Når man står der på Heartland Festival som andengenerations-68’er og oplever en målrettet tilstedeværende og meget levende 72-årig Patti Smith råbe »power to the people«, så er der ingen tvivl om, at ens forældres generation havde fat i den lange ende. Eller i hvert tilfælde nogle af dem.
For her på festivalen for de lidt ældre kan man også møde den selvretfærdige venstreorienterede 68’er. Korrekt klædt i den uformelle uniform, hvor det komfortable og pragmatiske går forud for selv den mindste antydning af elegance, og til gengæld understreger en overlegen selvtilstrækkelighed i forhold til sine omgivelser.
Det understreges så af en umiddelbar fornærmethed og uforskammethed mod alle, der måtte være så ignorante og overfladiske at være født efter 1952.
Det kan jo godt give en vis tvivl om, hvorvidt denne generations ideer nu også var så fantastiske. Men så må man bare huske på Patti Smith, der med sin kraft trods alt overskygger sin generations afsky for alle, der ikke fik muligheden for at udleve det korrekte opgør i dåbsgave.
Jeg siger det bare lige igen - kan ikke gentages for tit:
Patti ER Gud ;)
Og jeg er desværre for ung til at være '68-er ;-(
Kære Jacob.
Jeg håber sandelig, at du - på et eller andet tidspunkt i dit liv, gerne snart! - når at forlige dig med din kronologi!
Dit indlæg antyder enten en voldsom misundelse på dem, du kalder 68'ere over at de har haft helt andre og - må man forstå - langt bedre opvækstvilkår, end hvad der er blevet dig til del.
Som medlem af den generation, du har et massivt had/kærlighedsforhold til, kan jeg fortælle dig - jeg frygter, at du ikke tror mig på mit ord... og så må du krybe til korset og spørge på plejehjemmene, og hvor "vi" ellers kan findes - at det s'gu ikke var nogen dans på roser at vokse op i '50-erne og '60-erne.
Jeg forventer (og ønsker) ingen ros eller tak for, at mulighederne at udfolde sin pesonlighed, sine ønsker og drømme er voldsomt bedre for min generations børn, end de var for min, jeg er bare så uendelig træt af at høre om, hvor hovne og egoistiske "vi" er, og hvor mange muligheder, "vi" har snydt "jer" for - udtalt af historieløse medborgere.
Man kan ikke med sin forstand alene erkende, hvordan livet er i en anden tid end den, hvor man selv lever - ligegyldigt hvor meget man deltager i Heartland eller lignende fænomener. Og dermed kan man heller ikke fælde domme over andre generationer, som du gør.
Jeg aner ikke, hvad Jacob Nørløv vrøvler om.
For der ER jo faktisk tale om vrøvl eller rablen.