Læserbrev

Min datter skal ikke på privatskole

Jeg vælger folkeskolen til på min datters vegne. Og hun ofrer intet. Hun får bare lov til at gå i skole med dem, hun bor på vej med, dem hun dyrker sport med. Helt almindelige børn
Jeg vælger folkeskolen til på min datters vegne. Og hun ofrer intet. Hun får bare lov til at gå i skole med dem, hun bor på vej med, dem hun dyrker sport med. Helt almindelige børn

Ritzau Scanpix

4. juni 2018

Min datter får ikke mulighed for at komme på privatskole. Hun skal gå i folkeskole. Jeg sætter pris på mangfoldigheden, har tillid til lærerne og tror på skolen som en samlende kraft i samfundet. Derfor kan jeg ikke forstå, at folk som anerkender og værdsætter folkeskolens værdier, ikke vil lade deres børn gå der.

Min datter skal gå i folkeskole. Hun skal gå på den skole, hvor en betydelig del af den ikke særligt opløftende handling i Morten Papes debutroman, Planen, udspiller sig. En skole, hvor tyranner jagtede dem, der kunne læse, og dem, der kunne læse, gjorde alt for at skjule, at de kunne.

Jeg vælger folkeskolen til på min datters vegne. Og hun ofrer intet. Hun får bare lov til at gå i skole med dem, hun bor på vej med, dem hun dyrker sport med. Helt almindelige børn. Uden en backup-plan.

Vores nærmeste privatskole er populær. Mange skriver deres børn op ’for en sikkerheds skyld’, som de siger. Men hvad er det for en sikkerhed, man kan skrive sig på venteliste til? Kan man købe sig til den bedst mulige start på skolelivet for sit barn?

Ingen forældre ønsker et barn, der mistrives, og ingen forældre skal ofre deres barn på uddannelses-idealismens alter. Der findes mange folkeskoler, mange klasser, flere lærere og endnu flere elever, og ingen af dem er ens.

Mikkel Juul Krongaard nævner med vemod i sin klumme den 28. maj undersøgelser, der viser, at en stigende polarisering rammer børnene, og at rige og fattige forskanser sig i deres respektive ghettoer. Men særligt foruroligende finder han de seneste ni års lukninger af hver tredje folkeskole, som har en nogenlunde ligelig fordeling af elever fra alle sociale lag.

Hans selvindsigt er slående, og hans tvivl om, hvorvidt hans datter skal gå i privat- eller folkeskole forståelig, men uanset hvilken vej Mikkel vælger for sin datter, kommer hun ikke til at gå i brechen for en folkeskole, som ikke eksisterer.

Den eksisterer nemlig for 542.534 elever.

Når min datter starter i skole om tre år, vil jeg lægge en lille seddel i hendes madpakke, der skal minde hende om, hvor vigtigt det er at smage på mangfoldigheden. På sedlen skal der stå:

»Hvis du bliver træt af salat og blade, så byt dig til en mad med chokolade.«

Debatredaktionernes indbakker er jævnt hen fyldt op af beretninger om folkeskolens mangler fra fortvivlede forældre, lærere, pædagoger og skolebørn. Arkivfoto
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• jens peter hansen
  • Flemming Berger
  • Katrine Damm
  • Christian Skoubye
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Hans Larsen
jens peter hansen, Flemming Berger, Katrine Damm, Christian Skoubye, Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek og Hans Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Knud Anker Iversen

Hvor er det livgivende og opmuntrende at møde et menneske der har valgt folkeskolen til - i tider hvor fællesskabet og mangfoldigheden nedgøres!!

Per Torbensen, Steen Piper og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Som en der har undervist 37 år på naboskolen til omtalte skole er det positivt at læse indlægget. Jeg har haft mange børn fra Planen. De er nu elektrikere, murere, pædagoger, sosu'er, fmymekanikere, advokater, læger og hvad ved jeg, men de fleste gider jo ikke at høre om det kedsommelige almindelige, så hellere undergangsmyter og elendighed.. `

Inger-Margrethe Stensgaard Gram

Jeg havde fuldstændig samme holdning, da min søn begyndte i skole i 2006, indtil det viste sig at være en katastrofe for ham - både fagligt og socialt. I slutningen af 0. klasse flyttede vi ham til en lille privatskole med ét spor og 18 elever i klassen, hvilket var det rigtige for ham. Uanset ens principper kan man jo ikke bruge sit barn som gidsel. Jeg håber Folkeskolen er det rigtige valg for dit barn, men dybest set ved man det jo ikke, før man er der.

jens peter hansen

Ja har folket ikke brød så spiser det kage. Ikke? Så flytter vi bare til en lille zsød privatskole med små klasser. Hvor svært kan det være.