Læserbrev

Plantefølelser

Hvis man skal tage al den snak om sørgende malkekøer og planter og græs, der skriger, dybt alvorligt, kan man jo lige så godt lægge sig til at dø – landbrugsmafia eller ej
23. maj 2018

Jeg har lige læst kronikken om, at malkekøer i virkeligheden er sørgende mødre.

Det kan hænde, selv om det er en gammel dyd, at vi drikker mælk her til lands – også før landbrugets interesseorganisationer tog over.

Jeg har i hele mit voksne liv set køerne selv opsøge malkerne eller malkemaskinerne, formentlig af trang. Men det er måske udtryk for en slags køernes Alzheimers.

Må man erindre om, at dyr jo også slår hinanden ihjel i naturen og spiser hverandre, uden at det er forbundet med de store etiske eller intellektuelle overvejelser hos de pågældende dyr. Tag for eksempel debatten om ulve i Danmark. Jeg har endog hørt selvbestaltede plantepsykologer fortælle, at også græs og andre planter skriger, når de bliver slået ihjel og/eller bliver rykket op af jorden med rode. Smerten er simpelthen for stor.

Hvis man skal tage al den snak dybt alvorligt, kan man jo lige så godt lægge sig til at dø – landbrugsmafia eller ej.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg har, ud fra faglige artikler, fremført "plantefølelser" i debatten, men det er for at fremhæve tåbeligheden ved at sætte en livsform på et højere stade end andre, altså at vegetatrer skulle være mere skånsomme i deres madvalg end kødædere, eller modsat at kødspisning skulle være et mere naturligt og sundere valg.
Ja, det er tåbeligt at diskutere om en gulerod skriger højere i dødsangst end et slagtesvin, for det er tåbeligt at sætte så markant et skel mellem planter og dyr som vi gør.
Jeg kan kun give dig ret i din grundlæggende holdning.
Alt liv skal ædes for at livet kan fortsætte.
Og selv om det lyder tosset kan planter faktisk kommunikere. Ved angreb kan de udsende signaler, der dels kan få deres naboer til at mobilisere deres forsvar, diverse kemiske stoffer og dels lokke rovinsekter til. Det er et dybt facinerende emne at læse om.