Læserbrev

Filosofikums genfødsel

Betydelig og brugbar læring sker gennem sammenhæng og engagement – ikke gennem pensumbestemmelser
10. juli 2018

I Uddannelses- og Forskningsministeriet arbejdes der på at indføre et nyt fælles ’dannelsesorienteret’ filosofikum kaldet ’akademia’ på landets universiteter. Ifølge minister for området Tommy Ahlers (V) skal dette tilsigte, »at de studerende ikke bare jagter de højeste karakterer blindt, men bliver opmærksomme på, at erkendelse, dannelse, stræben efter viden og at turde kaste sig ud i nye ting er meningen med et studie«.

Alt dette tilslutter jeg mig glædeligt. Men som læringsekspert må jeg gøre opmærksom på, at mål af denne karakter med garanti ikke indfries ved at indføre et nyt fag på tværs af de forskellige studieretninger. Indholdet i et sådant løsrevet element vil for de allerfleste meget hurtigt gå i glemmebogen.

Betydelig og brugbar læring sker gennem sammenhæng og engagement – ikke gennem pensumbestemmelser. Hvis det nye initiativ skal føre til bare en smule af det tilsigtede, skal dets almenhed derfor relateres til de enkelte studiers og de studerendes faglighed. Og den studerende skal have afgørende indflydelse på, hvordan dette sker.

For en indfrielse af ministeriets intentioner sker bedst ved at lade den enkelte studerende perspektivere og diskutere grundlaget for fagets indhold. Og det bør (med)vurderes af fagfolk. Ellers bliver der bare tale om en opdatering af det gamle filosofikum, som de studerende med rette gjorde op med i slutningen af 1960’erne.

Knud Illeris, professor emeritus i læring.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu