Kommentar

Ville vi tro på månelandingen i dag?

Ville vi blindt tro på det, hvis russerne i morgen sagde, at de havde besøgt Mars? Ville vi, hvis det var amerikanerne? I dag vurderes alt ud fra afsenderens omdømme
Ville vi blindt tro på det, hvis russerne i morgen sagde, at de havde besøgt Mars? Ville vi, hvis det var amerikanerne? I dag vurderes alt ud fra afsenderens omdømme

Ritzau Scanpix

15. juni 2018

Jeg har netop søgt efter en lejlighed på den græske ø Simi, bare for en uge i oktober. Og som jeg sad der og læste andres vurderinger af et »skønt lille sted med morgenmand, der er til at dø af« (Google Translate er stadig ikke helt skarp ud i standardvendinger endnu) slog det mig, at jeg vurderede dem, der vurderede.

Fem hjerter er ikke ubetinget fem hjerter, hvis afsenderen er 65-årige Maggie fra Bradford, der mener, at de lokale var »primitive« på grund af deres manglende omsorg for øens hjemløse katte. Måske ser Maggie og jeg heller ikke helt ens på senges hårdhedsgrad? Det ville nu være nyttigt, hvis andre bedømte dem, der bedømte og skabte omdømmer. Men, åh nej, hvad så med troværdigheden af dem?

For den italienske filosof Gloria Origgi er mine ferieovervejeler bare et lille eksempel på et større paradigmeskifte, der er sket i vores forhold til viden:

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• ulrik mortensen
  • Torben K L Jensen
ulrik mortensen og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer