Klumme

Da Roman Polanski blev smidt ud af Oscar-akademiet, blev Hollywood afsløret som det hykleriske borgerskab, de selv har været imod

Hollywood forsvarede filminstruktøren Roman Polanski i 40 år. De vidste, at han havde voldtaget et barn, og de hyldede hans flugt fra retssagen
Den amerikanske filmbranche, som leverer moralske fortællinger til hele verden, støttede forbryderen, fordi han var en af deres egne. Indtil resten af verden mindede dem om, at de ikke var hævet over loven.

Den amerikanske filmbranche, som leverer moralske fortællinger til hele verden, støttede forbryderen, fordi han var en af deres egne. Indtil resten af verden mindede dem om, at de ikke var hævet over loven.

Ritzau Scanpix

5. maj 2018

En scene fra 1968 er ikonisk for det moralske opgør mellem det fordærvede borgerskab og den uskyldige ungdom, som definerede epoken. Den dekadente overklassefrue mrs. Robinson ydmyger den unge mand, Ben, retorisk – bruger sin autoritet til at få ham til at gøre, som en mand ville gøre, hvis han ville forføre en kvinde. Hun behersker spillet, han behersker ikke engang sig selv.

Det kulminerer, da mrs. Robinson stiller sig nøgen foran Ben og siger:

»Benjamin – du skal vide, at jeg står til din rådighed. Hvis du ikke vil gå i seng med mig nu …«. Her bliver hun afbrudt af den unge mand, som siger »åh gud …«. Men hun fortsætter:

»Du kan ringe til mig til hver en tid, og så finder vi ud af, hvordan vi kan mødes«.

Rædselsslagen løber Ben ned ad trapperne for at køre hjem til mor og far, hvor han stadig bor. Men han møder hendes mand, som lige er kommet hjem og intet aner om, hvad der er sket. Han siger, at han føler, at Ben er hans søn. Mr. og mrs. Robinson har kendt Ben hele hans liv.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Espen Bøgh
  • ingemaje lange
  • ulrik mortensen
  • Torben K L Jensen
  • Katrine Damm
  • Ejvind Larsen
  • Henning Kjær
Espen Bøgh, ingemaje lange, ulrik mortensen, Torben K L Jensen, Katrine Damm, Ejvind Larsen og Henning Kjær anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mogens Brolin

Polanski blev smidt ud fordi man ellers ville fremstå totalt racistiske ved at distancere sig fra Cosby. Ingen anden grund. Havde Polanski og Weinstein tilhørt en marginaliseret minoritet var det aldrig foregået så længe.