Kommentar

Det er krænkende, at vores gymnasium overvåger vores computere

Flere gymnasier tvinger deres elever til at installere overvågningsprogrammer på deres private computere i forbindelse med prøver. Det gør det utrygt at gå i skole
Flere gymnasier tvinger deres elever til at installere overvågningsprogrammer på deres private computere i forbindelse med prøver. Det gør det utrygt at gå i skole

Peter Leth-Larsen

11. juli 2018

Som gymnasieelever på 17 og 18 år er vi opvokset med at være i kontakt med alt og alle konstant.

Vi er vokset op i verdens digitale søgelys, og overvågning er en faktor, størstedelen af os i generation Z er afklarede med, for det er langt hen ad vejen et valg, vi selv har taget og til tider stadig tager.

Vi bliver opfordret til at sætte et plaster på computerens webcam og tildække mikrofonerne, fordi der er risiko for, at nogen følger med i, hvad vi laver. Og vi bliver advaret om, at vi i grove træk skal frygte dem, der følger med. Sidstnævnte er en advarsel, vi ugentligt oplever – dels på diverse sociale medier og dels i timerne, når vi er i skole.

Vi har lige afsluttet 2.g på Falkonergårdens Gymnasium og i forbindelse med skriftlige årsprøver, blev vi bedt om at downloade overvågningsprogrammet ExamCookie til vores computere. Det program skulle gøre, at skolen kunne holde øje med, hvad vi foretog os på vores private computere i løbet af den 4-5 timer lange årsprøve. Samtidig blev vi pålagt at være logget på et bestemt eksamensnetværk, der sørgede for, at vi ikke kunne gå ind på hjemmesider, vi ikke måtte være på i løbet af eksamenen.

Man skulle tro, at eksamensnetværket ville kunne gøre det ud for overvågningen af os, men når ExamCookie har været nødvendigt at benytte, er der tydeligvis ikke en stor nok tiltro til os elever som gruppe, siden det har været nødvendigt at følge endnu mere med end tidligere.

I forbindelse med installeringen blev vi bedt om at logge ind med vores uni-login, så programmet kunne identificere os. Da prøven umiddelbart efter gik i gang, tog ExamCookie screenshots af vores skærm, hver gang vi foretog os en større handling på computeren, samtidig med at den registrerede al anden data, der skulle vises på skærmen.

Disse billeder og informationer gemmes i op til tre måneder, hvorefter de efter sigende vil blive slettet. På programmets hjemmeside oplyses det, at mindst 15 forskellige gymnasier fordelt over hele landet benytter sig af applikationen, så det er ikke en problemstilling, der kun findes på vores skole.

Mistillid til elever

Personligt har vi et anstrengt forhold til at skulle have et spyware-program installeret på vores private computere, for i de her dage, hvor der er så meget tale om digital overvågning og adfærd på nettet, gør det os ikke trygge at være på den skole, der danner rammen om vores hverdag, hvis end ikke vores lærere og skolens ledere vil tro på, at vi følger reglerne.

Det føles som det stik modsatte af en tillidserklæring, og det giver os et indtryk af, at vi lever i et samfund, hvor man hverken kan eller vil stole på hinanden.

Er der en garanti for, at vores computere ikke fortsat kan overvåges af ExamCookie, nu hvor årsprøven er slut? Og arbejder firmaet sammen med andre, som vores private oplysninger reelt kan blive delt med? For det var ikke det, vi gik ind til, da vi startede i gymnasiet – at videregive egne personlige data til hjemmesider.

Og vi har ikke mulighed for at sige nej til at installere programmet, for så kan vi ikke få lov at tage årsprøverne.

Overvågning giver utryghed

Det er almen viden, at man i Danmark er uskyldig, indtil det modsatte er blevet bevist. Det er rart. Og det er rart at vide, at man kan føle sig uskyldig, når man er uskyldig. Selvfølgelig må man ikke snyde til en prøve, og langt hen ad vejen er det også fint at holde et vågent øje med eksaminanderne, for eksempel gennem det eksamensnetværk, der er blevet oprettet på vores skole, og formentlig også er blevet oprettet på mange andre gymnasier.

Men det er ikke i orden, at man fra skolens side kræver, at vi installerer en applikation, der overvåger i en sådan grad, at de udtrykkeligt har været nødt til at bede os om at slette dokumenter med personlige oplysninger fra vores computers skrivebord. Det føles som en krænkelse, og det får os som elever til at føle os skyldige, selv når vi er uskyldige.

Når vi beder om at blive fri for at skulle overvåges på vores private computere, så er det ikke fordi, vi ønsker, at det skal være nemt at snyde. Vi ønsker bare, at det ikke skal være de få personer, der kunne finde på at snyde, der får lov til at sætte dagsordenen for alle os, der gerne vil følge reglerne.

Og nu vil nogle nok sige, at de kun overvåger dem, der snyder. Ligesom den amerikanske sikkerhedstjeneste NSA kun overvåger de kriminelle, right?

Vi ønsker, at vores rektor såvel som alle andre rektorer genovervejer, om de næste år skal pålægge deres elever at downloade denne slags programmer.

For det medvirker til, at eksamensperioden kan blive en utryg tid, hvor det ellers burde være en tid, der handler om at vise sit faglige potentiale. Det er ikke trygt at føle sig overvåget. Og det skal være trygt at gå i skole.

Derfor beder vi om, at I genovervejer, om I synes, det er i orden, at der bliver taget screenshots af vores private computere, og at disse deles med en tredjepart, der i sidste ende ikke har noget med vores eksamens- og årsprøveresultater at gøre.

Anton Dandanell Nielsen og Simone Kiel Smed er gymnasieelever på Falkonergårdens Gymnasium.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Morten Balling
  • David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
  • Hans Larsen
Morten Balling, David Zennaro, Eva Schwanenflügel og Hans Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Martin Bach Jensen

Skolen skal overholde databehandlingsreglerne (læs om General Data Protection Regulation (GDPR) på https://www.eugdpr.org og hos Datatilsynet https://www.datatilsynet.dk/generelt-om-databeskyttelse/hvad-er-dine-ret...). Jeg vil foreslå at I søger aktindsigt og holder svarene op mod reglerne - I kan fx læse om reglerne for aktindsigt på https://aktindsigtshaandbogen.dk/qa/besvarelse-af-anmodning-om-aktindsigt/. Venlig hilsen Martin Bach Jensen

jens peter hansen

Mistillid. Hvordan tror man så det var for år tilbage hvor man i lokalet blev overvåget og hvor toiletbesøg ansås for at være en snydemulighed. Samtale betød bortvisning selv om man vel intet kunne få ud over viskelæder og tyggegummi. Her var mistilliden sat i system .

Ole Bertelsen

Hvor er det dejligt at der findes gymnasieelever der på et eksemplarisk flot og letforståeligt dansk kan argumentere for deres holdninger. Og hvor er det dejligt at Anton og Simone giver udtryk for deres berettigede indignation over et overvågningssamfund, der går ud over rimelige grænser. Meget flot indlæg.

Vibeke Hansen, Jens Winther, Eva Schwanenflügel og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Peter Q Nielsen

Det er uden tvivl grænseoverskridende, men problemet er ikke at blive overvåget nært. Det er vel at det foregår på elevernes egne computer. Det må nærmest være den digitale udgave af, at eksamensvagten følger med én hjem.
At overvågningsprogrammer er nødvendige er nok ikke så meget fordi man stoler mindre på eleverne, men fordi dem, der har i sinde at snyde, er blevet det mere sofistikerede i deres metoder. Eller måske rettere, at redskaberne til det er blevet mere tilgængelige.
Man kunne så håbe på, at undervisningsstedet kunne stille computere til rådighed, så man ikke skulle overvåges i en privatsfære, men sådan noget er jo dyrt.
Og en lavteknologisk pen-og-papireksamen er næppe svaret, for det svarer heller ikke til den undervisning man har.
Tja, hvad skal man som gymnasium så egentlig gøre?
Martin for oven har nok fat i, at vejen frem er at sikre sig, at det i det mindste foregår som det skal.

Jørn Sonny Chabert

det er jo desværre blevet nødvendigt i en tid hvor det kan konstateres at op imod 30% forsøger at snyde ( undersøgelser lavet om brugen af " eksamens aber" der laver opgaven for dig.
så skolen er fanget lidt imellem a rock and a hard place når det kommer til overvågnings problemstillingen, men måske debattøren kan handle selv og påvirke sine med studerende til at snyd bliver mindre udbredt eller kommer med konstruktive forslag til hvordan skolen elllers skal komme snyderiet til livs og helt ærligt så svært er det heller ikke at få det program fjernet igen ( her gør debattøren sig skyldig i præcis den mistillid han siger skolen viser til eleverne, ved det at han jo heller ikke selv stoler på programmet eller skolen som sådan )

Mette Poulsen, Mogens Holme og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Peter Q Nielsen

@Jørn
Det ville da uden tvivl være godt, hvis man kunne få de 30% lidt ned (ikke mindst for elevernes egen skyld), men det ville næppe fjerne grundlaget for, at der skal føres så nøje kontrol af eksamenstagerne.
At man som uddannelsesinstitution kan stå inde for, at eksamensresultaterne (til en rimelig grad) repræsenterer elevens egenskaber, er vel netop derfor prøverne kan bruges til noget. Og så må man jo have rimelig kontrol for at holde standarden.

Jørn Sonny Chabert

@peter
enig jeg mener bare at den mistillid skribenten giver udtryk for er et typisk 1world problem hvor en eller anden priviligeret person tuder og føler sig krænket uden at komme med løsnings modeller eller påtage sig noget af ansvaret selv. desuden som jeg skriver, det er ikke svært at fjerne det overvågnings program igen, hvis man gider at gøre en lille bitte indsats. Man burde måske heller se sin uddannelse som et job ( man får jo penge for det ) hvor betingelserne til eksamen er en af kravene for at kunne have jobbet. hvis nu illum fik stjålet op imod 30% af ansatte så var der nok ikke nogen der ville løfte et øjenbryn over at de tjekkede lidt mere op på deres personale vel?

Jørn Andersen, Mogens Holme og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Jørn Sonny Chabert

forsat:
og jeg mener desuden at skribenten gør sig skyldig i at være dobbelt moralsk da han siger at skolen viser mistillid til eleverne samtidig med at han skyder både skolen og leverandøren af software for at have skjulte hensigter med at bruge det program. hmmmm det er ikke alene dobbelt moralsk det lugter også lidt af paranoia

Anders Sørensen

Det er selvfølgelig sur røv at blive overvåget, fordi snyd ved eksamen er så tilstrækkelig stort et problem, at det er nødvendigt.

Men hvad er alternativet? At cutte adgang til internet i eksamensperioden? Lave eksamen med pen og blæk i et isoleret rum? Man må tage det sure med det sure.

niels astrup

Anton og Simone: I tager fejl. det er ikke krænkende - det er noget forbandet svinderi. Hvis jeg var jer ville jeg - lige nu - afbryde forbindelsen til Nettet og så gå HEELT ind i systemet for at finde ud af, om examcookie stadig er aktiv. Hvis den er det, ville jeg tage kontakt til nogle af dem, der arbejder med digitale rettigheder - og sagsøge røven ud af jeres skoler.,

Til Anders - og andre i kommentarsporet: Der er en enorm forskel på denne form for kontrol og tidligere tiders forsøg på at opdage snyd. Da jeg gik på gym ville ingen vist have bedt mig om at udlevere låsen til mine dagbøger, lægge min pladesamling OG alle mine billeder i indgangen. Sammen med adgangen til min bankkonto. (I øvrigt udliciteret til en firma i en Aalborgensisk baggaard, som er liiidt svært at gitteogper-kontrollere).

Og jeg gad nok se den lærer - eller skolepolitiker - som ville blotlægge DERES digitale live på den måde, det kræves af Anton og Simone.

Og så kan jeg kun sige til dem, der er på skoler med en "bring your own device"-politik.

Brug en bærbar med Linux Tails som styresystem, kør via Tor-netværket - og hvis det ikke er OK....så må skolerne fandeme give jer en ny, køreklar, komputter til eksamen.

Anders Sørensen

@Niels Astrup, "Det program skulle gøre, at skolen kunne holde øje med, hvad vi foretog os på vores private computere i løbet af den 4-5 timer lange årsprøve."

Programmet overvåger/tager screenshots i den tid, eksamen står på. Der står intet om, at eleverne bliver overvåget i anden tid end eksamenstid.

Thomas Rørhvig

"Det gør det utrygt at gå i skole" Stop nu og tag en dyb indånding. Det er ikke utrygt at gå i skole, fordi ens aktivitet bliver overvåget de 4 timer som eksamen som står på. Og lad os lige slå det fast, programmet er kun aktivt under eksamen og behøves ikke at være installeret/kørende på andre tidspunkter.

Kære Anton og Simone, i vil naturligvis aldrig snyde, men det er desværre mange af jeres medstudenter som kunne finde på. Det er et stigende problem, at studerende får hjælp udefra, ikke bare til lidt assistance, men simpelthen udfører hele den skriftlige eksamen. Så jeres vrede burde rettes mod dem af jeres medstudenter som desværre ikke vil overholde reglerne. Er det mistillid til jeres som studenter? Ja det er korrekt, men desværre lever vi i en verden hvor folk udnytter tillid og det er skolernes problem og samfundets problem, hvis vi lader folk gå igennem en uddannelse på falsk grundlag.

Desværre er overvågningen af eksamensnetværket ikke nok, fordi der findes utallige måder at omgå dette på. Man kan låne et andet login som ikke er til eksamen. Man kan forbinde til et netværk fra ens telefon eller man kan skjule sin trafik ved at køre f.eks. igennem en VPN.

Yderligere udviser jeres skole faktisk omhu ved at gøre jer opmærksom på, at i ikke skal have følsomme ting liggende skrivebordet. Og jeres verden burde ikke falde sammen, fordi i skal flytte de oplysninger væk fra skrivebordet under jeres eksamen. Lader i også følsomme oplysninger ligge på skrivebordet, hvis i f.eks. skal fremvise en præsentation på projekter fra jeres computer? Det er ikke et brud på jeres rettigheder, det er sund fornuft.

I stiller dog et validt spørgsmål og det er om man kan stole på firmaet bag Examcookie og deres behandling af jeres data. Examcookie selv henviser til datatilsynet, men intet yderligere om der er ført et tilsyn af dem. Jeg syntes i skal henvende jer til Datatilsynet og bede dem om at kigge ind i firmaet, så der kan blive ført tilsyn.

Yderligere kan jeg oplyse, at undervisningsministeriet er i gang med at udvikle deres egen version af Examcookie, med plan om at tage det i brug i 2019.

Mette Poulsen, Michael Niehues og Maiken Guttorm anbefalede denne kommentar
Birgitte Mulvad

Hvad med at indrette skolen/undervisningen således, at eleverne slet ikke har lyst til at snyde!?!?

Bettina Jensen

Birgitte Mulvad er inde på en intelligent overvejelse - hvor placerer vi ansvaret for at dynamikken bliver som den bliver? Det må være hos de faglige kræfter, hvorfra der gennem mange år(tier) har lydt anbefalinger om at fjerne/reducere karaktersystemet og eksamener, og i stedet tilgå undervisningen med større fokus på fællesskaber og samarbejde end på individualisering og konkurrence. Men disse faglige kræfter har vore politiske beslutningstagere (måske af bl.a. ovennævnte årsag) distanceret fra magten i skolevæsenet.

I indeværende sag synes det binære problem at være at vore grundskoler i stigende grad gør krav på civilsamfundets og den enkelte elevs økonomiske bidrag til undervisningen, i stedet for at skolerne selv tilvejebringer de nødvendige arbejds- og læringsredskaber. Det ligner ikke rigtigt noget (bortset fra omtankeløs ekspropriation) at elevernes går til eksamen m.m. vha. egne computere; dette må siges at være teknologi som ligger udenfor papir/skoletaske/blyant/passer/etc.-domænet.

Og så er der jo noget med IT-hysteriet, som ikke blot i grundskolerne og daginstitutionerne, men i uddannelsessystemet generelt, klart har overskredet hvad der med rimelighed kan siges at være en nødvendig dimensionering. Men igen, money talks - BS walks.

Bettina Jensen

"Er det mistillid til jeres som studenter? Ja det er korrekt, men desværre lever vi i en verden hvor folk udnytter tillid og det er skolernes problem og samfundets problem, hvis vi lader folk gå igennem en uddannelse på falsk grundlag."

Et andet svar kunne have været; ja - det er mistillid, og det er vi sgu kede af og ærgerlige over. Det må vi kunne gøre bedre, så vil I være med til at drøfte, hvordan vi kan sikre at eksamen foregår på en sober måde - uden at I føler jer miskrediterede som eksaminander? Vi har en vigtig opgave hér - det har stor betydning for os alle at vi skaber så megen tillid og så lidt kontrol som overhovedet muligt.

Martin Kristensen

Ok, jeg har gjort som vores unge skribenter ønsker og overvejet det.

Det er i orden.

Som andre nævner kan I søge indsigt i at jeres data rent faktisk slettes, men det er så også det eneste potentielle problem jeg kan se. Selvfølgelig overvåges man til eksamen (ikke i hverdagen) og så stort et indgreb i privatlivet er det altså ikke at skulle flytte personlige ting fra skrivebordet til en mappe for at kunne bruge sin egen computer.

Alternativet er naturligvis at I ikke må bruge egne computere, men kun præ-opsatte maskiner fra skolen...

Thomas Rørhvig

Birgitte og Betina: Det er nemlig en rigtig god pointe, men så lang tid man har skriftlige eksamener, så er det meget svært at indrette dem, så det ikke er en fordel ved at snyde. Igen i dag snakker vi ikke som snyd bare ved at kunne slå ting op på hjemmesider, vi snakker om situationer hvor de får andre til at udføre deres skriftlige eksamen.

Hvis man vil gøre op med det problem, skal man nedlægge skriftlige eksamener helt eller i hvert fald gøre dem til en kombination med mundtlig eksamener. Om det er muligt, det vil jeg lade andre mennesker kommer med input til, det ligger ud over min viden.

Det er en skandale, at elever tvinges til at installere proprietær software (lukket kildekode) på private computere! Enhedslisten burde kalde undervisningsministeren og justitsministeren i samråd om dette prompte. Jeg ville nægte - alternativt bruge en burner-computer med eks. Tails, som andre har fremhævet. Ingen som helst skal pille ved mit operativsystem, der i øvrigt er krypteret.

I øvrigt kan man installere sit eget 4G-modem og gemme det indeni sit laptop-case som et alternativt netværkskort, som er usynligt for udefrakommende, så man derved undgår at forbinde til skolens netværk, så snyd kan ikke undgås fuldstændigt, med mindre man isolerer lokalet og/eller opsætter en signal-jammer, der umuliggør trådløs radiokommunikation i lokalet, hvilket er strengt ulovligt at benytte sig af uden for militær sammenhæng.

Morten Balling

Da jeg tidligere på sommeren var til eksamen på uni, var vores computere overvåget af tilsvarende software, leveret af det altid tillidsvækkende firma Atea. Der var oven i købet en flink mand fra Atea til at hjælpe med de problemer der (selvfølgelig) opstod med softwaren.

Grunden til at det var så vigtigt at have hovedet oppe i de studerende var, at vi ikke måtte være på nettet. Alle hjælpemidler var tilladt, men ikke noget internet! Altså, vi skulle selvfølgelig være online for at Atea's software kunne overvåge hvad vi gjorde, men ikke noget med at søge på nettet. Vi skulle også være online fordi eksamen nutildags er blevet digitaliseret, så svarene skal afleveres som en PDF fil via digital eksamen, men MAN MÅTTE IKKE VÆRE PÅ NETTET! Hvor svært kan det være? Det er iøvrigt ikke noget problem, da enhver med bare en lille smule teknisk snilde kan downloade hele Wikipedia databasen, og browse den lokalt på ens egen laptop. Det må man nemlig godt.

IT er svært, og store offentlige systemer er tunge. Det er svært at få de to tings udvikling til at følges ad.

Et ofte nævnt argument ifm. debatten om overvågning er at det jo alligevel sker, og derfor kan man lige så godt acceptere det. Det svarer lidt til at man indser at der er gået ild i ens WC bræt, og at man derpå lige smider en Jerry Can 100 oktan ud på lokummet, for at være sikker på at ilden får ordentlig fat.

Jens J. Pedersen

Om man består eksamen eller ej er ikke afhængig af "Indernet".
Hvis eksamen i gymnasiet eller på universitetet er afhængig af "Indernet", så er det for ringe. Eksamen på den måde er for simpel og for dårlig. Find nogle andre lærere/undervisere!

jens peter hansen

Jeg foretrækker læger, piloter og andet godtfolk der selv har vist at det de kan er det de kan og ikke noget de har lånt . Det kræver en vis kontrol. Ja det gør.

At påstå, at du ikke går op i retten til privatlivets fred, fordi du ikke har noget at skjule, er ikke anderledes end at sige, at du ikke går op i ytringsfrihed, fordi du ikke har noget at sige.
(Edward Snowden)

Morten Balling: Ja, hvorfor egentlig alt dette fokus på digitalisering uden internet, når mulighederne for at undgå netopkobling er mange. Man kan som sagt foretage eksamen i et radioisoleret lokale, med et ethernet-stik til et intranet, hvor alle de værktøjer, man må bruge, eksisterer. Hvad er egentlig forskellen på at slå op i et opslagsværk via NVRAM til RAM eller via HTTP(S) over TCP igen til RAM? Dette dataoverførselsfjendske frygtdogme kan reelt koges ned til, om informationen flyder fra et hav af tilfældigt lagrede sektorer på nogle mere statiske flash-chips gennem elektriske forbindelser på bundkortet til nogle mere dynamiske flash-chips, der softwaremæssigt forespørges intensivt på indholdet af - eller om informationen flyder i tusindvis af indkapslede frames-pakker fra punkt til punkt i et finmasket netværk, der snart dækker hele klodens overflade og samles til binært indhold igen via et NIC, og som ligeledes gentager førnævnte proces fra midlertidig lagring i statiske chips til aflæsning via dynamiske chips, der blæses op på en skærm i kraft af kald fra et program - eller bare direkte til midlertidig lagring i DRAM'en uden om operativsystemets registrerede hukommelsesenheder, skulle disse nu befinde sig på en ROM. Det er jo teknisk set dybt grinagtigt, fordi det er nøjagtig det samme, der foregår inde i maskineriet. Den eneste forskel er, at man ikke kan lide eksterne informationsstrømme. Det giver en mindelser om den politiske modstand mod lignende strømme ude i den analoge verden, altså flygtninge, hvormed det kam konkluderes, at gymnasiernes selektive bitdiskriminationspraksis, fra nøje udvalgte IP-adresser i statsligt regi, er dybt racistisk. Eller bitfobisk, hvis vi nu skal prøve at være en anelse mere politisk korrekte.

Mette Poulsen

Man er ikke tvunget til at gå i gymnasiet - det er frivilligt og at sammenligne med et arbejde ift. at der er betingelser..
Dette er et ud af flere krav for at kunne gennemføre. Mødepligt er et andet. Aflevering af skriftlige opgaver et tredje. Etc. Etc. Etc. Hvis man ikke opfylder kravene, så kan man ikke fortsætte.

Nils Bøjden

"Det er krænkende, at vores gymnasium overvåger vores computere "

Nej. Og glæd dig over hvordan det ser ud nu, for fremover bliver medbragte computere overvåget meget mere. Og det drejer sig om at undgå snyd,snyd og atter snyd.

Og alle de der ikke snyder elle har behov for dette burde være utroligt glade for denne computerovervågning der legitimerer deres eksamen. Konsekvensen ville ellers være at ingen stolede på skriftlige eksaminer i gymnasiet.

Max Stagsted

Man vil ikke have tillid til eksaminanden, men eksaminanden skal have blind tillid til en applikation, lavet af 3. part, kun henter screenshots og ikke snager i filsystemet på maskinen? Mange her overser det faktum at sådan et program har potentiale til at se ikke blot hvad der sker i de 4-5 timer det skal være installeret under prøven, men også alt hvad der allerede ligger på maskinen.
Man kan søge aktindsigt, men kan man få lov at se kildekoden til programmet, så man kan se hvad det egentlig gør?

Max Stagsted

Mette Poulsen, du har ret i alt hvad du skriver. Dog lyder det lidt som om du ikke mener det er ok at stille spørgsmål til reglerne?

Synes det er helt fair at computeren overvåges under eksamener. Det er jo bare fire timer ud af hundredevis af timer. Man hører jo om folk der snyder og hvis det ikke er en selv så vær ligeglad, sådan er livet nu engang. Kan ikke se hvordan det er en krænkelse når det blot er under eksamener, jeg ser det ikke sådan under de eksamener jeg har afholdt. Det er også vigtigt folk ikke snyder, det er jo ens kraktere der giver en adgang videre, og det skal jo helst være de rigtige der kommer ind de rigtige steder og karakterene skal ikke presses op pga snyd. Nogle snyder nogle snyder ikke, overvågning under eksamener lyder da fair, that’s just life.

Morten Balling

@Mette Poulsen

"Dette er et ud af flere krav for at kunne gennemføre. Mødepligt er et andet. Aflevering af skriftlige opgaver et tredje. Etc. Etc. Etc."

Nogle mener at formålet med at gå i gymnasiet er at lære noget. Altså noget mere end bare at kunne rette ind, så man passer i hamsterhjulet. Så er der sådan nogen som dig, som tror at "Sådan har det altid været" er et argument for at sådan skal det blive ved med at være.

@H M

"Kan ikke se hvordan det er en krænkelse når det blot er under eksamener". Næh, for eksaminer er alligevel sådan nogle situationer hvor man voldtager de studerendes selvværd på det groveste?