Læserbrev

Kære Radikale, vi SF'ere vil hellere rive Socialdemokratiet ud af jeres kløer

SF er et parti, som søger indflydelse og forsøger at finde flertal for sin politik, også selv om vi er i opposition. Det betyder, at Dansk Folkeparti er ligeså valid en samarbejdspartner, som I radikale er
25. juni 2018

I et indlæg i Information den 18. juni skriver Jeppe Franson, at Radikale Venstre bør samarbejde med SF for at »presse Socialdemokratiet ud af Dansk Folkepartis kløer«.

Jeg har altid set Radikale Venstre som en tæt allieret i miljø- og uddannelsespolitikken. Jeg må dog indrømme, at jeg aldrig kommer til at sætte mit kryds ved De Radikale.

Det har nemlig aldrig været De Radikales vision at skabe en bedre verden for de mennesker, som har mest brug for hjælp. Det lærte vi SF’ere på den hårde måde i et ulykkeligt tvangsægteskab med både jer og Socialdemokratiet i forrige regeringsperiode.

Selv om vi for længst er kommet os over kærestesorgerne fra bruddet, er arrene stadig dybe. Jeres reform- og nedskæringsiver på velfærdspolitiske dagsordener og i den offentlige sektor samt jeres kiksede fetich for selskabsskattelettelser var formentlig årsagen til, at det ikke gik imellem os. I dette parforhold er der ikke plads til tre.

Vi blev trætte af at gå på kompromis med vores værdier til fordel for jer og på bekostning af vores vælgere. Så vi skred, og I har tilsyneladende aldrig fattet hvorfor.

Nu kommer I nemlig kravlende og klager over, at vi ikke stiller os udenfor sammen med jer i de store integrations- og flygtningepolitiske spørgsmål, selv om vi ikke bestiller andet end at indgå forlig, der med vores stemmer trækker politikken lidt mere i den rigtige retning – til venstre.

I hyler og skriger over en påstået højredrejning i SF. Imens I står i kø ved håndvasken, gør vi for hver eneste aftale hverdagen lidt mindre ulidelig for de mennesker, som I mener, at I kærer jer så meget om.

Så hvor bliver vi dog trætte, når SF skal anklages for at være et nazistisk tenderende parti af ingen ringere end De Radikales partileder, efter alt hvad vi allerede har måttet finde os i.

SF er et parti, som søger indflydelse og forsøger at finde flertal for sin politik, også selv om vi er i opposition. Det betyder, at Dansk Folkeparti er ligeså valid en samarbejdspartner, som I radikale er.

I stedet for at stå derude og råbe ukvemsord efter en gammel flamme i en brandert burde I radikale komme herind til os og hjælpe med at trække integrations- og flygtningepolitikken til venstre ved forhandlingsbordet.

Anne Valentina Berthelsen, folketingskandidat for SF i Region Sjælland

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jan Damskier
  • Torben K L Jensen
Jan Damskier og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Som at se en gammel tegnefilm hvor ulven står midt i luften og falder først da den opdager at den har bevæget sig ud i det tomme rum. De radikale indrømmer først nogen som helst når de bliver jordet af realiteterne. Og så ikke engang da - det kunne aldrig falde en radikal ind at indrømme noget som helst.
"Vi lytter - også til økonomer" sagde Margrethe Vestager da regnedrengene i finansministeriet tog 65.000 mennesker fejl da de beregnede hvor mange der ville falde ud af ud dagpengesystemet.
Hvis da ikke løgnen var fuldt bevidst for at få DF med på vognen.

Eva Schwanenflügel

Torben, oprindeligt var forslaget om at forkorte dagpengeperioden nu DF's forslag.
De fik bare kolde fødder, da det hurtigt viste sig hvor meget fejl finansministeriet havde taget i sine beregninger.. (Ikke et ukendt fænomen iøvrigt).

Torben K L Jensen

Ved jeg godt Eva - og viser også hvor lidt den indre svinehund skal fordres for at få DF med svinerierne.

Eva Schwanenflügel

Netop Torben. Det er også derfor jeg gruer for at de nok skal 'understøtte' Socialdemokratiet, såfremt Mette F. sætter sig på statsministertaburetten, suk.. Bliver det mon ikke ligeså slemt som de Radikale?

Torben K L Jensen

Taget fejl i deres beregninger... som feks. er det kommet frem at finansministeriet har gjort Danmark 350 milliarder fattigere over de sidste 4 år. En skræmmekampagne for politikere i arbejdsudbuddets hellige navn ?

Torben K L Jensen

Eva - jeg ved godt at S har skuffet fælt - presset af de radikale og måske grunden til Mette F.´s enegang,så skal vi ikke lige stoppe fandenmalerierne og give hende en chance.

Eva Schwanenflügel

Finansministeriet kører efter regnemodeller der er beregnet til at underbygge neoliberalistiske udsagn, som det har været fremme i Enhedslistens nylige undersøgelser, som du jo ved.
At styrke argumentet om det højhellige arbejdsudbuds livsnødvendighed er bare én af deres specialiteter..

Eva Schwanenflügel

Torben, der er intet jeg hellere ville end at sætte min lid til Mette F.
Desværre skræmmer sporene fra reformen af førtidspension og fleksjob noget så grusomt..
Hvis hun bare ville love at rulle reformen tilbage - eller grundigt fjerne alle fejlene - samt fjerne kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen, så havde hun min opbakning som statsminister.
Men jeg hører kun valne løfter om at 'forbedre børnenes vilkår' med en smule overfladisk sårpleje, såsom gratis medlemskab af en klub eller fribillet til betalt madordning. Noget der fedt skal hjælpe på forældrenes udsathed og familiens fattigdom.
Hun burde vide, at fattigdom og social marginalisering sætter børn årevis tilbage i udvikling, og fremmer den negative sociale arv. For slet ikke at tale om den manglende retssikkerhed for syge og socialt udsatte.
Hvornår adresserer Mette F. disse brandvigtige emner ?!?

Hans Larsen, Carsten Svendsen, Per Klüver, Torben K L Jensen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Eva - sporerne skræmmer - måske husker du den løftebruds-kampagne der kørte efter 2011 valget - netop fordi de radikale kuppede dagsordnen med deres aftale med VK-regeringen kort tid før valget.
Tænk hvad en S-solo regering vil blive udsat for - ikke underligt at hun holder kortene inde under huden.

Eva Schwanenflügel

Torben - jeg håber og beder til at du får ret i din analyse.
Men en RØD regering, det får vi ikke med Kristian Thulesen Dahl som en anden Lord Littlefinger med bagdøren på vid gab til evigt grønnere græsgange !!

PS. Lord Littlefinger er en bedragerisk karakter fra Game of Thrones, til de der ikke ved det ;-)

Torben K L Jensen

Eva - Som det ser ud nu bliver DF svækket ved det kommende valg og deres nuværende magtmonopol overfor VKLA-regeringen har de kun i kraft af S - Den nuværende regering går til valg sammen hvilket Tulle på forhånd har udelukket. Lad os sige at Nye Borgerlige kommer over spærregrænsen - et parti der går ind for en maksimal minimal-stat og en udlændingepolitik der DF til at ligne de radikale. Hvad sker der ?
Tulle vil selvfølgelig støtte Mette F. for at udelukke NB for al indflydelse og kommer der rødt flertal vil Tulle også støtte Mette bare for at holde de radikale udenfor. Mette F. er fredet i klasse A - på nogle meget grumsede betingelser og DER bliver der brug for en stærk venstrefløj.

Eva Schwanenflügel

Jamen Torben - såfremt SF støtter op om S, og DF gør ligeså, er Enhedslisten sat udenfor indflydelse - på trods af at deres meningsmålinger stiger, og de allerede nu er det fjerdestørste parti i Folketinget. Og så kan S frit samarbejde med V, en ønskeseddel for Tulle !!

(Her nævner jeg i samme åndedrag ikke Alternativet, som nok er superduper grønne, men alligevel meget Radikale indenunder huden, og de har selv sagt de er en 'bevægelse' og ikke en del af venstrefløjen. De er også lige gået i EU-valgforbund med Radikale).

DF har positioneret sig lige pladask i midten af politikken, og agter at agere styrmand på et skib uden egentlig kaptajn.

Tja, bum bum, DF er gået noget tilbage i meningsmålingerne siden sidste valg, men de kan hurtigt spurte frem, de er fremragende til at sætte dagsordenen overfor public service medierne, der forekommer tiltagende ukritiske i deres indspiste mikrofonholderi..
Tænk på al den opmærksomhed Kenneth Kristensen-Berths lille, perfide facebook-opslag fik i den forløbne uge?

Hvad angår NB, så ved jeg ikke hvad der er værst; at de kommer ind i Folketinget, eller at de kan stå udenfor og råbe op?
Såfremt de ikke kommer over spærregrænsen - og det håber jeg ikke de gør - vil det heldigvis give stemmespild.
Men de er helt sikkert med til at holde gryden i kog under DF's gryde, og derfor skal vi høre endnu mere jammer om armageddon for de 'kristne værdier'.

Eva Schwanenflügel

@ Torben K L Jensen :

"Som at se en gammel tegnefilm hvor ulven står midt i luften og falder først da den opdager at den har bevæget sig ud i det tomme rum."

Jeg kan godt lide din reference til Mr. Wild E. Coyote, ligesom jeg godt kan lide at debattere med dig, du har altid saglige argumenter på hånden, Torben :-)

Har faktisk aldrig oplevet en tråd uden flere end to..?
Hvor bliver I andre af? :-)

Torben K L Jensen

Det der med tråde er ikke rigtigt Eva - du har da startet en masse diskussioner med dine fine formuleringer om mangt og meget.

Eva Schwanenflügel

Torben, muligvis har jeg startet diskussioner, men aldrig været kun mig og en anden debattør.
Two-on-two kan jeg simpelthen ikke huske. Men tak i ligemåde til dig :-)

Det kunne være røde roser, det håber jeg.
For den nye regering efter valget.

"Håbet er en let, men nærende kost"
Honoré de Balsac