Læserbrev

EL er virkelighedsfjern, når det handler om EU

EL har sammen med den yderste højrefløj været de eneste der jublede, når folkeafstemninger har stukket en kæp i hjulet på EU
5. juli 2018

Når Nikolaj Villumsen (NV) og Finn Sørensen (FS) fra Enhedslisten i læserbrev d. 28. juni påstår, at deres EU-politik bliver fordrejet, når deres EU-modstand bliver kritiseret, kan man ikke se det som andet, end et desperat forsvar for en politik, de egentlig godt kan se, er forkert.

Hvorfor skulle de ellers tale udenom? Frem for, at forholde sig til, at vesten gennem de sidste år – og netop nu i højeste grad – står over for den største krise siden Anden Verdenskrig, at nationalismen og fundamentalismen buldrer frem i vores baghave, så taler de om nogle politiske faktuelle detaljer, samt nogle hypoteser om fagbevægelsens indflydelse. For mig at se, er det himmelråbende virkelighedsfjernt, og årsagen til, at jeg har meldt mig ud af EL.

Hvis EL ikke kan se, at EU aktuelt er det eneste forsvar mod en opsplitning af Europa i små nationalistiske enheder, som hver hytter sit eget skind, uden skelen til fælles og solidarisk ansvar for eksempelvis flygtningekrisen, synes jeg, at det grænser til uansvarlighed. Hvis EU den næste tid bryder sammen, med det kaos og den risiko for alvorlig konflikt det vil indebære, bør EL drages til ansvar, for de har været medvirkende til Danmarks fodslæbende indstilling til det fælles europæiske projekt.

EL har sammen med den yderste højrefløj været de eneste der jublede, når folkeafstemninger har stukket en kæp i hjulet på EU. EL har desværre indtil nu været nyttige idioter for en nationalistisk trend som hærger vesten – jeg håber, at man i EL snart besinder sig – det er faktisk ret alvorligt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jørn Vilvig
  • Henrik Johansen
  • Jakob Venning
  • Cristina Nielsen
  • Erik Karlsen
  • Herdis Weins
Jørn Vilvig, Henrik Johansen, Jakob Venning, Cristina Nielsen, Erik Karlsen og Herdis Weins anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Jannik Falhof

Jeg er lidt betuttet over at være rørende enig med dig i dine synspunkter omkring EU.

Opgøret med Enhedslisten har jeg ingen aktier i - så alvorligt har jeg aldrig taget dem, selvom jeg blankt indrømmer en svaghed for Line Barfod, som i den grad er en politiker, der er værd at lytte til.

Leif Kajberg

Det var dog en vældig omfavnelse af EU-projektet fra læserbrevsskribentens side. Landbrugspolitikken? Bilkoncern-lobbyismen, Euro-konstruktionen, accelerationen af nyliberalismen? Der var måske behov for noget andet og mere tidssvarende end EU. Og man kan vel ikke bare vende ryggen til de fagligt og akademisk velfunderede EU-kritikere, eksempelvis Wolfgang Streeck. Og hvis Enhedslisten skal gå bodsgang - hvad så med Folkebevægelsen mod EU?

John S. Hansen, kjeld jensen, Hans Larsen, Flemming Berger, Troels Brøgger og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Troels Brøgger

Igen en af disse fuldstændig enøjede EU elskere som mener at denne superbureaukratiske lobbyiststyrede konstruktion er det eneste reelle bud på "fred i verden". Magen til vrøvl skal man lede længe efter. (og jeg er ikke medlem af Enhedslisten). Kan skribenten slet ikke forestille sig andre former for fællesskab i Europa end dette termitbo af en ombygget kul og stålunion ?
Og forresten hvor stort held er det lige EU har med at stoppe netionalismen i østlandende? Jeg har svært ved at få øje på det, heldet.

John S. Hansen, kjeld jensen, Hans Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Trond Meiring og Dennis Laursen anbefalede denne kommentar
Poul Erik Pedersen

Troels Brøgger: hvad er argumentet for at der er tale om vrøvl, fra læserbrevskribentens side?
Mvh. poul.

Jakob Venning

Man skal være komplet idiot og lide nogle ret svære kognitive defekter for ikke at kunne se det fantastiske potentiale i et forpligtende europæisk fællesskab.
Og det præcis hvad majoriteten af den danske befolkning er. Fuck hvor er det pinligt!!!

Leif Kajberg

Halløjsa, det er godt nok et tonsende udsagn, jorden ryster endnu, men besværgelser og intense verbale udfald alene gør det ikke. Jamen rummer det nuværende EU da dette "fantastiske potentiale", kunne man vel indvende. Og det burde vel gøre indtryk, at kritiske sociologer, samfundsforskere m.fl. har leveret grundlæggende kritik af EU-konstruktionen.

John S. Hansen, Flemming Berger og Troels Brøgger anbefalede denne kommentar
Troels Brøgger

@Poul Erik Pedersen
Det her: "Når Nikolaj Villumsen (NV) og Finn Sørensen (FS) fra Enhedslisten i læserbrev d. 28. juni påstår, at deres EU-politik bliver fordrejet, når deres EU-modstand bliver kritiseret, kan man ikke se det som andet, end et desperat forsvar for en politik, de egentlig godt kan se, er forkert."
og det her:
"Hvis EL ikke kan se, at EU aktuelt er det eneste forsvar mod en opsplitning af Europa i små nationalistiske enheder, som hver hytter sit eget skind, uden skelen til fælles og solidarisk ansvar for eksempelvis flygtningekrisen, synes jeg, at det grænser til uansvarlighed".
For det førstes vedkommende fordi det er en MENING og sådan en har man ret til at kalde vrøvl.
For det andet vedkommende fordi det er en MENING og sådan en har man ret til at kalde vrøvl.
Så kan du dernæst forklare mig hvis du orker hvad du forstår ved polemisk. Jeg ved godt hvad jeg forstår ved det ord.

Troels Brøgger

@Jakob Venning
Jeg er heldigvis ikke komplet idiot og kan godt se ideen i et forpligtende europæisk fællesskab. Det skal bare organiseres på en anden måde end nu. Der er mange steder Europa hvor du nok ville få en RIGTIG uvenlig behandling hvis du stod foran en gruppe mennesker og sagde sådan som du her har skrevet.
Med andre ord: Befolkningerne er ikke rigtig med og det skulle de jo gerne være hvis det skulle være et ÆGTE fællesskab ikke ?

Carsten Hansen

EU er både godt og skidt.

Skribenten har ret i at et opsplittet/usolidarisk Europa vil stå overfor alvorlige problemer.
Samtidig er EU alt for lukket og uigennemskueligt, samt alt for stor vægt på kapitalisme.

Enhedslisten består af en samling virkelighedsfjerne drømmere.
Det er der i og for sig ikke noget ondt i, men det dur bare ikke !

Skal EU ændres så skal det ske indefra. En udmeldelse fra dansk side eller en opløsning af EU, er ikke gode ideer.

Troels Brøgger

@Carsten Hansen
Ændre EU indefra ? Good Luck with that. Når virkeligheden bliver for gakket er det godt at være virkelighedsfjern, og EU er en Zombie, styret for det meste af lobbyister. Den eneste der har mod og hjerte til at rette op på det er Margrethe Vestager og hun er ret alene er hun ikke ?
Vi bliver nødt til at splitte det ad og gøre det forfra. Kan det gøres indefra ? Jeg tvivler.

Jørgen Larsen

@Troels Brøgger - superbureaukratiske??? Der er cirka 43.000 EU ansatte i forhold til en befolkning på på cirka 508 millioner indbyggere. Københavns kommune har cirka 41.000 ansatte til cirka 620.000 indbyggere.

Troels Brøgger

@Jørgen Larsen
De 43.000 kommer OVENPÅ nationalstaternes egne regeringer og adminirationer, så eksemplet med Københavns Kommune er efter min mening ikke relevant. Det er et babelstårn af forskellige sprog og kulturer som skal lege at de er en stat.
Det går heller ikke at sammenligne med USA som jo også er en føderation, de har et fælles sprog hvilket gør det voldsomt meget nemmere. Et ordentligt samarbejde i Europa burde ikke være institutionaliseret på den måde det er nu, men være reelt mellemstatsligt. Tanken er smuk, men konstrutionen har været forkert fra starten. Det er EU tilhængerne der er drømmerne.

Carsten Hansen

Man kan have forskellige opfattelser af hvad der er naivt.

En forestilling om at Danmark vil stå bedre udenfor EU og samtidigt have frit spil i forhold til handel og fri bevægelighed, er i min opfattelse naivt.

En forestilling om at de "store lande" vil tromle mindre hvis EU blev opløst er ligeledes , i min opfattelse, naivt.

Troels Brøgger

@Carsten Hansen
Den såkaldt "fri bevægelighed" er der jo som du ved meget delte meninger om. Erhvervslivet er glade for den og almindelige mennesker måske knapt så glade. Jeg har vist ikke på noget tidspunkt skrevet at jeg mente DK vil have "frit spil" i forhold til handel og fri bevægelighed og det er heller ikke det jeg mener er det centrale for at have et velfungerende land med en tilfreds befolkning. (Og her mener jeg ikke kun de resourcestærke)

Steffen Gliese

Illusionen om det friktionsfri knald lever videre på bedste vis, åbenbart.
Det er med samfundsindretninger på én måde: de er til for at give rammer til løsninger af problemer i alle størrelser.
Derfor er dele af EU fremragende organiseret og det eneste, der reelt adskiller os fra indbyrdes krig. At det har kunnet lade sig gøre, hvor alle tidligere bestræbelser er kuldsejlede efter få årtier, er nærmest mirakuløst og skyldes formodentlig, at det har været muligt med moderne kommunikationsformer at erindringen om alternativet levende i de efterfølgende generationer.