Læserbrev

Informations layout er ikke læsevenligt

Det irriterer mig, man ikke ser mere på læsevenlighed
I marts lancerede Information nye designs af sine tillæg. Her ses litteraturtillægget.

I marts lancerede Information nye designs af sine tillæg. Her ses litteraturtillægget.

9. maj 2018

Der er mode og trends i layout, og Information har nu også antaget den nye grå stil, som gør læsningen ret besværlig for os, der ikke ser så godt.

Det irriterer mig, man ikke ser mere på læsevenlighed, hvilket også gælder for de mange artikler på sort baggrund, som jeg slet ikke orker at læse. Det forekommer også ret fortænkt med brug af de diminutive grå overtekster, som betyder at man dårligt kan skimme i netudgaven uden at forstørre kraftigt.

Når jeg tænker på det ramaskrig, der rejste sig år tilbage, da avisen udskiftede sit årtier gamle layout, undrer det mig, der ikke er nogen, der har påpeget problemer med læsevenligheden i det nye design.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Lillian Larsen
  • Jes Kiil
  • Eva Schwanenflügel
  • Anders Graae
Lillian Larsen, Jes Kiil, Eva Schwanenflügel og Anders Graae anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Noget genkender jeg i indlægget ovenfor- andet ikke, men det nye bogtillæg læser jeg ikke længere på papir. De høje, sammentrængte lysegrå typer er en plage. Måske mangler der også afsnit og luft, for den enkelte tekst fremstår nærmest som en mur af tryksværte.

B. Keller, Dagmar Holdensen, Lillian Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Maarbjerg

Hvid tekst på sort bund er effektfuldt. Det er jo det 'omvendte' og derfor iøjnefaldende og anderledes. Det er en del af layouterens værktøjskasse, men brugt på lange tekster kommer effekten i modsætning til læselighed. Tryksværte på avispapir er en yderligere udfordring, når effekten bruges uden hensyn til skriftvalget. Information anvender blot den almindelige typografi i negativ, hvor de fine detaljer (seriffer og hårstreger) har tendens til at drukne i sværten. Derfor burde layouteren i det mindste anvende en mere robust skrift uden fødder. Jeg tilslutter mig Hanne Schmidts kritik: Drop effektjageriet, al magt til læseligheden!

B. Keller, Dagmar Holdensen, Lillian Larsen, Jens Thaarup Nyberg, Maj-Britt Kent Hansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Sonja Rosdahl

Jeg er helt enig i denne kritik. Jeg har tit sprunget artikler over af disse årsager, og tit tænkt på et debatindlæg. Godt at andre tager affære.
Sonja Rosdahl

B. Keller, Dagmar Holdensen, Lillian Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar