Kommentar

Opret en ny designuddannelse, så vores tv-serier bliver lige så flotte i fremtiden

Vi er så dygtige til at producere film og tv-serier herhjemme, at de danner skole på internationalt niveau. Men for at bevare den flotte position må vi oprette en ny uddannelse til fremtidens narrative designere
23. juni 2018

Vi er intet uden de historier, vi fortæller om os selv og den verden, vi kommer fra.

Lige nu udfoldes de stærkeste og mest populære fortællinger i levende billeder. De visuelle fortællingers synlige verdener er production design. Som regel tænker man ikke over, at disse er skabt og designet af en eller flere personer.

Men prøv at forestille dig en tv-serie som Arvingerne uden Grønnegård eller serien Badehotellet uden badehotellet. Melancholia uden Kirsten Dunst i vandet mellem åkanderne eller de digitale billeder af kolliderende planeter. Eller animationsfilmen Den Utrolige Historie om Den Kæmpestore Pære uden den fantastiske pære og hele universet omkring.

Det er svært, ligesom det er svært at forestille sig en film uden billeder. Scenariet kan imidlertid meget vel være på vej. Der er nemlig lagt en snubletråd ud, der betyder, at der ikke længere uddannes production-designere i Danmark.

Førerposition i fare

Production design kaldes nogle gange det usynliges kunst, fordi designerne ikke bryder sig om at skygge for eller forstyrre de visuelle fortællingers handling. Men i tv-serier er det ofte det solide fiktionsunivers, der udgør tiltrækningen. Det samme gælder de mest populære og kunstnerisk interessante biograffilm.

I Danmark er vi stolte af vores filmkultur, og vi er et land, der siden mediets fødsel kontinuerligt har markeret sig internationalt. Politisk er der bred støtte til dansk filmproduktion, så denne position kan opretholdes, og publikum fortsat kan lade sig underholde eller udfordre af danskproducerede film.

Vi er desuden dygtige til at producere tv-fiktion herhjemme. I en sådan grad, at danske tv-serier markerer sig på det internationale marked på måder, der opfattes som stildannende. Netflix har netop haft premiere på dansk producerede The Rain, og HBO er på vej med Pelle Erobreren.

Hvis vi ønsker at denne udvikling fortsætter, kræver det lokal ekspertise, bland andet af production-designere. I efteråret 2016 blev det imidlertid besluttet at sammenlægge og lukke en række uddannelser ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering på grund af sparekrav – blandt andet production design. Lukningen af production design er imidlertid dårlig nyt for fortællingen om Danmark som et traditionsrigt, kvalitets- og selvbevidst film- og medieland.

Brug for ny uddannelse

Hvis vi ønsker, at dansk film og tv-produktion også i fremtiden skal markere sig, skal der uddannelse til. Den teknologiske udvikling, hvor digital og fysisk filmproduktion smelter sammen i hybride former, betyder, at production-designere og andre designere har tiltagende betydning.

Populært sagt er de levende billeder i færd med at tage et nyt kvantespring på linje med opfindelsen af den fotografiske film. De digitale teknologier er nu tilgængelige på måder, hvor det lader sig gøre at arbejde med animation og hybridfilm i computerspilsprogrammer som for eksempel i Junglebogen og Blade Runner 2049. Denne udvikling skal danske designere og filmskabere også være med i.

Hvis vi ønsker os et Danmark med en levende visuel kultur, der markerer sig internationalt med film, tv-serier og nye formater som virtual reality af høj kvalitet, skal der også i fremtiden uddannes designere, der mestrer arbejdet med fortællinger i rum og billeder.

En oplagt idé kunne være en uddannelse i narrativt design. Potentialet eksisterer, og det er muligt med de kræfter, der findes ved uddannelsesinstitutionerne i Danmark, at etablere en ny uddannelse, der bygger på bredden i området.

Production-designere orienterer sig typisk mod design af fortællinger i levende billeder, men dette område findes også og i stigende omfang uden for traditionel film og tv-produktion. En ny uddannelse ville kunne løfte det fortællende designområde og både teknologisk og kunstnerisk sikre det fokus på tværfaglighed, internationalisering og forskning, der kræves af fremtidens uddannelser.

En ny uddannelse i narrativt design ville i samarbejde mellem Kunstakademiet, Den Danske Filmskole, andre institutioner og erhvervslivet kunne optage studerende med interesse for design af levende billeder. Uddannelsen ville sikre dygtiggørelsen af narrative designere og production-designere og gennem forskning og kunstnerisk udvikling bidrage til den udvikling, som Kunstakademiet allerede er midt i, og Den Danske Filmskole står over for.

Fremtiden kommer hurtigt, men der er stadig tid til at rulle snubletrådende ind og den røde løber ud.

Jakob Ion Wille er ph.d. og adjunkt samt programansvarlig for Production Design (KA) og Game & Production Design (BA)  ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Det er jo i langt overvejende grad folk med scenografiuddannelse fra Den Danske Scenekunstskole, der skaber disse visuelle universer. Det vil da også være det langt mest indlysende at lægge en videreuddannelse i production design under DDSKS's efteruddannelsesmodul.