Kommentar

Hvorfor giver Roskilde Eminem lov at synge kvindefjendske tekster?

Når Roskilde starter onsdag, er rapperen Eminem hovednavnet. Det er dobbeltmoralsk af en festival, der efter eget udsagn er imod sexisme, når han er kendt for kvindefjendske tekster
Hvis Roskilde Festivalen virkelig ønsker dette fokus på lighed og ønsker at motivere deres gæster til aktivt at skabe en mere lige verden, hvordan kan man så støtte en kunstner, hvis musik er fortaler for det omvendte?

Hvis Roskilde Festivalen virkelig ønsker dette fokus på lighed og ønsker at motivere deres gæster til aktivt at skabe en mere lige verden, hvordan kan man så støtte en kunstner, hvis musik er fortaler for det omvendte?

Daniel DeSlover

3. juli 2018

Roskilde Festival er snart over os igen. I år skal rapperen Eminem spille, og det er stort, da han ifølge festivalen har været et klart ønske gennem mange år.

Samtidig vil Roskilde Festival for tredje år i træk sætte fokus på lighed og på konsekvenserne af både direkte og indirekte diskrimination på baggrund af køn og seksualitet.

Dette fokus, må man dog sige, står i kontrast til Eminems tekster, der gentagne gange har været stærkt sexistiske, homofobiske og transfobiske. Men det ser festivalen åbenbart ikke som noget problem.

Hvis festivalen virkelig ønsker dette fokus på lighed og ønsker at motivere deres gæster til aktivt at skabe en mere lige verden, hvordan kan man så støtte en kunstner, hvis musik er fortaler for det omvendte?

Kvindefjendske tekster

Eminem er i år booket som absolut hovednavn til festivalen. Ifølge festivalen selv har de forsøgt at booke ham siden årtusindskiftet, da han har været meget efterspurgt. Bookingen giver god mening, da festivalen lever af et publikum, der gider møde op.

Problemet opstår dog, når man sammenholder de værdier, festivalen gerne vil fremme, og hvad Eminem ganske klart siger i sine tekster. Tag f.eks. teksten til Kill You, hvor der blandt andet bliver sunget:

»Put your hands down bitch, I ain’t gon’ shoot you; I’mma pull you to this bullet, and put it through you« og »Shut up slut, you’re causing too much chaos, just bend over and take it like a slut, OK Ma?«.

Sangen handler i det store hele om at voldtage og slå kvinder ihjel, og er en sang, som Eminem stadig spiller live, senest i april til Coachella-festivalen i Californien. Det er altså ikke bare et fortidslevn, og sangen vil sandsynligvis også blive spillet på Roskilde.

Dette står i stærk kontrast til, hvilke værdier Roskilde Festival giver udtryk for på deres egen hjemmeside, hvor de blandt andet skriver, at en »manglende forståelse for mennesker som lige, med ret til frihed og med ret til at blive behandlet med værdighed, er en af grundene til, at verden står over for de udfordringer vi gør i dag. Herunder overgreb mod kvinder«.

Jeg forholdte festivalen denne kritik i en mail. Talskvinde Christina Bilde skrev i et længere svar til mig, at Eminems »kunst eller person ikke er i uoverensstemmelse med Roskilde Festivals værdier«. Det virker mærkværdigt, at festivalen ikke ser Eminems kunst som i uoverensstemmelse med festivalens værdier, når Eminems tekster gentagne gange har været sexistiske, homofobiske og transfobiske.

Roskildes dobbeltmoral

Hensigten her er ikke at starte en debat om, hvad en kunstner må eller ikke må synge om, ej heller at kommentere på Eminems musik i sig selv.

Kritikken er rettet mod festivalen, og hensigten er at sætte fokus på, at en festival som Roskilde må stå til ansvar for, hvilke værdier deres bookede artister er med til at udbrede.

For der er allerede problemer med sexisme på festivaler. Jyllands-Posten kunne for nylig berette, at »43 procent, altså næsten halvdelen, af alle kvindelige festivalgængere under 40 år har oplevet at blive seksuelt forulempet på en festival«. Om temaerne og misogynien i Eminems sange påvirker denne statistik i en negativ retning er ikke let at sige. Det er dog svært at forestille sig, at de skulle påvirke den positivt.

Hvis Roskilde vælger at efterleve deres kunders ønsker til bookinger, men samtidig gerne vil støtte kampen for ligestilling, kræver det, at de tager mere aktivt og mere offentligt stilling til de bookede kunstneres musik og tekster. Allerede ved offentliggørelse af kunstneren har festivalen mulighed for at sætte fokus på de dele af kunstnerens musik, der går imod festivalens værdigrundlag.

Hensigten her er at påpege dobbeltmoralen i at skabe sig et image som en festival, der støtter menneskers »ret til lighed og værdighed«, at være imod »hverdagssexisme« og de problemer sexisme er skyld i, men samtidig nægte at tage afstand fra musik og kunstnere, som gentagne gange har været fortaler for det omvendte.

Specielt når denne musik når ud til så bredt et publikum, som der er tale om i Eminems tilfælde, men det samme gør sig også gældende ved de mindre bookinger.

En kunstner behøver ikke være ’politisk korrekt’ for at få lov at spille på Roskilde festival. Men hvis festivalen ønsker at efterleve sit eget værdigrundlag, så må den også tage ansvar for at sætte fokus på problematikkerne ved de bookede kunstneres musik.

Pernille Jensen er ansat i finanssektoren.

Eminem optræder på Coachella-festivalen i Californien i april.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • David Zennaro
Eva Schwanenflügel og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

David Zennaro

Jeg ønsker ikke at høre ret mange rap-musikere, netop fordi de glimrer med deres misogyni og homofobi. Det er ganske enkelt ækelt.

Claus Nielsen, Rikke Nielsen, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel og Lilli Wendt anbefalede denne kommentar

Tekst skaber billeder, billeder skaber holdninger, holdninger skaber handlinger. Det er naivt at forestille sig, at hans tekster ikke påvirker folk. Ligesom alle andre musikere, forfattere og kunstnere gennem tiderne positivt har påvirket det omgivende samfund, så er tekster også gennem tiderne blevet brugt til at skabe forråelse, had, fremmedgørelse, diskrimination og sluttelig vold. Goebbels var f.eks. fænomenal til dette. Desværre. Jeg kan derfor godt følge kronikørens bekymring og undren.

Anders Sørensen

Kunne man forestille sig et band på Roskilde, der udbredte nazistiske budskaber? Næppe. Hvorfor så kvindefjendske, homo- og transfobiske ditto? Svaret er selvfølgelig det helt enkle, at det ikke anses som tilstrækkelig problematisk. Da slet ikke kvindefjendske budskaber, som i nogen grad er en indgroet del af den machokultur, der forefindes i ikke mindst hiphop, men så sandelig også trives i andre musikgenrer. Så indgroet er den, at folk dårligt bemærker det. Og når de endelig gør, så sker det akkompagneret af et skuldertræk, fordi hvad fanden, lidt misogyni glider lækkert ned, når blot det akkompagneres af tilstrækkelig fede beats.

Dette er egentlig mest en nøgtern konstatering og skrevet i erkendelse af, at jeg også selv har en rem af huden, hvor surt det end er at måtte indse.

Rikke Nielsen, Katrine Damm og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Silas Viltoft

Nu var Pernille Jensens forsøg jo egentlig ikke at starte en debat om kunstnere og deres ret til at lave fri kunst, men at holde Roskilde Festival oppe på deres bestræbelser på at holde festivallen fri for sexisme. Den tilsyneladende dobbelt-moral ligger i, at festivallen så accepterer og ligefrem betaler kunstnere som Eminem for at spytte sexistiske barer, samtidig med.
Nedenunder skriver hun: "Kritikken er rettet mod festivalen, og hensigten er at sætte fokus på, at en festival som Roskilde må stå til ansvar for, hvilke værdier deres bookede artister er med til at udbrede.", allerede her er Jensens ønske om at holde kunstneren og deres kunst uden for debatten allerede blevet opløst; vi kan jo ikke begynde at bandlyse og fordømme kunstnere og kunst uden at inddrage det i debatten. Vi bliver nok først nød til at sammenholde Roskildes kampagner med kunsten, og spørge om der overhovedet kan snakkes om to størrelser der faktisk har en sådan relation, at de kan sættes op ved siden af hinanden og dermed blive dobbelt-moralsk. Det vil jeg ikke mene; den ene størrelse er af sociopolitisk moralsk art, mens kunsten vel først og fremmest er af kunstnerisk art. Det er vel først i mødet med beskueren, at kunsten bliver til mere end det den er. Når Jensen tolker Eminems tekster som sexistiske, har det ikke noget at gøre med hvad hans tekster egentlig er, det er netop en fortolkning. Hvilke "værdier" kunstnerne er med til at udbrede bør ikke være Roskildes ansvar, men op til den enkelte at tolke. På den måde bevarer man ikke bare kunstens egenarthed, men bevarer samtidig også menneskers egenarthed og ret til syn på verden(noget som post-modernisterne i den grad prædiker, men ikke selv ser ud til at have en særlig omfattende forståelse af). Sexismen er selvfølgelig en realitet der ikke skal være, overhovedet, men lad nu være med at pakke os mennesker ind og belære os om, hvad der er rigtig og forkert, bliver vi tilpas afskåret fra virkeligheden, mister vi fuldstændig sansen for den, og netop dét giver udmærket grobund til totalitære og snæversynet tendenser.

Johan Kjær Christensen, Bernhard Drag, torben mølgaard, Jonathan Larsen og Poul Bundgaard anbefalede denne kommentar

Nej, men hvis kronikøren repræsenterer publikum, så ville de passe glimrende. Had, dumhed og grimhed kan ofte være en kreativ kraft, men fordi Eminem synger sådan, er det ikke sikkert at han handler sådan, og sket ikke at vi andre skulle.
Skulle jeg også drikke mere, fordi mange rock stjerner gør det?
Være min kæreste utro, fordi en rock stjerne er det?
Partere en høne, fordi Alice Cooper gjorde det?
- Spørgsmålet er om Roskildes publikum er dumme - og det tror jeg ikke de er. Det kan nok godt høre, at Eminem er såret, svag og ynkelig i sine tekster, ligesom han nogen gange er opbyggende og inspirerende.

torben mølgaard, Pia Madsen, Bjarke Hansen, Jonathan Larsen og Henrik Klausen anbefalede denne kommentar

Roskilde er et kluddetæppe at musik, kunst og holdninger. Jeg har gennem årene set og hørt mange bizare ting på Roskilde - tak for det.
Dem der vil ændre Roskilde til en konform størrelse vil ikke Roskilde noget godt. Krænkelsesfeticisterne skal have den kolde skulder.

Når det er sagt så er Hip Hoppen dens machokultur aldeles ulidelig.

Flemming Berger, Claus Nielsen, torben mølgaard, Pia Madsen, Bjarke Hansen, Henrik Klausen, Hans Larsen og Jens Jensen anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

Jeg har lige hørt fra Roskilde, at Eminem er blevet udskiftet
med Shit & Chanel.

Citat:
"Eminem ganske klart siger i sine tekster. Tag f.eks. teksten til Kill You"
"Sangen handler i det store hele om at voldtage og slå kvinder ihjel"

Man hører det, som man selv vil høre.
Prøv at læse sangteksten igen og gør det fra starten af, og ikke kun cherrypicking
For der en del kontekster, som du tager ud... som ændrer billedet radikalt!
Men cherrypicking er jo okay, når man har en dagsorden... ikk?

https://www.youtube.com/watch?v=-e6abXmMqz4

Men jeg skal ikke kunne sige, om jeg er en af dem, der kun hører det, som jeg selv vil høre :P

John Poulsen, torben mølgaard, Michael Niehues og Klaus Møller Kristensen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

@Gert Hansen, det er helt fint at plædere for, at fiktion er fiktion og dermed opbyggelig fiktiv samtale mellem ligeværdige, intelligente mennesker. Men så skulle man jo altså give plads til alt, inklusive nazi-bands og deres tekstunivers.

Der er vel næppe tvivl om, at Eminem mener det, han siger. Han er et dumt svin. Det glider lettere ned, fordi han har status af populærkulturelt ikon, og fordi ingen gider tage stilling til eller reagere på det faktisk sagte.

Anders Sørensen. Hvad er dit forhold til Eminem siden du kan definere ham som værende et dumt svin?

Hans Marshall Mathers Foundation giver blandt andet penge til forskellige projekter for børn og unge i hans hjemby Detroit. Derudover har han givet penge til Elton Johns AIDS fond og har optrådt i reklamer for at hjælpe velgørenhed. Sikke et røvhul!

John Poulsen, Flemming Berger, Kjeld Jensen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Thomas Østergaard

Jeg kender ikke rigtig noget til rap-musik, og kender kun Eminem for "Slim Shady" sangen, der blev spillet meget i radioen engang. Jeg har googlet lyrikken og udover ganske rigtigt at være forbløffende misogyn viser den sig også at være pædagogyn:

My English teacher wanted to flunk me in Junior High
Thanks a lot, next semester I'll be thirty five
I smacked him in his face with an eraser
Chased him with a stapler
Stapled his nuts to a stack of papers

Her må Danmarks lærerforening altså på barrikaderne.

Og så må man ikke håbe at AC/DC giver flere afskedskoncerter
So lock up your daughter
Lock up your wife
Lock up your back door
Run for your life
The man is back in town

Det kan simpelthen ikke være rigtigt at man skal løbe for livet på en ellers fredelig festival, fordi en flok aldrende pensionister har machotrip.
Og hvem ved om koner og børn i det hele taget er i sikkerhed låst inde i teltene, kun omgivet af få mm tynd nylon.

Johan Kjær Christensen, Bettina Jensen, torben mølgaard, Jesper Madsen, Jonathan Larsen, Maria Jensen og Morten Clausen anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Jeg kan godt lide Emninems musik, og han slår mig som værende et nogenlunde anstændigt menneske. Sådan set på afstand, naturligvis. Til gengæld har jeg ikke alt for meget til overs for folk, som arbejder i finanssektoren.

Sådan er vi mennesker så forskellige ;)

Victor Hansen, John Poulsen, Anders Reinholdt, Nis Jørgensen, Flemming Berger, torben mølgaard, Pia Madsen, Morten Balling, Lasse Schmidt, Gert Hansen, Bjarke Hansen, Kjeld Jensen, Maria Jensen, Morten Clausen, Hans Larsen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Jonathan Larsen

Nazimusik er propaganda og en subkultur der hylder den hvide race og kan derfor godt forbydes. Jeg synes ikke at sammenligningen holder, når det kommer til rap/hip-hop, som efterhånden er blevet mainstream. Ligesom i litteratur er der en forfatter og en fortæller. Nogle gange er fortælleren, et dumt svin der skriger sit had, raseri og mindreværd ud. Vi har alle noget “lort” i bagagen og mange musikere bruger deres musik til, at få den indre svinehund luftet og det ved fansene (det gør jeg ihvertfald).
Jeg elsker bands som System Of A Down, Slipknot, Slayer, Korn, Run the jevels og Marilyn Manson. Mange af de bands jeg hører, kommer fra USA og i deres tekster er der meget had, frustration, raseri, men der er også meget samfundskritik, specielt fra System Of A Down. Jeg mener, at jeg har lært meget om dette både fantastiske og forfærdelige land gennem deres musik, som jeg ikke ville have fået gennem nyheder (En af grundene til Marilyn Mansons navn er, at det kan ses som to sider af USA. Det beskidte og det smukke). Musik er følelser og nogle gange er følelser, ulækre, beskidte og klamme. Det kan ikke altid være Beyonce. Jeg forstår godt bevæggrunden for artiklen, men hvis vi forbyder, alt begynder det ulækre, det klamme, raseriet og hadet at vokse i skyggerne. Så ender det med ren Manson og ingen Marilyn ;).
God tirsdag aften

Musikken.
Den hjælper på mine følelser.
Den gør, at jeg ikke føler mig alene.
Den hjælper på mine tanker.
Den støtter og trøster mig.
Musik giver mig forløsning.

Kan Godt være at musikstilen ikke er din.. men den er min

citat:
"Eminem lov at synge kvindefjendske tekster"

Jeg ved ikke i hvilken verden, som du lever i.
I min verden er ikke alle kvinder prinsesser, og ikke alle mænd er røvhuller.
Og vil man synge om livet på godt og ondt...
Så vil der være nogle sangtekster, der er kvindefjendske..

Victor Hansen, torben mølgaard, Gert Hansen, Bjarke Hansen, Frede Jørgensen og Jonathan Larsen anbefalede denne kommentar
Maria Jensen

Eminem er en af de få hiphop-kunstnere, der faktisk hverken er misogyn, homofob eller racistisk. Manden har sunget duet med Elton fucking John. Den tekst, Pernille Jensen citerer, er fed satire, der gør grin med de fordomme, som folk har om hiphop. Og hun falder i med begge ben.

Sexisme etc. er helt sikkert et stort problem indenfor genren, men lige præcis Eminem har gjort en stor indsats for at imødegå dette, og som hvid rapper ved han jo også alt om, hvordan det føles at tilhøre en minoritet.

Den form for forargelsestrang, som dette debatindlæg er udtryk for, udvander begreberne, og gør at folk ikke bliver taget alvorligt, når de peger på reelle problemer.

Victor Hansen, Christian Solon Pedersen, torben mølgaard, Morten Balling, Gert Hansen, Teis Iversen, Hans Larsen, ulrik mortensen, Jens Jensen, Morten Clausen, Jonathan Larsen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Tekster i musik skal ikke tages som et udtryk for kunsterens holding men som en del af et forsøg på at tjene penge. Det samme gør sig gældende i film, tv-serier, bøger osv. Fiktion er for profit så lad det være lige netop det.

Hvis I ellers vil vide noget om Eminems holdninger til andre mennesker står det Jer frit for at rette henvendelse til ham og simpelthen spørge. Specielt journalister. De er jo ret priviligerede i deres adgang så brug den for guds skyld til at blive klogere i stedet for at antage.

Det er blevet groft moderne at gøre den ting som folk (og journalister) gør: Forholde sig ret til at definere og dømme andre ud fra én ting de har sagt eller gjort og se bort fra alting de har gjort eller sagt der taler direkte imod den definition.

Gad vide om alverdens journalisters private liv eller skriverier kunne holde til en grundig holdningsgennemgang? Jeg tvivler.

Thomas Østergaard

@Ulrik Flint

Nu er forfatteren af indlægget her jo ikke journalist, men ansat i finanssektoren.
Det både billigere og bedre end journalister, forstået på den måde at avisen slipper for at stå til ansvar for god presseskik samtidig med at den kan bringe indlæg med bid i.

Frede Jørgensen

Vi holder os lige til Eminem
manden er genial og har skrevet nogle fantastiske sange igennem 25 år

John Poulsen, torben mølgaard og Jens Jensen anbefalede denne kommentar
Katrine Damm

Nu må jeg vist tilstå, at jeg ikke kender meget af Eminems musik, men det kan jo meget vel være, at det i nogle tilfælde er en persona, han påtager sig - det kunne det lyde til, når jeg læser tråden her.
I hvert fald var Eminem ude for et stykke tid siden med et nummer, hvor han direkte sagde til sine fans, at de kunne ikke både være fan af ham og være med Trump.
Det synes jeg sgu var cool.

Flemming Berger, torben mølgaard, Frede Jørgensen og Bjarke Hansen anbefalede denne kommentar
Thomas Rasmussen

Holdninger skaber ikke pr. automatik handlinger, men to modstridende holdninger hos Roskilde Festival skaber ingen holdning. Præcis som hos publikum, der gerne vil være bæredygtige i en uge, men bliver kørt til og fra i fars og mors bil i stedet for at tage toget.

Arne Albatros Olsen

Siden hvornår har kunstnere skulle være/optræde politisk korrekte ?
Iøvrigt har han jo haft et temmelige problematisk forhold til sig egen mor.

Den første og vigtigste kvindelige rollemodel har i hans liv.

Så hvordan bliver en drengs forhold til kvinder, hvis mor er "ond".

Bjarke Hansen

Krænkelseskulturen tiltager med nye højder. Utroligt hvad folk kan udvælge af tekster, og se væk fra helheden i Eminems album og hvornår der er ironi. Eminem er den der har haft mest på spil, han har gennem sine tekster udstillet sin egen uformåen og problemer i livet og ja også sine frustrationer over, hvis en kvinde har været et røvhul over for ham.

Men ja der findes kvinder der er nogle røvhul, ligesom der findes mænd som der er nogle røvhul. Så en anden skriver så vil der altid kunne komme kvindefjendske eller mandefjendske tekster ud af kunstnere.

Håber aldrig krænkelsesparatheden vinder så meget frem, at vores verden bliver tandløs og Shit og Chanel overtager scenen(intet ondt om dem)

Jonathan Larsen, torben mølgaard, ulrik mortensen, Trond Meiring, Jens Jensen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Bettina Jensen

Måske er det centrale dilemma at Roskilde Festivalen, som på flere måder er et forbrugeristisk og overdoseret druk-, fest- og musikorgie, bannerfører sig på værdier, som festivalen vel kun i meget begrænset grad kan realisere (i så fald højest i de dage, festivalen oser). I det hele taget udgør festivalen vel et hedonistisk indslag med lånte fjer fra fjerne idealer, i en kapitalistisk verden hvor de fleste jager selvrealisering og forglemmelse, mens 'fede beats' akkompagnerer.

Finn Bendixen, Bjarne Frederiksen, torben mølgaard, Bjarke Hansen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Troels Larsen

@Silas Viltoft
Jeg bliver simpelthen nødt til at spørge, hvad i alverden post-modernismen har med noget som helst at gøre i den her sammenhæng?

"...men bevarer samtidig også menneskers egenarthed og ret til syn på verden(noget som post-modernisterne i den grad prædiker, men ikke selv ser ud til at have en særlig omfattende forståelse af)."

Hvilke post-modernister er relevante lige her?
Hvordan har de forholdt sig til Eminems optræden på Roskilde og publikums forståelse og syn på det?

Bjørn Pedersen

Citat fra slutningen af sangens tekst:

"Ha ha ha, I'm just playin' ladies
You know, I love you"

Måske skulle Pernille Jensen næste gang skrive en foraget svada om at Roskilde Festivalen giver Magtens Korridorer lov til at synge forsmåede mænds misogyne sange om kvinder med forkærlighed for heste?

John Poulsen, Katrine Damm og Jonathan Larsen anbefalede denne kommentar
Katrine Damm

He he, efter at have læst tråde og orienteret mig lidt mere, har jeg taget min anbefaling væk til Pernille Jensens kommentar.
Pernille Jensen skulle nok have researchet lidt mere, og det samme kan jeg passende sige om migselv, som (for) hurtigt anbefalede ;)

Morten Balling, Frede Jørgensen og Torsten Jacobsen anbefalede denne kommentar

Hold kæft hvor en del af jer i den grad trænger til at kvæle jeres automatreaktioner, fyre en fed og høre lidt Eminem. Store patter.

Torsten Jacobsen

Katrine Damm,

Du fortjener en ekstra anbefaling i det skrevne ord: Hvor er det dog befriende at se, at mennesker stadig kan ændre mening :)

Jeg fristes til at kvittere med et citat fra rapperen Phonte's seneste album:

"You are only as old as your ability to process new information!". Du må være ung - i det mindste af sind ;)

Ham Phonte har forøvrigt begået - på samme seneste album - et guddommeligt nummer (hvis man er til den slags musik), der som 'omkvæd' har sætningen:

"So help me God, I'll murder you niggas!".

Man tør næsten ikke tænke på, hvad et så bogstaveligt læsende individ som Pernille Jensen kunne få ud af dén sætning...
https://www.youtube.com/watch?v=HgrlCJPiLQs

Morten Hjerl-Hansen

Her kommer hyhy tankepolitiet. Eminem forstår ikke den menneskelige situation. Som kunstner kan man enten beskæftige sig nuancerende med frustrationsfølelser eller sorgfølelser hos modtageren. Eminem begår den fejl, at han gør det første. Han lader hånt om det faktum at det er sorg som er det mest komplekse i livet og ikke den nemmere og mere "farverige" frustrationsfølelse: Nu skal i lige høre på mig. Nu kommer daddy væltende med sine spændende blandingsfølelser. Eminem minder om sin hihi mor.

Ifølge Den Store Danske er frustration en blandingstilstand "sammensat af flere elementer: angst, depression, aggression, kedsomhed og fysisk anspændthed". Det er en tilstand hvor det hele, herunder logikken og den intellektuelle distance til tingene som vi mennesker er velsignet med, koger sammen og man "lige glemmer" proportionerne i sorgerne: 1. tabssorg, 2. ensomhed, 3. sorgen over ikke at kunne skille tingene ad, 4. længsel, 5. sorgen over at være sig selv nærmest.

Der er egentlig, det ved vi, en masse glæde bundet op i sorgen, hr. Mathers. Men inden vi bliver for danskermelankolske skal vi da lige høre de smukke linjer:

I got troubles so hard, I can't stand the strain 
I got troubles so hard, I can't stand the strain 
Some young lazy slut has charmed away my brains

Det er den fine hr. Zimmerman der siger sådan. Jeg vil gerne være med til Eminems fest, for jeg synes han er festlig. Men jeg vil ikke tage ham med hjem og sådan tror jeg også mange kvinder har det:

He was a skater boy. I said see you later boy.

Søren Lystlund

Runa skriver.
Sagen er den, rapperen afspejler bare nogle mænds tankesæt, som så mange andre rappere gør. Længere er den ikke. Sagt efter at have arbejdet med mænd i over 30 år. Rap er den lidt primitive mands udstødningsrør. Teksterne bygger i stor grad på seksuelle lyster, som selvsamme mandlige lyttere ikke selv tør udtrykke, fordi de ønsker alligevel et forhold til kvinder.

John Poulsen

Er vi på vej mod svenske tilstande hvor intet må siges, intet menes, hvor ironi ikke må forekomme, og hvor alle er spændt for en vogn med (dobbelt)moralens piedestal ?
Fy for pokker, det håber jeg ikke !!

Katrine Damm

Takker for kommentar Torsten Jacobsen.

Tvivlens nådegave og muligheden af/for at lade sig oplyse, skal man ikke kimse af :)

Maria Jensen

Runa, lad mig fortælle dig om mit forhold til Eminems musik. Jeg (kvinde med videregående naturvidenskabelig uddannelse) blev omkring årtusindeskiftet introduceret til ham, da en fremtrædende socialdemokratisk ungdomspolitiker, som jeg boede på kollegiegang med, lånte mig the Slim Shady Album. Senere købte jeg selv the Marshall Mathers LP, og vist også flere, men det var de to første, der kom til at betyde mest for mig.

Det, der først slog mig, var humoren. Nådesløs selvironi og ubetaleligt morsom satire over hip-hoppens klichefyldte machoattituder. Slim Shady-figuren er en komisk figur, en antihelt, der er alt det modsatte af den muskuløse sorte rapper med guldkæderne og den skudsikre vest, der altid er omgivet af villige kvinder.

Eminem rappede om at bo i en trailer og arbejde på en fabrik og ikke have råd til at købe bleer til sin datter. Om at blive mobbet i skolen. Om en mor, der lod bitterheden over at blive forladt af faren gå ud over sit ældste barn. Andre numre var bare over the top fjollede. En del af det kunne jeg spejle mig direkte i, andet ikke. Men alt blev fortalt med en befriende humor, der gjorde det hele til at holde ud, også de tungere emner, og med intelligens og sproglig kreativitet.

De 'ægte' hiphoppere har nok aldrig regnet Eminem for en del af den kultur. Jeg så ham i starten som lige dele komiker og rapper, og han har jævnlig stået for morsomme indslag ved diverse prisuddelinger og i andre sammenhænge.

Efter sit store gennembrud blev han mere alvorlig, blandt andet er kæmpehittet 'Stan' en meget taktfuld og følsom beskrivelse af de fans, der tager idoldyrkelsen for langt. Filmen '8 Mile' er autobiografisk og handler om Emimens ungdomsår på samfundets bund, og hvordan han fandt sig selv og trådte i karakter som rapper, den dag han holdt op med at skamme sig og dække over sin baggrund, og begyndte at sige tingene lige ud.

Du har selvfølgelig ret til din holdning, men kender du virkelig Eminems produktion godt nok til at dømme så hårdt?

Klavs Hansen

Pernille Jensen, hvis du synes Roskilde Festivalen har et forkert program, på den ene eller anden måde, kan du da bare arrangere din egen festival.
Hvis du ikke kan/gider det har du måske ikke så meget at komme efter.
PS Rap sucks.

Silas Viltoft

@Troels Larsen
JEG VED IKKE NOGET OM POST-MODERNISME, JEG FORSTÅR DET BARE SOM AT DENS POLITISKE AKTIVISTISKE BANNERFØRERE, F.EKS. I CANADA, ER EN FLOK, LIGNENDE ARTIKLENS FORFATTER, DER PER AUTOMATIK SER UNDERTRYKKELSE OG KØNS- OG RACEPROBLEMATIKKER I ALT MED KONTRAST. Det er jeg naturligvis godt klar over, at det overhovedet ikke er et klart og nuanceret blik på post-modernismen; derfor var det vel også unødvendigt at indskyde i kommentaren. Sådan noget skaber vel bare forvirring og får folk til at stille de forkerte spørgsmål. Hvad syntes du om min kommentar ellers? :)

christian christensen

Ham Eminem er vist en skidt knægt. Hvorfor gør han sig i sexistiske, homofobiske og transfobiske numre, når han kunne lave så mange fornuftige sange om blåhvaler, speltboller og plastik i havene?