Læserbrev

Avisen misinformerer om indvandrere

Informations debatredaktør, Gry Inger Reiter, udlægger resultater fra medborgerskabsundersøgelsen fra 2017 misvisende; etniske danskere går mere ind for ligestilling end indvandrere – modsat hvad Reiter påstår
13. juli 2018

Den 28. juni skrev Informations debatredaktør, Gry Inger Reiter, kommentaren »Indvandrere bakker mere op om ligestilling end etniske danskere. Alligevel bliver Støjbergs virkelighedsbillede ikke udfordret«.

Både overskriften og brødteksten indeholder faktuelt forkerte påstande og illustrerer desværre det confirmation bias, som debatredaktøren anklager andre for at være underlagt.

Reiter påstår fejlagtigt, at medborgerskabsundersøgelsen fra 2017 viser, at ligestilling mellem kønnene har større opbakning hos indvandrere end hos etniske danskere.

En nærliggende forklaring på misforståelsen er, at hun har benyttet spørgsmålet om, hvor vigtigt det er »at opdrage sine børn til at støtte ligestilling mellem kønnene«. Her svarer marginalt flere indvandrere end etniske danskere nemlig ’vigtigt’ eller ’meget vigtigt’.

Dette understøtter dog ikke debatredaktørens påstande.

Dels omhandler spørgsmålet værdier i børneopdragelse og ikke holdninger til ligestilling mellem kønnene.

Derudover er forskellen mellem de to grupper kun to procentpoint, hvilket næppe er statistisk signifikant.

Medborgerskabsundersøgelsens afsnit 2.9 indeholder dog en række spørgsmål, der decideret handler om ligestillingsholdninger, herunder 1) hvorvidt beslutninger om familiens økonomiske forhold bør træffes i fællesskab, 2) om mænd har mere ret til et arbejde end kvinder, 3) om kvinder må være politisk aktive og deltage i den offentlige debat, og 4) hvorvidt manden er familiens naturlige overhoved.

I alle tilfælde går etniske danskere mere ind for ligestilling end indvandrere. Eksempelvis er andelen af indvandrere, der mener at manden er familiens naturlige overhoved, næsten fire gange så stor som andelen af etniske danskere (37 procent mod 10 procent).

Jeg er venstreorienteret, og jeg ønsker en radikalt anderledes udlændingepolitik end den nuværende. Jeg så gerne, at Reiters udsagn var korrekte, men hvis vi begynder at etablere vores egne alternative fakta på venstrefløjen, så er vi ikke bedre end den radikale højrefløj, hvis forhold til sandheden vi ofte latterliggør.

Jeg håber derfor inderligt, at Information fremover vil holde sig for god til at sprede misinformation til sine læsere.

Filip Kiil, ph.d.-studerende ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

Selv om Ahmad Mahmoud har deltaget i indvandrerdebatten i årevis, har han aldrig fortalt nogen, at han er homo. Det er en særlig form for skam
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu