Kronik

Dansker med polske rødder: »Jeg får ofte smidt en håndværkerjoke i fjæset«

Det er trættende, at der er folk, der synes, at de har lov til at vurdere, dømme og bestemme over mine livsstilsvalg, hvis jeg vil kalde mig selv for dansker
Fordi jeg er født cirka 1.000 km sydøst for København, må jeg ikke kalde mig selv for dansker, og jeg bliver ikke anset for at være det.

Fordi jeg er født cirka 1.000 km sydøst for København, må jeg ikke kalde mig selv for dansker, og jeg bliver ikke anset for at være det.

Peter Nygaard Christensen

24. maj 2018

Jeg kom til Danmark i sommeren 2004, da jeg var knap ni år. I år fylder jeg 24. Jeg har altså boet det meste af mit liv i Danmark.

Jeg er dansker.

’Hvordan kan han være dansker, hvis han kom hertil som niårig,’ tænker nogle måske, når de læser ovenstående. Mit udbrud vil måske støde nogen, men hvorfor må jeg ikke kalde mig selv for dansker?

Hvis jeg taler med min søster, bliver hun sur over, at jeg har svært ved at tale hendes sprog, polsk. Godt nok var det det første sprog, jeg lærte, men det er ikke et sprog, jeg længere identificerer mig med. Jeg kan ikke være mig selv på det sprog. Det er så langt væk fra mig, samtidig med at dansk er så tæt på, at jeg kan række armen ud og gribe fællesskabet. Eller kan jeg?

Jeg er dansker.

I det sidste lange stykke tid har der været meget fokus på at definere, hvad kravene for det at være dansk bør være. Vil du være med i fællesskabet, må du ikke være den mindste smule anderledes.

Du må ikke træffe dine egne livsstilsvalg, for så er du ikke en af os. Spis en hotdog, og drik dig ned flere gange om ugen. Det er sådan, vi gør her i landet, og hvis du nævner, at du ikke synes om håndbold eller cykling, kan du selv finde døren, for det kan alle danskerne lide, så derfor skal du også kunne lide det, hvis du vil være med.

I forlængelse af det skal du huske at tale og skrive fejlfrit. Det er nok, fordi du er udenlandsk, at du har svært ved det. Vær ukritisk og taknemmelig over for samfundet, og kan du så indordne dig efter os, der er født her, for du er ikke lige så højt placeret, som vi er.

Vælg om du er en ’perle’ eller kalder andre for ’perle’, som den gode betjent udtrykte det for nogle år tilbage. Det er sådan det føles. Der er ingen magisk mellemvej.

Dårlige håndværkerjokes

For nylig var jeg et halvt år på udveksling i Amsterdam, hvor jeg mødte mange forskellige kulturer. Den gruppe, jeg var en del af, var meget mere forskellige, end vi er i Danmark, og alligevel lykkes det alle at være åbne og accepterende no matter what.

Selvfølgelig var der diskussioner om det ene og det andet, men på trods af uenigheder blev forskelligheden respekteret. Det var en skøn tur, hvor jeg indså, at min unikke blanding af kulturer er berigende og giver mig en større viden og forbindelse til det globale fællesskab, end hvis jeg havde været pæredansk. For det er jeg ikke, og det vil jeg aldrig være. Det må jeg ikke. Jeg er dog det tætteste, jeg kan komme.

Jeg er dansker.

Mine venner og bekendte tænker ikke over det, men i mange situationer ser de mig ikke som dansker. Ikke altid. Jeg får kommentarer om, at jeg er håndværker, eller at Polen bringer elendig arbejdskraft til Danmark, når man ser et hus, der er ved at falde fra hinanden eller lignende.

Jeg føler mig tvunget til at holde med Danmark i sportslige sammenhænge. Det gør jeg primært af eget valg, men jeg føler mig også til dels tvunget til det for at bevare den gode stemning. Igen, mine omgivelser tænker sikkert ikke over, at det betyder mere for mig.

Til sammenligning tænker jeg selv over det 24 timer i døgnet, syv dage om ugen, 365 dage om året. Det stopper aldrig. Jeg vil så gerne nedbryde de menneskeskabte landegrænser, der gør, at fordi jeg er født cirka 1.000 km sydøst for København, så må jeg ikke kalde mig selv for dansker, og jeg bliver ikke anset for at være en. Ikke fuldt ud. Små 1.000 km gør alverden til forskel.

Peter Nygaard Christensen

Ingen stemmeret

Jeg synes, at det er for vildt, at jeg kan gå i dansk folkeskole fra 4. klasse for så alligevel at skulle igennem en indfødsretsprøve, der koster 700 kr., og som ifølge utallige i min omgangskreds intet har med danskhed at gøre. Efter en bestået prøve skal man betale yderligere 1.000 kr. for at ansøge om statsborgerskab, hvilket jeg gjorde, så snart jeg blev 18 – i håb om at komme til at stemme til det førstkommende folketingsvalg. Jeg gik på en samfundsfaglig linje på gymnasiet, og det var vigtigt for mig.

Processen tog lang tid, og min ansøgning skulle efter flere måneder gennemgås forfra, uden nogen egentlig grund, så det tog endnu længere tid. Det endte med at betyde, at jeg ikke kunne få lov til at stemme ved valget i 2015.

Jeg blev gentagne gange spurgt af bekendte: »Har du stemt?« og gang på gang nærmest skammede jeg mig over, at jeg ikke måtte. Jeg fik først mit danske pas i 2016, altså fire år efter at jeg påbegyndte ansøgningsprocessen.

Mental opdeling

Det er meget få mennesker, der responderer med: ’Fedt’, ’sejt’ eller lignende, når de hører for første gang, at jeg har polske rødder. Det hænder ofte, at jeg får en joke smidt i fjæset, hvilket ikke er rart.

Kan vi ikke snart indse, at vi er låst fast i en selvforstærkende opdeling af samfundet, hvor en del af den danske befolkning frygter alt, der er fremmed for den, fordi det bliver præsenteret på den måde af en række aktører?

Frygt bliver til had, og det er dér, forskelligheder eller ’fejl’ ved hinandens kulturer bliver nemme at udpege. Som følge af det bliver udefrakommende nødt til at holde sammen for at være en del af et fællesskab. Et fællesskab, hvor man er accepteret.

Denne opdeling sker både fysisk i form af ghettoer, men i den grad også mentalt, som et usynligt lag over os alle sammen. Det had, der ligger over de fremmede, kan hurtigt udnyttes af tredjeparter til i værste fald at fremtvinge kriminalitet, som i sidste ende marginaliserer ’ikkedanskerne’ endnu mere og forstærker hadet til denne samfundsgruppe.

Så lad os dog alle indse, at vores forskelligheder er en positiv ting.

Danskerklubben

Lever vi helt seriøst i et samfund, hvor man skal tvinges til at spise bestemte madtyper for at være med? Hvis man ikke har lyst til en hotdog, hvad enten det er, fordi man ikke spiser svinekød, kød generelt eller gerne vil spise sundt, må man så ikke længere være med i danskerklubben? Hvis man takker nej, strømmer tankerne med det samme: ’Er det fordi, han ikke er dansker?’ Eller endnu værre, især hvis det siges højt: ’Du er ikke dansker, hvis du ikke gør som os’.

Den type svar har jeg hørt så mange gange, at det er umuligt at beskrive. Nogle gange bliver det efterfulgt af et: ’Ah, det er bare for sjov’, men hvad er det sjove?

Hvori ligger det sjove i at fremmedgøre en person eller et helt folkefærd? Lad mig dog være mig selv! Er det ikke det, vi står for her i landet? At man kan vælge at være vegetar, hvis man har lyst til det? At man kan vælge at spise mindre kød, fordi man gerne vil skåne klimaet? Er det ikke derfor, vi er begyndt at have køderstatningsprodukter i de fleste butikker? Fordi det er ens eget valg, hvad man vil spise, og fordi ens livsstilsvalg er lige så okay som andres?

Det er trættende, at der er folk, der synes, at de har lov til at vurdere, dømme og bestemme, hvordan jeg opfører mig, hvis jeg vil kalde mig selv for dansker. Hvorfor skal mit valg om at forsøge at skære ned på mit kødforbrug blandes sammen med mine polske rødder, når der går masser af mennesker rundt, der er af samme overbevisning som mig, men blot er født inden for landets grænser?

Nu siger jeg stop, for jeg har intet andet at vende tilbage til. Jeg har kun Danmark og jeg håber, at min samfundskritik bliver accepteret og ikke fremmedgør mig. Kritikken er ikke brok, den er til for at påpege et problem og forhåbentligt være med til at skabe en ændring til det bedre. Jeg håber, at udefrakommende vil blive forstået og accepteret i højere grad. Og så synes jeg, at vi skal lade være med at bruge fremmedgørende ord og udtryk fremover.

For vi er alle danskere.

Jan Zajma studerer kommunikation og it ved Københavns Universitet og er født i Polen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Tino Rozzo
  • Trond Meiring
  • David Zennaro
  • Niels Duus Nielsen
  • Brian W. Andersen
  • Flemming Berger
  • Erik Karlsen
  • Christel Gruner-Olesen
  • Anne Eriksen
  • Gert Romme
  • Eva Schwanenflügel
  • Christian Skoubye
  • Christian Mondrup
Tino Rozzo, Trond Meiring, David Zennaro, Niels Duus Nielsen, Brian W. Andersen, Flemming Berger, Erik Karlsen, Christel Gruner-Olesen, Anne Eriksen, Gert Romme, Eva Schwanenflügel, Christian Skoubye og Christian Mondrup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjørn Pedersen

At tilhøre et kulturfællesskab er ikke noget du kun selv vælger, det er med andre ord fællesskabet der bestemmer om du tilhører fællesskabet. Ikke et statsborgerskab, eller om du så har boet her hele dit liv. Individet vælger om det vil tilhøre et fællesskab, fællesskabet om individet kan tilhøre fællesskabet. Det skal aldrig være op til kun én selv om man tilhører et fællesskab eller ej.

Kravene til at blive anset for en del af kulturfællesskabet bør dog naturligvis ikke være tåbelige ting som hvorvidt man spiser hotdogs, drikker Cocio og følger med i håndbold. Det er der sgu flere helt igennem etniske danskere, der ikke gør eller går op i og ikke bliver anset for mindre danske af. Jeg har godt nok aldrig hørt lige de ting påpeget som "ægte danske", men jeg har hørt mange dumme polske (og andre østeuropæiske) jokes - der for nogles vedkommende spiller på (nok ubevidst) de gamle racestereotyper om et "slavisk sløvsind". Næste gang dine venner eller bekendte smider "dovne og uduelige polske håndværkere" myten i hovedet på dig, så påpeg måske at det netop er en myte:

https://www.avisen.dk/boligejere-polske-haandvaerkere-lige-saa-gode-som-...

Det er dog også almindeligt at gøre lidt grin med hinanden, ikke at tage sig selv så seriøst. Jeg tror ikke nødvendigvis at dine bekendte ikke tænker at du ikke kan være dansk, men måske snarere at de netop ser dig for at være "en af vor egne", ved at drille dig. Driller de måske ikke hinanden med de ting, de selv er forskellige fra hinanden? Uden at det har noget med danskhed at gøre? Ja, "dovne slaver" (som i slavisk) er stereotypt og faktuelt forkert. Men stereotyper, især når de er absurde, er også noget man kan spille med på, man kan gøre grin af, man kan ironisere og satirisere. Netop fordi vi ved de ikke er sande.

Vi er ikke "alle" danske, Jan. Nogle kommer hertil og vælger ikke som du, at ville være en del af samfundet. De vælger at vedkende sig deres gamle kulturers normer, menneskesyn og værdier. De har ingen interesse i andet end et dansk pas, ikke i at blive en integreret i nogen del af det danske kulturfællesskab.

Eva Schwanenflügel

Kære Jan Zajma, du skriver :
"Så lad os dog alle indse, at vores forskelligheder er en positiv ting."

Ja, netop !!

Der er ikke nogen officiel "danskhedsdefinition". Det var egentlig formålet at gøre det danske samfund progressivt og omfavnende, dengang vi i tidernes morgen efter anden verdenskrig tilsluttede os FN.

Siden hen er der løbet rimeligt meget vand i åen, for at sige det mildt..

Forskellighed bliver nu betragtet fra politisk hold som 'underminerende af danskheden' - hvad end denne 'danskhed' måtte være - og udlændinge bliver lagt for had for at skaffe stemmer i valgkampen.

Det er ikke så underligt, at du og mange andre oplever strukturel racisme eller xenofobi, for den slags populisme er blevet mainstream efterhånden.

Når det er sagt, er meget dansk humor totalt indforstået, og nærmest bibragt med modermælken..
Det er slet ikke sikkert, at det du hører som kritik er ment sådan.

Du er ikke alene i at opleve diskriminerende bemærkninger og deslige.
Mange LGTB+ personer mærker dette dagligt. Bare for at sætte i perspektiv, at det er en betragtelig del af befolkningen, der støder på mangeartede fordomme og misforståede jokes og nedladenhed.

Janteloven eksisterer i bedste velgående, kære dansker :-)

Trond Meiring, Niels Duus Nielsen, Allan Stampe Kristiansen, Christel Gruner-Olesen, Anne Eriksen, Bjarne Bisgaard Jensen, Gert Romme og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Hvem fanden er det du omgås Jan Zajma? At du er sur over bøvlet med passet forstår jeg, men at påstå at du ikke er accepteret fordi du er ligeglad med håndbold og cykelsport er simpelthen for langt ude.

Kim Houmøller, Allan Stampe Kristiansen, Gustav Alexander, Flemming Berger, Claus Nielsen og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

@jens peter hansen, hvorfor er det langt ude? Pointen, som jeg læser den, er, at det er summen af at være ligeglad med håndbold og cykling og hotdogs og samtidig være åbenlyst "fremmed", fordi man hedder Zajma, der er problemet.

Hvis jeg sagde, med mit enormt trivielle danskklingende navn in mente, at jeg ville skide på Bjarne Riis og Mikkel Hansen, ville jeg ALDRIG få skudt i skoene, at det skyldtes min herkomst.

Som jeg læser pointen, er den, at når man så hedder eksempelvis Zajma, er der den overhængende fare, at folk gør ens herkomst og efternavn til selve grunden for, at man ikke er fan af ovennævnte sportsudøvere.

Uagtet om dette af og til eller ligefrem oftest sker i sjov, må det være trættende i længden.

Birgit Kraft, Trond Meiring, Niels Duus Nielsen, Allan Stampe Kristiansen, Troels Brøgger, Erik Karlsen, Anne Eriksen, Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Jeg har også været udsat for 'tyskerjokes', uagtet at jeg og min familie har beboet Danmark i ret mange år.

Det virkelig problematiske er at der findes en politisk og strukturel bias imod enhver såkaldt 'udlænding' pt.

Trond Meiring, Niels Duus Nielsen, Arne Albatros Olsen, Allan Stampe Kristiansen, Christel Gruner-Olesen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Ja det er irriterende at blive sat i bås som nu os med rødder i det jyske, bonderøve og primitive kartoffelspisere. Jeg tror nu jeg overlever med det.

Anne Mette Jørgensen

Jeg forstår din pointe, men trods mit danske navn har jeg aldrig følt mig som,ægte dansk.
Allerede da jeg var 22 var der en højskolelærer, der sagde: Du burde flytte til Italien. Jeg er meget ligefrem og taler med arme og ben.
Men, at man ikke er til sportsgrene, som mange er, kender jeg da adskillige andre som heller ikke er. At stå med klaphatte på og hylde det danske monarki har ikke gjort at jeg føler mig ikke dansk.
Jeg er ikke i tvivl om, at dit navn fører ved til bålet, men i dagens Dk. er der da mange med underlige navn og ikke mindst de der har været til numerolog.
Vi er mange som ikke hver dag står op og smører leverpostej madder, som kan opleve isolation fra den herskende klasse.
At man så i Polen efter murens fald kan se en tiltagende fremmedheds modstand er noget ganske andet, og trist.
Du skal nok klare dig og du er ikke alene i din oplevelse.

Arne Albatros Olsen, Steffen Gliese, Anne Eriksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Jens Peter Hansen

"Ja det er irriterende at blive sat i bås som nu os med rødder i det jyske, bonderøve og primitive kartoffelspisere. Jeg tror nu jeg overlever med det."

Undskyld mig, Jens Peter, men har du ikke misforstået budskabet ? Der er da ingen kritik af bondskhed i artiklen ;-)

Eva Schwanenflügel

PS. Humor er jo et ret bredt begreb, nogle synes det er morsomt at nedgøre kolleger, andre synes det er sjovere at nedgøre magthaverne..

Trond Meiring, Niels Duus Nielsen og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar
David Engelby

Du overlever, Jan. Du kan gemme dig. Dem, der er mørke i huden og går med tørklæde o.lign. er mere udsat for daglig racisme og politisk spin, end du nogensinde vil blive det.

Trond Meiring, Anne Mette Jørgensen, Niels Duus Nielsen, David Joelsen, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Jeg synes alligevel at det skal tages alvorligt når Jan Zajma starter en debat.

Birgit Kraft, Anne Mette Jørgensen og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Som jeg læser Zajma, så har han ikke internaliseret 'det danske' - så ville han ikke skrive frustreret, som han gør eller gå op i, hvad danskere mente om hans holdning til dit og dat. Han ville ikke blive pikeret over henvisninger til sin polske baggrund.
Men i bund og grund tror jeg, at danskere har virkelig svært ved at forstå den mani med at ville være danskere - personligt kender jeg ikke én dansker, der på trods af bosættelse i udlandet ønsker at tiltræde dette lands nationalitet. Det er ikke diskrimination, det er en ærlig undren over, at man ønsker at blive noget andet, end man er.

Trond Meiring, Anne Mette Jørgensen, Maria Jensen, Allan Stampe Kristiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

A kenner no jen, å det ær mi bror som æ dowtet i Sverri wor han har wåt i 43 år. Svensk statsborger åh ja det ær han. At I ent kenner noen de bår sørlit.

Trond Meiring, Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Marlena Sørensen

Jeg er også fra Polen, har boet i Danmark i 30 år, og hvor er det irriterende at høre på dig din Jammerkommode. En typisk offermentalitet, og du læser kommunikation vorherre bevares!
Din samfundskritik - hvor er du pinlig! Jeg krummer tæer, når jeg læser dit vrøvl.
Til andre Informations læsere!
Jan Zajma er den undtagelse som bekræfter reglen om, at Polakkerne er nogle sjove og seje mennesker.

Lejf Hermann Nicolajsen, Anne Mette Jørgensen, Maria Jensen, Jan Kauffmann, jens peter hansen, ulrik mortensen, Kim Houmøller, christian christensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Hvad folk siger normalt er det modsatte af det de er eller de var. Omverden har ikke mange sterotyper eller fordomme om skandinaver eller danskere,. og det skyldes simpelthen fordi omverden har for mange fordomme om netop skandinavere: Jeg tror hele verden ved at skandinaver (vikingerne) har haft meget med plyndringer og røverier i lang tid og så meget at det blev uudholdeligt. Derfor har skandinaver måtte drejer180 grader for at virke anstændig og civiliseret non korrupt og holde ord etc. Men den medecin virker og skandinaver topper nu med 10 point i FN. Jeg vidste ikke at Russere vidste om vikinger som de var, men jeg læste forleden dag i en avis at de kendte også samme historie om vikinger.

Gustav Alexander

Jeg synes at forfatteren udøver en ekstraordinær - eller for tiderne desværre ordinær - mængde selvynk. Han siger selv, at han ikke 'kun' er dansker, men føler sig, ser det ud til, meget let antastet på sin danskhed alene på grund af spisevaner, sport osv.

Jeg ser da heller ikke sport eller spiser hotdogs. Det er vi mange 'danskere', som ikke gør. Når du har været i et land siden du var ni, i stedet for at være født i det, så må du nok se i øjnene, at de fleste vil opfatte dit nationale tilhørsforhold som et delt spørgsmål. Men det har sådan set intet med din identitet at gøre. Hvorfor er det så forfærdeligt at blive opfattet som delvist polsk? Hvorfor er jokes om polakker så forfærdelige? Der findes jo også jokes om pølsedanskere, som du i øvrigt selv lægger op til ved at nævne hotdogs.

Måske er sandheden at man ikke er så forfærdeligt unik, fordi man originalt er født i et andet land; at kultureldiversitet mest af alt er et pænt ord, der markedsføres godt. På den måde er vi jo heldigivis alle forholdsvis ens, selvom det er forskelligheden som så mange søger, trods det paradoksale ønske om inklusion. I min verden er man den samme, om man er polsk eller dansk - men jeg tror simpelthen ikke på, at der er noget unikt og dyrebart i den her såkaldte "forskellighed". Forskelligheden er en opdelende og falsk konstruktion og stemmer ikke overens med ønsket om at indgå i et fællesskab.

Anne Mette Jørgensen og christian christensen anbefalede denne kommentar
Jonna Jensen

Er problemet egentlig ikke, at almindelig anstændighed er lagt på hylden? I forgangne tider ville man stille et par høflige spørgsmål om et menneskes baggrund og anse det for spændende hvis vedkommende havde andre måder at gøre tingene på?

Trond Meiring, Kim Folke Knudsen, Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Steffen Gliese, Kim Kops, Niels Duus Nielsen, Henriette Bøhne og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Søren Lystlund

Runa skriver.
Touhami Bennour
Sikke noget vrøvl du skriver. Det du skriver er det rene fremmedhad. Det svarer til, at jeg fortalte, at ALLE medlemmer af det tidligere Ottomanske rige (ca.1300 endte i 1918/1923 efter 1. Verdenskrig), som dine forfædre muligvis var del af, plyndrede, voldtog og var drabsmænd, fordi nogle i 1627 dræbte og plyndrede det nordiske land jeg kommer fra. Vikingetiden varede som bekendt fra ca. 800-1050. Du må heller læse lidt om vikingetiden, Bennour og det er et par år siden. Vi kunne således, hvis vi skal bruge din argumentationsmetode, godt sammenligne indvandrerbander og andre bander med plyndrende togter fra tidligere tider. Er alle indvandrere så tyve og krimielle, fordi nogle er, også du og jeg? Din argumentation ligner noget, der kunne samenlignes med DF's argumentation. Hvis det er korsfarene du referer til, må du præcisere dine ord. Den tid varede fra ca. 1100-1200.

Til gengæld er det rigtigt, at flere politiske partier i Danmark går meget op i leverpostejdemokrati, hvor alle helst skal være ens, de oprindelige indbyggere så som tilflytterere. Jeg forstår godt den unge mand, som skriver og har selv oplevet lignende på én eneste arbejdsplads, men ingen er nogen sinde blevet en del af noget ved at jamre. Jeg vil sige, lær at være ligeglad, så bliver du en del af det hele, fordi så virker drilleriet ikke. Det er en slags mobbning. Og få dig nogle danske venner, som accepterer hvad du er.

Trond Meiring, Lejf Hermann Nicolajsen, Anne Mette Jørgensen, Bjørn Pedersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Ja han er sgu næsten mere svensk end hans kone og børn. Maler sommerstugan svenskrød og går på elgjagt. Alle kan blive drillet, men at hotdogspisning skulle være en del af det danske må vist ligge mange år tilbage. I dag er der fem pizzabagere i den mindste flække og en pølsevogn skal man lede længe efter.

Trond Meiring, Kim Folke Knudsen, Anne Mette Jørgensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jan Kauffmann

Jeg forstaar ikke hans kritik, jeg er selv af Tysk af oprindelse opvokset i Danmark i slut 60er og 70erne, naar jeg kom fra lang sommerferie hos familien i Hessen gik der et par dage inden mit danske sprog ikke indeholdte tyske vendinger og ord, maden i min familie var nogle gange lidt anderledes end hos kamaraterne, paa skole biblioteket fand min klasselaere tyske boeger til mig allerede paa 3 klassetrin, jeg interessere mig ikke for fodbold, cykling eller haandboldt, jeg er lidt moerkere i huden og moerkt haar og brune oejne, men aldrig er jeg blevet drillet for min tyske oprindele, blev faktisk mere drillet for mine flyveoere.
Som nu 53 aarig homoseksuel person af Tysk oprindelse har jeg aldrig foelt udelukket fra faellesskabet eller samfundet, tvaert om.
Jef forstaar ikke kritikken af danmark og danskerne.

Kim Folke Knudsen, Anne Mette Jørgensen, jens peter hansen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Maria Jensen anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Jeg var ikke her i vikingetiden, jeg rapporterer hvad jeg lærte om vikinge ikke andet: Jeg er af arabiske afstamning og ikke Osmanniske afstamning, så min interesse stopper i 1492 den dag Kristof colombus opdagede Amerika, det var den dag araberne tabte "grenada" sidste bastion i Spanien.Men araberne nåede at skabe næsten alt hvad mennesker bruger i dag, Tital systemet, medecin videnskab, Europeere opdagede den i korstogetid, og meget andet. En fransk filosof (Bachelard) sagde "før han lærte at regne vidste han ikke hvordan han måtte tænke". Før araberne, men altid i Mellemøsten, har Fønikerne (libanæser) oprettet kolonier omkring middelhavet, som er berømte over hele verden. I øvrigt det tager 9 måneder til at lave et barn men 60 år til at skabe et menneske, det vil sige det er også "lærling" i de 60 år, og dermed nødvendige fejl . Jeg har spekuleret på hvordan er der ikke korruption i Skandinsvien mens det er overalt i verden, så tænkte jeg på Vikingetid og sagde det er måske noget forklaring der. Men jeg kendte personligt ikke vikinger.

Trond Meiring, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Touhami Bennour, russerne er simpelthen iblandet en god portion svensk vikingeblod, for det var fra Sverige, Rusland blev koloniseret, og hvor det russiske rige tog sin begyndelse med grundlæggelsen af Kiev.

Trond Meiring, Touhami Bennour og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Touhami Bennour
Nu spændte det osmanniske imperium sig meget bredt, så hvis du er af arabisk afstamning - f.eks. libaneser, så er du faktisk nedstammet fra mennesker der har været en del af osmannerriget.

Hvad du så tilfældigvis deler med grækere, albanere, armenere, bosniere, bulgarer, ungarere, serbere, rumænere, tartarer, kurdere og naturligvis tyrkere.

Og at plyndre ens nabolande var ligeså almindeligt for araberne, f.eks. var det en plyndringshær fra Al-Andalus, der blev slået tilbage af frankeren Karl Martel i 700-tallet. At sejle ud til andre lande, og plyndre deres kyster betyder ikke at man er "uærlig"... det betyder dog naturligvis at man er fuldstændig ligeglad med visse menneskers liv. Ikke ens *eget* samfunds menneskeliv, selvfølgelig - hverken danerne, nordmænd eller svenskere, eller arabere - var jo anarkister.

Touhami Bennour

Bjørn Pedersen
Jeg kender den rolle Osmannerne have fået. Jeg mener, jeg er ikke Osmannerne , dvs. jeg er ikke tyrker. Hvad angår en plyndringshær fra al Andalous, det er første gang jeg høre det. Charles martel mødte ikke en bande røver for at slå dem tilbage, røvere er ikke farlige bortset at de stjæler. De vil ikke gøre Charles Martel til Muslim. I Spanien blev muslimer i 8 hundre år og jeg har ikke læst om plyndrings togter i Spagnien , hvertfald ikke fra regeringen. I øvrigt Historien om Vikinger er ikke min, men du kan finde den i alle lande. hvis disse lande vil benægter det, jeg vil ikke have noget imod. Jeg synes det du skal se på og ikke have polemik med mig, Jeg er bare en der søger efter viden.

Søren Lystlund

Runa skriver.
Hr. Bennour. Nogle er kommet mig i forkøbet. Mellemøsten var en del af det ottomanske rige, om araberne vil det eller ej. Rigts magt kulminerede i 1918/1923. Riget gik fra Tyrkiet, Mellemøsten og hele Nordafrika til og med Marokko. Det østlige Østeuropa var også en del af riget. Tyrkerne spillede med musklene i mange århundreder og prøver nu igen med Erdogan. Ufreden i Mellemøsten skyldes til dels reminiscenser fra det brutale ottomaske rige og englændernes imperialistiske og totalt manglende forståelse for, hvordan Mellemøsten burde have været delt op efter 1. Verdenskrig. Der er et utal af andre grunde. Stiftelsen af Israel i 1948 var en forståelig handling dengang, men at vedenssamfundet tillader Israel at tilrane sig palæsinenserne land er uforståeligt. Og Bennour husk at tyrkerne solgte palæsinensernes land til jøder inden stiftelsen af Israel, blandt andet. Masser af palæsienser har ingen dokumentation af deres ejerskab af deres jord. Englænderne var mere til at dele området op med en lineal, end at dele det i etniske grupper. Det skaber ufred i verden den dag i dag.

Eva Schwanenflügel og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Anne Mette Jørgensen

Som en ikke 100% vidende i verdenshistorien gennem mange generationer , så vil jeg alligevel påstå, at det osmanniske rige har en del på samvittigheden i en tid vi stadig husker. Vi behøver altså ikke gå tilbage til hverken vikinger, bibeltekster, og korsfarerdere landes inhumanes fremfærd , for at kunne kristisere staters fejltrin.
Vi kan jo også se på vores egen lille andegård, hvor DK. ud over andre tiltag( Vestindiske Øer)fratog forældrene deres børn samhør ved tvangs flyttelse, og opdragelse i danskhed.
Folkemordet på armenierne, besættelsen af Grækenland i 400 år og den undertrykkelse der fulgte er rigeligt til at kritisere det nuværende Tyrkiet, som ikke magter at indrømme deres andel i modbydeligheder.

Eva Schwanenflügel og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Kære Jan Zajma

Spørg en forsamling i Danmark om, hvad vi det sige at være dansk og du får 1.000 forskellige svar.

som rækker ud over fraser som følgende:

Jeg spiser med fornøjelse Rødgrød med fløde.

De ting som du skriver tror jeg er dækkende for alle de personer, som har oplevet, at de kommer fra et andet land oprindeligt end det, de bor i nu.

Danmark og danskerne oplever jeg som meget mere livsglade, positive, tolerante og imødekommende end det indtryk, som kan fejllæses ud af den stående " Værdidebat om muslimer ".

Jeg tror, at det for mennesker, som alene har hele deres familie i et land kan være svært at forstå de udfordringer, som et andet menneske har, der lever med familie fra flere forskellige lande med forskellige kulturer. Det gælder for alle mennesker uanset nationalitet. Den der lever med to lande og to kulturer, skal formå at balancere disse op imod hinanden uden at fornægte sin egen baggrund og i fuld respekt for det danske samfund og dets traditioner og værdier.

Hvis jeg skal sammenligne det med en anden forskel, så tror jeg, at det er meget svært for den seende, at forestille sig det liv og de udfordringer, som den blinde står i.

For mig er det vigtigste at leve i samklang med det samfund, som du er omgivet af Danmark. Vær åben og deltagende Bær over som jeg fornemmer at du også gør med den danske humor, der til tider kan være lidt ramsaltet. Følg med i landets traditioner og bliv en del af livet her, så løser mange ting sig stille og roligt.

Historien med de polske håndværkere har jeg også hørt som løse rygter. Men dem som jeg kender, der har haft polske håndværkere. De har sagt til mig, at de alle var utroligt flittige arbejdsomme og gjorde meget ud af at udføre deres arbejde for kunderne. Jeg har hørt om polske håndværkere, der påtalte overfor deres danske formand, at der var brugt de forkerte vinduer til en fornyelse af en bolig. Polakkerne havde helt ret. Vinduerne var i restordre og mester havde forsøgt sig med et alternativ og ikke helt god løsning. Det blev rettet efterfølgende.

Du siger at du føler dig tvunget til at holde med Danmark i sportslige begivenheder - Hvorfor dog det ?

Du kan sagtens holde med Danmark og dit fødeland Polen. I sportslige sammenhænge bliver det jo kun til et valg i det tilfælde, at Danmark møder Polen i en fodboldkamp. Der må du selv vælge, hvem du holder med.

Du behøver ikke at være flov over, at du i en periode ikke har afgivet din stemme. Du har ventet på et dansk statsborgerskab længere er den ikke. Det er en god og saglig begrundelse.

Der hvor integrationen går galt for os med et oprindelsesland som ikke er Danmark. Det er, når de heldigvis meget få af os vælger at gøre sig selv til modborgere og være i evig opposition til Danmark og til den kultur og de skikke, som har præget danskerne gennem generationer.

Lev i samklang respekt og i harmoni med det land, som nu er dit land. Du kan med overbevisende og god samvittighed kalde dig dansk med polsk baggrund.

For mig at se er du dansk. Vi er Alle danskere og du er en af os.

Du har alt mulig grund til at være stolt af dit oprindelsesland Polen med dets enestående dramatiske europæiske historie.

Tak for dine tanker om at vokse op i Danmark med dit oprindelsesland Polen.

VH
KFK

Tino Rozzo, Lejf Hermann Nicolajsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
kjeld hougaard

Det at være ”dansker” kan sikkert defineres på et utal af måder. Hvordan gruppen end defineres omfatter den en variation af personligheder. Nu er ens person, hvem man er, også genetisk bestemt, og som sådan intet valg. Jeg har levet en del i internationale miljøer. Truffet mange, ofte med en rosen-farvet kundskab om det danske samfund, som gerne ville leve i Danmark. Men ingen, ikke en eneste, som ville være lænket af det jeg i mangel af bedre udtryk betegner som det danske ”frikadelle-kultur” gen i sin livsudfoldelse. Ville gennemdrive tvangsindoktrinering, allerede i vuggestuen, til at elske staten? masseovervågning af børnefamilier for at finde – og opdrage – afvigere? Bestemme hvor ”de anderledes” må bosætte sig? Hvem skulle ønske at være sådan, om man ikke genetisk er lænket til at ville det?

Søren Lystlund og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Lejf Hermann Nicolajsen

Touhami Bennour:
Der er ingen der kan bryste sig af en fejlfri historie. Og at stoppe ved 1492 er et kunstgreb. At sige at det var "araberne" der opfandt nullet er vel også et kunstgreb, en person må have tænkt det og sagt det som den første. Og mon det ikke var en forklædt græsk filosof. Og ikke alle var lige-så-kloge som "den". At glemme at "araberne" overtog/plyndrede/dræbte blandt dem, der var anderledes tænkende og troende, der boede i det område som Alexander den Store erobrede og "udbredte" græsk skriftsprog, matematik og filosofi til. Øh vil det så sige at "araberne" intet skriftsprog havde før ... var matematik-dumme og ikke havde andet at tænke på end hvordan-stjæler-jeg-nu-den-næste-kamel.
Jeg er ikke sikker på at du virkelig er araber - ligefrem, måske, garanteret en af de der Trolde fra de Putinske Troldefabrikker, der sidder og laver ballade, som den danske forsvarsminister nævnte for nylig.

Søren Lystlund

Runa skriver.
For god ordens skyld skal det nævnes, at Marokko vist ikke var del af det osmanniske rige, men det afsluttede med Algier. Dette var et enormt rige.