Kommentar

Unge skal have lov til at dele frække billeder, men vi skal lære dem om grænser

Når unge deler billeder af sig selv eller andre, er det ikke altid hævnporno. Tværtimod er billeddeling en naturlig del af mange unges seksualitet. Vi skal ikke opfordre dem til at holde op, men i stedet lære dem om seksuelle grænser
23. maj 2018

»Stort udenlandsk forum for deling af hævnporno lukket.«

Sådan lød en overskrift i Information i den forgangne uge. Men det er ofte misvisende og alt for snævert at kalde digital billeddeling for hævnporno.

For det første fordi motiverne bag digitale krænkelser kan være mange. Motivet kan være hævn og er det også i nogle tilfælde, men man kan også dele billeder af andre årsager, f.eks. af ubetænksomhed, kedsomhed, had eller som del af mobning.

En anden udfordring med ordet hævnporno er, at der kan ligge en tydelig rollefordeling i udtrykket hævn, idet ordet insinuerer, at en person har taget hævn over en anden. Og det er bare langt fra den virkelighed, de unge befinder sig i.

For de digitale billeddelinger foregår ofte i internetfora, i lukkede Facebook-grupper og på gruppechats på Messenger. Dermed kan der pludselig være mange medskyldige, også medskyldige, som før de fik set sig om, var med i en gruppechat, hvor en tredjeperson hænges ud. Dermed bliver mange pludselig indlejret i en mobbekultur eller en digital konflikt, hvor de ikke har haft et hævnmotiv for øje.

For det tredje er billeddeling en naturlig del af ungdomskulturen, f.eks. når to eller flere unge mennesker deler billeder af hinanden med samtykke. Det betyder også, at vi ikke som samfund skal stå med en hævet pegefinger over for unge, der sender et billede af sig selv til andre, eller bede dem om at lade være med at sende billeder.

Billeddeling er en del af en visualiseret ungdomskultur, hvor billeder erstatter ord, flirt, sms, scoring eller kærestebreve. Unge skelner ikke på den måde mellem såkaldt sexting – det at sende og modtage seksuelt eksplicit tekst og billeder – og den flirt, der foregår til festen eller i frikvarteret. Deres analoge og digitale virkelighed smelter nemlig sammen.

Klassefællesskabet taber

Det er naturligvis uacceptabelt at dele billeder og video af andre uden deres samtykke. Deler nogen et billede af dig på nettet uden samtykke, krænker de din ret til privatliv. Og er personerne på billederne under 18 år og nøgne eller i færd med en seksuel akt, kan man blive sigtet for at dele børneporno.

Men i spørgsmålet om, hvordan vi som samfund skal håndtere billeddelingssager i denne digitale tidsalder, er vi nødt til at gøre os klart, at der er flere ofre, når der deles billeder. De unge, der har oplevet, at et billede af dem er blevet delt, bliver ofte udskammet. Men det gælder også de unge, der har delt et billede af andre.

Selv om de har gjort noget forkert og krænket andre, er det vigtigt, vi også finder ud af, hvordan krænkerne kommer videre. Uanset hvad ender billeddelingssagerne oftest med at ramme fællesskabet og trivslen for alle på en skole. Tilliden mellem eleverne og trygheden påvirkes. Klassefællesskabet, som ifølge Sex & Samfunds udviklingsprojekt på ungdomsuddannelserne er en vigtig del af elevernes trivsel og læring, kan altså ende med at blive et af de helt store ofre.

Billeddeling og grænser på skemaet

Vi skal have skole, lærere, unge, forældre og ikke mindst vores politikere med, hvis vi skal digitale krænkelser til livs. Det handler om at udvikle en fælles etik om, hvordan vi omgås hinanden på nettet, der tager udgangspunkt i, at man ikke deler billeder af andre uden deres samtykke, og at man skal lære at afkode hinandens grænser. Noget, som mange voksne heller ikke kan finde ud af. Det er tydeligt i kølvandet på #MeToo.

Vi kan altså som samfund ende med at udskamme en hel generation af unge mennesker for noget, som mange af os aldrig selv har lært.

Derfor er det også skolernes ansvar at tage billeddeling op som emne. Det er vigtigt at have et beredskab på ungdomsuddannelser og berøre emnet billeddeling i undervisningen. Men endnu vigtigere er det, at vi får undervisning i grænser, køn, krop, rettigheder og seksualitet på skoleskemaet på landets ungdomsuddannelser.

Det er her, de unge står med en spirende seksualitet og i særlig grad har brug for at kunne mærke egne og andres grænser. De unge skal have udviklet deres kompetencer til at aflæse og bedre forstå andres signaler, så de kan sikre, at deres seksuelle relationer er gensidige og samtykkende. De skal have kompetencer til at forholde sig kritisk og handle i forhold til normer og kulturer, der udfordrer og underminerer unges ret til at bestemme over egen krop.

Sex & Samfunds erfaringer og undersøgelser viser, at det ikke bare handler om, at den enkelte unge eller det enkelte barn skal have viden og kompetencer – den viden om grænser og den respekt skal udvikles i fællesskab med resten af gruppen og klassen. Så støtter det nemlig ikke bare den enkeltes adfærd, men også fællesskabets. Det rum har de unge ret til.

Bjarne B. Christensen, Generalsekretær, Sex & Samfund

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Peter Knap
  • David Zennaro
Peter Knap og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

"En hel generation af unge mennesker...". Der var den igen, denne trang til at saette en hel generation til indtaegt for hvad kun nogle har gjort sig bemaerket med.

"En hel generation af unge mennesker...". Der var den igen, denne trang til at saette en hel generation til indtaegt for hvad kun nogle har gjort sig bemaerket med.

David Joelsen, Vivi Rindom, Erik Jakobsen, Bjarne Bisgaard Jensen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Christian De Thurah

Jeg synes ærligt talt, artiklen er en gang sniksnak. Det er da ligegyldigt, om motivet til at hænge andre ud er hævn, had, mobning eller noget fjerde. Det bliver overgrebet hverken værre eller bedre af.

Mette Poulsen, Lise Lotte Rahbek og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

De små følsomme stakler, som alle er født med en smartphone i hånden, kan vel ikke tage skade af at få at vide, at de pornografiske billeder, de tager af sig selv og hinanden og deler med vennerne på fjæsbog og snapchat og andre digitale medier, allerede på afsendelsestidspunktet befinder sig i 'det offentlige rum' og ikke er mere 'beskyttede' end billederne på de åbne postkort, deres forældre sendte til deres pennevenner med jule og fødselsdaghilsener for ikke så skrækkeligt længe siden?

Lise Lotte Rahbek

Billeddeling er en del af en visualiseret ungdomskultur, hvor billeder erstatter ord, flirt, sms, scoring eller kærestebreve. Unge skelner ikke på den måde mellem såkaldt sexting – det at sende og modtage seksuelt eksplicit tekst og billeder – og den flirt, der foregår til festen eller i frikvarteret. Deres analoge og digitale virkelighed smelter nemlig sammen.

Det kunne da være yderst interessant og væsentligt at få udfoldet denne ungdomskultur, som ikke skelner mellem eksplicitte sexting og flirten i frikvarteret.
Fortæl, oplys os, underbyg denne opfattelse af ungdomskulturen. En ungdomskultur hvor den analoge og den digitale virkelighed smelter sammen lyder i særdeleshed grænseoverskridene og temmelig letflydende.