Vil I ikke have øremærket barsel? Jamen, det har vi allerede. Øremærket barsel er en forældet måde at tænke forældreskab på, og hele diskussionen omkring mødres og fædres rettigheder trænger gevaldigt til, at nogen med et nutidigt menneskesyn træder ind på scenen.
Lad det i denne sammenhæng være mig. EU ønsker at vedtage et direktiv, der øremærker to måneders barsel til far, og Troels Lund Poulsen mener, at det er et nationalt anliggende og derudover et familieanliggende, hvor den enkelte familie skal have lov at indrette sig, som den foretrækker. Det er en temmelig konservativ udtalelse fra et liberalt medlem af folketinget, men derudover er det også selvmodsigende. Danmark har nemlig allerede øremærket barsel. Den omfatter dog kun kvinder.
Den aktuelle lovgivning giver mødre ret til 14 ugers øremærket barsel, som bortfalder, hvis hun ikke bruger den. Hun kan således ikke give den videre til sit barns far, med mindre hun dør eller er ude af stand til at tage sig af sit barn. Men hvorfor denne fokus på ordet øremærket? Det kunne næsten lyde, som om mænd ikke ønsker at tilbringe tid med deres nyfødte børn, eller at kvinder ikke ønsker at være tilknyttet arbejdsmarkedet. Har vi ikke fortsat et ønske om kønsligestilling i Danmark? Var Bertel Haarders Danmarkskanon helt forgæves?
To mennesker bliver forældre, og jeg går ud fra, at begge disse mennesker, uanset hvilket kønsorgan de har mellem benene, ønsker at lære deres barn at kende. Jeg går også ud fra, at de er lige værdige som forældre. Ligesom de er lige værdige for arbejdsmarkedet. EU’s foreslag er på ingen måde vidtgående. Forslaget er to måneders øremærket barsel til mænd. I øjeblikket er den samlede barselsperiode i Danmark 46 uger. Jeg tror ikke, der er nogen, hverken mænd eller kvinder, der går i stykker af den ændring, snarere tværtimod.
Det er på tide, at forældreskabet giver adgang til samme rettigheder og pligter, uanset om man er mor eller far. Ja, ja, det er kvinder, der føder, og mange kvinder ammer også, og sådan bliver det nok ved med at være et godt stykke tid endnu. Det kunne dog godt se ud til, at naturen bliver brugt som sovepude for dem, der reelt ikke ønsker ligestilling mellem kønnene. To måneders øremærket barsel er ingen trussel mod noget som helst ud over ulighed.
Hvorfor ikke droppe hele tanken om øremærkning? Lad forældreskabet give grundlag for samme rettigheder, mand som kvinde: seks måneder til hver forælder, hvis du ikke vil have den, så bortfalder den. Så er den ged barberet. Og inden Foreningen Mor begynder at råbe: Seks måneder er faktisk den tid, som Sundhedsstyrelsen anbefaler, at kvinder ammer, så fædrene kan sagtens tage over derfra.
Jeg har ofte mødt nybagte mødre som sagde "jeg tager hele barselsorloven selv"
Ordet 'selv' fortæller for mig meget om hvor en god del af problemet er
Spot on...
Hvis det er morens skyld, at faren ikke kan tage sin del af barslen - hvorfor er samfundet så ikke glad for at EU skubber på så faren få lov til en del af barslen til glæde for familien og vel også for morens pension og ansættelsesforhold. I mine øjne er øremærket barsel til mænd en vind-vind situation for barn, faren og moren.
Husk det er en rettighed ikke en pligt, som faren og moren kan fravælge, hvis de ikke ønsker barslen - så er problemet bare om de kan få passet barnet det første årstid.
En korrektion: sundhedsstyrelsen anbefaler, at man fuldammer de første 6 måneder, hvis muligt, og derefter delvist ammer til barnet er minimum 1 år. Mange børn vil blive ammet i løbet af dagen når de er ældre end 6 måneder, hvilket kan være en udfordring i forhold til at komme tilbage på arbejde for moren.
Jeg synes helt klart, samfundet bør opmuntre flere mænd til at tage mere barsel, men ligefrem at øremærke barslen 50/50 er for ekstremt. Lad os nu huske at varetage børnenes interesser først og fremmest, mere end vores egne ambitioner om at være så politisk korrekte og ligestillede i alt hvad vi foretager os. Man kan sagtens være ligestillede i forældreskabet, uden at dele alt 50/50.
Tak.
Hvis der allerede findes barsel der er øremærket til kvinder, er dette i sig selv ikke noget argument for en yderligere øremærkning. Man kunne jo også bare frigive al barselstid, til forældrenes frie valg.
Yes!
Ved at adskille barselstiden med tilskuddet til barsel, er dét problem hurtigt løst.
Gør det til familiernes egen ret selv at bestemme hvem, der skal afholde barselstiden.
Fordel barselstilskuddet med 50% til mor og 50% til far. Holder mor 100% får familien 50% betalt af staten.
Hermed stilles familierne frit, mens staten samtidig kan stille naturlige betingelser til de tilskud, der udbetales af den fælles kasse.