Læserbrev

Indfødsretsprøvens historiefortolkning til revision

Til indfødsretsprøven lyder et spørgsmål, hvornår den danske kristne kirke opstod og i et andet spørgsmål spørges til, hvornår vikingetiden fandt sted. Svarene til begge spørgsmål er diskutable, og Morten Valner S. Grymer-Hansen, historiestuderende ved Københavns Universitet, efterlyser en begrundelse for svarene i prøven
Debat
11. juni 2018

Min kæreste tog i dag indfødsretsprøven i København, og selv om vi er forholdsvist overbeviste om, at han nok skal bestå, så er vi begge noget forundrede over særligt et af spørgsmålene og dets svarmuligheder.

Der blev spurgt til, hvornår den danske kristne kirke opstod, og blandt svarmulighederne var: vikingetiden og middelalderen.

Her må jeg gøre opmærksom på det meget tvivlsomme ved dette spørgsmål, for jeg kan selv ikke umiddelbart komme på, hvornår noget ved navn »den danske kristne kirke« skulle »opstå«. Det kunne vel bunde i en uvidenhed, men med denne benævnelse må man formode, at det ikke er den senere evangelisk-lutherske kirke, der opstod som del af reformationen, og som blev »folkekirken«.

Der må i stedet menes, hvornår en kristen kirke opstod som institution i Danmark, og det er der vist delte meninger om, ligesom der er blevet skrevet mange bøger med forskellige synspunkter.

Ligeså kan perioden »vikingetiden« ikke så let placeres.

Den sidste del af vikingetiden kan lige så vel kaldes middelalder som noget andet. Og det tidsrum, man gerne vil placere den i, varierer, men siges gerne at vare fra år 800 til 1050, mens andre lader den vare helt indtil år 1100, og andre igen slet ikke vil tale om vikingetid som andet end en 1800-talsopfindelse.

I Udlændinge- og Integrationsministeriets undervisningsmateriale mener man, at vikingetiden varer fra 750 til 1035. I løbet af denne tid siges det gerne, at danerne blev kristne, som man kan læse på Jellingestenen.

Kristendom er således ingen faktor i hvorvidt, der er tale om vikingetid eller middelalder. Man kan vel argumentere for, at kristne vikinger ikke passer særligt godt ind i, hvad man gerne omtaler som vikingekultur. Særligt plyndring af klostre og kristne riger.

Er dåben af en konge og en runesten nok til at omtale »den danske kristne kirke« – eller er det først med ærkebispesædet i Lunds oprettelse i 1103, at den danske kristne kirke opstår?

Jeg vil meget gerne vide, hvad det korrekte svar på spørgsmålet er, og hvorfor netop det svar vurderes mere korrekt end andre.

Morten Valner S. Grymer-Hansen er historiestuderende ved Københavns Universitet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Gorm Friborg

Hmm - det diskuteres stadig - måske skulle man tilmelde integrationsministeriet nyhedsmailen til videnskab.dk - så kunne de læse: https://videnskab.dk/kultur-samfund/forsker-vikingetiden-begyndte-i-jern...

Og hvad med dem der har svaret korrekt (forkert) tidligere - skal de udvises????

Anne Mette Jørgensen, Kirsten Lindemark, Gert Romme, Katrine Damm og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Da jeg selv tog testen, undrede dette og et par andre spørgsmål også mig såre.

Det virker som integrationsministeriet på egen hånd har lavet sin perfekte, lille fortolkning af danmarkshistorien, som trods forskeres uenighed partout skal fastslå den kristne kirkes udbredelse over mange flere århundreder, end de rent faktisk rummer.

Thi Danmark er et kristent land. Punktum.
Man mindes Sean Spicers udtalelse om det ALLERSTØRSTE antal fremmødte til Trumps indsættelse som præsident..

Alternative fakta er åbenbart sevet over i ministeriet.

Anne Mette Jørgensen, Kim Folke Knudsen, Kirsten Lindemark, lars søgaard-jensen, Gert Romme, Kjeld Jensen, Katrine Damm og Daniel Joelsen anbefalede denne kommentar
Katrine Damm

Jeg studsede også over spørgsmålet, og svarede, efter hvad testen fortalte mig - forkert.
Og tænkte efterfølgende: det er jeg altså ikke helt enig i, og det findes der i hvert fald flere fortolkninger af...

Anne Mette Jørgensen, Kim Folke Knudsen, Kirsten Lindemark og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Katrine, jeg svarede også forkert.
Det kunne være spændende at se, hvor mange respondenter der svarede "rigtigt" på
spørgsmålet ;-)

Anne Mette Jørgensen, Kirsten Lindemark og Kjeld Jensen anbefalede denne kommentar
Kjeld Jensen

Hvis spørgsmålet er tænkt som en reference til den store Jellingsten, er svaret vel klart nok, nemlig vikingetiden. Men det er jo ikke det der står i spørgsmålet. Men det er vel for at fodre Dansk Folkepartis indre svinehund, at der er et sådant spørgsmål med i testen.

Mogens Holme, Anne Mette Jørgensen, Kirsten Lindemark og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Kjeld Jensen, det var bestemt også min umiddelbare konklusion..
Og dog, Støjberg og hendes ministerie prøver jo altid at overmatche DF på den ene eller anden facon..
Trickspørgsmål i indfødsretstesten giver hende næppe samvittighedskvaler.

Anne Mette Jørgensen, Kjeld Jensen og Kirsten Lindemark anbefalede denne kommentar
Anne Albinus

Jeg har spurgt en kirkehistoriker:

"Det er et uklart formuleret og misvisende spørgsmål. Den kristne mission i Danmark begyndte i vikingetiden (med missionæren Willibrord o. 700 og Ansgar o. 825), men det vil være forkert at sige, at den kristne kirke blev grundlagt på den tid."

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Finn Egelund

Jeg melder mig på holdet af dem, der åbenbart ikke vidste, at den kristne kirke i Danmark opstod i vikingetiden. Jeg erkender blankt, at burde have læst bedre på lektien, så jeg kunne svare på, at dem kristne kirke opstod, da Ansgar opførte en kirke i Hedeby 850, og at vikingetiden sluttede den 12. november 1035 da Knud den Store dør; men var det nu om formiddagen eller om eftermiddagen?
Faldt i øvrigt over en anden indfødsretsprøve på nettet (prøven den 28. november 2018), hvor et spørgsmål handlede om magtens tredeling. Det spørgsmål er der vist visse ministre og politikere, der har det lidt svært med.

Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Mette Jørgensen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Trond Meiring og Ole Meyer anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Hvor mange nuværende danske statsborgere i alderen 18 år og op efter kan bestå denne DF prøve i de rette nationalistiske og nationalkonservative værdier ?

Se det er vigtigt for DF, at den rette tidsånd og " nationale kulturelle dannelse " er tilstede i befolkningen. Borgere med afvigende sindelag og alternative interesser ønskes ikke lukket ind i Dansk Folkepartis lukkede paradis af en nation Danmark godt gemt væk bag et svinehegn og utallige grænsekontroller.

De danske statsborgere der ikke er i stand til at genfortælle fredsvilkårene i Brømsebro traktaten anno 1645 bedes pakke deres nelikker og møde op i nærmeste udrejsecenter, så landet kan blive renset for den slags kulturløse personligheder. Af humanitære årsager vil vi tillade personerne, at emigrere til Kongerigets afkroge Grønland og Færøerne.

Eva Schwanenflügel, Anne Mette Jørgensen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Kristendommens historie og indvandring til Danmark som religion.

Kilde Wikipedia DK:
https://da.wikipedia.org/wiki/Kristendommens_indf%C3%B8relse_i_Danmark

Har nogen stillet følgende spørgsmål ?

Er Danmarks love overfor fattige, hjemløse, udstødte, og de fremmede i overensstemmelse med det kristne budskab ?

Eva Schwanenflügel, Anne Mette Jørgensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Måske er spørgsmålene i Indfødsrets prøven med vilje formuleret, så magthaverne er helt sikre på, at den store gruppe af ansøgere dumper ?

Hvem af DF støtter ønsker, at tildele for mange personer Indfødsret ?

Dansker er noget du er født til ud fra dit stamtræ og fødselssted. Det er ikke noget du kan indvandre dig til. Er det ikke den underliggende morale

Finn Egelund

Vedr. 28. november 2018. Gå ind på https://www.indfodsretsprove.dk/gratis-prove.

Anne Mette Jørgensen

I skriver alle sammen Df,men glem ikke C. Selvfølgelig er spørgsmålet formuleret dumt. Det er jo hensigten.
Tag et blik på justitsmisteren. Vi er alle til grin.

Eva Schwanenflügel

Finn Egelund, mange tak for linket til testen 28. November.
Men der står altså ikke 2018 i overskriften, måske er den fra sidste år..?
Anyway, scorede 39 rigtige, så der var holdt igen med trickspørgsmål ;-)
Du har helt ret, magtens tredeling er der visse politikere der overhovedet ikke forstår !!

Eva Schwanenflügel

Anne Mette Jørgensen, ja C bliver belejligt glemt når det drejer sig om udlændingebashing..
De er ellers også godt med på vognen.
Glemmer aldrig deres tåbelige valgkampagne med STOP for nazi dit og dat..