Kronik

Solceller kan gøre Sahara til en oaseby, hvor flygtninge kan bo

Hvis vi ønsker, at flygtninge forbliver i deres nærområde, er vi nødt til at give dem et håb om en bedre fremtid. Ved hjælp af solceller og vandpumper kan Sahara danne rammen om et nyt liv
Tæt på Jordans største flygtningelejr lod den jordanske regering udenlandske firmaer komme ind og skabe nye arbejdspladser i et tomt industriområde. På den måde er der nu skabt jobs til 77.000 flygtninge, der arbejder på lige fod med cirka 30.000 tidligere arbejdsløse jordanere.

Tæt på Jordans største flygtningelejr lod den jordanske regering udenlandske firmaer komme ind og skabe nye arbejdspladser i et tomt industriområde. På den måde er der nu skabt jobs til 77.000 flygtninge, der arbejder på lige fod med cirka 30.000 tidligere arbejdsløse jordanere.

Mads Nissen

8. juni 2018

Jeg har en drøm, jeg gerne vil dele med dig.

Sidst i 60’erne var jeg med til at starte miljøbevægelsen i Danmark. Vi lavede aktioner, demonstrationer, ø-lejre og skrev bogen Nogle oplysninger om den jord, vi sammen lever på – udgivet af miljøorganisationen NOAH – med dengang helt nye forslag til løsninger. Det er snart 50 år siden.

Vi talte om, at der er grænser for vækst, om hvor forurenet og ødelagt verden ville blive, hvis vi ikke gjorde noget nyt. Og vi spåede, at mange af jordens økosystemer – og derved klimastabiliteten – inden længe ville kollapse.

Vi fik desværre ret – og du ser nu de barske konsekvenser. Et stigende antal klima- og krigsflygtninge forsøger desperat at få sig et hjem og et job i det rige og såkaldt humanistiske og kristne Europa.

I Danmark og det øvrige Europa prøver vi at dæmme op for den stigende flygtningestrøm ved at gøre livet surt for de uønskede. Vi giver dem flere og flere stramninger og en seng i et asylcenter. Eller vi giver dem et afslag – og så er det ellers retur til store teltlejre uden arbejde ude i ufrugtbare, ultratriste sandområder.

Og de bliver bare ved og ved med at komme.

Flere partier vil gerne hjælpe flygtningene i nærområderne – og kun der. De vil åbne flygtningecentre uden for EU og give dem nødhjælp derfra. Imens vi hærder vores medfølelse med undskyldende ord om, at det er vi nødt til.

Men hvad betyder det egentlig ’at hjælpe flygtninge i deres nærmiljø’? Betyder det blot at fastholde dem i kæmpestore flygtningelejre fyldt med afmagt og en sikker, men depressiv fremtid?

Håb vil holde flygtninge i nærområderne

Jeg har arbejdet som psykolog i snart 50 år og kan fagligt sige, at vi er nødt til at give dem et håb om en bedre fremtid. Der må udvikles muligheder for en bedre mening med livet end bare at håbe på, at der er et uvist paradis i det hinsides.

Flygtninge skal have konkret hjælp til selvhjælp for at kunne genvinde kontrollen med deres liv. Ellers vil de modigste og mest håbefulde blive ved med at søge til Europa, igen og igen. Hvilket beviser, hvor stærk en kraft selve følelsen af håb er for os mennesker.

Hvis vi ønsker, at flygtninge forbliver i deres nærområde, er vi nødt til at udvikle hundrede tusindvis af nye jobs, så de gradvist bliver mere selvforsørgende.

Mænd og kvinder skal have et meningsfuldt arbejde for at trives. Og deres børn skal i skole, så de på længere sigt kan bygge et mere håbefuldt liv og samfund op.

Den bedste hjælp er at give flygtninge et realistisk håb om en bedre fremtid. Det starter med at vise, hvordan der kan skabes jobs i nye, store udviklingsprojekter.

I dag betaler vi milliarder af kroner for, at arbejdsduelige mennesker sidder stille og venter i store, triste teltlejre ude i tomheden. Her kan vi virkelig tale om depressioner.

De lever af vores nødhjælp, imens de venter på … ingenting. Når børnene ikke kan få en bedre fremtid end forældrenes, er det psykologisk set opskriften på en eksplosiv, tragisk social katastrofe.

Hvis ghettoerne i Belgien og Frankrig kan producere et dusin selvmordsbombere, hvad kan kæmpestore flygtningelejre så ikke frembringe? Min fantasi slår slet ikke til.

Brug for en ny Marshallhjælp

Den britiske udviklingsøkonom Paul Collier taler om en ny Marshallhjælp for at lindre trøstesløsheden i Afrika og Mellemøsten – en hjælp, som satser på at skabe arbejdspladser og lokal vækst.

Paul Collier var med i et projekt i Jordan, hvor der kun ti minutter fra Jordans største flygtningelejr Zaatari lå et tomt industriområde, der var gjort parat til fabrikker med veje, haller, kloaker, el og så videre. Men dette ufærdige projekt var gået helt i stå.

Paul Collier foreslog Jordans regering at lade udenlandske firmaer komme ind og skabe nye arbejdspladser – på den betingelse, at hver gang de fik 70 flygtninge i job, skulle 30 jordanere også have et job. På den måde er der nu skabt jobs til 77.000 flygtninge, der arbejder på lige fod med cirka 30.000 tidligere arbejdsløse jordanere.

Under Sahara har tyske forskere fundet gigantiske mængder af det reneste ferskvand. Og vandet kan godt pumpes op. Med solceller og den konstant bagende sol i Sahara kan der skabes en utrolig masse strøm til vandpumperne og det landsbyliv, der gradvis kan gro frem ved oaserne.

Hvorfor får vi ikke Sahara til at blomstre ved at pumpe vandet op fra undergrunden med strøm fra den mest moderne solteknologi? Og hvorfor skaber vi ikke nye arbejdspladser for flygtninge og lokale i et samarbejde, som også inkluderer EU?

Oasebyer med solcelle- og pumpefabrikker, store drivhuse og landbrugsjord, der kan brødføde såvel de arbejdsløse og de nyankomne flygtninge. Kan du se det for dig? Mange forskellige oasebyer med 30-50 procent lokale arbejdere og 70-50 procent flygtninge, der samarbejder henover Nordafrika?

Vi skal tidligt engagere de flygtninge, der hellere vil bygge noget nyt op end efterligne Gazas elendighed. Vi skal starte projekter sammen med Egypten, Libyen, Tunis, Algeriet og Marokko. Der skal først udvælges vandrige områder i ørkenen.

Her skal bygges store solenergifabrikker til at drive de vandpumper, der henter grundvandet op eller afsalter havvand. Herudfra udvikles endnu flere nye jobs, som muliggør endnu flere grønne oasebyer, hvor der nu blot er kæmpestore mennesketomme øde sandsletter – og masser af solskin.

Solenergi er nøglen til udvikling

Der findes i dag mange eksempler på, at solenergi bruges til at pumpe vand op og skaffe billig, klimavenlig energi – for eksempel i Marokko, Libyen, Tunis, Egypten, Sydspanien, Kina, Sydindien, Californien og Israel.

Noor-projektet i Marokko er det største solenergiprojekt i verden, hvor mange firmaer og udviklingsbanker er involveret. Projektet kan være en inspiration til en win-win-løsning af flygtningeproblemet via klimavenlig energi. Og oaseprojekterne vil give et konkret håb om, at der er en fremtid, der er værd at leve i. Det er muligt!

Israel har siden uafhængigheden i 1948 bevist, at man kan få ørkenen til at blomstre ved at pumpe vand op fra undergrunden og bruge det fornuftigt. Før var her blot en ufrugtbar, fattig stat uden meget andet end en masse olivenlunde og får.

Det nye ligger i at kombinere solenergi med flygtningespørgsmålet. Her er billig solenergi en god nøgle til udvikling og fred. Bliver bare 200 til 300 kvadratkilometer ørken dækket med solenergiceller, vil det kunne dække elforbruget i hele Nordafrika og give en profitabel eksport af ren strøm til Europa.

Og hvor skal pengene så komme fra? Der bruges i forvejen milliarder af kroner og euro på at hjælpe flygtninge og udviklingslande.

Hvorfor ikke skabe nye jobs igennem klimavenlige projekter, som kan udvikles, brede sig og skabe håb? Et sted skal snebolden jo begynde at rulle for at blive til den lavine, der forandrer hele landskabet. Der er desperat brug for at gå nye veje, tænke grønt og tænke stort.

Jeg er nu 72 år, og drømmer om, at det kan lade sig gøre. Men så længe kun én person drømmer en drøm, er det kun en drøm. Når flere drømmer den samme drøm, så kan det blive til en fremtidig virkelighed. Fremtiden kommer ikke bare, vi skaber den også, ved det nye vi gør i dag og i morgen.

Ebbe Scheel Krüger er psykolog

Iran har købt solpaneler svarende til 2.000 megawatt fra et norsk selskab. Bag moskeen ses et gasfelt i Irans Pars-provins. 
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Arne Albatros Olsen
  • Trond Meiring
  • Viggo Okholm
  • Benno Hansen
  • Steffen Gliese
  • Anders J
  • Flemming Berger
  • Katrine Damm
  • Erik Karlsen
  • Olaf Tehrani
Arne Albatros Olsen, Trond Meiring, Viggo Okholm, Benno Hansen, Steffen Gliese, Anders J, Flemming Berger, Katrine Damm, Erik Karlsen og Olaf Tehrani anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørgen Wind-Willassen

Hvis solcelle baseret el var så billig som beskrevet i artiklen, var anlæggene i Nordafrika nok allerede etableret på markedsvilkår.
Desværre er det en drøm.
Vandet under Sahara er også noget helt andet end i Israel.
Vandet under Sahara er fossilt vand. Det gendannes IKKE.
Det skal man nok holde fingrene fra, bortset fra udnyttelsen i forbindelse med drikkevandsforsyning.
At benytte det fossile vand til landbrugsproduktion er helt tosset.
Måske skal der lige en geolog ind over.
Men der er da håb. Socialdemokraterne har fremlagt en ret vidtgående strategi for viden og kapitaloverførsel til Afrika.
Tankerne i planen er ikke langt fra dem i artiklen, bortset fra at der også er koblet indvandringsudfordringer med i planen. Noget for noget.

Såvidt jeg forstår, er problemet med solenergi på markedsvilkår, at det er store langsigtede investeringer, som først giver afkast efter anlægget engang er betalt. Så investeringerne flyder til kortsigtede investeringer og sort energi, som giver afkast næsten med det samme.

Ebbe Krüger

Prøv at se denne uddybende webside med link til solcelleanlæg og projekter, der allerede er igang: http://psykoweb.dk/Sahara/projekt.htm - og se nye muligheder for at skaffe hundrede tusinder nye jobs til de mange, der nu sidder fast i støvet og håbløshed ude i flygtningelejrene. Hvad med at lade en gruppe byplanlæggere, ingeniører, geologer og Danida folk se på forslaget? Det kan faktisk godt lade sig gøre, se blot hvad Libyen og Marokko har gang i. http://psykoweb.dk/Sahara/projekt.htm

Steen K Petersen, Karin Hansen, Jørgen Kærbro Jensen, Viggo Okholm, Flemming Berger og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Ebbe Krüger

svar til Torben. Ideen er ikke at oaseby projektet skal give et økonomisk afkast. Ideen er at få skabt et bedre liv til de mange, der nu ikke har et hjem og en fremtid - i samarbejde med de lokale.

Arne Albatros Olsen, Allan Stampe Kristiansen, Torben K L Jensen, Jørgen Kærbro Jensen, Flemming Berger og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jeg kan godt lide drømmen om et grønnere Sahara fyldt med håb, men spørgsmålene stiller sig i kø. Her er et par stykker af dem:

Jørgen W-W nævner, at vandet under Sahara er fossilt og ikke genddannes. https://da.wikipedia.org/wiki/Fossilt_vand. Det er skidt. Hvordan kan man kompensere for vandforbruget i det tilfælde?

Hvem ejer Sahara? Der er ingen grund til at antage, at der ikke er nogen, som vil forsøge at profitere af planerne.

Hvem skal lede projekterne og få tingene op at stå?

Er det en god ide at oprette arbejdspladser uden nærmere at definere, hvad dette arbejde skal bestå i? Jeg er af den opfattelse, at mennesker primært har opfundet maskiner for at kunne undgå det hårde, opslidende arbejde, så de kan få tid til at leve, udvikle sig, blive klogere og al det der.
Vi har allerede på disse breddegrader en udfordring med arbejde der udføres uden nogen synlig nytteværdi, men fordi folk skal have et job. Dokumentationer i lange baner, reklamer, kommunikationskonsulenter og andet blabla-arbejde, som er helt fint for de interesserede, men som i høj grad er med til at fodre skepsis og politikerlede hos alle andre.

Torben Skov, Vivi Rindom, Steffen Gliese og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Olie er også fossilt energi så hvorfor skulle man ikke bruge fossilt vand indtil man har udviklet en billig teknologi til at fremstille ferskvand fra havvand ? Når det gælder noget så sprængfarligt som vand der kan udløse krige for overlevelse er der ganske simpelt ikke noget alternativ - da slet ikke i sahel-området.

Torben Skov, Jørgen Kærbro Jensen, Ebbe Krüger og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Ebbe Krüger

Hej Lise Lotte - ved du, hvor store vandresourcer der er tale om? se f.eks. https://www.bt.dk/udland/forskere-finder-et-hav-af-vand-gemt-under-afrika ... og hvis der er strøm nok, kan havvandet, (der stiger hele tiden, fordi isen smelter nordpå) jo afsaltes og ... ja der er mange ubesvarede spørgsmål.
Og du, det er ikke fair at sammenligne det at være med til at bygge sit nye hjem i oasebyer med tåbelige danske blabla arbejdsprojekter, som du nævner. I første omgang efterlyser jeg blot at de, der ved noget mere derom, ser på muligheden for at starte sådanne oaseprojekter ... Hvilke alternativer ser du ellers?

Jørgen Kærbro Jensen, Torben K L Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Rolig nu, Ebbe Krüger
Jeg er ikke ude på at skyde projektet i smadder. Jeg synes bare ikke det er så indlysende, som du sikkert synes, eftersom det er din drøm.
Nej, det er ikke en fair sammenligning. Jeg spørger bare, hvad det er meningen at menneskene skal udføre for arbejde, fordi jeg håber på, at mennesker i fremtiden kan blive mere FRI af arbejde istedet for, at arbejde i munden på langt hovedparten af danske politikere, er hele livets formål. Det er det, jeg reagerer på. Når du skriver, at oprettelsen af arbejdspladser er det, som kan give menneskene håb, så er det jeg tænker "ok - men hvilke arbejdspladser tale vi om?"

Hvilke alternativer har vi ellers, spørger du. Jamn jeg synes det er absolut glimrende og et godt perspektiv, for vi MÅ have folk til at holde op med at søge lykken i Vesten.

Men jeg vil trække mig tilbage, da jeg ikke er en af dem du efterlyser, som ved mere om de praktiske muligheder.
Jeg er bare hende med de mange spørgsmål - og en somme tider uventet evne til at træde folk over tæerne.

Jeg bryder mig ikke om denne tanke, at parkere mennesker ude i ørkenen, der har en rettighed til at få prøvet deres behov for asyl. I øvrigt vil det også være i strid med flygtningekonventionen og et par konventioner yderligere. Ligesom børnekonventionen stiller meget specifikke krav om beskyttelse.

Men - selvfølgelig er det realistisk - også med solenergi. Solpaneler er både blevet meget billigere og betydeligt mere effektive gennem de seneste 10 år. Og disse recidivere, der omdanner den indvundne elektriske energi til noget brugbart er faktisk blevet 30-35% mere effektive.

Vi har suppleret med solenergi i vores nordiske hus gennem de seneste 14 år, og det vi købte i 2016, er både meget effektivt og billigt. Så billigt at anlægget tjener sig hjem på blot 8 år, og har mindst 25 års levetid. Med de danske el-priser tror jeg, det tjener sig hjem på under 5 år.

.

Erik Karlsen, Steffen Gliese og David Joelsen anbefalede denne kommentar
Tarje Bargheer

Jeg kan ikke lige følge ræsonnementet i hvorfor 'fossilt vand' skulle blive under jorden. Grunden til at der ikke bliver fyldt nyt på er vel at der ligger en gigantisk tør ørken ovenover? Hvis man kan bruge de her vandreserver til at gøre Sahara grøn (igen) vil man dramatisk ændre lokalklimaet - blandt andet vil man øge luftfugtigheden og så kommer vandet selv ude fra havet og regner ned over Sahara, som så igen siver ned i depoterne (der med tiden vil blive mindre relevante)

Hvis man vil gøre Sahara grøn på en kløgtig måde; og altså ikke bare lave storlandbrug vil der være rigtigt meget meningsfuldt arbejde for den nye lokalbefolkning (træpleje, smålandbrug, vandhåndtering osv)

Solceller styrtdykker stadig i pris - så det er bare med at komme i gang.

Jørgen Kærbro Jensen, Viggo Okholm, Bjarne Bisgaard Jensen, Steffen Gliese, Flemming Berger, Ebbe Krüger, Randi Christiansen, Katrine Damm, Søren Clausen, René Arestrup og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
René Arestrup

Det er et interessant psykologisk træk ved mange mennesker, at de er temmelig ensidigt fokuserede på problemformuleringer efter devisen find så mange fejl og mangler som overhovedet muligt. Præsenteret for en idé, med visionært potentiale, vil de, nærmest pr. instinkt, gå i gang med at argumentere for hvorfor ideen, i bedste fald, er problematisk og i værste fald helt og aldeles uholdbar. Det er en bizar form for psykologisk dekonstruktivisme, der, ultimativt, lader alt håb ude.
Jeg er sikker på, at Ebbe Scheel Krüger ved meget mere om den slags end jeg gør.
Personligt finder jeg det vederkvægende - og livsbekræftende - at der findes mennesker som Ebbe, som gider, at gøre sig den anstrengelse at tænke store tanker om løsninger på nogle af verdens akutte udfordringer - uden at kvæle sig selv i mellemregninger og forbehold.
Tak for det!

Steen K Petersen, Allan Stampe Kristiansen, Michael Skaarup, Lars-bo Jensen, Lars Løfgren, Michael Finn Jørgensen, Per Torbensen, Jørgen Kærbro Jensen, Viggo Okholm, Bjarne Bisgaard Jensen, Karen Grue, Kristen Carsten Munk, Anders Jensen, Roselille Pedersen, Steffen Gliese, Ebbe Krüger, Astrid Dollerup, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Randi Christiansen, Jørgen Larsen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Ebbe Krüger

Oh Rene
Tak for din støtte. Som du måske også ved er der 3 trin frem til succes med en ny ide.
Først: sikke dog noget tosset noget. 2 trin: ja måske og hvis nu, så ... men ak, det er jo nok umuligt.
og endelig en dag 3 trin: Jeg sagde også lige fra starten, at det var en god ide.
Så ... jeg håber stadig på at nogle med indflydelse tænker: Gad vide om det kan lade sig gøre? Lad os samle en gruppe, der kan føre projektet frem til næste fase nemlig starte nogle forsøgsprojekter, der så vil vise, om drømmen kan blive til imorgens virkelighed og derfor satse på større projekter.

Steen K Petersen, Allan Stampe Kristiansen, Katrine Damm, Torben K L Jensen, Karen Grue og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Jeg har altid undret mig over, at man med viden om, at der under Sahara lå et hav, ikke har gjort noget for at 'gøre ørkenen grøn igen'. Jeg har som de fleste andre jo bare forladt mig på, at det nok ikke kunne lade sig gøre - lige så tillidsfuldt i forhold til andres aktivitetsniveau som Jørgen Wind-Willassen, der tror så meget på markedet, at han mener, det ville være gjort, hvis det kunne betale sig. Jeg tillader mig at synes, at det er et lidt mere naivt synspunkt end mit.

Steen K Petersen, Katrine Damm og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Henrik Brøndum:
Den bemærkning der er da vist ikke helt stueren, eller mener du at militær kamp og død og ødelæggelse fremmer et eneste positiv ting i dette liv? Vi havde engang en præst som havde ideen til OOA og i øvrigt Ikke_ Volden som central menneskesyn samtidig med solidaritet mennesker imellem på tværs af denne klode. Han bar samme efternavn som dig! Undskyld,det slog mig bare.

Torben K L Jensen

Lad os antage at temperaturen vil stige så meget at det bliver umuligt for mennesker at arbejde udendørs i ørkenområder - så giver det god mening at bygge lukkede biosfærer under bobler med reguleret temperatur og luftfugtighed drevet med energi fra solceller og fossil vand der så indgår i et lukket system der er uafhængig af ydre vejrsystemer.. Med den udvikling indenfor arkitektur og konstruktions-teknologi vi har i dag er det ikke noget problem med størrelsen og mængden af sådanne moderne oaser. Tænk STORT med VISIONER - det er ikke svært.

Torben K L Jensen

Lukkede systemer findes ikke - men udvekslingen mellem de to systemer kan godt holdes på et bærbart plan.

Steffen Gliese

En oase og et helle i verden ville være et fantastisk projekt, som FN for én gangs skyld burde kunne organisere i en udelukkende positiv ånd. En flygtningelejr, der ikke er en lejr, men et ny centrum for menneskelighed og sameksistens på det helt basale plan - fordi ingen kan påstås at besidde den historiske ret til området.
Med tiden vil det måske ikke blot være flygtninge, der vil søge derhen - og de skal kunne søge derhen med den ældgamle ret til at krydse land for at komme frem, der er jo et mål for rejsen - det er det stik modsatte af USA, der skulle erobres, og hvor intet var sikkert, hvor folk var splittede og kæmpede for sig selv.
Dette tager jo udgangspunkt i den langt mere sociale og velafprøvede idé om kibbutzen - og vil alene ved sin tilstedeværelse kunne løse op for Israel-Palæstinakonflikten, der jo reelt blot forskyder jødernes mangel på land og deraf afledte åbenbare sårbarhed til palæstinensernes mangel på land og åbenbare sårbarhed. Når der er et sted at tage hen, når der er et frugtbart alternativ, løser de fleste problemer sig pragmatisk.
Det reelle problem er så, at ingen tænker stort mere, og at tiltroen til en almenmenneskelig vilje til at gøre det gode er forsvundet i obskure biologistiske teorier, endnu engang.

Ebbe Krüger

Forslaget er sørme ikke - som ved Israel/Palæstina krigen - at erobre ørkenområder fra nogle, der allerede bor der, tværtimod! Eller at starte krige om vandet. Sådanne nye oasebyer kan kun fungere og trives, hvis de lokale og tilflytterne arbejder tæt sammen for at skabe et fælles nyt hjemsted. Det, vi kan lære af Kibbutz pionerne er 1. at det kan lade sig gøre - og 2. se hvilken stolthed det giver dem, der ud af ingenting skaber et sted, der er værd at leve i. Men først må vi vise via forskellige smukke økologiske byplanlægnings forslag, som Torben Jensen nævner, hvad der i dag godt kan lade sig gøre. (Har du set nogle gode forslag til sådanne økologisk designede bysamfund Torben? ) Hvis nu det starter med at 3 konkrete oaseby eksempler kommer op at stå, så vil vi lære en masse derved - og det vil blive lettere at engagere flere i de næste udflytninger. Fordi nu, kan du gå rundt i 3 konkret levende byforslag og drømme om, hvordan de næste oasebyer skal bygges endnu bedre. osv

Allan Stampe Kristiansen, Steffen Gliese, Torben K L Jensen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Erik Karlsen

"Hvis solcelle baseret el var så billig som beskrevet i artiklen, var anlæggene i Nordafrika nok allerede etableret på markedsvilkår."

Jørgen,
hvis olieindvinding ikke fik så store subventioner, ville den være langt mindre rentabel og bedre sammenlignelig med solceller.

Hvorfor i øvrigt snakke om flygtninge i Sahara? Hvorfor ikke gøre det attraktivt slet ikke at flygte? Solcellerne - for nu at bruge dem som eksempel - gør lige så stor gavn syd og sydøst for Sahara. Nu, hvor Europa har udplyndret store dele af Afrika indtil for ca. 50 år siden, kunne man jo passende give lidt igen. ;-)

Ebbe Krüger

Altså Erik - selvklart er det bedst om der slet ikke er nogle flygtninge, men den virkelighed forslaget prøver at forholde sig til er, hvordan de millioner, der altså er flygtninge i dag, såvel i Jordan, Tyrkiet osv som i Sudan, nordKenya osv osv får skabt sig et bedre liv, end det de har i de terroristskabende opbevaringslejre, hvor de nu lever.
se mere her: http://psykoweb.dk/Sahara/projekt.htm
så vi diskuterer det samme.

Jakob Hjort Bønløkke

Jeg har drømt samme drøm i nogle år. Bortset fra, at jeg har tænkt, at strømmen fra solceller (og vindmøller?) kan bruges til at afsalte havvand. Og på, at FN skal med ind over for at løse nogle af de problemer der kunne være med rent nationale løsninger. De der arbejder og bor i sådanne områder kunne hvis de fik tilbudt hver en lille jordlod, noget uddannelse i de fag, der er brug for og selv skulle være med til at bygge huse og infrastruktur sagtens finde noget fornuftigt at beskæftige sig med - i modsætning til parkering i en lejr. Det største problem jeg ser, er at det kunne blive så attraktivt, at det ville tiltrække mange af arbejdsløse fra hele Afrika og Mellemøsten. Hvis det lykkes at skabe nogle fælles løsninger f.eks. inspireret af andelsbevægelser (og nej de behøver ikke bare kopieres fra andels-Danmark; der er mange andels- og hjælpe-hinanden-i-grupper kulturer i Afrika at bygge på).

Torben - Nielsen

Jeg tror, at det forholder sig som Ebbe Krüger nævner i sit indlæg 09-06/14.31, at ”sådanne nye oasebyer kan kun fungere og trives, hvis de lokale, og tilflytterne arbejder tæt sammen, for at skabe et fælles nyt hjemsted” meget præcist sætter fingeren på det ømme punkt.

Området er præget af konflikter og en udbredt mangel på samarbejde.

Og jeg kan ikke gennemskue, hvad der bør komme først, som initiativ, at forsøge at stoppe konflikterne først, eller at starte sådanne projekter først, med den risiko for at projekterne bliver ødelagt, eller at projekterne kan medvirke til at stoppe konflikterne.

Ebbe Krüger

Tja Torben - du har ret i, at det ikke kun er et ingeniørmæssig projekt - og at politisk kævl og det der er værre, sandsynligvis umuliggører sådanne nordafrikanske eksperimenter med at udvikle nye hjem. Og dog - vi ved fra socialpsykologiske eksperimenter og praksis at den bedste måde at ophæve had, fjendtlighed og gensidig mistillid imellem 2 eller flere grupper, er at de tvinges ind i et fælles forpligtende samarbejde. Måske husker du en tv-udsendelse fra 70´erne, hvor en bande rockere og hippier blev sejlet ud på en ø og herfra kunne de kun komme i land, hvis de sammen byggede en bro over til fastlandet? De fik sørme bygget broen og var bagefter meget venligere imod hinanden. Den opdagelse er sidenhen blevet bekræftiget mange gang. Så måske ...

Michael Skaarup

Tak for drømmen Ebbe <3 og referencen til Paul Collier og projektet i Jordan.

Jeg er sikker på at der er mange andre, der har de samme drømme og idéer, som dig. Og ligesom dig, ser muligheder, der hvor andre ser problemer.

@Ebbe Krüger. Jeg svarede på den første kommentar, der begynder med:"Hvis solcelle baseret el var så billig som beskrevet i artiklen, var anlæggene i Nordafrika nok allerede etableret på markedsvilkår."