Læserbrev

Grottedrama udstiller vores hykleri

Efter den overdrevne mediedækning af grottedramaet i Thailand er det relevant at spørge, om medierne ikke i stedet kunne bruge agurketiden på dybdegående journalistik om den virkelige elendighed, børn er ramt af rundt om i verden
16. juli 2018

Det er så fint, at man nu har fået det stakkels fodboldhold og den velsagtens brødebetyngede træner ud af den lange, oversvømmede og svært genstridige grotte i Thailand.

Medier fra hele verden har da også været på pletten – døgnet rundt. Og på grund af de dramaturgisk gunstige forhold er det selvfølgelig vanskeligt for pressen at kigge væk.

Men den overdrevne mediedækning har gjort, at jeg kort inde i forløbet ikke har kunnet tage den heroiske redningsaktion seriøst og simpelthen har slukket tv’et, når vi igen-igen har skullet høre om »Daylight-aktionen«.

Én døde i forsøget på at få de 12 drenge ud, og jeg spørger mig selv, hvorfor netop de drenge er værd at miste livet for, når børn hver dag dør af sult, sygdom og i krig – glemt af medierne?

Jeg siger ikke, at hændelsen ikke skal dækkes, for den har lige præcis den mængde drama, der skal til for at få lullet danskerne ud af deres sommerdøs.

Jeg siger bare, at medierne også kunne vælge at bruge agurketiden på at lave lidt dybdegående journalistik om den virkelige elendighed børn er ramt af rundt om i verden – og mange steder i Thailand – i stedet for at bruge al krudt på denne episode, der i det store billede ingen betydning har, men bare er sort uheld iblandet en smule dumhed.

Journalistik er også iscenesættelse af virkeligheden. Når den er bedst taler den både til hjernen, hjertet og maven. Når den er mest effektiv, er den måske ikke altid væsentlig, skriver Lasse Jensen.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Katrine Damm
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Hans Aagaard
  • Oluf Husted
Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Aagaard og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu