Læserbrev

Klar til Trumps stab

I sin replik i Information den 14. juni til min kronik om Trump bragt den 5. juni synes Hans Hauge at demonstrere talenter, som kvalificerer ham til ansættelse i Trumps stab
27. juni 2018

I sin replik i Information den 14. juni til min kronik om Trump bragt den 5. juni synes Hans Hauge at demonstrere talenter, som kvalificerer ham til ansættelse i Trumps stab. For Hauge svinger sig op til, at min Trump-kronik skulle være udtryk for, at »positivismen er vendt hævnende tilbage hos professorerne«, og at »studenteroprøret har været forgæves«.

Jeg er enig i, at dele af studenteroprørets sejre er under pres, og at vi har brug for et nyt studenter- eller anden form for oprør imod herskende tendenser i den senmoderne vestlige kultur og dens ængstelige fokusering på effektivitet og materiel frem for åndelig rigdom. Men jeg har svært ved at genkende, at jeg skulle abonnere på en positivistisk opfattelse af virkeligheden.

Som den amerikanske lingvist Noam Chomsky har sagt, er det den intellektuelles opgave at sige sandheden og afsløre løgne. Hvad det helt konkret betyder, er naturligvis ikke enkelt, for der eksisterer forskellige begreber om »sandheden«. Sandheden kan være, at det, man hævder, afspejler eller korresponderer med en objektivt eksisterende virkelighed, en indre sammenhæng (kohærens) i ens fortælling om virkeligheden, en social konsensus eller noget helt fjerde. Desuden er virkeligheden ganske kompleks, hvorfor det kan være hensigtsmæssigt at operere med forskellige sandhedsbegreber.

Det er ikke givet, at man skal operere med samme sandhedsbegreb, når man forholder sig til fortolkninger af en litterær tekst, undersøger, hvordan mennesker fungerer psykologisk, eller politikeres udlægning af faktuelle forhold.