Læserbrev

Hvorfor jubler vi over sommervarmen?

Det er bekymrende, at vi jubler over sommervarmen. Begejstringen for sommervarmen udstiller en manglende evne til at opfange naturens faresignaler. Vi må forholde os kritisk til det naturblik, samfundet indlejrer i os, for at kunne træffe de rette klimapolitiske beslutninger.
18. juli 2018

Den varme og tørre sommer, der følger efter den voldsomme regn i sommeren 2017, illustrerer, at klimaforandringerne, der netop vil medføre mere ekstremt vejr, er en realitet i Danmark.

Derfor er det bekymrende, at næsten alle – med undtagelse af landmændene – jubler over sommervarmen. Hvorfor den begejstring, når vi alle er bekendte med fænomenet klimaforandringer?

Et bud, som hænger sammen med selve årsagen til klimaforandringerne, er, at vi grundlæggende er præget af en stigende fremmedgørelse over for naturen.

Det er klart, at det får konsekvenser for vores evne til at forstå og værne om naturen, at stadig færre af os er i daglig berøring med naturen, og stadigt færre lever af at forarbejde den. Grundlæggende kan man pege på, at vi med kapitalismen og den teknologiske revolution langsomt har mistet den respekt og forståelse for naturen, som engang var en del af vores kultur.

Begejstringen for sommervarmen udstiller således en manglende evne til at opfange naturens faresignaler. Vi bør være bekymrede, stoppe op og kigge på det tørre gule græs, på fuglene, der hverken kan finde vand eller mad, og søerne med iltsvind.

Naturen er under forandring, og det har fatale konsekvenser for dyr og mennesker på hele kloden. En ting er dog at forstå dette som et abstrakt argument, noget andet er at have blikket for ændringerne i den natur, der omgiver os.

Vi må forholde os kritisk til det naturblik, samfundet indlejrer i os. Ikke mindst fordi vi må kunne se og forstå konsekvenserne af vores handlinger for at kunne træffe de rette klimapolitiske beslutninger.

Kortet viser maksimumtemperaturer på globalt plan torsdag den 5. juli. Især i Nordeuropa, i det østlige USA, i Sibirien og i Nordafrika er der tale om markante afvigelser fra normaltemperaturen for området. Kilde: Climate Reanalyzer
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Helle Lorenzen
Helle Lorenzen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Du tager fuldkommen fejl. Jeg jubler overhovedet ikke over varmen. En sommer som den sidste år passer langt bedre til mit temperament.

Jesper Roulund, Heidi Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jeg jubler sandelig ikke over tørke. Jeg er havedyrker, bl.a.

Hvem er det 'vi', der jubler?

Heidi Larsen, Eva Schwanenflügel, Arne Albatros Olsen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

Viktoria Uhrskov, hvad plager dig mest:
1. At de, der har råd, ikke behøver at flyve til "de varme lande", som de ellers for en stor del har gjort siden 1970'erne - og dermed har bidraget til den globale opvarmning?
2. At de, der ikke har råd til at flyve til "de varme lande", kan opleve varmen her - bl.a. grundet de i pkt. 1 nævnte?

Det mener jeg simpelthen er forkert konkluderet Viktoria Uhrskov. Jeg er lige gammel nok til at huske tørkesomrene i 70'erne. det var også de år varmerekorden blev sat på godt 36 grader ved holstebro. Præcis den dag gik jeg som meget ung knøs på en mark ved Holstebro og forkede halm op på en lastbil indtil det sortnede for mine øjne og jeg måtte ind i skyggen at ligge. Alle jernbanestrækninger var sortsvedne fordi gnister fra hjulene satte ild i græsset. Det regnede ikke fra maj til slutningen af august. En par enkelte somres tørke er ikke dokumentation for klimaændringer. Det skyldes alene jetstrømmenes rute, og de var også skyld i sidste års våde sommer. Det sker med årsmellemrun, at de rammer som de gør nu. Vi har også haft våde somre før, men sidste års rekordvåde sommerdage vejer tungere mht. klimaforandringer, end de varme dage vi har nu.

Jacob Mathiasen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Det bedste er næsten, at der pga. tørken ikke udklækkes så mange myg :) Til gengæld har de vilde bier det rigtigt godt! Og alle nøjsomme planter kan for en gangs skyld vinde i konkurrencen om sol og plads. Iflg. Morten D. D. Hansen.

Anne Mette Jørgensen

Jeg er ikke vi, og jeg jubler ikke over varmen.
At der er blevet målt høje temperaturer før er jo ikke det samme som høje temperaturer, og stort set ingen regn i så lang en periode som nu er noget ganske andet.
Hvis man skal tro på meteorologerne er det over 100 år siden med så lang en tørkeperiode.
Mener desuden at det er uanstændigt, når en vejrmand på tv 2 udtaler, der kommer desværre lidt skyer i nat, men så bedrer det sig igen.
Uanset årsag, så har vi også uforholdsmæssigt mange hvepse og det er ved Gud heller ikke rart.
Det er synd for dyrene og en krise i landbruget.

Christina Stougaard Hansen

Jeg deler skribentens forundring over den måde, vores nuværende vejrsituation betragtes af en del. Som om at langstrakt tørke er en god ting, alene fordi man så kan hoppe mere i havnebadet og drikke mere rosé. Mange mennesker har ikke naturen med i ligningen, når de vurderer vejret. Forskerne diskuterer om klimaforandringerne vil resultere i mere tørke. Jeg læste, at et nyt forskningsstudie påviste, at klimaforandringerne sandsynligvis vil give mere tørke. Men forskerne havde brug for flere rigtige data til at bekræfte denne model. Og det er vel hele problemet. Så længe vi forsat føler at vi kan udsætte jorden og naturen for hvad som helst, fordi vi mangler “beviser” for at vores handlinger er skadelige, så kommer der ingen nye måder at leve sammen med jorden på.

Arne Albatros Olsen

Indlægget har mange gode pointer.

Men jeg studser også over anvendelsen af udtrykket "VI".

"VI" er inkluderende og i nogle tilfælde vel et udtryk for at "VI" er/har/rummer en fælles bevidsthed, og det er vel egentlig ganske fint.

Men det kan i nogle tilfælde osse blive for inkluderende, særlig når skylden skal placeres.
For hvem er de styrende kræfter bag samfundsudviklingen, herunder c02 udledning ?