Klumme

Støjbergs ramadan-svada er plat, men den virker desværre alligevel

Inger Støjberg demonstrerer endnu en gang, at hun er noget nær verdensmester i at generere omtale på hurtige holdninger til det muslimske mindretal
Støjberg er populær udlændingekritiske kredse, fordi hun ved enhver given lejlighed lykkes med at så mistillid og fjendtlighed mod en stor samfundsgruppe af muslimer, skriver Lasse Jensen. Her er det danske muslimer, der går fredsmarch i anledning af Profeten Muhammads fødselsdag og samler ind til Julehjælpen. Billedet er fra 2016, hvor profetens fødselsdag faldt 24. december i den gregorianske kalender. 

Støjberg er populær udlændingekritiske kredse, fordi hun ved enhver given lejlighed lykkes med at så mistillid og fjendtlighed mod en stor samfundsgruppe af muslimer, skriver Lasse Jensen. Her er det danske muslimer, der går fredsmarch i anledning af Profeten Muhammads fødselsdag og samler ind til Julehjælpen. Billedet er fra 2016, hvor profetens fødselsdag faldt 24. december i den gregorianske kalender. 

Ivan Boll

23. maj 2018

Jeg kan forestille mig samtalen mellem udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) og hendes mangeårige spindoktor Mark Thorsen lige før pinse. Der var gået flere uger, uden at Støjberg havde været i medierne. Noget måtte gøres.

Thorsen tweeter regelmæssigt om, hvor mange udlændingestramninger regeringen (dvs. Støjberg) har gennemført i sin levetid. 76 indtil nu, en fremgang på fem på fire dage og 26 siden Thorsen og Støjberg i marts sidste år fejrede jubilæum ved på Facebook at præsentere en Othello-lagkage med tallet 50 skrevet med glasur. Intet er tilfældigt i Thorsen og Støjbergs kommunikationsstrategi. Selv kagen var opkaldt efter en general af anden herkomst end hvid.

Nu er det så heldigt, at den kristne pinse i år falder sammen med den muslimske fastemåned, ramadanen. Og endnu mere heldigt, at ramadanen i år falder sammen med starten på de lyse danske sommernætter, så de rettroende i år ikke må indtage hverken vådt eller tørt i næsten 18 timer.

Ramadanen har sådan set fungeret upåklageligt i århundreder, men ikke inde i Støjbergs hoved. Hos hende har de etniske danskeres liv, ære, sikkerhed og velfærd højeste prioritet, så hun fik en pinse-åbenbaring. Den var ikke rar. Tørstende, sultne og afkræftede muslimske buschauffører, sygeplejersker, piloter, politibetjente og lokomotivførere udgør en sikkerhedsrisiko!

Anti-integrationsministeren proklamerede i sin blog på BT, at de ramadan-ramte burde tage ferie i stedet for at arbejde. Alt andet var tydeligvis farligt.

Nyheden kom i toppen af TV 2 News og den kristne pinse var reddet. Hendes tilhørende facebookopslag er blevet delt 437 gange, flere end 900 danskere har kommenteret det. Hvor meget den højtråbende minister deler vandene, fremgår tydeligt af kommentarerne. Her er både muslimhadere og Støjberg-kritikere i rigt mål.

Jeg vil gerne slå tre ting fast: For det første har vi religionsfrihed i Danmark. For det andet er religion en privat...

Posted by Inger Støjberg on Monday, May 21, 2018

Arriva afviser problem

Men BT bragte ikke ukritisk ministerens spin. Avisens journalist brugte elementært journalistisk håndværk og efterprøvede påstanden hos det store busselskab Arriva, hvor en tredjedel af chaufførerne er muslimer. Her kender man intet til det af ministeren opfundne problem. »Vi har aldrig oplevet uheld eller ulykker, som kunne relateres til fastende chauffører,« siger pressechef Pia Hammershøy Splittorff.

Transportgruppen under fagforbundet 3F havde ovenikøbet for nogle år siden indkaldt Imam Abdul Wahid Pedersen, der fortalte chaufførerne, at de selvfølgelig – også i henhold til Islams forskrifter – skulle drikke, hvis de følte sig dårlige. Faktisk må de også gerne spise, og så have en fastedag til gode.

Støjberg er populær i vide udlændingekritiske kredse, fordi hun ved enhver given lejlighed lykkes med at så mistillid og fjendtlighed mod en stor samfundsgruppe af muslimer. I modsætning til Dansk Folkepartis Martin Henriksen, der udstråler en rå brutalitet, er minister Inger Støjberg altid samfundsbekymret og husker at indføje, at hun skam har stor respekt for andre menneskers religion og frihed til at praktisere samme.

Omtale giver magt

Hver gang Støjberg gentager og fornyer den fremmedfjendske retorik, skaber det overskrifter. Og al omtale er som bekendt bedre end ingen omtale. Det bekræftede Støjbergs spindoktor Mark Thorsen i et portrætinterview i Euroman i maj 2017. Han erkendte med slet skjult tilfredshed, at balladen om strammerkagen havde skaffet Inger Støjberg enorm presseomtale, og det var jo meningen med det.

Så er det lige meget, om ministeren kan forekomme plat eller udtaler sig i direkte strid med kendsgerningerne. Støjbergs partifælle, Jacob Jensen, der spagfærdigt på Facebook – og senere på TV 2 News – gik i rette med ministeren, som efter hans mening nok burde have underbygget sin bekymring med kendsgerninger.

Jeg kan forstå, at min gode MF kollega Inger Støjberg er bekymret for, at der skal ske ulykker på arbejdspladser, som...

Posted by Jacob Jensen on Monday, May 21, 2018

Efter den nylige regeringsrokade var flere politiske kommentatorer, herunder Berlingskes Thomas Larsen overbevist om, at det ‘pæne‘ Venstre havde sejret. Nu var Støjberg nærmest ude på et sidespor i partiets interne hakkeorden, var budskabet.

Men den politiske hakkeorden bestemmes i høj grad også af ministres evne til at komme i medierne. Uanset hvad og hvordan. Og her er Støjberg og hendes garvede spindoktor noget nær verdensmestre.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Mads Berg
  • Kim Folke Knudsen
  • Viggo Okholm
  • Eva Schwanenflügel
  • Knud Chr. Pedersen
  • Christian Mondrup
  • Werner Gass
  • Kurt Svennevig Christensen
  • Flemming Berger
  • David Zennaro
  • Katrine Damm
  • Anker Nielsen
  • Poul Erik Pedersen
  • Dorte Sørensen
  • Grethe Preisler
  • Frede Jørgensen
Mads Berg, Kim Folke Knudsen, Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel, Knud Chr. Pedersen, Christian Mondrup, Werner Gass, Kurt Svennevig Christensen, Flemming Berger, David Zennaro, Katrine Damm, Anker Nielsen, Poul Erik Pedersen, Dorte Sørensen, Grethe Preisler og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ole Falstoft

Arriva afviser at ramadan er et problem. MEn for Støjbjerg er realiteter ligegyldige

Kim Folke Knudsen, Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Mogens Holme, Arne Lund, Christel Gruner-Olesen, Christian Mondrup, Anders Reinholdt, Flemming Berger, Elisabeth Andersen og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Kunne man kalde Støjberg "terrorist"? Hendes mål er tilsyneladende at skabe frygt, og hun vil skide på, om facts er med hende. Hun kører sin spindoktorerede lastbil direkte ind i medierne, og læserne har ingen chance for ikke at blive ramt, for den kommer med 100 kilometer i timen, og de dummeste rammes hårdest.

Finn Egelund, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Mogens Holme, Rolf Andersen, Werner Gass, Ken Sass, Arne Lund, Marianne Stockmarr, jørgen djørup, Torben K L Jensen, ingemaje lange, Bjarne Bisgaard Jensen, Anders Reinholdt, Karsten Lundsby, David Zennaro, Tino Rozzo, Elisabeth Andersen, Rikke Nielsen og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

O tempora o mores og lægtiiæs kulitorum fremihvertrum

Det er snart ikke til at finde ud af, om det er Inger Støjberg, der har taget ved lære af Donald Trump, eller Donald Trump, som har stået i lære som nyhedsreporter hos Inger Støjberg.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar

Da Støjbergs base nogenlunde ligner den Trumpske har hun da også været uden med et støtte til Den amerikanske præsident, (Read the transcript):

um...here..on the...um.....back ...um....back-edge.... of the Charlottesville, Virginia-protest..i will also blame both sides..but you also had people that were very fine people on both sides.. especially among the statue-guys..very good people....

Eva Schwanenflügel, Arne Lund, Ole Frank og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
jan henrik wegener

Samtidigt med denne debat kører en anden om det der ses som overdreven frygt for terrorisme. Grundsynspunktet her synes at være at denne frygt er helt overdreven. Men hvordan kan man, samtidig, føre en debat som ser sådanne udtalelser af en minister som et reelt, stort problem?

Herdis Weins

Som jeg skrev i en anden tråd -
Jeg så lige på jp.dk, at Martin Henriksen fra DF allerede har overtrumfet Inger Støjberg.
Muslimer skal ikke holde ferie under Ramadan, hvis de faster - de skal fyres ! Og således er kampen igen i gang om at kunne mistænkeliggære muslimer mest muligt.
I øvrigt både 3F og busselskabet Arriva meldt ud, at ramadanen aldrig udgør et problem, selv på arbejdspladser med mange muslimer. Det anfægter naturligvis ikke Henriksen, der formoder, det udgør et betydeligt problem - DF har ved gud aldrig ladet sig forstyrre af fakta !
Det er også en velkendt strategi fra politikere - især fra DF - at tro, formode eller antage muslimer udgør et særligt problem i forhold til dit og dat. Når man nøjes med at tro, formode eller antage har man nemlig en kattelem i forhold injurilovgivning.
Det mest fortvivlende er, at det virker - frøet er sået og en lang række vælgere, der ikke gider tænke selv og aldrig forsømmer en lejlighed til at lade sig styre af fordomme, nikker bekræftende : "det er sådan det er, er det ikke det, de altid har vidst !"
Den Grundtvig, som politikerne ved festlige lejligheder fremhæver som ærkedansk, må rotere i sin grav : "Oplysning skal være vor lyst" sagde og mente han - nu har fordummelsens mørke i flere år bredt sig.

Finn Egelund, Mads Berg, Kim Folke Knudsen, Allan Stampe Kristiansen, Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel, Mogens Holme, Rolf Andersen, Werner Gass, Arne Lund, Marianne Stockmarr, jørgen djørup, Daniel Jensen, Morten Balling, Christel Gruner-Olesen, Heidi Larsen, ingemaje lange, Bjarne Bisgaard Jensen, Tom Andreæ, Flemming Berger, Tor Brandt, Karsten Lundsby, Karsten Aaen, Carsten Munk, Olav Bo Hessellund, Tino Rozzo, Elisabeth Andersen, Rikke Nielsen, Anne Mette Jørgensen, Tue Romanow, Holger Madsen, Jørgen Kærbro Jensen, René Arestrup, leif jensen, olivier goulin og Lars Bo Jensen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Gryden skal holdes i kog.

Men rent logisk må det konstateres at Pseudo-problemer fjerner fokus fra de reelle problemer..
Hvilket må foranledige rationelle mennesker til at konkludere at Støjberg og ligesindede slet ikke er interesserede i at løse problemer.

Finn Egelund, Allan Stampe Kristiansen, Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel, Mogens Holme, Benjamin Bjerre, Arne Lund, Marianne Stockmarr, Anders Reinholdt, Flemming Berger, Karsten Lundsby, Carsten Munk, Elisabeth Andersen og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

Denne gang er det lykkedes for Støjberg at vække international opsigt, så redaktionerne rundt omkring må finde ud af, hvordan man får et ø på skærmen og endnu vanskeligere, hvordan man forklarer, at Venstre er højre.
Ministeren har grund til at bestille en ny lagkage. Andre har grund til at overveje, hvordan et par påtrængende internationale problemer med europæiske naboregioner skærpes af det europæiske højres politikere.

jens peter hansen

Støjberg er bare for meget, for ofte og tilsyneladende uden fuldstændig pli. Men jeg tror nu ikke det er sundt for nogen at undlade at drikke i op til 18 timer, hvis man har et arbejde hvor sveden hageler ned.

Kim Folke Knudsen, Hans Aagaard og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

fuldstændig uden pli, naturligvis., jeg må hellere drikke noget vand for at nå op på de 2 1/2 liter væske man anbefaler.

ingemaje lange, Hans Aagaard og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Hvor mange af jer har sat jeres ben hos Arriva? Det er et problem som ingen andre end Støjberg tager op. Spørg på uddannelses institutioner som VUC, om hvor meget pjækkeri og eksamensværing, der er under Ramadanen? I bliver overrasket over den slendrian der finder sted!

Ingen burde sætte sig bag et rat uden mad og drikke. Hvis sagkundskaben mener noget andet, bør de nok selv prøve at undgå væske her i sommervarmen, eller holde deres mund!

christian christensen, Per Torbensen, Finn Bendixen, Martin Lund, Kurt Sørensen, Hans Aagaard og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Torben Skov

"udlændingekritiske kredse" er meget mildt udtrykt. Jeg ville bruge langt stærkere formuleringer.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Karsten Lundsby og Elisabeth Andersen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Min første tanke var at det ikke kan være sundt at køre bus i varmen i 8 timer, uden vand at drikke.

Men hvis busselskaberne siger at det ikke giver problemer, så kan vi forhåbentlig stole på det.
Fanden er løs i Laksegade hvis de spiller hazard med andres liv som indsats.

Karsten Lundsby, Kurt Sørensen og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Jørn Vilvig

For helvede da.. Der er ingen af mine mange muslimske kolleger som ikke drikker vand under fasten. Inger taler ikke sandt, hun er formand for ondskabsindustrien.

Kim Folke Knudsen, Allan Stampe Kristiansen, Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel, Mogens Holme, Ken Sass, Marianne Stockmarr, Rikke Nielsen, ingemaje lange, Flemming Berger, Tor Brandt, Karsten Lundsby, Tino Rozzo, Elisabeth Andersen og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Birger Kühne

Jeg har en del kontakt til flygtninge, og ingen kan betvivle min kærlighed til disse folk.
Men jeg synes faktisk at Inger Støjberg har en pointe.
Hvis jeg skal være lidt grov og sige tingene ligeud, vil jeg sige at Ramadanen ikke er faste, men en tid hvor der bliver byttet om på dag og nat.
Kig på beskydningen ved en opgang kl 23 om aftenen.
Folk er gået i seng, i det halve af opgangen. De "fastende" sidder nu oppe og spiser, ofte med børnene som burde være i seng.
Selvom fasten ikke gælder børn, mistes fællesskabet omkring måltidet.
I løbet af dagen oplever børnene forældre som er trætte og ikke orker at gå på legepladsen med børnene, weekend udflugter bliver aflyst fordi far og mor er udmattede.
Lunten er kortere og der bliver skældt mere ud.
Jeg vil også påstå at de " fastende" har flere sygedage
Der er steder hvor frafaldet pludselig stiger.
Jeg ville også ønske at Muslimer ville reflektere mere over deres tro. Forholdene er jo vidt forskellige, om man bor i New Zealand, Mellemøsten eller tæt på polarcirklen. Hvad er det for en Gud der stiller forskellige krav?
Ville det ikke være ok at faste efter solnedgang, efter mellemøstlig tidsregning?
Det krænker mig, at mange af de ressourcer vi bruger på sprogskoler, bliver spildt fordi folk er organiseret uoplagt.
Mvh Birger

christian christensen, Per Torbensen, Kaj Larsen, Karsten Lundsby, Hans Aagaard, Anne Mette Jørgensen, Jørn Andersen og H M anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Birger K.

Helt enig i at en rigid fortolkning af religion ikke dur i moderne samfund.
Bliv dog enige om at fastetiden gælder fra 2 om eftermiddagen til kl. 20, uanset hvor i verden man befinder sig.

Det burde være tilladt at reformere en smule , ellers virke det latterligt.

christian christensen, Per Torbensen, Anne Mette Jørgensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

@Birger Kühne

Jeg har en del kontakt til folk i nyhedsformidlings- og it-branchen, og ingen kan betvivle min kærlighed til disse folk.

Dog tør jeg godt vove et øje på den påstand, at nogle af dem ville have mere end svært ved at vende det døve øre til 'et godt tilbud' fra 'konkurrenten' om lidt let tjente penge ved udspredning af fake-news under under tavshedsløfte fra tilbudgiveren, hvis det kneb med at tå privatøkonomien til at hænge sammen med honorarerne for free-lance-opgaver fra arbejdsgivere i den mere 'seriøse' ende af nyhedsformidlingsindustrien som eneste indtægtskilde.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Anne Mette Jørgensen

Jeg mener det er latterligt eller hul i hovedet at faste 18 timer i døgnet, især uden væske og i denne maj 2018, som har været og er meget varm.
At nogle muslimer bekendtgør, at børn under 18 år ikke må faste undtager ikke en del forældre i , at godtage at deres børn alligevel faster.
At Arriva og 3F ikke har haft problemer med det kan jo ikke bevises. De er jo ikke uvildige. O ved de eksakt om mange ikke alligevel drikker og spiser, men lader som om?
Når læge, Klarlund henviser til nogle blodprøver ( på hvem) beviser det jo heller ikke. Ikke alt kan se i en blodprøve. og please, kom med mere uddybende forklaring. Hvis udsagnet står til troende , så vil det jo være sundt for os alle at holde Ramadan.
Gad vide hvor mange muslimer, der giver til de fattige? Er det ikke bare tom snak der lyder som sød musik.
Som udgangspunkt bryder jeg mig overhovedet ikke om, Inger S måde at argumentere på. Hun håner i stedet for, at komme med valide udsagn og i stedet for burde hun være imødekommende. Uden at vide det eksakt tror jeg, at mange muslimer er kede af Ramadanen , men de kan ikke sige det højt uden at blive udskældt af deres egne.

christian christensen, H M, Karsten Lundsby og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Herdis Weins

Er der hvert år under Ramadanen et stort antal ulykker med busser ? Hvis ikke - og jeg har altså ikke observeret, det skulle være tilfældet, så har Arriva vel ret ?

Kim Folke Knudsen, Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Mogens Holme, Marie Jensen, Arne Lund, Anders Reinholdt, Elisabeth Andersen, Morten Balling, Flemming Berger, David Zennaro, Karsten Aaen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Inger Støjberg er ikke ansat til at være 'imødekommende' over for muslimske flygtninge.

Hun får sin gode ministergage for at udsprede og holde liv i rygtet om sin partiformands genialitet som regeringschef, som i al korthed beror på Lars Løkke Rasmussens fantastiske evne til gang på gang at manifestere sig som 'den bedste politiske håndværker vi har' i kongeriget Danmark ... ;)

Mads Berg, Kim Folke Knudsen, Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Vibeke Hansen, Marianne Stockmarr, Anders Reinholdt, jørgen djørup, Bjarne Bisgaard Jensen, Flemming Berger, Frede Jørgensen, Karsten Lundsby, Knud Chr. Pedersen, Karsten Aaen og Torben Skov anbefalede denne kommentar

I ondskabens og dumhedens korstog gælder alle kneb - og intet er for småt til at lade ligge.

Kim Folke Knudsen, Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Flemming Berger og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Frank Rasmussen

Er journalister dumme, dovne eller må Inger Støjberg bare ikke få ret?

Hvorfor indbyder 3F’s transportgruppe imam Abdul Petersen for at tale om væskeindtag under ramadanen, hvis der ikke har være problemer?

En simpel google søgning finder indbydelsen fra 3F:
“På baggrund af episoder sidste år, hvor nogle chauffører blev dårlige tilpas under kørslen (manglende væskeindtagelse under ramadanen), har transportgruppen i 3F Frederiksborg, i samarbejde med vognmændene i Fjordbus, Arriva Hillerød, De Hvide Busser, De Blaa Busser, City Bus og Nobina, arrangeret et foredragsmøde, hvor Imam Abdul Wahid Pedersen, vil fortælle om netop ramadanen.”

Indbydelsen modsiger hvad både 3F og Arriva er kommet ud med efterfølgende.

Og giver IS alt for meget ret.....

Mette Poulsen, christian christensen, Kim Folke Knudsen, Finn Bendixen, Kim Houmøller, Hans Aagaard, Kaj Larsen, Karsten Lundsby, Kurt Sørensen og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Jørn Andersen

For mig at se,minder ramadanen påfaldende om middelalderens afladshandel.Man forsøger at skaffe sig en sikker plads i køen til det hinsides,og ikke mindst,11mdrs god samvittighed,ikke til at kimse af.Men hvor mange fattige muslimer blev rigere,og hvormange muslimer betaler de obligatoriske 10% til de fattige,som påbudt i koranen?

Per Torbensen, Carsten Hansen, Kaj Larsen og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Herdis Weins

Jørn Andersen glemmer at oplyse, det arrangement, han omtaler, blev afholdt i 2010 !!!!
Så alle har vel lært noget siden da - og Arriva udtaler sig altså om forholdene her og nu.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Frank Rasmussen

@Hardis Weins Arriva siger at de aldrig har haft problemer. Som i aldrig, ikke som i efter 2010....

christian christensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Jeg kan ikke set det problematiske at nogen italesætter de sundhedsskadelige og sikkerhedsmæssige risikøer (sådan staver jeg det altså), i en tradition som mærkeligt nok har overlevet ind i en helt anden historisk og kulturel kontekst, dvs. den vestlige og verdslige dagligdag hvor fænomenet ikke bidrager med meget andet end kontra-integration, irritation og måske en lejlighedsvis slankekur, som sikkert kunne og burde have fundet sted alligevel. Men det er stærke kræfter vi er oppe mod og det skal såmænd nok vise sig at jo mere vi brokker os, jo mere ramadan får vi.

christian christensen, Martin Lund, Kaj Larsen, Karsten Lundsby og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Frank Rasmussen

Der var ikke kun "episoder", men også færdselsuheld, noget 3F's formand benægter
"- Flere chauffører har oplevet, at de blev utilpasse på jobbet, fordi de ikke fik noget væske. Sidste år resulterede det i et færdselsuheld, siger Morten Christensen, næstformand i 3F Frederiksborg."

Er journalisterne dumme, dovne eller må IS ikke få ret.....

Mette Poulsen, christian christensen, Finn Bendixen, Kim Houmøller, Jørn Andersen, Hans Aagaard, Kaj Larsen og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Nøgternt set, så vil ingen indtagelse af vædske give anledning til problemer i visse jobsituationer, uanset om Arriva oplever det.

De arbejdere der i sidste uge gik og brændte nyt tagpap på vores skoletage, ville være kollapset uden vand-indtag.
Hvor går grænsen ? og er grænsen ikke forskellig fra individ til individ. ?
Forhåbentlig tager chaufførerne Imamens ord til efterretning og drikker tilstrækkeligt vand hvis de behøver det. Gør de det, så bør Støjberg stikke vand-piben ind.

Kim Folke Knudsen, Hans Aagaard og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Alt i alt bekræfter ramadanen, som så mange andre religiøse dogmer fra forskellige religioner, at religion er galimatias fra svundne tider. Omskæring, faste, skrifte, bare for at nævne de gængse.

christian christensen, Tino Rozzo, Marianne Stockmarr, H M og Kaj Larsen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Hvad om alle muslimer i hele verden holdt ramadan efter hvornår solen står op og går ned i Mekka ?
Ligesom man navigerer efter tiden i GMT (Greenwich Mean Time).

Touhami Bennour

Ramadan har et formål at udfylde. Den hedder også "ramadan karim" det betyder man skal være gavmild og gæstfri. Meningen er at de rige skal føle hvad fattigdom er og mangel på mad betyder. Igen Ramadan hedder "Ramadan karim" og det betyder der skal være gæstfrihed i ramadan måned, i realiteten virker det, og selv de milliarderer tænker på de fattige i ramadan. Så ingen mangler mad i ramadan; de spiser faktisk meget, Hvis man skal være kritisk eller ironisk: kan man sige: prefeten og muslimer tror ikke på velfærd stat, så alle kan få mad nok i alle dage. Så ramadan for muslimerne er den eneste metode til at få mennesker især de rige at føle hvad sult er. De kristne har også de slags almisser især i jul fester.

Karsten Aaen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel og Jakob Trägårdh anbefalede denne kommentar
Peter Sterling

Hvad ville der ske hvis ministeren pludseligt konverterede? Prøv at forestille jer, at hun ikke længere var ude efter muslimer, men i stedet for var ude efter jøderne? Hvordan ville medierne, journalisterne og juristerne så reagere? Svenskerne har noget de kalder Hetz mod Folkegruppe.

Det kan godt være at det denne gang er plat, men vi har et seriøst problem når vi lukker hvem som helst ind i folketinget. De politiske partier må sortere efter andre kriterier, end hvem der kan skabe flest problemer for minoriteterne. Det der foregår i Danmark er ikke normalt. Måske er vi jævnligt nødt til at rydde hele bulen, ligesom de har gjort i Frankrig.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Tino Rozzo og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Britta Hansen

Personligt tror jeg ikke, at fasten giver specielle problemer i forhold til driften af busser og tog m.v. Jeg har også hørt, at chauffører bytter ture med kollegaer, der gerne vil holde fri til andre højtider.

Når det er sagt, så vil jeg gerne bemærke, at jeg ikke giver en dyt for, hvad Arriva siger (velvidende, det er et sidespring i denne diskussion). Passagererne i busserne er næsten fuldstændig ubeskyttet i tilfælde af fald og styrt i fx bussen. Passagerer kan brække hals, nakke, ryggen, og vil stadig ikke anerkendes som trafikofre, da det ved principielt dom er afgjort, at passageren skal BEVISE, at chaufføren har begået en fejl eller handlede uansvarlig. Så på den måde er der naturligvis næsten ingen uheld eller ulykker, der kan lægges Arriva til last.

Med eller uden faste.

Mette Poulsen, Eva Schwanenflügel, Kim Folke Knudsen, Kim Houmøller og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Henrik L Nielsen

Ifølge jp.dk har en række overlæger været ude at sige at ramadanen ikke er farlig for sikkerheden, såfremt den fastende er sund og rask.

Kim Folke Knudsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Morten Balling

Det er relativt nemt at lave gas med religioner. Min yndlingsjoke er den med om gud, som er omnipotent, dvs. at han kan alt, om han så også kan lave en sten, der er så tung at han ikke selv kan løfte den?

På tilsvarende vi kan man spørge en politiker om vækst kan fortsætte i et lukket system? Eller man kan spørge her i debatten om man kan have fri vilje i et deterministisk univers? Eller man kan spørge en filosof om sandhedsværdien i "Dette udsagn er falsk". Eller man kan spørge en matematiker om et af de utallige matematiske paradokser. Eller man kan spørge en kunstanmelder om hun kan forklare forskellen på pæn og grim? Sådan kan man blive ved, hvis man er lidt opfindsom. Man kan også bare chille lidt, og indse at vi alle gør noget, andre måske synes er lidt tosset. På nær mig selvfølgelig ;)

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Christian Mondrup, Anders Reinholdt og Oluf Husted anbefalede denne kommentar

Faldt i går i snak med en muslimsk chauffør på 5C inden starten fra Herlev hosp. Han fortalte, at han brugte koranens mulighed for at placere fasten på et andet tidspunkt, dvs. til efteråret når det ikke var så varmt. Under ramadanen begrænsede han sine måltider, men han vidste jo godt, at når han skulle køre på, så skulle han også være "optanket", og havde derfor altid en flaske vand og lidt frugt på sig.
Han er næppe den eneste, der handler med omtanke under ramadanen, hvilket Arriva jo også bekræfter, men heller ikke det tror Ingen Henrikzen og Martin Støjberg jo på..

Karsten Aaen, Kim Folke Knudsen, Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Knud Chr. Pedersen, Benjamin Bjerre, Bjarne Bisgaard Jensen og Britta Hansen anbefalede denne kommentar
Ronni Rasmussen

Hvor er det "rart" når politikere bruger deres snusfornuft, hvorefter de gør det til en objektiv sandhed, som i bund og grund bygger på egen uvidenhed. Hvor er det useriøst og referere til "sund fornuft" - hvad er sund fornuft, udover et subjektiv anliggende?

Havde den kære IS prøvet og lave fysiske udfoldelser, hvor det kræver og presse sig selv udover grænsen, vil hun finde ud af, hvor meget vi går og bilder os selv ind, og hvor meget hun egentlig vrøvler. Man skal godt nok have et stort ego, hvis man får bildt sig selv ind, at der ligefrem er fare på færde grundet der bliver fastet. Selvfølgelig er der en konsekvens, som når man tager et skridt, så risikerer man og komme fremad.

jens peter hansen

Støjbergs bemærkninger har nået en ny bundrekord, men at bruge Arriva som sandhedsvidne er da vist også naivt. Et privat transportfirma ville da aldrig medgive at halvdelen af dets chauffører i en periode skulle udgøre en forøget risiko.

Mette Poulsen, Kim Folke Knudsen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Finn Bendixen

Den artikel jeg henviser til hedder: The effect of the fast of Ramadan on accident and emergency attendances.
Jeg troede det kom frem i linket.

Thomas Jørgensen

at der ikke har været en eneste ulykke registreret siger vist det hele . du må gerne spise under ramadanen hvis du arbejder ,har aldrig mødt en muslim i min skurvognen under ramadanen der ikke fik vand og mad til at klare dagen med at lægge mursten han ville simplet hen falde om på stillads .ergo de er ret gode til at styre det selv ligesom arriva siger og dem der efterlyser en undersøgelse af problemer der ikke eksistere har vist bare travlt (ligesom inger) med at finde en ny kile mellem os og dem

Karsten Aaen, Kim Folke Knudsen, Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Herdis Weins, Knud Chr. Pedersen, Mogens Holme, Tino Rozzo, Rolf Andersen, Marie Jensen og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar

jens peter hansen - Din kommentar støder på den virkelighed, der siger, at hvis fastende chauffører skulle udgøre en sikkerhedsrisiko, så ville der straks være passagerer, der ville gøre anskrig, og gøre politiet opmærksom derpå.
Desuden kan jeg ikke forestille mig, at Arriva eller et hvilket som helst busselskab, ville ignorere hvis de fastende chauffører udgjorde en risiko - det ville jo skade firmaets renomé, og i givet fald udløse store erstatninger ved ulykker. Og måske endda koste Arriva deres ret til at drive offentlig betalt bustrafik.
.

jens peter hansen

Jeg påstår jo heller ikke at der er en sikkerhedsbrist, men at stole på en privat virksomheds forsikringer er da vist temmelig naivt , er det ikke ? Jeg har kørt med bus fra Berlin, chaufføren, som var dansk, havde kørt fra Prag og skulle derefter at køre mod København. Der var over 35 grader i Berlin. Chaufføren svedte tran og vi , passagererne, var sandt for dyden noget bekymrede. Bussen kørte mærkeligt og vi var en del der spurgte til hans velbefindende, men nej nej han fejlede ikke noget. Vi skiftede chauffør i Gedser. Støjbergs facon er stødende, men det er da ikke det samme som at der KUNNE være problemer mellem faste og lyse nætter.

Kim Houmøller

@Arne Lund - Du lever vist i en helt anden verden. Der sker masser af ulykker hver dag med busser. De allerfleste er dog heldigvis uden personskader, men faldulykker med passagerer hører til dagens uorden. Da det er chaufføren der kører bussen bliver han som regel påtalt af transportfirmaet, der registrerer alt (sikkert ulovligt). Kun når alkohol er indblandet tages affære. Træthed, mangel på væske og føde betyder ingenting, lige som køre/hviletid ikke gælder med bybusser hvorimod svinetransport gør.

Fra een der kender denne rådne branche indefra!

Carsten Hansen

Man skal ikke tie folk med indflydelse ihjel.-; Folk med indflydelse skal modsiges.

Kim Folke Knudsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Sider