Læserbrev

Alternativ eller bare personkult?

Hvis du, kære Uffe, tager jer selv ud af ligningen, og dermed forhindrer, den mest progressive klimapolitik i dansk politisk historie, er Alternativet så virkelig et alternativ?
5. juli 2018

Det befriende ved Alternativet har på nogle områder været, at man ikke har lignet de konventionelle partier. Det har givet mulighed for at tænke helt ud af boksen. Men nu virker det som om, Uffe Elbæk er mere optaget af egne ambitioner end de politiske.

Hvis Alternativet mener det, de siger – at Danmark skal være i front med en ambitiøs klimapolitik – så står Alternativet med alle gode kort på hånden. Som en del af støtten bag et nyt regeringsgrundlag kan de svinge den grønne taktstok sammen med de øvrige partier på centrum-venstre.

Det er vel ikke helt forkert at sige, at det miljøpolitiske er noget nær det eneste, der for alvor samler i rød blok. Enhedslisten, SF og De Radikale vil derfor give den fuld skrue med krav til Socialdemokratiet i forhold til det grønne.

Selvfølgelig vil de det, nu hvor man ikke kan samles om f.eks. udlændinge- og integrationspolitik. Det vil blive den store overligger i et nyt regeringsgrundlag. Sandsynligheden for, at vi med Mette Frederiksen i spidsen får den mest grønne regering i danmarkshistorien er noget nær 100 pct. Socialdemokratiet har da også spillet ambitiøst ud i forhold til klimapolitikken og flere grønne job. Ikke mindst flere grønne job for 3Fs medlemmer.

Men lige dér, vælger Uffe Elbæk så at slå op i banen og køre solo. For klimaets skyld? For vælgernes skyld? Nej, fordi han ikke kan lade være med promovere sig selv. Det er ærgerligt.

Man kan derfor med føje spørge sig selv: Hvis du, kære Uffe, tager jer selv ud af ligningen, og dermed forhindrer, den mest progressive klimapolitik i dansk politisk historie, er Alternativet så virkelig et alternativ?

Man må håbe, at Alternativets vælgere er mindre forhippede på Uffe Elbæks ve og vel og mere optagede af klodens tilstand. Man ser i hvert fald desværre tegningen til en personkult i noget, der ellers begyndte så godt.

Per Christensen, formand for 3F

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torsten Jacobsen

Mere Newspeak fra en millionærlønnet teknokrat. Jeg ved snart ikke, hvad jeg finder mest fornærmende: De åbenlyse løgne, eller skribentens arrogante forventning om, at jeg ikke sér lige igennem det.

Brænd lortet ned. Der er snart ikke andre muligheder tilbage..

Niels-Simon Larsen

Per C: Den mest ambitiøse klimaplan og flere grønne job til 3Fs medlemmer.
Det første siger ikke så meget, og det sidste fortæller blot, at du og dine skal have noget ud af det.
Kære Per. Vi er nu i en tremåneders tørkeperiode. Er du tilfreds med, at dine medlemmer kan agere vandmænd på forskellig måde. En dag skal de nok også være brandmænd, og når katastrofen rammer kan de blive natmænd.

Kurt Svennevig Christensen

Hvordan vil 3F medlemmer i grønne job sikre kloden en bedre tilstand? Hvor mange grønne jobs til arbejdsløse 3F'er og hvor meget bedre får kloden dét med Socialdemokratiet ved magten?

Per Christensen spinner en lange ende, mens Uffe Elbæk og Alternativet ikke sælger deres sjæl for ussel mammon. Klodens tilstand bliver ikke bedre med nye energiformer i den rige verden, kloden har brug for at vi i den rige verden, asap, bringes til at forstå at der er altså grænser for vækst. Alternativet er indtil videre det eneste parti som har forstået dét og som mener vi skal dele vores rigdomme med de fattige og de forfulgte.

Det er klart at når man mener vi skal dele vores rigdomme med de fattige og de forfulgte, så bliver også til grin her i landet.

Siden jeg selv, for godt 30 år siden, begyndte at blande mig en smule i politik, har jeg været overbevist om at politik handler om at gøre det gode bedre, at hjælpe de som har hjælp behov, at tage vare om naturen og miljøet. Det er vores opgave som mennesker, i det ene liv vi fik.

Derfor kan Per Christensen og 7000 vilde heste ikke få mig til at støtte og bakke op om Mette Frederiksen og Socialdemokratiet. Hvis det giver os 4 år mere med Lars Løkke ved magten, må det være sådan. Det er med reelle politiske forandringer som med gode oste, de tager dén tid de tager.

Trond Meiring, Herdis Weins, Torsten Jacobsen og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Sandsynligheden for, at vi med Mette Frederiksen i spidsen får den mest grønne regering i danmarkshistorien er noget nær 100 pct. Socialdemokratiet har da også spillet ambitiøst ud i forhold til klimapolitikken og flere grønne job. Ikke mindst flere grønne job for 3Fs medlemmer.

Jeg har ikke det fjerneste imod hverken 3F eller 3Fjobs.
Mette Frederiksen var beskæftigelsesminister i den sidste regering, og hendes rolle dengang i eksperimenter med førtidspension, gensidig forsørgelsespligt for samboende og hvad der nu ellers blev fundet på af nederdrægtigheder vil jeg opfordre formanden for 3F til at huske nøje på, og kom så igen med et toppimpet estimat af, hvad Mette frediksen med næsten 100% sandsynlighed vil gøre. Vorherrebevars.

Eva Schwanenflügel, Trond Meiring, Ebbe Overbye, Herdis Weins, Bjarne Bisgaard Jensen, Torsten Jacobsen og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Bjarne Bisgaard Jensen

Siden hvornår er livskvalitet i bred forstand blevet synonymt med trædemølle og konkurrencestat og arbejde det eneste agtværdige udtryk for menneskelig aktivitet i et af verdens rigeste lande??
Sørgeligt at overfloden ikke medfører at mennesker kan sættes fri men snøres mere og mere ind i burokrati og mistænkeliggørelse

Eva Schwanenflügel, Niels-Simon Larsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Poul Erik Pedersen

Der kunne jo ligge en opgave for Per Christensen og 3F i at få smedet en alliance internt i fagbevægelsen, som kunne være medvirkende til at få formuleret en progressiv politisk strategi for den fremtidige udvikling i Danmark - vel netop på de felter hvor han påpeger at der er uoverensstemmelse mellem de forskellige centrum-venstre partier. Det er ikke godt nok, ikke at have troværdige løsninger på de problemer som er forbundet med klimakrisen.
Vælger 3F og resten af fagbevægelsen at gå aktivt ind i den kamp, har man samtidigt en mulighed for et konstruktivt politisk udspil til de partier der har mulighed for at danne en alternativ regering til den siddende. Og i tilgift: få vist medlemmerne at der findes andre udviklingsveje - og dermed også andre politiske strategier - end den udviklingens vej, den siddende regering har valgt. Så man kan da kun opfordre læserbrevets forfatter til at finde arbejdstøjet frem og få booket nogle møder med de relevante parter.
Mvh. poul.