Læserbrev

Flere kvindelige rollemodeller

Det undrer mig, at min egen generation, som er vokset op med ligestilling i fokus, ikke kan støve flere dygtige kvindelige rollemodeller op
29. juni 2018

Seks unge mænd og en kvinde debatterer på Folkemødet. De stråler alle, har skarpe argumenter og er derudover formand for hver deres ungdomsparti.

Ikke overraskende er det lyshårede Sigrid Friis i kjole fra Radikal Ungdom, som ved første øjekast skiller sig ud. Jeg står selv nede blandt publikum og ser op mod hende.

Hvor ville jeg ønske, at der var flere rollemodeller som hende. Ikke fordi de mandlige debattører ikke er knivskarpe, men fordi der er brug for flere unge kvinder i politik at se op til.

Jeg går ikke ind for kønskvoter. For kvinder skal hverken blive ansat eller blive ungdomspartiformænd på grund af deres køn. Det skal de på baggrund af deres evner. Dog undrer det mig, at min egen generation, som er vokset op med ligestilling i fokus, ikke kan støve flere dygtige kvindelige rollemodeller op.

Kvinder har samme muligheder som mænd i dag, ja – men hvad er muligheden i sig selv værd, hvis ikke man kan se, at det er muligt at benytte sig af den?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu