Læserbrev

Lad os fremelske det uperfekte

Jeg blev chokeret, da jeg fandt ud af, at det overrasker folk, hvordan pigerne i DR3-dokumentaren »De perfekte piger« har det
9. maj 2018

I kølvandet på den aktuelle DR3-dokumentar »De perfekte piger«, er der opstået endnu en debat om, hvor svært det er at være ung i dagens Danmark.

Jeg har hørt unge piger i bussen, der har konverseret om netop dette program. Jeg har sågar overhørt en samtale på Nørrebrogade, hvor en voksen mand talte med sin datter om programmet.

Hovedpointen i disse overhørte samtaler har været, at ingen af dem forstod, hvordan man kunne være så fyldt op til randen med selvkritik. De var alle blevet berørt, da de havde set programmet. Jeg blev chokeret, da jeg fandt ud af, at det kan overraske folk så meget.

Jeg har altid haft en formodning om, at det er en almen lidelse at være utilfreds med sig selv. Jeg har nemlig selv spildt mange år på at være utilfreds med mig selv.

Da jeg så programmet troede jeg, at jeg var blevet bekræftet i, at det må være sådan, alle unge har det.

Jeg er dog stadig overbevist om, at der er mange, der har det på samme måde som mig. De fleste unge tabuiserer, hvordan de i virkeligheden har det. Vi skal jo alle helst udstråle, at vi har det perfekte liv.

For hvordan er det egentlig at være ung i Vesten? Det er en evig stræben efter at være perfekt. Det er 12-tal efter 12-tal, for ellers er du ikke god nok. Det er en konstant jagt efter likes, for er du egentlig pæn nok, hvis du kun har ti likes på din selfie? Det er raffinerede facader og overredigering af vores billeder, for ingen må opdage vores fejl. Det er en evig kamp mod kroppen, for man skal jo se ekstravagant ud på bikinibillederne. Det er fællesdepressioner, for vi bliver aldrig de bedste.

Der vil altid være en, der er bedre end os. Der vil altid være en, der er smartere end os. Der vil altid være en, der har flere følgere og likes end os. I virkeligheden er det perifert det hele. Vi burde lære at acceptere os selv, men det sker ikke, når vi bliver ved med at dyrke det perfekte. Der skal mere fokus på, at det er okay ikke at være perfekt, ellers ender vi med at knække – alle os unge, der ikke er stærke nok til at sige fra.

Tag en selfie, fake et liv – eller lad os fremelske det uperfekte.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Zennaro
  • Christian Skoubye
  • Ejvind Larsen
David Zennaro, Christian Skoubye og Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anders Sørensen

Det uperfekte kan ikke fremelskes, eftersom biologien og naturlige instinkter fører os mod det perfekte.

Grim dør, dum dør. Smuk knalder smuk og føder smukkere. Klog knalder klog og føder klogere. Og så knalder smukkere klogere og så videre.

Markus Lund

Og når I engang når op i sluttyverne, så bliver presset virkelig intensiveret med familiestiftelse, uddannelsesbeviser og bryllupper. Her bliver fårene virkelig skilt fra bukkene...

Lillian Larsen

Hvad med bare at acceptere det uperfekte, som faktisk ofte er fyldt med levende kvaliteter. Det evindelig tilstræbt perfekte kan være frygtelig kedsommeligt.

Rikke Nielsen

Den enkelte bestemmer vel selv, om han/hun vil sælge sin sjæl/krop på den måde. Det er lidt kunstigt at give samfundet skylden. Lad være. Jo mere du sælger, des mindre er tilbage til dig selv.

Hver eneste gang, jeg ser en person, der opfører sig som en kostbar statue, tænker jeg, at selv denne perfekthed går på toilettet og bummer. Prøv samme tankegang, så falder det hele på plads ;-)