Læserbrev

Ferie betyder ikke fly

Der er masser af områder, hvor vi hver især kan skrue ned på miljøbelastningen. Er man først begyndt, så tror jeg, at mange er enige med mig i, at det bliver lettere og lettere
31. maj 2018

Med overskriften »Der er asocialt og dumt at rejse på ferie« afsløredes det, at der åbenbart er lighedstegn mellem at rejse på ferie og flyrejser. Signe Madsens debatindlæg viser ellers gode refleksioner om, hvad der kan forsvares af hensyn til vores klode i Information 24. maj 2018.

Signe, du er ikke alene. Du skulle have været i Vejle i Kr. Himmelfartsferien, hvor mere end 50 foreninger, organisationer og lignende mødtes til folketræffet Det fælles bedste. I sin del af åbningstalerne pointerede Steen Møller blandt andet, at det ikke er nok at snakke – nu skal der handles.

Der er masser af områder, hvor vi hver især kan skrue ned på miljøbelastningen. Er man først begyndt, så tror jeg, at mange er enige med mig i, at det bliver lettere og lettere. Det er ikke længere det sure æble, du nævner. Helt af sig selv bliver der tale om tilvalg i stedet for fravalg.

Det Fælles Bedstes Folketræf 2018 begyndte i solskin i det grønne med ryggen til shoppinggaden i Vejle.
Læs også

Desværre har du ret i, at der ikke skal andet end et par sammenhængende fridage til, før mange må have luft under vingerne. Mon det giver afslapning fra den travle hverdag?

Ethvert skolebarn, i hvert fald i Danmark, har vel forstået, at mennesker belaster kloden med mange af deres handlinger. Desværre er mange af dem blevet fløjet ind i den tro, at ferie er lig med flyrejse. Forhåbentlig vil børnene opleve et skift i løbet af deres levetid, så urimelig klimabelastning vil blive opfattet som et overgreb på kloden på linje med andre overgreb.

Bare rolig, Signe, kloden vil bestå – det er værre med diverse arter. Jeg deler din frustration, og du har ret i, at det ikke altid er klogt at tænke højt. Lægger du øre til flyferieoplevelser, så overvej, om det er værd at sige, »så har du da også bidraget med noget …«. Fat mod og gå i gang, start med den grønne omstilling, der hvor du har hjertet med i det, du med din hjerne ved, er det rigtige. Lad det være synligt, hvad du gør – hvis du ikke bliver nødt til at holde ferie fra de sociale medier i feriesæsonen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Ejvind Larsen
Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu