Læserbrev

Hvis kvinder sad på magten, var NATO overflødig

Kvinder er underrepræsenteret i militæret – og også i NATO. Samtidig er kvinder statistisk set mindre tilbøjelige til at begå kriminalitet. Det kunne måske føre til mere dialog – og mindre vold, hvis vi ændrede kønsfordelingen. Verden ville være et tryggere sted, hvis kvinder kom til magten
20. juli 2018

Er kvinder ufejlbarlige? På ingen måde.

Men hvis vi skal tro statistikkerne, og det synes jeg da bestemt, at vi skal, begår kvinder ikke tilnærmelsesvis lige så meget kriminalitet som mænd, og den er også mindre grusom end mændenes. Kvinder er underrepræsenteret inden for militæret og kvinder er, desværre, en mangelvare på magtposterne, herunder i NATO.

At det forholder sig sådan, skyldes nok en blanding af kultur og genetik, der vist stadig ikke er kortlagt. Men hvorom alting er, giver det ikke mening for ret mange kvinder at føde, opfostre og elske deres børn for senere at mishandle dem, snyde dem eller pløkke dem ned i krig.

Jeg vil altså vove den påstand, at hvis vi ændrede kønsfordelingen i NATO, så den var omvendt af den nuværende, ville der ikke blive talt om, hvorvidt vi skal bruge to eller fire procent af BNP på Forsvaret, altså på krudt og kugler, men i stedet om hvordan vi kunne afvikle denne voldsalliance og erstatte dem med noget mere dialogsøgende.

Selvfølgelig er jeg partisk, men jeg har sjældent mødt en kvinde, der ikke i sin grundsubstans er pacifist, og derfor kunne det også være et interessant eksperiment, hvis vi lod det feminine livssyn hvile over verden for en stund.

John Lennon og Yoko Ono sang »Give peace a chance«, men det gjorde vi bare aldrig, og det klingede selvfølgelig også en smule hult, når sangskriveren selv havde svært ved at kontrollere sine aggressioner, men derfor er budskabet jo godt nok.

Vi har forsøgt med den maskuline dagsorden i umindelige tider, og det eneste, den leder til, er øgede forsvarsbudgetter og døde sønner.

Jeg er så ubeskriveligt træt af at se gråhårede, hvide mænd forsøge at rationalisere, hvorfor det er en god idé at bruge flere penge på dræbermaskiner. Ikke at der er megen hjælp at hente i de nationer, hvor hudfarven er en anden, for her er det også magt og penge – det vil sige mænd – der styrer verden.

Det her handler ikke om, at mænd ikke skal have noget at have sagt. De skal da få lov at sige præcis lige så meget, som kvinder gør i dag. Det handler ikke om bitterfisser, det handler ikke om #MeToo, det handler ene og alene om rimelighed og fornuft.

Kan jeg være sikker på, at verden ville være et tryggere sted at være, hvis kvinder kom til magten? Ja, det kan jeg, det kan jeg virkelig.

Fagforeningsmedlemmer foran Foligsinstitutionen i forbindelse med forhandlingerne om ny overenskomst. Når LO og FTF fusionerer, kommer to kvinder til at stå i spidsen for fagbevægelsen, der historisk set har været domineret af mænd. Det har taget kvinderne tid at nå frem til de magtfulde poster, og det er ikke sket uden kamp.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mike Statene

Hej Signe. Nu du er så fikseret på fakta, hvordan syntes du selv, det går med de magtfulde feminine mennesker som: Inger Støjberg, Pia Kjærsgaard, Helle Thorning, Mette Frederiksen, Pernille Vermund, Theresa May, Angela Merkel, Hillary Clinton? Syntes du selv at de gør det bedre end deres "maskuline" kollegaer - problemet er magtens spil ikke kønnet ...

Flemming Berger, Hans Larsen, Klavs Hansen, ulrik mortensen, Jesper Roulund, Torben Skov og Bo Carlsen anbefalede denne kommentar
Jesper Roulund

Det er da noget af et ansvar at pålægge alverdens kvinder.
Men hvis det Signe Madsen skriver er rigtigt, må vi nok hellere tvinge en masse kvinder ind i militæret og i NATO, thi det er jo deres underrepræsentation, der er skyld i al ufreden.
Når nu kvinder har muligheden for at tage i militæret og gå efter topposterne i samfundet og al den slags. Kan vi så konkludere, ud fra underrepræsentationen, at de ikke har lyst til disse erhverv og, at de derfor, aktivt, har valgt ikke at skabe fred i verden?

Lise Lotte Rahbek

Øhe.. nah, det synes jeg nu ikke ville være betryggende.
Kvinder kan være lige så magtsyge som mænd. Traditionen og rollefordeling har sat sine begrænsninger for at udleve denne syge. Jeg vil foretrække slet ingen militærmagt, overhovedet. Magt gør mennesker syge i potten.

Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Torben Skov og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Herdis Weins

"Kan jeg være sikker på, at verden ville være et tryggere sted at være, hvis kvinder kom til magten? Ja, det kan jeg, det kan jeg virkelig."
Nej, det kan jeg love dig for, du ikke kan !!!.
Jeg sad i nogle år i bestyrelsen for en fagforeningssektor, hvor 85-90 % af arbejdsstyrken var kvinder.
Hvis du kendte til bare halvdelen af, hvad jeg har hørt af beretninger om magtkampe, intriger, decideret mobning etc. så ville du vide, at kvinder kan være nogle sataner. Og i modsætning til mænd, vil de ikke være ved det. Kvinder har også store egoer, der er også alfahunner, der tryner de andre i flokken, der er også kvindelige psyko- og sociopater.

Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Torben Skov og Jesper Roulund anbefalede denne kommentar
olivier goulin

Det er ikke nok med kvinder i toppen, hvis freden skal garanteres.
Man må sørge for at hele krigsmaskinen kun varetages af kvinder:
Alle våben i verden destrueres. Alle tegninger og specifikationer slettes og makuleres - og så kan kvinderne starte forfra.

/O

niels astrup

Var det en mand, som gav ordre til at sænke General Belgrano.....eller var det Thatcher?

Hvad med Indira Gandhis rolle under Bangladeshkrigen, som kostede op til tre mio dræbte?

Eller Isabel Peron under Argentinas beskidte krig, dengang da Argentinas Antikommunistiske Alliance fik frie hænder til at myrde og tortere?

Tror forresten heller ikke kineserne savner Jiang Qing, Maos kone...

Eva Schwanenflügel

Kvinder er ikke bedre end mænd og mænd er ikke bedre end kvinder.
Naturligvis ikke.
Vi ligner hinanden som snydt.
Forskellene sker i vores hoveder.
Og i vores hormoner.

Derfor kunne det være en god idé at tage hinanden alvorlige.