Læserbrev

Performancekunstens fravær i dansk presse er et kunsthistorisk blind spot

Informations kultursektion skyder forbi vores interesse, når det gælder scene- og performancekunst – nemlig den, der søger kunstneriske nybrud, diskursive udfordringer, udfordrende æstetik og genrekompleksitet
8. maj 2018

Udvælgelsen af, hvad der anmeldes i tider, hvor anmeldelser svinder ind i dagspressen, er en form for kuratering af kunstforbrugerens blik. Det synes en avis som Dagbladet Information at være sig bevidst, på nær når det gælder scene- og performancekunst.

Her har vi avisens blinde let. Når vi bladrer gennem kultursektionen, tænker vi: De bøger vil vi læse, den musik vil vi lytte til, den film eller udstilling vil vi se, men den dér musical gider vi godt nok ikke rejse til Aarhus for at opleve. Avisens kultursektion skyder forbi vores interesse, når det gælder scene- og performancekunst – nemlig den, der søger kunstneriske nybrud, diskursive udfordringer, udfordrende æstetik og genrekompleksitet. Så hvorfor dækker pressen ikke performancekunst?

Performancekunsten udvikler hele kunstfeltet. De sidste 20 år har performancekunsten i Danmark fået en voksende scene, flere festivaler og enhver større kunstinstitution har et performanceprogram. Derfor bør denne kunstform også dækkes i dagspressen, og Dagbladet Information kunne være bannerfører med anmeldelser, anbefalinger, reportager og interviews.

Desværre ser man en forkærlighed for tekstteatret hos en række af de siddende scenekunstanmeldere i dag. Selv på nichemedier som Kunsten.nu, Kunstkritikk og ISCENE er kritikken af performancekunst, eksperimenterende scenekunst og koreografi begrænset.

Hvorfor dækkes performancekunsten ikke? Udvælges kun de udstillinger og forestillinger, der har råd til insisterende pressemedarbejdere? Er det dagbladsredaktørernes intention at lade markedet bestemme? Skal scenekunsten fastholdes i en meget gammeldags ’stærk dramatik eller underholdning’-tradition? Eller skal performancekunsten ikke netop fremskrives, så vi undgår et aktivt blind spot i den danske scene- og kunsthistorie?

Mette Garfield er cand.mag i litteraturvidenskab, freelanceanmelder samt underviser ved Politikens kunstkritikerskole, Lotte Løvholm er cand.mag i Moderne Kultur og Kulturformidling og kurator, Rie Hovmann Rasmussen er MA i kunstteori og leder af udstillingsstedet meter, Cecilie Ullerup Schmidt er ph.d.-stipendiat på Institut for Kunst og Kulturvidenskab

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu