Kommentar

Reformer islam for de unge danske muslimers skyld

Det kan godt være, at danske muslimer er trætte af Inger Støjbergs os og dem-retorik og ramadansnak. Men måske er det en god ide, hvis de selv tager ansvar for at reformere islam og lytter til deres børn, der er opvokset i Danmark, og som råber på præcist det
Det er fra de unge danske muslimer, et moderne bud på islam skal komme fra – ikke fra deres forældre, skriver journalist Mette-Line Thorup.

Det er fra de unge danske muslimer, et moderne bud på islam skal komme fra – ikke fra deres forældre, skriver journalist Mette-Line Thorup.

Christian Lindgren

25. maj 2018

Kritikken er helt forventeligt haglet ned over udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V), efter hun opfordrede fastende muslimer til at tage fri fra arbejde, fordi alt andet ville udgøre en sikkerhedsrisiko.

Den blev hurtigt skudt ned af diverse arbejdspladser, der kunne afkræfte eventuelle problemer med farlige, tørstende og sultne muslimer.

Færdig bom. Men helt så enkelt er det måske ikke.

For eksempel fortalte Manal Jacob, leder af den socialøkonomiske virksomhed Ishtar på Indre Nørrebro, for nylig her i avisen, at det i det Irak, hvor hun har boet, til hun var 20 år gammel, kun var i fjernsynet, man bemærkede, at der var ramadan, fordi der blev vist ekstra godt tv. På gaden spiste alle til gengæld. Restauranterne var åbne, og folk var ligeglade med ramadanen.

»Det var kun de gamle mennesker, som fastede. Ingen kontrollerede hinanden. Men nu her i Danmark – og efterhånden også i Irak og i de andre lande – er der kommet rigtig meget kontrol,« sagde hun.

Behov for modernisering

Det kan godt være, at danskerne hører mest om islam og muslimer, når det handler om social kontrol, tvangsægteskaber, genopdragelsesrejser, shariazoner og bandekriminalitet. Og det kan godt være, at unge muslimer føler sig provokerede, frastødte og marginaliserede af udlændinge- og integrationsministerens os og dem-retorik.

Men det betyder ikke, at der ikke er noget at tale om internt i de muslimske miljøer. Der er et påtrængende behov for at modernisere islam, så unge praktiserende muslimer kan leve et liv, der fungerer for dem i en dansk domineret kultur. Og den udvikling kommer kun, hvis der er repræsentanter inden for de religiøse miljøer, der påtager sig opgaven. Antallet af nydanske debattører, der gør op med islam, er nærmest eksploderet de senere år. Og godt for det. Men spørgsmålet er, om der bliver lyttet til dem i de religiøse miljøer.

Imamer forstår ikke de unge

Unge muslimer mener faktisk også selv, at der er behov for at modernisere islam. Blandt andre jurastuderende og debattør Tarek Hussein, som lige er udkommet med bogen Det sorte skæg. I den forsøger han at forklare islam for danskerne og for unge muslimer, der altid er i defensiven og skal forsvare deres identitet og religion over for danskerne efter det seneste terrorangreb eller den seneste beretning om tvang og undertrykkelse af muslimske kvinder – samtidig med at de bliver konfronteret af religiøse ekstremister og selvudnævnte imamer, der siger, de aldrig vil blive rigtige danskere.

Tarek Hussein mener, at eventuelle problemer med ramadanen, ligesom mange andre integrationsproblemer, der konstant fylder medierne, løses lokalt. Det har han forklaret i P1 Morgen. Til gengæld peger han på andre strukturelle udfordringer, der trænger til at blive debatteret blandt praktiserende muslimer.

For eksempel at mange imamer ikke er på bølgelængde med unge muslimer. De kender ikke det danske arbejdsmarked, taler knapt dansk og prædiker om middelalderlige ritualer, når man som ung muslim har masser af spørgsmål om piger og fester i gymnasiet. Der er også den interne racisme i miljøerne, som forhindrer forelskede par med forskellig nationalitet eller etnisk baggrund i at få hinanden. Mens det kræves af unge muslimske mænd, at de skal stille med en medgift på op mod 250.000 kroner, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at blive gift med en muslimsk kvinde, samtidig med at sex før ægteskab er forbudt. Det er i praksis at kræve cølibat af unge muslimske mænd helt op i deres 30’ere.

Den voksne generation af herboende muslimer skal lytte til deres børn. Det er derfra, et moderne bud på islam skal komme fra. Ikke fra formørkede imamer, skingre politikere eller velmenende klummeskribenter. Imens kan etniske danskere så lære de her tal fra bogen Nydansk – Er nydanskere og danskere virkelig så forskellige uden ad: 

97 pct. af nydanskere er ikke kriminelle. (Det er 98,8 pct. etniske danskere heller ikke). 

87 pct. nydanske forældre deltager i forældremøder. (88 pct. danske forældre møder op).

33 pct. af de 20-24-årige danskere med indvandrerbaggrund tager en videregående uddannelse. (Det samme gør 36 pct. etniske danskere).

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Trond Meiring
  • Viggo Okholm
  • Flemming Berger
  • Torben K L Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Jørn Andersen
  • Christian Skoubye
  • Ejvind Larsen
  • Ervin Lazar
  • ulrik mortensen
  • David Zennaro
  • Roselille Pedersen
  • Bjørn Pedersen
Trond Meiring, Viggo Okholm, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Jørn Andersen, Christian Skoubye, Ejvind Larsen, Ervin Lazar, ulrik mortensen, David Zennaro, Roselille Pedersen og Bjørn Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Viggo Okholm

Selvfølgelig kan Islam udvikle sig på sigt helt som vore "danske" unges udvikling sker løbende. Alle værdier uanset tro er til debat, men os de"frelste" kan kun fremskynde denne ændring ved at være lyttende og ligeværdig og være respektfuld for de holdninger "hjertet" har. Imamernes manglende vilje bør selvfølgelig tages op, men her har myndighederne jo muligheden for "kammeratlige" samtaler, for så mange er de altså heller ikke. Men hetzen via aviser og andre medier er meget lettere og lur mig om en del muslimer nægter at læse udgydelserne, for gjorde de det hele tiden er det da lige til at blive enten hårde eller deprimerede. Tænk på hvor ulækkert det må være at blive hængt ud hver eneste dag bl.a. af Martin Henriksen og på trods af hans modbydeligheder er han stadig uskadt, hvad han bør forblive, men det fortæller vel bare at muslimer og islam er totalt ufarlige i dette land.

Trond Meiring, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, John Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Duus Nielsen, Verner Nielsen, Ejvind Larsen, David Zennaro, Arne Lund og Birte Broen anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Stærkt troende muslimske miljøer kan ikke ændres udefra af mindre troende, på samme måde som Indre Mission og Jehoves Vidner heller ikke kan ændres af mennesker der har forladt de to trosamfund.

Lise Lotte Rahbek, christian christensen, Flemming Berger, Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, John Andersen, Jørn Andersen, Verner Nielsen, Børge Neiiendam, David Zennaro, Peter Hansen, Kim Houmøller, Hans Aagaard og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar

"så unge praktiserende muslimer kan leve et liv, der fungerer for dem i en dansk domineret kultur"
Det sker allerede i vidt omfang, men de unge går stille med det, bl.a. fordi de ikke vil såre deres familier, som betyder utrolig meget for dem.
Dette tvinger en del unge, troende muslimer til at leve en slags dobbeltiv såsom "vi har mange lektier for om onsdagen, så derfor kommer jeg senere hjem". Forældrene må ikke vide, at de unge om onsdagen går i biografen, eller sidder på cafe med klasse- eller studiekammeraterne, eller er alm. del af det liv unge har på forskellig vis - bortset fra sprut og dope.
Men til alm. beroligelse - de unge, troende muslimer gider ikke lytte til formørkede, uvidende imamer - især pigerne vælger dem fra - og drengene kunne godt være langt mere kritiske, med hvem de lytter til.
PS: Bertel Haarder fik for en del år siden den gode ide, at de imamer, der praktiserer her i landet, skulle uddannes her i landet på noget der svarer til Pastoralseminariet. Den ide blev forpurret af - gæt hvem? - De sorte præstefætre, der forarget protesterede over, at det ville være at drive integrationen for langt.

Kim Folke Knudsen, Trond Meiring, Viggo Okholm, Anne Mette Jørgensen, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel, Erik Karlsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Jørn Andersen, Niels Duus Nielsen, Verner Nielsen, Ejvind Larsen, Børge Neiiendam og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Peter Hansen

Religion bør i det hele taget fylde mindre, og vi bør dyrke det oplyste og sekulære samfund!

Hvis nogen så debatten i går, så er det ikke kun islam den er galt med, selv iblandt veluddannede jøder herhjemme nægter man, at se i øjnene, at ældgamle skikke bør kunne reformeres og føres ind i nutiden, her var der tale om, at lemlæste og mærke små drengebørn for livet, som et ritual i form af omskæring.

En handling, som i en moderne tid, ikke bør kunne finde sted, eller forsvares af nogle, og alligevel holder religionen fast i det, med en masse vrøvle argumenter, hvor den videnskabelige, etiske eller moralske evidens forlængst er faldet til jorden.

Med hensyn til indvandrere i landet, så synes jeg, at uanset hvor de kommer fra, så bør de have undervisning i landets opbygning, hvordan og hvorfor, vi er kommet til hvor vi er kommet til, og gerne sat i perspektiv til den kultur de kommer fra. Dette så de allerede når de slår sig ned i landet, får diskussionen, et dybde indtryk af det land, samfund og vilkår de nu er flyttet til, og hvilken retning samfundet ønsker, at bevæge sig i overordnet, en retning, som i hvertfald ikke bør være et mere religiøst samfund, men hvor man satser på, et rationelt, oplyst og sekulært samfund.

Viggo Okholm, Anne Mette Jørgensen, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Morten Simonsen, Bent Gregersen, Andreas Lykke Jensen, Kjeld Jensen, Jørn Andersen, Niels Duus Nielsen, Christian Skoubye, Verner Nielsen, Ejvind Larsen, Kim Houmøller, Gert Romme og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar

Jeg undrer mig faktisk over denne artikel. Og den må jo bunde i totalt uvidenhed.

For bortset fra islams oprindelse, der egentlig er den samme som den kristne og sionistiske, er islam på ingen måde en entydig størrelse.

Ser man på islam i forskelige lande, ses det også, at der ikke blot er forskellige retninger, - shiiti og shia, men at der også er forskellige tolkninger indenfor disse retninger. Og endelig er nogle muslimer lige så troende som danskerne, - altså at de måske tror på profeten, men at de stort set aldrig kommer i moskeen.

Jeg rejser en stor del af året i såkaldte muslimske lande. Og jeg møder personligt mange blandede ægteskaber, hvor både muslimer, ortodokse og katolske respekterer og fejrer hinandens højtider. Men jeg ved da også, at der inden for hver af disse grupper findes religiøse elementer, der ikke accepterer hinanden. Og her tyder alt på, at de katolske er de værste. .

Skal borgernes forhold til religionerne ændres, - og det syntes jeg, vil være gavnligt, så må de individuelle medlemmer i grupperne selv gøre det. Det er ikke noget samfundet kan eller skal diktere sine borgere, og det er ikke noget, man skal laste en given Hodja for. En Hodja er ikke en gud men blot en lærd bønneleder, og selv blandt dem er der store forskelle.

Kim Folke Knudsen, Trond Meiring, Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel, Arne Lund, Peter Andersen, John Andersen, Peter Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Jørn Andersen

Trods artiklens smukke procenttal,sætter flertallet af muslimer,når det kommer til stykket,koranen og sharia over det sekulære danske samfunds love og bestemmelser.

Charlotte Svensgaard, Per Torbensen, Hans Aagaard, Morten Simonsen og Kurt Sørensen anbefalede denne kommentar
Peter Hansen

@Gert Romme

Du har ret i, at man ikke skal diktere, men opfodre, modsige, oplyse og argumentere det må man gerne, og så skal det gøres klart og tydeligt, at her i landet, der kommer lovene og mennesket før religionen, og det uanset om man er græskkatolsk eller fandenivoldsk.

Anne Mette Jørgensen, Hans Aagaard og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Morten Balling

@Jørn

"sætter flertallet af muslimer,når det kommer til stykket,koranen og sharia over det sekulære danske samfunds love og bestemmelser"

Kan du bakke det op med nogle tal?

Søren Nørgaard

@ Jørn og Morten
Det er spørgsmålet, der er problemet - ikke svaret. Religiøsitet kan naturligvis ikke gradbøjes. En person, der omtaler sig selv som religiøs (muslim) kan ikke uden at komme i konflikt med udsagnet herom tilkendegive, at sekulariteten sættes forrest. Spørges efter en rangordning må religiøsiteten nødvendigvis sættes først. I det daglige liv er sagen en anden.
Religion bygger på et postulat om et absolut og er en form for logisk idioti. Det er livet ikke og derfor er der heller ikke i det daglige liv nogen konflikt. Livet er de facto fremadskridende ind i det uvisse - religion er tilbageskuende mod det absolutte.

Erik Hansen

@ Gert R.
"Og her tyder alt på, at de katolske er de værste. . "
Er det i orden at generalisere om diverse religioner, så længe det ikke drejer sig om en bestemt og øjensynligt privilegeret en af slagsen?
Må jeg spørge om hvilke muslimske lande du rejser i og om der ligger andet end tilfældige indtryk bag din påstand om lykkelige forhold der.
Kan du sandsynligøre at dine erfaringer (udover muligvis Tunesien) har nogen relevans for forholdende i muslimske lande generelt og endeligt om disse ligeværdige relationer er ved at vinde indpas i lande med ikke muslimsk majoritet, som eksempelvis Danmark?
Eksempelvis, hvor mange ægteskaber bliver der i DK indgået mellem: muslim/muslim , muslim/ikke muslim og endeligt hvad er andelen af den sidste kategori hvor ikke muslimen ikke konverterer?
Man kan håbe det vil gå den rigtige vej, men er det ønsketænkning?

Anne Mette Jørgensen

Gert Romme.
Du rejser i mange muslimske lande og oplevet, at de værste er de katolske.
Jeg vil gerne vide hvilke lande du henviser til?
Der er i de muslimske lande( hvor hovedparten er muslimer; sunni, shia eller den Saudiske model) og der er sikkert flere, som jeg ikke kender betegnelserne på.
Som jeg har læst, set og hørt så er de fleste kristne mindretal stærkt på retur i den del af verden som du henviser til. I Ægypten er kopterne, og har har været det i årevis, udsat for forfølgelse. Ofte med livet som indsats. I den palæstinensiske befolkning er de kristne på retræte.
Jeg ved ikke hvor gammel du er og ved heller ikke hvornår du har rejst i de muslimske områder, for hvis du læser, klaus Wivels bog - den sidste nadver så vil du blive klogere på de efterladte kristne i den arabiske verden.
Han er i øvrigt ateist.
I de danske medier fylder det stort set intet, når en f.eks koptisk kirke bliver afbrændt og mange mennesker dør.
Hvorfor kan vi jo kun gisne om.
Kom med lidt fakta.
Jeg vil i øvrigt gerne vide hvor mange blandede ægteskaber der er i DK, hvor det er den muslimske part der konverterer og dette accepteres af den muslimske gren af familien. De ægteskaber jeg har hørt om er,er det den " danske" part der konverterer.

René Arestrup

Tro mig, det kommer. Unge danske muslimer vil selvsagt ikke underlægge sig et autoritært og dybt reaktionært livs-kodeks i et frisindet og sekulært samfund som det danske. Det er kun et spørgsmål om tid før unge muslimer anlægger deres eget, nyfortolkende syn på, hvad det vil sige at være muslim i Danmark.

Kim Folke Knudsen, Trond Meiring, Morten Balling og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Morten Balling

@Søren og Jørn

Det er svært at finde tal på, hvor mange muslimer i f.eks. Danmark, som sætter sharia højere end den landets officielle lov. Her er nogle tal fra PEW Research:

http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-...

Hvis man kigger på undersøgelsen er det tydeligt, at i lande som Afghanistan og Pakistan, hvor islam er de officielle religioner, i de lande er supporten for sharia høj. 99% i Afghanistan.

Ser man derimod på et land som Tyrkiet er tallet 12%. Så vidt jeg ved er det ikke lavet en lignende undersøgelse i Danmark, og emnet er noget af en politisk varm kartoffel, men jeg mener på er tidspunkt at have læst at tallet for Europa samlet var under 10%, og at man anslog at Danmark lå på ca. 5%. Det finder jeg ikke specielt alarmerende i en Verden med Trump, global opvarmning, kommende fødevarekriser, mm. Sharia er i øvrigt meget andet end stening af utro kvinder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sharia

Og jo Søren. Religiøsitet kan i høj grad gradbøjes.

Kim Folke Knudsen

Jeg vil anbefale, at vi I Danmark styrker viden om religionerne og deres betydning. Islam er ligesom Kristendommen splittet op i forskellige grene og fraktioner. Jeg så gerne, at vi i Danmark etablerede en national uddannelse til Imam baseret på det danske sprog. Imamerne kunne opnå en national autorisationsret og forkynde på dansk. De rejsende prædikanter, som har andre knap så rare dagsordener. Dem kan vi sende hjem igen, hvor de kommer fra.

For mig at se er det ikke Islams tilstedeværelse i Danmark som er problemet. Det er den saudi arabiske Salafisme og dem som gør Islam til et krigerisk og samfundsrefomatorisk projekt. Det er de grupper, som kommer på kant med Danmark og danskerne.

En fornyelse af Islam i Danmark og i Europa kan være nøglen til på længere sigt at skabe tillid fremfor den nuværende tilstand af angst og mistillid.

Det handler om at gøre sig og sine til medborgere her i landet, som du nu bor i og er født i.

og om ikke at gøre sig selv til en modborger i evig opposition til alle sæder og skikke i Danmark.

Det kan lade sig gøre: Religionernes sameksistens i demokratiets navn med religionsfrihed.

Men det fordrer gensidig respekt og tolerance.

christian christensen

De yngre mennesker af mellemøstlig oprindelse er ofte mere religiøst konservative end forældrene.

Anne Mette Jørgensen og Christian De Thurah anbefalede denne kommentar
Anne Mette Jørgensen

Religion fylder stor set alt i mediebilledet. Sidst om omskæring.
Jeg synes snart vi ved nok om religion, og til de der vil vide mere er der rigeligt til rådighed.
Religion er efterhånden hovedemnet i alle emner.
Kan vi ikke snart afslutte den fokusering?
Det er paradoksalt eftersom jeg ikke selv kan holde kæft.