Læserbrev

Giv psykiatriske patienter terapi, ikke indlæggelser

Jeg er af flere læger vurderet absolut velegnet til terapi. Djøf’erne siger dog nej. Min kontaktperson må ikke længere lave ambulante behandlinger, da hun er ansat i et sengeafsnit, og distriktpsykiatrien kan ikke hjælpe. 180 måneders terapi svarer til 15 år med terapitimer to gange om måneden. Hvorfor forstår man ikke dette regnestykke?
19. juli 2018

Jeg er udskrevet efter otte ugers indlæggelse.

En indlæggelse, hvor jeg må konstatere, at jeg går med mindre, end jeg kom med.

Jeg er af flere læger vurderet absolut velegnet til terapi. Jeg har den bedste kontaktperson, som kunne og gerne ville varetage denne terapi.

Djøf’erne siger dog nej. Min kontaktperson må ikke længere lave ambulante behandlinger, da hun er ansat i et sengeafsnit. Distriktpsykiatrien kan ikke hjælpe. Der er ingen ledige læger eller psykologer. Enden bliver, at jeg ikke kan få den ellers så livsvigtige terapi.

Tilbage sidder jeg med absolut ingenting. Når min distriktssygeplejerske er gået hjem, har jeg kun vagtlægen eller indlæggelse som alternativ.

Jeg ved, at de sidder og arbejder med fine ord om nære relationer på det nye sygehus i Gødstrup. Men uden den tætte kontakt til en stamafdeling, der kender én, bliver det jo ikke andet end tomme ord.

Indlæggelser er dyre og belaster systemet. Hvorfor vælger man så at lukke alt det, der skal holde folk hjemme? Det er omkostningsfuldt både for samfundet, regionen og mig selv. Ønskeligt var det for os alle, hvis jeg kunne lære at håndtere mit liv.

Lægerne tror på, at terapi er vejen frem for mig, da jeg tidligere på året har haft et ambulant forløb på ti uger. I de ti uger havde jeg både en ven, der begik selvmord, en svigerfar, der var døende af kræft, og en distriktssygeplejerske, der var langtidssygemeldt. Grundet terapien klarede jeg disse udfordringer i fin stil og helt uden indlæggelser.