mennesker, men hvem vil igrunden savne os?

Flemming Berger, Arne Lund, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Christian Skoubye, Erik Nissen, Hallberg Borg og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

For når mennesker rejser, bliver de klogere på hinanden.
Ikke pr. naturlov. Det er ganske muligt for individer at rejse verden tynd og ikke være blevet en mærkbart klogere eller mere forstående. Jeg har mødt nogle af dem og det har du sikkert også.

Med den viden og klogskab (!) om miljøpåvirkninger, vi har i dag,
er der ingen undskyldning for at rejse med fly.

Annemette Due, Flemming Berger, Arne Lund, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Per Torbensen, Søren Bro, Christian Skoubye, Gunilla Kurdahl, Erik Nissen, Henning Kjær, Hallberg Borg, Niels-Simon Larsen, Ete Forchhammer og Kit Boye anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Hov, der blev faktisk rejst utroligt meget før man kunn flyve! Valget er ikke mellem Herning og Hanoi for dagens unge rygsækfolk. Men måske nok en mentalitetsændring og mindre fokus på at få sat sine knappenåle så fjernt som muligt. Der er faktisk plads til adskillige livs knappenåle, med toget på et interrail-kort. Det dækker også "verden" for uanset hvor fjerne nåle, du kan sætte, vil de aldrig kunne dække hele verden.
Desuden har jeg svært ved aktuelt i Danmark at kunne se at de senere generationeres store rejseaktiviteter ud i "verden" har ført til større forståelse for og behandling af dem der kommer til os fra "verden"!
Kvalitet handler om andet end fly og fjerne knappenåle. - Noget at vise og lære "de unge" - i alle aldre!

Torben Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Gunilla Kurdahl, Britta Hansen, Erik Nissen, Henning Kjær, Jenny Bager og Hallberg Borg anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Et ord smuttede før; jeg mener selvfølgelig " større forståelse for og bedre behandling af dem der kommer til os fra "verden".

Niels-Simon Larsen

Der er ingen nåde hos naturen. Den er hård og gengælder enhver synd. Sker det ikke lige med det vons, kommer det ad åre, måske århundrede eller årtusinder. Der har altid været en enorm buffer, men det er der ikke mere, og lige pludselig får vi stuearrest, og så må vi blive hjemme. Det gider vi selvfølgelig ikke, så vi springer ud ad vinduet og snupper en ferie, hvor vi kan.

Et andet problem er, at der ikke er noget ved at blive hjemme i nærmiljøet, for det har vi tømt for indhold. Byerne er kedeliggjorte. En dag gik jeg igennem H (jeg vil ikke fornærme nogen, så derfor bare H). Den var kedelig indtil det dræbende. Hvordan har man dog kunne få os til at skamride vores egne byer? I min barndom, før bilismen tog rigtig fat, var der noget, der hed forhaver. Ned med lortet! Nu fylder bilerne op, i skråparkering.

Hvor hører man til i sit område? På biblioteket? Lidt. Det samme med supermarkedet, måske i den lokale menighed, måske nogle bekendte, måske der er et beboerhus, en genbrug og lidt mere. Men nej, vi hører ikke til og vil væk, så snart lejlighed byder sig. Hva’ fa’en skal folk lave i et afsjælet miljø?

Kommer jeg ud på landet, hygger folk sig i deres halvfærdige huse. Tiden går med det. Enkelte har et højere mål med deres liv. Enkelte, men hvor er det svært at proppe mening ind i meningsløsheden. Derfor afsted. Bare et eller andet sted hen. Gerne et, hvor folk lever helt anderledes, men det bliver sværere og sværere, for samme tendens findes overalt: Udpining af de meningsgivende miljøer.

Derfor er vejen frem at blive hjemme og gøre boligområderne levende. Det er en enorm opgave og kræver en omlægning af hele samfundet.

Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Søren Nørgaard, Per Torbensen, Britta Hansen, Erik Nissen og Jenny Bager anbefalede denne kommentar
Hallberg Borg

Dét var så historien, der med mange ord og kloge og ærlige erkendelser handlede om den dag i maj 2018, da AvS et kort øjeblik havde et øje på klem og lod realiteternes skarpe lys oplyse sin drømmeverden - men straks lukkede af igen og gemte sit hoved i en bunke udenomssnak - for intet at ændre men bevare verdensfreden og folkeslagenes fællesskab gennem turisme - og for at forære sine efterkommere retten til at købe miljøskadelige rejseoplevelser på klods, som AvS selv har givet sig selv lov til. (de kommer jo alligevel til selv at betale miljøregningen for at se de gadekøkkener i fjernøsten - så for AvS er dét jo en gratis omgang).
Men nu har AvS da i det mindste fortalt sine efterkommere, at der også er noget, der hedder Skjern Å - så kom ikke hér!

Erik Nissen

Et rigtigt vestligt, privilegeret syn på en rettighed, som vi jo slet ikke er fælles om - her på kloden. Det er kvalmt. Hvad skal man med al den fælles (hjemlige) forståelse og gensidighed som et påstået resultat af urimelig rovdrift på vores fælles (det er nemlig fælles for klodens folk) livsgrundlag, når man står l... til halsen?

Steffen Gliese

Ma kunne jo begynde med at sænke priserne på bæredygtig togtrafik over hele Europa for alle rejsende. Det sker allerede i dag, hvis man er opmærksom på det og tidligt ude; i 70erne og 80erne rejste unge med tog en hel lang sommer for småbeløb. Det kunne godt komme tilbage.
Flyrejser, hvor det ikke er piskenødvendigt, at to parter mødes fysisk, bør også afhandles digitalt i stedet.
Men selvfølgelig bør meget også sættes ind på at opfinde det drivmiddel, der kan sikre bæredygtig luftfart. Det må være en hovedprioritering.

Annemette Due, Arne Lund, Eva Schwanenflügel og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Jens Mose Pedersen

Læs eller genlæs Ursula LeGuins bog "Altid hjem" om hvordan et fremtidssenarie kunne se ud.
Fordi man ikke kan rejse med fly, kan man godt rejse.
Generationstyveri er ordet for det vi gør nu.

Arne Lund, Eva Schwanenflügel, Erik Nissen og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Kirsten Overgaard Hansen

Lad os nu - som en begyndelse - få det vedtaget: Et rationeringssystem for flyrejser og bilkørsel. I første omgang behøver det ikke være dramatiske ændringer, men nok til at vi kan indse, at det KAN lade sig gøre.

Michael Friis

Måske ikke droppe flyrejser - det er urealistisk og dermed uopnåeligt.
Men hvis vi hver især nedsætter forbruget med 10 eller 20 procent kan det muligvis nås. Og det vil da betyde noget.
Da jeg var barn var det flot med en ferie om året. Det kunne sagtens være en cykeltur til Jylland med dagtur til LEGOLAND og overnatning hos familien. Gode minder. Men en anden tid.
Idag er det ret og rimeligt at alle kommer på ferie flere gange om året gerne til udlandet. Gerne langt. Og ikke kun de rigeste 20 procent men vel 80 procent.
Hvor holder du ferie? Hvorfor rejser de unge ud - jeg tror fordi deres familie har introduceret dem til det. Turisterhvervet er stort og voksende også for lille Danmark.

Udlængsel er normalt og anses som sundt. Vi forbruger kloden i et rasende tempo. Det ender nok galt.

Eva Schwanenflügel, Britta Hansen, Steffen Gliese og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar

gad vide, hvor mange der gad al det bøvl med flyrejserne, hvis de ikke måtte fortælle nogen, hvor de rejste hen?

Niels-Simon Larsen

Al transport støjer og sviner. En million danskere er støjplagede. Alle veje bliver mere og mere pakket med trafik. Alle vil væk fra det, de selv har skabt.

Flemming Berger, Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Rikke Emilie Christensen

På en måde sandt at det at spise en hakkebøf ikke har kollektiv værdi og helt sandt at man ligevel kan mødes over en grønsagsret. Men dyrehold og landbrug med dyr må vel siges i allerhøjeste grad at have kollektiv værdi, og en lang kultur- og landbrugshistorie. Med til at holde dyr hører slagtning og spisning. Vel og mærke, og dette er et vigtigt punkt, slet slet ikke i de mængder vi gør i dag. En til to dage om ugen er hvad det kan blive til af kød med et bæredygtigt dyrehold.

René Arestrup

I den forbindelse er det jo tankevækkende, at ingen - ingen - transportformer kan konkurrere med fly. Det er ekstremt billigt at flyve, både målt i tid og penge. Selv en tur København-Ålborg er dyrere med DSB end med fly. Og forskellen bliver endnu mere markant, hvis rejsen er længere.
Fremskrivninger tilsiger, at verdens samlede flåde af passagerfly bliver fordoblet frem mod 2030. Fordoblet!
Med tanke på, at et enkelt flysæde i en fyldt flyver koster fire gange så meget i CO2-regnskabet som en enkelt person i en bil (over en given afstand), giver det vel sig selv, at det er en helt uholdbar situation.
Et radikalt, men uden tvivl nødvendigt tiltag, ville være at pålægge turist-flybiletter en 100 procents afgift og investere massivt i et tog-system, som gjorde det muligt at rejse, om ikke lige så hurtigt, så i hvert fald lige så billigt som det er at flyve i dag.

Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Kristen Carsten Munk og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Men, René Aarestrup, hvis folk var ligeså tidligt ude med deres togbilletter som med flyrejserne, ville de også kunne fås billigere.
En tur mellem København og Aalborg på Orange afgang købt en måned i forvejen koster ca. kr. 100.

Britta Hansen

Jep, Steffen Gliese, det er korrekt.

Selv har jeg booked en togrejse KBH - Sydtyskland - KBH til 600 kr!!
(Deutsche Bahn Sparpreis Europa).

René Arestrup

@Steffen Gliese
Ok, men hvis du er bundet af bestemte tidspunkter - og ikke har besluttet dig en måned i forevejen, eller DSB har udsolgt af de forholdsvis få Orange biletter, de udbyder - er prisforskellen forsvindende lille. En ordinær billet, inkl. pladsbillet koster 936 kr t/r med DSB, mens den samme tur kan gøres med Norwegian for 998 kr. Uagtet at den første tur tager 4,5 timer mens den anden tager 40 minutter.
Og hvis du vil en tur til Paris eller Rom, tvivler jeg stærkt på, at du kan komme billigere frem i tog.
Men nok om det, min pointe er sådan set blot, at der er et markant misforhold (i pris og tid) mellem fly og stort set alle andre transportformer. Og det er et misforhold, som er stærkt betænkeligt i betragtning af CO2-belastningen.

Britta Hansen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel og Kristen Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Jakob Venning

Der er ikke bare klare grænser for hvad vi kan tillade os overfor kommende generationer; der er klare grænser hvad der kan lade sig gøre overhovedet.
I dag, og vel nok gennem de sidste 30-40 år i hvert fald, har vi vidst at det ikke er bare nær muligt at skabe en bæredygtig balance mellem biotopens grænser og menneskelig udbredelse og forbrug, gennem tilpasning af livstil alene.
Vi er simpelthen nød til at være væsentligt færre mennesker - hurtigt.
Heldigvis er der fantastisk mange andre fordele ved en mindre befolkning, end bare den klimatiske balance. Det vil også betyde væsentlige sociale og kulturelle forbedringer.

Grethe Preisler

Hu hej hvor det går over bølgen blå

Man ser det for sig sig: Anna på surfbræt med skudklart mikrofon-stativ i snor efter Rehlings vandcykel på vej til Bornholm for at dække folkemødet 2018 for modstandsorganets trofaste læsere ... ;-)

René Arestrup

@Jakob Venning
'Vi er simpelthen nød til at være væsentligt færre mennesker - hurtigt.'
Hvad foreslår du? En global og påtvungen ét-barns-politik?
Eller er du ude i noget mere radikalt?

Anders Skot-Hansen og Carsten Svendsen anbefalede denne kommentar
Erik Nissen

Man kunne måske starte med at blive enige om, erkende og få ud i det åbne, at uendelig vækst i en population (menneskearten) på en given plads (Jordkloden) ikke er en mulighed. Uanset niveauet for mental kraft vil det medføre kollaps.

Britta Hansen, Flemming Berger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Når nu vi er ved flyvninger, så påtænk hvordan udflytningerne af statslige arbejdspladser øger indenrigstrafikken ganske betydeligt. Fra Bornholm til København flere gange ugentligt, fx.

Skibstrafikken er også en kæmpe miljø - og klimabelastning. I det hele taget masseturismen, der også belaster besøgsstederne så meget, at der er opstået anti-turistbevægelser og indført turistkvoter.

Men det konstante rejseri er alligevel eksponentielt stigende.

Meget kunne der gøres for klimaet ved at forbedre og billiggøre rejser med tog, og i tilgift ville det måske mindske den voksende utålmodighed og stressende livsførelse mange umærkeligt er groet ind i.

Søren Nørgaard

Som essay er artiklen interessant i den forståelse, at Anna von Sperling (AvS) (navnet må næsten være en belastning) reflekterer over diskrepansen mellem burden - idealisme - og gøren. I idealistisk perspektiv bør handling og anbefaling være en følge af en kombination af den hensigt, ved hvilken man vil kendes, og den indsigt, man har tilgængelig. Gør man noget andet og/eller findes det vanskeligt at anbefale eller forlange af andre, at de gør, hvad man ifølge idealistiske aksiom bør gøre, da kan man som AvS søge råd hos andre. Og netop det er vel, hvad AvS gør, ved at beskrive hendes indre dialog.
Jeg er ikke idealist og kan for så vidt ikke give svar til et spørgsmål af idealistisk karakter. Da jeg ikke er idealist kan jeg heller ikke være moralist. Idealisme forholder sig til moralisme som årsag forholder sig til konsekvens - logisk forbundenhed. Burden-begrebet henviser på samme tid til begge begreber. Bør du? - bør jeg? er således spørgsmål, der alene kan besvares med idealistisk/moralistisk tilgang.
Dit emne, AvS, er ikke desto mindre overordentlig væsentligt og handling er påkrævet - politisk og kulturelt.
Politisk: Begrænsning af lufttrafik må nødvendigvis være international/global. Nationale begrænsninger via afgifter vil for politiske proponenter herfor dels være politisk selvmord og dels have tilnærmelsesvis ingen effekt. Ønskescenariet vil være en samtidig global begrænsning (FN) gennem afgifter, der eksempelvis fordoblede eller tredoblede prisen på flybilletter. Social slagside vil ikke kunne undgås.
Kulturelt: Kultur er lokal snarere end global eller med andre ord: Global kultur er kommerciel – lokal kultur er mellemmenneskelig. En påstand jeg ikke vil uddybe. EU’s sammenhængskraft eller mangel på samme handler om, i hvilken udstrækning EU-borgere kender hinanden og finder glæde af og i hinandens selskab. Der må findes veje til at gøre/vise, at mellemfolkeligt samvær indenfor Europas grænser er tilgængeligt og attraktivt.

Nu drejer det sig ikke længere om hvad Anna v. Sperling'erne drømmer om, men hvad kloden kan holde til. Og det er ikke flyrejser, uanset hvor meget de medier, der plæderer for bæredygtgihed end reklamerer for skidtet.
Mindes en Doonsberry hvor én af personerne havde været på en økologisk chartertur. Det økologiske bestod i, at man i flyveren fik müsli, frugt og youghurt, og på hotellerne fik man kun rene håndkæder hver anden dag.
Der er flyselskaber der i dag forsøger at banke lidt fornuft ind i hovederne på deres passagerer. Forgæves! Nu holder vi ferie, og så gemmer vi jordens undergang til vi kommer hjem.

Et par gange har jeg taget flyet på vej til/fra Indien. Dels fordi ayathollaherne gjorde det umuligt, at rejse gennem Iran, og dels pga. sygdom. Hold kæft hvor var det kedeligt. Den mest dødssyge, men også den mest bekvemme og hurtigste måde, at rejse på.
Så har jeg 3-4 gange kunnet rejse overland til Indien, med tog og med bus - og det har været al besværet og alle pengene værd. Jeg fik nogle unikker oplevelser, som stadig tæller blandt nogle af mine bedste og mest lærerige rejseoplevelser.
Jeg har ondt af dem. der aldrig kommer til at opleve, at rejse med en skrumplende bus gennem Baluchistans ørken ved nattetide, eller oplever et frådende Ægerhav, der gør det umuligt, at lægge til ved den ø man skal til (eller noget lignende).
At flyve er ikke at leve - det er armod..

Eva Schwanenflügel og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Erik Karlsen

Mens alle snakker om, hvor meget flytransport belaster klimaet, kan man i ro og mag glemme, hvor meget ens daglige liv gør det.
Hvem belaster klimaet mest?: Den, der tager bilen til bageren hver morgen, skruer godt op for oliefyret om vinteren, men ellers holder national campingferie med argentinske bøffer på grillen? Eller den, der cykler hver dag, spiser lokale varer og en gang årligt tager flyet til et feriemål?
Det er altså ikke kun ens ferietransportvaner, der afgør, hvor meget CO2 man udleder.

Arne Lund, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Britta Hansen, Flemming Berger, Michael Friis og Kristen Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Britta Hansen

Erik Karlsen
Det er også lidt af min kæphest, eller nærmere sagt, kunne være det, når jeg tillader det:

Nu har jeg ikke spist kød i næsten 10 år - så har jeg vel 'ret' til en flyrejse til GR?

Jeg er også hurtig på aftrækkeren over for bilister, der om ikke andet, afleder ca. 50 % pr. personkilometer som en flyrejsende.

Men alt dette er i virkeligheden irrelevant. Det hjælper ikke at modregne. Vi skal ned med tallene. Med CO2-udslippet.

Det er alt.

Erik Karlsen
Vores - dit og mit - CO2-udslip er ikke et 0-sumsspil, hvor vi har en (høj) kvote vi kan bruge af, og så er det sådan set underordnet, hvad vi bruger den til. Hver især af os udleder ca. 13-15 t CO2 p.a., og det er det tal, der skal skæres drastisk i. Nogle af de steder hvor det - groft sagt - kan ske, er flytrafikken, bøfferne, og bilturen. Stadig ikke nok, men dog en god begyndelse.
Det er vi vist heller ikke uenige om?

Erik Karlsen

René (og andre),
jeg har set et sted, at flytrafikken årligt bidrager med 2 % af verdens CO2-udledning. Jeg ikke selv regnet efter (jeg har andet at bruge min tid på), så jeg kan selvfølgelig ikke vide, om det tal er rigtigt. Men hvis det så "bare" var dobbelt så højt, altså 4 %, ville der stadig være 96 % andre kilder. Dem hører man af uforklarlige årsager ikke så meget om, selv om der ellers ville være rigtigt meget at spare..
Britta,
kører du i alene i en moderne personbil, vil dit benzinforbrug i gennemsnit bruge 0,05 L/km (dog en hel del højere, hvis det kun er "morgenbrødskørsel". Til sammenligning vil dit brændstofforbrug i et fly i gennemsnit være ca. 0,05 L/km.
Omvendt kører du ikke 2000, 3000, 8000 km efter morgenbrød, da det så ikke vil være særlig frisk, når du kommer hjem. Det er rejsens længde med fly, der giver udfaldet. Men flyrejsende er altså stadig ikke de største syndere på klimaområdet.

Erik Karlsen

Arne,
jeg havde ikke set dit indlæg, da jeg skrev mit sidste.

Nej, jeg er overhovedet ikke uenig. Det er det samlede aftryk, der skal gøres langt, langt mindre, men det er også grunden til, at vi ikke ensidigt skal fokusere på flyrejser, selv om jeg da kender nogen, som lige flyver frem og tilbage mellem DK og Nordamerika, fordi de lige har et par dage, hvor de ikke ved, hvad de skal lave.

Se i øvrigt denne kilde, som jeg dog ikke har en jordisk chance for at tjekke rigtigheden af:
https://www.globalis.dk/Statistik/CO2-udslip-per-indb

PS.
I mit sidste indlæg skrev jeg, at brændstofforbrug i et fly i gennemsnit være ca. 0,05 L/km. Det er forkert. Tallet er 0,035 km/L.

Erik Karlsen

PPS. Og endnu en fejl: Det er 0,035 L/km pr. person i et "gennemsnitsfly"

Information: Kan vi ikke få mulighed for at redigere i vores indlæg, hvis vi opdager fejl?

Peter Kjær

At rejse er at.....?
Det virker som hån fra en rejsearistokrat, når jeg ,indskrænkede menneske, skal spottes og latterliggøres for mit manglende udsyn henover Skjern å.
Jeg nærmer mig pensionsalderen og får snart mulighed for at rejse verden rundt og plante 26 knappenåle i verdenskortet. Jeg vil til den tid have såvel tid som råd. Vil mit udsyn så være på niveau med Anna von Sperlings (AvS’), da hun blev myndig, og hvor mange rejser er jeg så stadig bagud. Hvor ofte skal man besøge Hanois gadekøkken for at se om det stadig er det samme?
Det udsyn, som AvS mener har så stor samfundsværdi, blev åbenbart først i sidste Weekend udfordret. Det er som om oplysningen om, at vores individuelle materielle ressourceforbrug sker på bekostning af, hvad der bliver tilbage til andre, er helt ny for AsV.
Jeg tænkte det ikke som et generationstyveri, men som et tyveri fra fællesskabet på tværs af tid og sted, da jeg ved lidt læsning og en smule tænkning regnede den sammenhæng ud, inden jeg blev myndig, og endnu før jeg havde sat en knappenål i verdenskortet på den anden side af Skjern å.
Når jeg i indledningen brugte ordet rejsearistokrat, så er det på baggrund af AvS’ beskrivelse af, at kun den, der har oplevet verden gennem rejser, kender den bedste følelse i verden, nemlig verden. Jeg kan bare slet ikke få AvS’ sammenkædning af begrebet udlængsel med den verden af Charterrejser og turisme, som AvS beskriver. Hvordan kan man bede nogen om at blive fascineret over Hanois gadekøkken, når det er så rigt beskrevet som et turistmekka?
”Man skulle alligevel se det for at tro det”, skriver AvS. Ikke mange hopper på den, men det gør AvS og får tårer i øjnene. Thomas skulle have lov til at stikke sin finger i Jesus’ banesår for at tro (for at trække på en gammel fortælling). Nu om dage går vi i cirkus for at se en tryllekunstner gøre ting, som vi godt ved er illusioner – bare for oplevelsens skyld. Men at rejse til Nordkorea for at opleve, at børn er børn på trods af opvækstvilkår – det er lidt for meget.
AvS; jeg tror du har rejst nok. Du er velkommen til at søge syndsforladelse hvis du for sent reagerede på noget, som du egentlig godt har vidst længe. Men du er ikke velkommen til at bede andre gøre din synd normal ved at de følger dit eksempel og prioriterer egen selvudfoldelse på bekostning af andres muligheder. I din barndoms verden var flyrejser normale, så vi har vidt forskellig udgangspunkt, men nu er vi voksne
Jeg er søn af en husmand. Jeg er ikke blevet gjort klog af udlandsrejser. Hvor du sad i afgangshallen og fantaserede om verden, sad jeg på mit favoritsted ved et lille dige og følte mig forbundet med luften, jorden, vandet og levende væsener på hele jorden. Måske derfor har jeg aldrig haft behov for at se for at tro. Dybt banalt; men havde jeg nu været en munk i Tibet…. Ville du så have kommet på besøg?

Annemette Due, Søren Bro, Lise Lotte Rahbek, Marianne Bjerg og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Erik Karlsen og Ulrik Mortensen
I bruger gamle tal mht,. flyenes CO2-udledning. Art Computerworld er fra 2008 - der er sket meget siden da. Tallet er nu oppe på 8-9 pct. p.a. Det er korrekt, at der så er lidt over 90 pct. der stammer fra andre kilder.
Når der er grund til at hæfte sig særlig ved flytrafikken - uden at glemme de andre - er det fordi, at flytrafikken er den trafikale forureningskilde, de vokser hastigst. IATA fortæller, at sammenlignet med marts 2017, så steg den globale flytrafik med knap 10 pct. på ét år. Hertil kommer, at flyenenes kondensstriber - vanddampe - nedbrydes meget langsomt i atmosfæren, og kan på lokaliteter med megen flytrafik, lægge som et tykt tæppe, der bidrager til at forhøje drivhuseffekten. Kan fx være særlig slem ved Skagen eller over Københavns Dyrhave.
De andre kilder er selvsagt ikke fredet, og her er det oplagt, at tage fat på de mange korte bilture - ture, der sagtens kunne klares med gang eller cykling. Hvert år udgiver DTU en Transportvaneundersøgelse, og af den fremgår det bl.a. at ca. 10 pct. af alle bilture, er under én km. Disse ture er særlig problematiske pga. koldstartseffekten, altså opvarmning af motoren. Det siger sig selv, at jo længere bilturen er, desto mindre belastende er koldstarten.
Så er der forældrenes kørsel af børn til skole, spil og leg - også det er en voldsom lokal belastning.
Andre værktøjer er flere i bilerne - i dag sidder der 1,1 person i hver bil. Tog bilisten blot en passager med, ville meget være nået - og trængslen på vejene ville blive mindre.
Delebiler er en anden nyttig ting. Køb af mindre biler, der kører minimum 25-30 km/l ligeså.
Elbiler naturligvis også - så kom ikke og sig, at der ikke findes fornuftige alternativer til dagens grasserende bilkørsel.
Det bedste er naturligvis når flest mulige går, cykler eller tager bus/tog - og finder sig et arbejde i nærheden af boligen. Byer med korte afstande.....
Fortsæt selv - mulighederne er talrige.

Eva Schwanenflügel, ulrik mortensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Erik Karlsen

Arne,
mine kilder var ikke Art Computerworld, men derimod flere andre betydeligt nyere kilder.
Men det er da rigtigt nok, at hvis forøgelsen af flytrafikken fortsætter med den væksthastighed, den har haft hidtil, så vokser procenttallet også.

Torben Nielsen

Udviklingen af flymotoren står lige som bilmotoren står for en kæmpe udvikling i disse år og jeg håber da at vi om nogle få år kan tage på backpacker rejsen med et fly med elektrisk motor.