Jeg skal ellers indrømme, at debatten om mit besøg i det islandske parlament, Altinget, har taget en drejning, som jeg ikke lige havde set komme. I begyndelsen handlede det mest om en håndfuld anarkistiske medlemmer fra Piratpartiet samt en enkelt socialdemokrat, der på grund af min person forlod stedet ved Thingvellir, da jeg på vegne af Folketinget skulle tale i anledningen af 100-året for den islandske selvstændighed.
Men nu gør det socialdemokratiske medlem af Altinget Guðmundur Andri Thorsson sit indtog i debatten med et indlæg i Information, og pludselig bliver hele beretningen om min tilstedeværelse sat ind i en historisk kontekst omhandlende forholdet mellem Island og Danmark gennem flere hundrede år, hvor Danmark fremstilles som en slags nådesløs koloniherre.
Meget sigende indledes indlægget med et citat af Thorleifur Repp, en »danskerhader« fra 1800-tallet: »Aldrig har nogen mand haft nogen som helst gavn af en dansk bog.«
Man kan have svært ved at se, hvordan det skulle fremme forståelsen mellem befolkningerne. Men det er måske heller ikke Thorssons ærinde.
Undervejs bliver jeg blandt andet fremstillet som en »stordani.« Det er sådan en arrogant dansker, der opfatter islændingene som børn, der enten er lydige eller uopdragne. Med andre ord som en gammeldags khaki-klædt koloniherre i Afrika. Jeg har været udsat for en del i mine 34 år i dansk politik, men aldrig er så underlige ideer blevet skudt mig i skoene.
Jeg ved næsten ikke, hvordan jeg skal forholde mig til dem, da jeg endnu ikke var født, mens Island var en dansk koloni. Men jeg synes, at argumenterne lugter langt væk af ikke særlig klædelige mindreværdskomplekser. Handler det i virkeligheden om det?
Islandsk fædrelandskærlighed
Samtidig lægger Thorssons fortælling sig tæt op af den klassiske beretning, som en del efterkommere i kolonier rundt omkring i verden betjener sig af, og som desværre graver grøfter og belaster nulevende generationer med skylden for samtlige af fortidens forsyndelser – ting, som de nulevende hverken har lod eller del i, men som skal ’repareres’ gennem erstatninger eller undskyldninger. Hvad skal Danmark undskylde for? Det burde en socialdemokratisk islænding holde sig for god til.
Og når Guðmundur Andri Thorsson beskylder mig for »at skabe en atmosfære, hvor det anses som stuerent at antaste forbipasserende på grund af deres udseende eller påklædning, ikke mindst kvinder med tørklæder«, må jeg spørge mig selv, om han overhovedet aner, hvad han taler om?
Måske var det på sin plads at blive opdateret om udviklingen i andre socialdemokratiske partier i udlandet – for eksempel det danske? Hvor mange udlændinge har Island i øvrigt taget imod?
Jeg sætter meget stor pris på den islandske fædrelandskærlighed. Islændingene har meldt meget klart ud, hvordan deres samfund skal indrettes. Navneloven dikterer brugen af patronymer (som Thorsson og Gudmundsson) for alle, og en sprogkommission renser med kirurgisk præcision det islandske sprog fra enhver udenlandsk indflydelse. Politiet må for eksempel ikke hedde et fremmedord som ’politi,’ men hedder ’Lögregla’ (lov og orden), og et ’tastatur ’ hedder ganske enkelt ’knapbord’.
En lignende puristisk sprogpolitik har ikke engang Dansk Folkeparti nogensinde foreslået i Danmark. Hvis nogen vogter den nordiske ånd, er det netop Island, hvad jeg også nævnte i min tale. Men måske netop på den baggrund virker den islandske reaktion også en anelse hyklerisk – og hysterisk.
Hvorfor må kun islændinge være fædrelandskærlige? Og hvorfor har Guðmundur Andri Thorsson så travlt med at diktere, hvad en dansk politiker skal have lov til at mene om udviklingen i Danmark? Jeg kunne ikke drømme om at blande mig i islandsk politik.
Men jeg vil gerne understrege, at jeg var glad for at besøge Island – og at jeg ikke betragter en lille håndfuld islandske parlamentsmedlemmer som repræsentative for hele den islandske befolkning. Jeg opdagede ikke engang, at de forlod stedet. Islændingene kan med god grund fejre deres uafhængighed og deres dejlige land. Det var det, mit besøg handlede om. Forholdet mellem Island og Danmark er godt og præget af en positiv ånd.
Og – nå ja – så var der også lige Georg Metz og hans udødelige klumme. Det tager jeg med sindsro. Som en overvintret evighedsmaskine har Metz de sidste 23 år viet hovedparten af sin skribentvirksomhed til at bekæmpe mig – indtil videre uden det store held.
Også han har travlt med mit besøg i Island, men mest vred er han dog over, at jeg er Folketingets formand. Men som han selv sørgmodigt konstaterer: »Dette er, hvordan man end vender og drejer tingene, parlamentarismens konsekvens, og det må man jo så leve med, til man kreperer, eller DF en dag bliver afsløret«. Ja, og så er der vel i grunden ikke mere at sige til den sag.
Pia Kjærsgaard i Island
Fejden mellem DF-formanden for Folketinget og aktivistiske islandske politikere fortsætter.
Det begyndte med, at en række islandske politikere udvandrede, da Pia Kjærsgaard skulle holde tale i anledningen af 100-året for Islands selvstændighed. Kjærsgaard sagde efterfølgende, at islændinge ikke opførte sig demokratisk – og så er vi i gang.
Seneste artikler
Pia Kjærsgaard bragte et tydeligt billede af Europas højredrejning med sig til Island
6. august 2018Vi islændinge er så få, så pæne og så langt væk, at vi tror, vi ikke behøver tage stilling til verdens store spørgsmål. Når islændingene har reageret så voldsomt på Pia Kjærsgaards besøg, skyldes det, at hun konfronterer os med den kendsgerning, at vi ikke bare kan se den anden vej, mens fascismen sniger sig ind i EuropaIslandsk forfatter: Sagens kerne er, at Folketinget har hædret en person, der ligesom Trump og Le Pen har excelleret i menneskefjendtlige udtalelser
6. august 2018Debatten om Pia Kjærsgaards tale til fejringen af 100-året for Island fortsætter. Grunden til den voldsomme islandske reaktion er, at islændingene ikke har kunnet forestille sig en person med hendes synspunkter som Folketingets formand, skriver den islandske forfatter Jón Kalman StefánssonI Island har vi et ord for en, der som Pia Kjærsgaard opfører sig som en hoven, dansk koloniherre: En ’stórdani’
28. juli 2018Tænk sig, at Pia Kjærsgaard af alle mennesker skal belære islandske socialdemokrater om pli, skriver Guðmundur Andri Thorsson, medlem af Altinget for Socialdemokraterne
@Pia Kjærsgaard
Du har 100% ret i, at Georg Metz er et bøvhoved.
@Peter Knap: du har ret i, at der må være andre steder, der ville være mere passende for Pia Kjærsgaard iseddikkesure udgydelser. Jeg kan umiddelbart komme i tanker om det smædeskrift, der udgives på nettet af den tidligere MF'ER for VS, SD og Venstre, samt tidligere journalist ved nærværende organ, Karen Jespersen: Den Korte Avis.
På den anden side ville vi, der ikke læser den, så ikke helt så tit få bekræftet at værdig til at være Folketingets formand, der bliver Pia Kjærsgaard aldrig!
Jeg fatter ikke (som i absolut og overhovedet ikke!), at Pia Kjærsgaard overhovedet har mælet så meget som et komma i denne anledning. At hun ikke kunne holde sig i ro her viser hendes personligheds størrelse - den er åbenbart omvendt proportional med hendes trang til at deltage i ethvert hundeslagsmål i miles omkreds!
Jeg er enig med Torben Siersbæk i at fru Kjærsgaard burde være hævet over at deltage i hundeslagsmål, men hendes eftermæle må så få den konsekvens denne adfærd betinger.
Men ellers synes jeg at fru Kjærsgaard meget godt nagler nogles holdninger til fortidens synder meget godt. Dem der skal tørre egen holdning til nationalisme og hvad man ellers vælger at slå ud til højre og venstre med, udstiller et tunnelsyn der ikke er det ordentlige menneske værdigt.
Til Pia's forsvar vil jeg nu sige, at hun på mig virker noget mere stoisk og forsonende på sine ældre dage som folketingsformand - end hun var i sine yngre som partiformand.
Måske man bare skulle lade hende få fred. Der er andre blandt hendes proselytter, der er meget større grund til at være på vagt overfor - f.eks. Søren Espersen.
/O
For mig at se kan Pia Kjærsgaard simpelthen ikke læse indenad. Thorsson anklager hende f.eks. ikke for fortidens koloniale synder - han angriber blot hendes udtalelse om de "uopdragne" islandske parlamentsmedlemmer, der foretog en stilfærdig demonstration mod hendes tilstedeværelse.
kort bliver det ikke.- som dansker syntes jeg ikke, parlemantarismens skæve udslag PK skal have lov til at tage munden fuld på Island og frodigt beskrive nordisk ånd.
En skæv Hobbit kan vel ikke vide, hvad nordisk ånd er.
OG kvinden ville jo være død af banesår efterfølgende i 1223 på altinge hvis hun havde sagt de uhyrlige ting hun siger om medmennesker som er flygtet fra krig eller er indvandrere..
som sagt ville goderne og deres folk nok have spærret øjnene op hvis en ville forbyde fremmed arbejdskraft (trælle) og begrænsninger for de frie kræfters spil . Og dejligt at en indfødt Islænding så beskriver besøget som det- det er, kun i "hendes" optik.. har hun forstand på nordisk ånd. kan hun tage os danskere som gidsel, som ejer af det største embede under gud, som man ikke er født ind i. jeg er flov og irriteret over at den kvinde skal være vores bolvæk udaftil.. format har en skæv hobbit format. Det her tangerer laden stå til.. hun skulle have haft et mistillidsvotum fra tinget for længe siden. men det er jo også en stor familie.. alt suges op i svampen og glemmes.
Det er ikke så let, ikke at være stueren :p
Gud hvor er hun pinlig. Der er ET barn i den her "sag" og det er Perfide Pia. Slå op i "Introduktion til Psykologi" under Projektion, Pia.
Det fascinerende i denne "debat" er det behov Pia har for at have ret. Jo, der var nogen der udvandrede, og hun blev bedt om en kommentar. Måske ikke den mest begavede kommentar, men pyt med det. Der kommer kritik af hendes kommentar, og hun skal forsvare den. God forbyde, at nogen kunne mene, at hun ikke gjorde det ret godt. Hver eneste gang nogen nævner hende, skal hun ud og forsvare det med læserbreve osv. Og nu er det jo altså ikke fordi hun bliver bedt om en kommentar. Hendes selvværd er bare bygget op om en "retfærdig harme" over dem, der ikke ser tingene som hende.
Pia Kjærsgaard taler sig selv længere og længere ned i smudset. Problemet er, at hun ikke selv forstår det. Det bliver mere og mere klart, at Pia Kjærsgaard ikke forstår så meget. Hun er en skændsel for Danmark, og hun er utrolig udansk.
Et er Pia K og hendes meget nærtagende facon, som bestemt ikke øger vi "undersåtters" respekt for hende. Hun peger dog på noget konkret, skal vores nuværende generatioer være ansvarlig for fortidens synder set i forhold til diverse kolonier rundt omkring. Nej vi kan ikke være ansvarlige, men samtidig bygger stort set hele vores velstand og rigdom på den "sorte" tid, og det ville nok klæde os at erkende det og så find eud af hvordan vi gør det bedre igen. Det skal siges det har vi endnu hverken erkendt eller ændret på-stort set.
Pia fortjener "glemslen", også i denne sag!
Islændinge er nogle guttermænd og opfører sig ordentlig, og nogen benytter sågar lejligheden til at markere sig og det er også i orden. Det er set før i historien. Er vel bare udtrykt ytringsfrihed.
Bygger Portugals fattigdom på det enorme kolonirige, Viggo Okholm ? Det er rigtigt at Frederiksstaden er resultat af handel med bl.a. slaver. I denne handel deltog folk fra DK, Norge og Island. De sidste var jo dygtige søfolk. Mine forfædre fra heden blev ikke velstående af kolonihandelen. Blev dine?
Glem Pia, gør hende usynlig!
Det ville være cool nok, at Pia Kjærsgaard kastede sig ind i denne debat, hvis man ikke vidste, at hun har folk til at skrive for sig, og hvis ikke det hele grundede i hendes egen forsmåethed.
jens Peter Hansen:
Nu er der så nok mange årsager til at nogle lande er mere fattige end andre og du kan selvfølgelig ha en pointe, men jeg vil nu stadig vove den påstand at vi i Europa bygger en del af vores velstand på vores nysgerrighed og det at men vi havde ret til at inddrage andre verdensdeles befolkning og ressourcer til vores fordel. Mener du at europæerne var så kloge at det er /var legalt at udnytte de mindre kloge.? I øvrigt tillader en del af os at påstå at disse afrikanske og mellemøstlige stater ikke er nået så langt i viden og udvikling som os. Er du sikker på at vores set i hele menneskehedens interesse er den bedste? Undskyld jeg afsporer lidt, det var Pias selvværd eller mangel på samme vi kom bort fra :)
Pia forsømmer ingen mulighed for at spille fornærmet. Det er noget hun er rigtig dygtig til. Hun har spillet rollen i ca. 30 år. Ingen fornærmelse indbildt eller ej får lov at passere uimodsagt selvom hun risikerer at ende som 'konen i muddergrøften'. Hendes modsvar er der ingen grund til at være stolt af som dansker. Danskere er ikke særlig populære på Island qva vores behandling af den islandske befolkning gennem århunderede. Det kræver pli (et fremmedord for Pia) når man som repræsentant for den danske nation deltager i islændingenes fejring af deres løsrivelse fra kolonimagten Danmark. Pli betyder at man ikke deltager i mudderkastning. Pia er ude at stand til at hæve sig over sin egen horisont i denne sag
Pia Kjærsgaards spørgsmål om det handler om mindreværdskomplekser er rigtigt, det er bare ikke andre,s men i høj grad om hendes egne. Ellers havde hun ikke reageret på med det ene skrift for sig selv efter det andet.
Måske er sommervarmen steget os til hovedet. Jeg synes det er lidt surrealistisk, at denne debat om Pia Kjærsgaards udtalelser får så meget vind i sejlene.
For er det ikke lidt forudsigeligt det hele.
Pia holder tale i Altinget. Et par medlemmer udvandrer af årsag x eller y.
Der opstår derefter en polemik om Pia Kjærsgaards person og hendes rolle som Folketingets formand.
Jeg har stadigvæk meget svært ved at forstå, hvorfor hendes tale i Altinget var så kontroversiel, at medlemmer af Altinget måtte udvandre. Jeg synes Pia Kjærsgaard er i sin ret til at forsvare sine standpunkter her i Informations spalter, men pas nu på med at overdrive.
Rollen som martyr og den evigt forfulgte kan ende med at tage sig lidt komisk ud.
Omvendt er der heller ikke nogen grund til at drive klapjagt på formanden for Folketinget for udtalelser og meninger, som hun er i sin fulde ret til at fremføre.
Pia Kjærsgaard har på ingen måde intimideret vores nordiske samarbejdspartner Island.
Kan vi ikke bruge tiden på de lidt større samfunds spørgsmål klima omstilling til grøn produktion, uligheden i vores samfund, behandlingen af de svagest stillede.
og lade Pia varetage sin gerning som Formand for Folketinget indtil det næste Folketingsvalg.
Det gør hun i min optik ikke så ringe. Hendes personlige stil. Den må vi leve med for Pia Kjærsgaard kan ikke laves om og skal ikke laves om.
Tak her for Pia Kjærsgaards kommentarer til de mange angreb på hende.
Et godt råd til Folketingets formand - tag udvandringer o.l. med et smil - når det er i Folketinget formands embede De er udsendt/indbudt. Hvorfor ikke bare sige, folk har ytringsfrihed - så havde den "potte været ude" - MEN det var måske ikke meningen?
Et eksempel på mediernes magt er denne debat. Mængden af nyheder er utallige, men er Pia Kjærsgaards tale ved Altingets 100 års jubilæum og et par Altingsmedlemmers udvandring virkelig så væsentlig at gøre til en tophistorie ?.
Er der ikke tale om det velkendte tricks, hvordan får vi sommeragurken til at vokse sig stor og frodig helt ind i august måned. Jo vi tager Pia Kjærsgaard og så finder vi en eller anden udtalelse fra hende, som kan tænde hele det røde landskab af opponenter af. De to parter sættes op mod hinanden og i løbet af en dag eller to, er samtlige personlige svagheder ved Fru Formand Pia Kjærsgaard blevet hudflettet i alle ender og kanter. Vi hopper på den madding, som pressen lægger ud til os og diskutere det her emne, som var det optakten til den 2 Verdenskrig eller optakten til en ny fiskerikrig mellem Danmark og Island.
Jeg er helt overbevist om, at denne debat på intet punkt påvirker relationerne mellem Island og Danmark og at alle parter er bedst tjent med at lade denne sag ligge og hvile i fred.
Kig jer omkring. Se på de visne marker og den knastørre jord. Der er andre spørgsmål, som trænger sig mere på nu.
Runa skriver.
Jeg vil gerne stille fru Pia Kjærsgaard et spørgsmål.
Fru Pia Kjærsgaard blev inviteret til at holde tale i Island som Folketingets formand, derfor stiller jeg efterfølgende spørgsmål.
Skriver fru Pia Kjærsgaard dette indlæg som formand for Folketinget, som medlem af DF eller som privatperson?
Runa skriver
5. juni 1878 kom en ung dansk mand til Island. Hans navn var Thor (Philip Axel) Jensen. Han var søn af Jens Christian Jensen tømremester i København og fru Andrea Louise født Martens.
Thor P.A. Jensen, som var født 1863, død 1947 kom til Island for at gå i købmandslære i handelsbyen Borðeyri. Han blev ganske velhavende mand og fik flere børn.
Pia Kjærsgaard skriver, at islændinge har mindreværdskomplekser overfor danskere, derfor har jeg lyst til at oplyse, at Guðmundur Andri Thorssons nedstammer fra danskeren Thor Jensen mfl. GAT's far er forfatteren Thor Vilhjálmsson, som modtog Nordisk Råds litteraturpris i 1988 med bogen Glødende mos. G. A. Thorssons mor stammer fra Nordisland. Hun arbejdede hos RUV, islandske fjernsyn og radio. Hendes far var købmand i Nordisland. Han solgte elartikler og var en rigtig hædersmand.
Således har Island og Danmark været forbundet i århundreder. Arne (Árni) Magnussen (Magnússon) var islænding. Niels Ryberg Finsens far var islænding, moderen dansk. Bertil Thorvaldsens far var islandsk præstesøn fra Nordisland og moren dansk. Olafur Eliasson er genetisk islænding vokset op i Danmark. Jeg er ikke sikker på, at islændinge lider af mindreværd. Det tror jeg heller ikke danskerne gør generelt.
Det var i øvrigt finere at hedde sen end son, dengang.
Rettelse
islandsk fjernsyn..
Who the cap fit, let them wear it.
Pia Kjærsgaard har intet format, det er tåkrummende læsning. Hun burde ikke deltage i sådan en debat. Hun er og bliver en rejekælling i sin argumentation. Ærgerligt med sådan en formand.
Runa skriver.
Kære Pia Kjærsgaard
Brugen af patronymer er ikke lovbefæstet eller obligatorisk i Island. Derfor ef dit udsagn ukorrekt. Børn kan få deres efternavn efter moderen, som de kan efter faderen. Børn hvis mor hedder Sigrún, ville så hedde Sigrúnardóttir og Sigrúnarson. Nogle anvender faderens navn, som efternavn, andre moderens. De fleste anvender stadigvæk faderens navn. I øvrigt er navnet Thor den danske udgave af Þór. Det hedder i Island, fordi Island er en selvstændig stat, selv om Island er en ø. Jeg går ikke meget op i det, det er der andre, der gør.
Vedrørende oversættelse af fremmedord, er der mange lande, der bruger metoden, så som Frankrig, Norge og Island mm. Norge lavede for så vidt et helt nyt sprog. Det kaldet de nynorsk.
Der er ingen tvivl om, at lande der bliver selvstændige, ønsker at bruge eget sprog. Det er en del af selvstædiggørelsen og ikke et mindreværd. Det er som at blive voksen og selvstændig.
Det er ingen tvivl om, at det islandske sprog var blevet fordansket efter århundreders "samliv".
Embedssproget var dansk. Derfor var der mange islændinge, der ønskede islandsk renset for fremmedord i kampen om selvstændiged for mange år siden.
Jeg vil anbefale fru Pia Kjærsgaard at slå den danske og sprogvirtuose Rasmus Christian Rask op. Han var med til at opbygge islandsk grammatik. Således var han en god ven af det islandske sprog, men han kunne mange andre sprog og rejste så langt som til Indien. Han minder mig om, at hvis man havde foragtet humaniora så meget dengang, som man gør i dag, ville han måske være blevet ingeniør, det islandske sprog til skade.
Det er ikke mærkeligt at ville holde sproget smukt og rent for fremmede gloser. Det er et ønske om identitet.
Haraldur Bernharðsson, Sprog i Norden, 2008,
I den islandske patronytradition vælger man
at bære sin fars eller sin mors fornavn som patronym, og langt de fleste bærer
deres fars navn. En af nydannelserne i den nugældende navnelov er at det ikke
længere er nødvendigt at vælge enten sin fars fornavn eller sin mors fornavn som
patronym; nu er det muligt at bære to patronymer og dermed begge forældres fornavn.
Hele artiklen kan ses her.https://tidsskrift.dk/sin/article/view/17067/14824
Patronym bruges altså om efternavn hvad enten det er efter mor eller far. Man vil også kunne læse at det er ikke helt nemt at komme til at hedde Jacques eller Mohamed i Island.
Runa skriver.
Jens Peter Hansen
En mand Þingeyjarsýsla vil gerne have lov til at hedde Sigrún. Det behandler sprognævnet i øjeblikket. Muhammed, Børge og Jacques har man lov til at hedde, som i Danmark.
Da jeg fik min datter (jeg er islænding) kunne min datter ikke få lov til at få efternavnet ..dottir/datter i Danmark. Hun bærer nu sin fars efternavn og dottirnavnet som mellemnavn. Hun kunne ikke få lov til at hedde .... datter eller dottir som et af to efternavn, dansk og islandsk.
Vi kæmpede med fru Byron (efternavn) i et dansk ministerium i flere måneder og fik ikke lov, selv om mange danske kvinder på kirkegården bærer datternavnet. Således bærer hun ..dottirnavnet som mellemnavn. Da vi var på kirkekontoret for at få dåbsattesten, skrev den søde danske ansatte hendes navn som dottir, som hun sagde, det der er skrevet her bliver ikke ændret. Så nu hedder hun ..dottir, som mellemnavn. Enklere var det ikke i Danmark.
Runa skriver.
Kim Houmøller.
Pia er ikke nogen prügelknabe. Pia kan bare godt lide at diskutere og det kan Guðmundur Andri Thorsson også. Der er en herlig tegning i Fréttablaðið i dag.
Ingen islændinge med forstand beskylder nulevende danskere eller Pia Kjærsgaard for Islands tidligere fattigdom og hårde liv, som i høj grad skyldtes Enevælden og tidligere tiders embedsmisbrug, samt landets ubarmhjertige klima og afsidesliggende placering.
Som information for dig og andre, er indbyggere af anden afstamning end islandsk 11,8% af indbyggertallet, 10% i Danmark. Husk, at Danmark har været i krig, derfor mange flygtninge.
At velhavende mennesker i Island satte landet over styr, kan godt ske igen, hvis ikke Altinget og des medlemmer er på vagt. Den almene islænding er ikke skyld i Islands økonomiske morads. Jeg troede, at Informations læsere var bedre informerede. Lars Løkkes underbuksesag skyldes ikke den almene danskers overforbrug.
Den danske navnelov er fra 2014. Og du må gerne kalde dig datter eller søn
Off topic!
Hvad menes med når nogle begynder deres indlæg med: "Runa skriver"
Hilsen Lars
@Lars Sell-B
Jeg formoder, det betyder, at en, der hedder Runa, skriver fra Søren Lystlunds profil, fordi vedkommende af en eller anden grund ikke har en egen.
@Anders Sørensen
Ok; tak :-))
Hvis der overhovedet befandt sig politikere med ryggrad i Folketinget, burde de forlade salen, hver gang Pia Kjærsgaard bestiger folketingstronen!
Det lugter af mindrevlrdkompleks, når fru Kjærsgaard igen, igen blamerer sig med selvforsvarsindlæg krydret med personangreb. Aldeles uværdigt og uacceptabelt i hendes position. At man ikke stille og roligt finder et passende otium til fruen er en gåde.