»Skal I ikke have en flagstang?« spurgte jeg mine venner. Vi sad på terrassen i deres store, dejlige have med en dejlig havedam, og jeg kunne lige se for mig, hvordan et flag ville spejle sig i vandet, hvis de placerede en flagstang ved dammens sydlige ende. Men de så begge på mig med en blanding af overraskelse og foragt: »En flagstang?!«
Min ven begyndte på et eller andet om nationalistiske symboler, og fortsatte med at fortælle, at han i sin tid, da de to havde lært hinanden at kende, og hun for sjov havde spurgt ham, om han kunne gætte hvilket kolonihavehus i haveforeningen, der var hendes, havde gættet det, netop fordi der ingen flagstang var.
Tag Dannebrog tilbage
Jeg blev lettere irriteret, og det var ikke første gang. Dengang Pia Kjærsgaard som nybagt formand for Folketinget hængte et splitflag op bag formandsstolen – mens det vægtæppe, der til daglig hang der, blev restaureret – var der også straks en fra Enhedslisten, der protesterede. Det var Folketingets tredje næstformand, Christian Juhl, der herrenhjælpemig mente, at det tangerede til »magtmisbrug« at hænge »et værdibaseret flag« op.
Jeg kan ikke se andet, end at det om noget er at gå Dansk Folkepartis ærinde. Hvis Dannebrog nu skal til at være ’værdibaseret’, har han da lige præcis overdraget fanen til nationalismen. Som om det, at Dansk Folkeparti vifter med Dannebrog ved hver en lejlighed, nærmest har stjålet flaget fra os andre.
I øvrigt erstattede flaget den supernationalistiske sang, som det nedtagne vægtæppe forestillede: »Som en rejselysten flåde.«
Men Dannebrog er ikke Dansk Folkepartis flag, Dannebrog er det flag, jeg flager med, når min familie eller mine venner har fødselsdag. Dannebrog flager jeg med på Grundlovsdag, for at fejre, at vi har en grundlov, der efter min mening absolut er værd at flage for, og når vi får gæster, går flaget til tops, så de allerede, når de kommer ude på vejen, kan se, at vi fejrer dem.
For mig betyder Dannebrog, at der er noget at fejre, og det skal hverken en Pia Kjærsgaard eller en Martin Henriksen lave om på.
Men det er, som om det er en tendens, der breder sig. Det er den, jeg hører, når mine venner betragter en flagstang som pinlig og foragter flagning som reaktionært og småborgerligt.
Reclaim Dannebrog, siger jeg bare.
Opmuntrende flag
Men hvorfor er jeg så glad for det danske flag, kan man vel med rette spørge. Det er jeg først og fremmest, fordi det er så kønt mod en blå sommerhimmel. Jeg synes simpelthen, at Dannebrog er det kønneste flag, der findes. Jeg er meget tilfreds med, at jeg ikke er finne og må nøjes med noget blegt hvidt og lyseblåt.
Også det svenske flag føles forkert. Ganske vist har jeg ladet mig fortælle, at det har en mytisk fortid, der kan hamle op med Dannebrogs: For svenskerne viste der sig et guldkors på himlen, selvfølgelig også under et eller andet slag, så korset symboliserer altså et frelsende kors og den blå dug selveste himlen.
Den himmel, som Dannebrog som bekendt faldt ned fra. Det gør bare ikke det gule og blå lige så kønt som det røde og hvide mod en skyfri himmel. Synes jeg altså.
Vores flagstang står lige oven for terrassen, som er anbragt foran den gamle garage, og tilsammen danner de tre elementer et kolonihaveagtigt rum i vores store bondehave – som i det hele taget er opdelt i mindre rum af blomstrende buske, af havedammen, lindelysthuset m.v. Man skal ikke kunne overskue det hele på én gang, men i stedet få overraskelser, når man går rundt. Flaget fortæller sin egen lille havehistorie, ligesom de andre haverum fortæller deres.
Desuden er der noget opmuntrende ved at flage. Jeg kan også finde på at hejse flaget en ganske almindelig dag. Så snart det går til tops, er det som om man fejrer et eller andet, så hvis man ikke lige kan finde på noget at fejre, løfter stemningslejet sig alligevel en smule, når flaget smælder deroppe.
Og et flag, der langs alle landeveje symboliserer, at her kan man købe jordbær og nyopgravede kartofler, kan da højst fejre den danske sommer.
De har stjålet det for længe siden og jeg foragter det skide flag! Det repræsenterer Dansk Folkeparti, såvel som borgerlig undertrykkelse!
Jeg støtter Karen Sybergs opfordring : Tag Dannebrog tilbage.
Det er ikke DF's ejendom.
Og det er det smukkeste flag :-)
Nu går jeg ud og hejser mit - vort - Flag.
Det græske er altså mindst ligeså smukt. ;)
Men ja, Danmarks flag, er dælendulme vores allesammens! Det skal DF IKKE tage patent på.
Dannebrog er et kristen korsriddersymbol fra korstogtiden og blev benyttet for at komme den tyske korsridderorden (et sort kors på hvid dug) i forkøbet da det drejede om erobring og plyndring af nye landområder i øst. De danske Valdemar den store og Sejr fattedes penge og overherredømme i østersøen - det lykkedes så ikke for de stærke hansa-stæder blev på den tid altdominerende og forresten grunden til at det danske kancellisprog blev tysk. Det er kedeligt for Dannebrog er for smukt til at blive overladt til et brunt parti -så jeg er enig.
Torben, det var Johanitterordenen.
Ordenen grundlagdes af kristne lejesoldater som en munkeorden for sygepleje, der af kaliffen i Egypten fik tilladelse til at oprette et hospital for pilgrimmene i Jerusalem, og den havde således det dobbelte formål at beskytte pilgrimmene med væbnet eskorte og at pleje dem, der pådrog sig sygdomme på pilgrimsrejsen. Under korstogene voksede ordenen til en betydelig militær magt. Mange af de vigtigste korsridderborge blev bygget af Johanniterne. Den største borg, Krak des Chevaliers, var deres hovedsæde.
(Fra Wikipedia)
Dannebrog - med flagstang - er også det flag, min to år gamle søn INSISTEREDE på at få. Det var den første ting, han direkte ønskede sig . Vi prøvede først med et flag fra søstrene Greene - men drengen ville have en flagstang. Og den SKULLE bruges, når der var fest.
Hurtigt lærte vores naboer, at flagstangen udenfor døren betød fest, kaffe og kage. Og så begyndte de tyske børn at spørge, hvorfor de ikke flagede på samme måde. Mødrene så helt trætte ud.
Egentlig er det også synd.
Flag med det Tibetanske flag. Som en symbolsk støtte for vores ytringsfrihed under pres. Det ville jeg gøre hvis jeg havde en flagstang.
Op med flaget - ned med hadet.
Orv manner: Nede i bunden af min kolonihave (!) findes flagpladsen (!), hvor der hver eneste søndag i havesøsonen bliver hejst flag. Vi starter faktisk sæsonen med noget så banalt som at samles ved flagpladsen, hejse flaget og synge et par sange (på dansk).
Vild, ikke?!
Jeg er skideligeglad med, hvor mange af de andre der har DF'ske holdninger. Det er også MIN sæson, MIT flag og VORES fælleskab. Basta.
Hvordan har DF helt præcis forsøgt at tage Dannebrog fra jer?
Maria Jensen@
Med DF's tagen patent, på det typisk danske fx kolonihave idyl billedet, med rødternede duge og Danebrog i haven, og deres meget overdrevne brug af flaget til alle DF "ting" og lejligheder, og forsøg på at få det placeret bag talerstolen i folketinget, har de taget det til sig, og derved ændret flagets betydning for visse grupper, som nu forbinder det med noget national nostalgisk og nationalistisk, og et symbol på sympati med DF's politik.
Det samme gør sig gældende i min kolonihaveforening, og i min kolonihave... Og her er en del, der stemmer DF, men vi er også en del, som ikke gør, og vi arbejder med både at prøve at "forklare" og overbevise.
Og jeg fornemmer rent faktisk, at der - nogengange - rent faktisk er hul igennem :-)
@ morten rosendahl larsen
02. juli, 2018 - 18:39
Hvor sympatisk det end måtte være at flage med det tibetanske flag, så tillader de danske flagregler ikke at man hejser det i flagstangen.
Det gælder alle flag, undtagen Dannebrog :-)
@ Katrine Damm
02. juli, 2018 - 20:30
Nej, heldigvis er alle ikke lige rabiate. Hverken den ene eller anden 'side' ;-)
Men så som en liile civil ulydigheds protest...måske på grundlovsdagnæste år, for de
som ikke føler at de har fået den fulde sandhed, uanfægtet hvor mange kommisioner de nedsætter...?
Og tænk så hvis betjentene nægtede at udskrive bøder for ulovlig flagføring, fordi de uretmæssigt havde måtte tage skraldet.....for ordrer oppefra.....så er vi ved at have gang i noget...men nok ønsketænkning.
I vores sommerhusområde hejser vi flaget hver morgen. Intet flag ingen hjemme. Eller intet flag besøg ønskes ikke. Alle har en flagstang, hvor flaget hejses. Det er i Lendrup ved Løgstør. Flaget som signalgiver.
Vil hellere hejse Europaflaget. Savner det for øvrigt i Folketingssalen. Plat, at det ikke er der!
Der går et spøgelse gennem EUropa - Ånden fra 1864
"Om Dannebrog jeg ved, om Dannebrog jeg ved
den faldt fra himlen ned, ja den faldt fra himlen ned.
Det flager i vor havn og fra soldatens favn
og ingen anden fane har som den sit eget navn.
Og den har tysken hånet og trådt den under fod
- nej dertil er vor fane for gammel og for god.
Og derfor vil jeg slås som tapper landsoldat
HURRA-HURRA- HURRA!"
Johannitternes ordensflag og stadig er der ingen der ved hvad Dannebrog betyder.
@ Bernhard Drag
"Det ældste, kendte danske hærmærke er ravnefanen, en rød dug med Odins hellige ravn. Denne fane benyttedes af danskerne under normannertogene og gennem hele vikingetiden som nationalmærke i krog – ikke i fredstid. Den kaldtes Danebroge, dvs. danernes klæde. Siden er der i flæng skrevet Danebrog eller Dannebrog.
Hos Saxo får vi et indtryk af fanens betydning. Han fortæller nemlig om Konge Valdemar den Store, at han i hårdt vejr måtte forlade sit synkende skib og springe over i et andet, tog han kun sværdet og fanen med sig.
Ved kristendommens indførelse måtte den hedenske ravn vige for et kristent tegn; allerede omkring år 274-337 blev korset anvendt i den romerske kejser Constantin den Store’s fane. Det var særlig korstogene i 1000- og 1100-tallet med deres stærke fremhæven af ridderlige idealer, der gav stødet til udviklingen af faner og bannere. Ordet flag er nyere, men vist nærmest det, som fortrængte det gamle ”Mærke”."
(Fra Danmarkssamfundet.dk)
Fanen blev også anvendt i det Tysk-Romerske rige i tidlig middelalder, af Huset Savoyen i Frankrig, og som før omtalt af Johanitterordenens tempelriddere. Disse tempelherrer havde særstatus i Danmark under Valdemar Sejr, da de deltog i erobringskrigene i Estland.