Læserbrev

En mening uden religion

Alle mennesker har brug for vejledning – også ateister, men ikke nødvendigvis gennem religion
3. juli 2018

Journalist og forfatter Göran Rosenberg skriver den 22. juni et indlæg i Information, hvor han lader det skinne tydeligt igennem, at han ikke har meget tilovers for alle »nymodens liberale ateister eller sekulære humanister, eller hvad de nu end foretrækker at kalde sig«. Samlet set kan indlægget opsummeres som ’Ateister er religiøse, men ved det bare ikke selv, fordi de er ignorante’.

Alle mennesker har brug for vejledning – også ateister, men ikke nødvendigvis gennem religion. Man kan lade sig vejlede af kloge mennesker, af de millioner af bøger, der er skrevet gennem tiderne, af sin gamle farmor eller ved at observere verden.

For mig er det forunderligt, at man kan have så stor en tillid til, at en gud hjælper én i svære situationer, mens religiøse kan synes, at det er mærkeligt, at jeg kan finde mening med livet uden religion.

Som ikkereligiøs ’tror’ jeg på, at verden er fantastisk, at menneskets hjerne er en spøjs størrelse, at det er utroligt, at man kan sende folk til Mars, at kaninunger er søde, og at det er sørgeligt, når kærlighedsforhold brister. Er det en religion? Er det ikke okay, at jeg definerer mig selv som én, der ikke tror på nogen form for guddom? Hvis vi kan komme til en forståelse af, at vi ser forskelligt på verden uden at beskylde ’de andre’ for at være ignorante, er vi nok kommet langt.

Karin Liltorp, ceremonileder i Humanistisk Samfund

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Frederik Groth Nordstrøm
  • Ejvind Larsen
  • Kjeld Jensen
  • Hans Larsen
  • Troels Ken Pedersen
Frederik Groth Nordstrøm, Ejvind Larsen, Kjeld Jensen, Hans Larsen og Troels Ken Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Claus Bødtcher-Hansen

02/jul/2018

Sådan i al enkelthed

Man kan, efter min mening,
udmærket tro på en skaber
og bede denne om hjælp i
livets svære stunder uden
at være religiøs.

Alle verdens religioner er
alene menneskeskabte fore-
stillinger om og forklaringer
på universets og livets hele
tilblivelse - tilsat regionale
legender og kulturelt baserede
adfærds-regulerende normer.

Og fred være med det :-) ...

Venlig hilsen
Claus

Eva Schwanenflügel, Frederik Groth Nordstrøm og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Frederik Groth Nordstrøm

Jeg har i hele min ungdom og voksenliv været forundret og måske også lidt misundelig på de, der mener at have forbindelse til en gud, Jesus eller lignende.
Ikke desto mindre er det mig ubegribeligt, så længe jeg ikke er blevet kontaktet af nogle fra en af religionernes åndelige bestyrelser. Det er aldrig sket. Altså tror jeg på stjernestøv og den ufattelige tilfældighed.