Læserbrev

Bilismen får lov at løbe løbsk

At man gang på gang vælger at lade passagererne i den offentlige transport være tvangsindlagte som forsøgskaniner under indføring af hidtil utilstrækkeligt afprøvet teknologi, gør privatbilens guddommelighed til en selvopfyldende profeti
28. juni 2018

Bilen er en god og nyttig opfindelse, men som en københavnsk stadsarkitekt engang sagde: »Privatbilen er – måske bortset fra den indiske elefant – det mest pladsuøkonomiske transportapparat, verdenshistorien til dato har kunnet fremvise«.

Denne i sig selv udmærkede opfindelse er gået hen og blevet en statsreligion, som Johan Keller så klart beskrev i Information den 21. juni.

Ud over de massive investeringer, der foretages i asfaltering og udgifterne ved oprydning efter biluheld, så har kommuner over hele landet i mange år excelleret i at bygge nye bolig- og industriområder, der er så fragmenterede, at offentlig transport ofte ikke giver mening eller knap kan følge med.

At man gang på gang vælger at lade passagererne i den offentlige transport være tvangsindlagte som forsøgskaniner under indføring af hidtil utilstrækkeligt afprøvet teknologi, gør privatbilens guddommelighed til en selvopfyldende profeti. Tænk bare på Rejsekortet, IC4-togene, det nye signalsystem og ny køreledningsstandard på Esbjergbanen.

Det er karakteristisk, at den offentlige transport – især den skinnebårne – kontrolleres i mindste detalje, mens det klart kan lønne sig, og sågar giver street credit, at udfordre færdsels- og skattelovens bestemmelser i bil.

Da bilen jo er Gud, ser vi gennem fingre med vejtrafikkens forurening. I 2015 konkluderede Miljøstyrelsen, at mikropartikler fra bildæk er en af de væsentligste kilder til udledning af mikroplast her i landet. Og i 2017 meddelte Naturstyrelsen, at overskudsvand fra den fejlkonstruerede Øresundsmotorvej vil blive ledt til vådområder på Amager Fælled til glæde for vadefugle. Enhver, der har stået ved kanten af en motorvej i regnvejr og lugtet til opsprøjtet eller fået det på tøjet, vil glæde sig over ikke at være vadefugl på Amager.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brian W. Andersen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Hans Aagaard
Brian W. Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek og Hans Aagaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels Jakobs

Staten "tjener " ved hver bil der sælges og efterfulgt ved al brændstof salg afgifter m.m. Men når så der er tog og bus på banen, så hedder det jo billet tilskud af flere slags. Da rigtig mange ydermere synes at staten bør administreres efter "sunde" økonomiske principper og således stemmer blåt, jamen så er grunden lagt for miseren
Tillige får privatisering af de offentlige transport sektorer åbenbart til følge, at man køber materiel og bestykning efter prisparametre, på bekostning af kvaliteter såsom driftsrobusthed og langsigtet transportplanlægning. Altså kan vi ikke nu forbavse os mere over nedturen for offentlig transport, vel?