Kronik

Tvivlen giver mig mulighed for at vælge min kæreste til hver eneste dag

Når tvivlen melder sig i parforholdet, ser mange det som en falliterklæring. Men tvivlen behøver ikke betyde, at man ikke er rigtige for hinanden
Sexolog Lea Sorgenfrei oplever, at vi ligger under for den hollywoodificerede tankegang om, at hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er sammen med den rette, så er du ikke i tvivl. Så må og skal du finde en, der er endnu mere rigtig. Billedet her er fra det romantiske kærlighedsdrama ’The Notebook’.

Sexolog Lea Sorgenfrei oplever, at vi ligger under for den hollywoodificerede tankegang om, at hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er sammen med den rette, så er du ikke i tvivl. Så må og skal du finde en, der er endnu mere rigtig. Billedet her er fra det romantiske kærlighedsdrama ’The Notebook’.

Melissa Mosely

19. maj 2018

Hvis du er i tvivl, så er du ikke i tvivl. Det er nok den sætning, der har givet mig mest ondt i maven gennem mit liv.

For jeg har altid været i tvivl. Hvilken by skulle jeg bo i? Hvilken uddannelse skulle jeg tage? Og ikke mindst: Hvilken kæreste skulle jeg vælge?

Jeg er et tænksomt ungt menneske. Nærmest grublende til tider. Og det har jeg en formodning om, at mange unge i min generation er.

Jeg synes på mange måder, at vi er en generation af unge mennesker, der faktisk tager livet – og ikke mindst livets valg – ret alvorligt.

Flere af os er opdraget til at være bevidste om, hvilke valg vi tager, hvorfor og på hvilket grundlag, vi træffer dem.

Vi er samtidig vokset op med Disney. Skønheden og udyret, Løvernes Konge og Aladdin – fantastiske film med en masse kærlighedshistorier. Og jeg har altid labbet dem i mig.

Shit, hvor jeg dog elskede de smukke kærlighedsscener med vandfald, jungler og sneklædte slotte i baggrunden.

Man kan opleve meget i en Disney-film, men hvis der er én ting, man aldrig hører noget om, er det hovedpersonernes tanker og tvivl om, hvorvidt de har fundet sammen med den helt rigtige, når de da først har fundet ham der på den hvide hest.

Da Tornerose vækkes med et kys, sætter hun aldrig spørgsmålstegn ved, hvorvidt prinsen nu – når alt kommer til alt – virkelig er hendes type.

Tvivl er tabu

Jeg oplever, at tvivl i disse tider og i min generation er et stort, fedt, tabubelagt fy-ord. Tvivl tolereres ikke i dag. Vi skal være sikre, have en retning, vide hvad vi vil.

Jeg oplever også, at vi ligger under for den hollywoodificerede tankegang om, at hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er sammen med den rette, så er du ikke i tvivl. Så må og skal du finde en, der er endnu mere rigtig. Du må finde den eneste helt rigtige og aldeles perfekte eneste ene, med hvem skyggen af tvivl – Gud forbyde det – aldrig nogensinde vil vise sig.

Ikke før dette fund af et menneske er i dine arme, er din lykke gjort. Først da stemmer alt overens, og du kan bare ’mærke i maven’, at det er rigtigt.

Nå, okay ... Men hvad så hvis man er udstyret med en nuanceret hjerne, der gerne vil tænke i alternative virkeligheder og ikke helt kan undgå sommetider at gruble over, om græsset alligevel er lidt grønnere hos naboen, eller om man skulle have taget bare ét år mere som single?

Jeg indrømmer, at tvivlstanker er en del af mit liv. Jeg er en tvivler! There, I said it.

Jeg kunne sikkert skrive lange psykologiske tekster om, hvorfor jeg mon har denne tvivl og angst for at binde mig – det vælger jeg ikke at underholde med nu.

Alle tvivler

Ikke desto mindre tror jeg, at de fleste faktisk kender til disse følelser af tvivl, når de er i et forhold. Specielt i perioder, hvor man diskuterer eller skændes meget, har meget om ørerne, hvis man ikke lige har så meget spændende at snakke om, hvis sexlivet er blevet kedeligt, eller hvis ens veninde og hendes kæreste ser ud til at have et meget sjovere og bedre parforhold end en selv.

I kraft af min uddannelse som sexolog og som parterapeutstuderende kan jeg sige, at det faktisk er meget normalt at tvivle på, om man er sammen med den rette.

Men hvorfor er der så ingen, der taler om det? Er angsten for at være i tvivl virkelig blevet så farlig at stå ved og tale højt om?

Og tænk nu, hvis det er selve angsten for denne tvivl, der driver os til de utroligt mange skilsmisser, break-ups og skaber en hurtigt voksende singlekultur, bare fordi det ikke hele tiden føles rigtigt?

Den lykkelige single

Jeg mødte for næsten tre år siden min kæreste. På en måde var det helt selvfølgeligt, at vi bare skulle være sammen. På en anden måde var det overhovedet ikke.

Selv om jeg har en meget kraftig følelse af og tro på, at det er rigtigt, at vi er sammen, så dukker tvivlen stadig op. Mindre og mindre med tiden. Men den kommer. Specielt når der skal ske forandringer i vores liv.

Så stiller jeg mig selv spørgsmål som: ’Var jeg mere lykkelig, da jeg var fri og single?’. ’Er han med sikkerhed den rigtige, eller er der én derude, der er endnu mere rigtig?’

Når jeg har en kæreste, kan jeg tage mig selv i at tænke: ’Er han sjov nok, hurtig nok, klog nok, pæn nok, rigtig nok?’

Da jeg blev kærester med den skønne mand, som jeg i dag bor sammen med, var det fordi, jeg ’aldrig havde været mindre i tvivl’, og det var store ord for mig – og en stor kærlighedserklæring til ham.

Så jeg har taget min tvivl til mig. Dét, at jeg har tvivlen med mig, tvinger mig også til at tage stilling ofte. Den giver mig muligheden for at vælge min kæreste til hver eneste dag. Og i de perioder – som kan skræmme mig meget – hvor jeg ikke lige umiddelbart kan mærke de varme følelser mellem os, så tager jeg den med ro og ved efterhånden, at det er sådan, et normalt forhold (også) er.

Gå glip

Man behøver ikke at kunne mærke noget hele tiden. Det er helt okay, og min kæreste og jeg er stadig rigtige for hinanden. Måske er dette virkelig old news for mange, men jeg er bekymret for, at (rigtigt) mange mennesker kender til angsten for tvivlen, og at denne angst får lov at fylde så meget, at mange faktisk drives til at gå fra (eller aldrig finde sammen med) én, som kunne have været helt rigtig.

Så har man en kæreste, som man grundlæggende er glad for at være sammen med (og hvis forholdet selvfølgelig i øvrigt er sundt uden fysisk eller psykisk vold og udnyttelse), så se da for pokker at få vandet græsset sammen med ham eller hende. Vand din kæreste – få din kæreste til at gro. Bliv en ægte vandkande.

Jeg læste for nylig en bog af psykologen Mathias Stølen Due: Pas på parforholdet. Han snakker i bedste Svend Brinkmann-stil om at »vove at gå glip«. Udtrykket provokerer mig, men det gør mig også glad og rolig.

For når man er fra en generation, der lider af en kronisk Fear Of Missing Out, så er det ikke så mærkeligt, at noget af det mest angstprovokerende, vi i vores generation kender til, er at gå glip.

For når vi går glip, kan vi blive i tvivl om, hvorvidt vi selv er det rigtige sted.

Vær taknemmelig

Min kæreste var fra starten overhovedet ikke min type. Det var der faktisk meget sjældent nogen, der var. Men han viste sig at være det alligevel.

Han viste sig også at være et af de bedste mennesker, jeg har mødt, selv om han både var lyshåret og havde underligt tøj på og alt muligt.

Han kan rumme al min tvivl og har selvværd nok til at mærke min kærlighed til ham bag mine udskejelser af YOLO-tendenser og kæmpeangst for både at binde mig og at gå glip.

Det gør mig utrolig taknemmelig. Og netop taknemmeligheden – den er nøglen, tror jeg – til at lindre sin angst for at gå glip og være i tvivl.

Så prøv i dag at gå hjem og fortæl din kæreste (hvis du er så heldig at have sådan én), hvad du er taknemmelig for ved ham eller hende. Fortæl din kæreste, hvad du faldt for, da I mødtes. Fortæl din kæreste, hvilke egenskaber og styrker du virkelig beundrer hende/ham for.

Vov at gå glip. Vov at vælge din kæreste til – og de andre fra. Vov at være taknemmelig for det, du allerede har.

Hav modet til at stå ved al din tvivl og imperfektion.

Og pluk så dine blomster i den parforholdshave, som du allerede så fint har plantet.

Lea Sorgenfrei er sexolog og parterapeut-studerende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jørn Andersen
  • Anne Eriksen
  • Toke Kåre Wagener
  • Eva Schwanenflügel
Jørn Andersen, Anne Eriksen, Toke Kåre Wagener og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Børge Neiiendam

Kære Lea Sorgenfrei, jeg synes du præsterer en artikel med mange gode overvejelser og jeg håber den bliver læst vidt og bredt. TAK !

Tvivl og Skepticisme er idag blevet manges pejlemærker, fordi Samfundet stiller spørgsmål ved alt. Intet er nagelfast ! Hverken Videnskab, Historie, Lægevidenskab, Natur, Dyrepleje, Politik, Økonomi, Undervisning, Tro og alt det andet der kan hægtes på her. Gamle dages Pejlemærker var ej heller fejlfri, men de gav hos mange en ro over århundreder som kan savnes i dag. I årtusinder var: Jorden flad, indtil den blev rund. Manden bestemte alt, indtil også dét ændrede sig. Gud var en gammel skægget vred mand, indtil også Han blev delvist demokratiseret. Smeden var tandlæge, indtil han blev autoriseret. Korn var en ensartet afgrøde, indtil det i dag er blevet til et selvlysende pesticidramt specialprodukt, udviklet af grådige virksomheder uden rod i Landbruget. Fortsæt selv listen. Er nogen i tvivl om hvorfor Tvivl trives uhæmmet ?

Det bliver mere og mere 'forbudt' at fejle - og i relation til denne artikel, at være utro i tanke og gerning.

Utro er (for det meste) et hæsligt angreb på tillid ! Parantesen er indsat, fordi nogle frivilligt udlever utroskab, efter aftale med den for tiden faste partner.

Man kan ikke gennemleve et forhold/ægteskab uden at vise tilgivelse, tålmodighed og overbærenhed. Og man har godt af at lære dén proces undervejs i sit forhold.

Jeg fejrer i år min 40-års bryllupsdag med min elskede. De år har ikke været omkostningsfri, men bundlinien viser stort overskud. Et overskud især jeg trækker på nu, som 67-årig flergrenet kronikersyg, rigtigt meget afhængig af hustrus og øvrige familie/venners hjælp og tålmodighed. Kampen for at overvinde tvivl og skepticisme har været værd at kæmpe, for jeg kan sagtens se alternativet for mig: En gammel syg mand, alene og i heldigste fald afhængig af et Sundheds- og plejevæsen, hvis tilbud kan være noget kontroversielle.

Christel Gruner-Olesen, Jørn Andersen, Anne Eriksen, Toke Kåre Wagener, Kenneth Krabat og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Ole Beckman

Min kæreste spurgte mig nogle gange i løbet af de første år, om hun var den eneste ene for mig. Ja, svarede jeg, det er du. Ligesom mine tidligere kærester var det! Et kærlighedsforhold rummer foruden alt det andet også en beslutning.