Pia Kjærsgaard: Det pubertære overlader jeg til Informations leder

Måske skulle en af Informations skarpsindige journalister prøve at undersøge, om interne magtkampe i islandsk politik kunne være en af årsagerne til det pinlige optrin? I stedet for fuldstændig uopfindsomt og forudsigeligt at gøre det til endnu en historie om Pia Kjærsgaard
Debat
27. juli 2018

Informations leder langer den 23. juli ud efter mig, fordi jeg har tilladt mig at kritisere visse islandske politikeres mangel på demokratisk forståelse i forbindelse med mit besøg i det islandske parlament, Altinget, den 18. juli.

Her skulle jeg tale i min egenskab af formand for Folketinget, og anledningen var 100-året for Islands uafhængighed.

Som jeg allerede har sagt flere gange, lagde jeg overhovedet ikke mærke til, at en lille håndfuld politikere fra Piratpartiet og et socialdemokratisk medlem af Altinget forlod salen. Det blev jeg først efterfølgende gjort opmærksom på, da medierne valgte at gøre en stor historie ud af det.

Og er det så ikke kun logisk, at jeg forholder mig til det? Skulle jeg bare trække på skuldrene?

At sagen er pinlig, blev bekræftet, da formanden for Altinget, Steingrimur Sigfússon, gav en uforbeholden undskyldning. Hvis lignende scener havde udspillet sig i Folketinget, måtte jeg gøre det samme.

Ja, det er mangel på demokratisk forståelse, at de islandske politikere fra Piratpartiet og en socialdemokrat er ude af stand til at skelne mellem selve politikeren og formanden for et parlament.

Ja, det er pubertært og barnligt, når man ønsker at ødelægge et arrangement i ens eget parlament og at sætte arrangørerne i et dårligt lys.

Informations leder mener ikke, at jeg reagerede som en »autoritet hævet over situationen«. Jeg skulle åbenbart sidde tavs som en voksfigur fra Madame Tussauds.

Det overrasker mig sådan set ikke, at Information vælger at gøre hele denne sag til et spørgsmål om min person. Men måske skulle lederen selv prøve at »hæve sig lidt over situationen« og spørge, om ikke det er en hån mod et parlament at udvise foragt for inviterede gæster – og om ikke situationen i virkeligheden er langt pinligere for Altinget end for mig?

Måske skulle en af Informations skarpsindige journalister prøve at undersøge, om interne magtkampe i islandsk politik kunne være en af årsagerne til det pinlige optrin? I stedet for fuldstændig uopfindsomt og forudsigeligt at gøre det til endnu en historie om Pia Kjærsgaard.

I øvrigt: Hvis jeg ikke havde forholdt mig til optrinnet, kunne Informations leder såmænd alligevel have fået en hel historie ud af det. Så havde jeg været »arrogant«, »ufølsom« eller ude af stand til at forholde mig til mine omgivelsers reaktioner.

Pia Kjærsgaard, MF, formand for Folketinget

Pia Kjærsgaard i Island

Fejden mellem DF-formanden for Folketinget og aktivistiske islandske politikere fortsætter. 

Det begyndte med, at en række islandske politikere udvandrede, da Pia Kjærsgaard skulle holde tale i anledningen af 100-året for Islands selvstændighed. Kjærsgaard sagde efterfølgende, at islændinge ikke opførte sig demokratisk – og så er vi i gang.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Katrine Damm

Oh, jeg har ventet i spændt forventning, på hvor længe fru Pia Kjærsgaard, den ærede formand for Folketinget kunne holde sine heste, før det blev for ubærligt ikke at komme af med sin fortørnethed over Rune Lykkebergs leder :-)

Laila Schmelling, Carsten Wienholtz, Steen K Petersen, Birthe Kruse, Nette Skov, Morten Wieth, Peter Andersen, Vibeke Hansen, Christel Dalgård , Ulla Søgaard, Kirsten Lindemark, Sonja Rosdahl, Kit Boye, Carsten Munk, Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, Torben K L Jensen, Ole Frank, Hans Larsen, Trond Meiring, Torben Skov og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Poul Anker Sørensen

uhh ha da da, uuhh ha ha da da.

Nette Skov, Kirsten Lindemark, Karsten Lundsby, Torben K L Jensen, Ole Frank, Torben Siersbæk, Peter Knap og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er pinligt for Folketinget.

Laila Schmelling, Carsten Wienholtz, Steen K Petersen, Birthe Kruse, Nette Skov, Peter Andersen, Jens Kofoed, Ole Frank, Ulla Søgaard, Jens J. Pedersen, Karsten Lundsby, Marianne Stockmarr, Torben Skov, Trond Meiring, Anders Reinholdt, Torben Siersbæk og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Jamen sødeste lille Pia. Jeg tror du er fornærmet.

Steen K Petersen, Nette Skov, Morten Wieth, Flemming Berger, Jens J. Pedersen, Karsten Lundsby, Kit Boye, Trond Meiring, Ole Frank og Torben Siersbæk anbefalede denne kommentar
Torben Siersbæk

Da jeg ikke er medlem af Folketinget behøver jeg ikke at tale til den "ærede formand" (eller måske endda "højt ærede..."), og det er jeg sandrligglad for!
Pia Kjærsgaard, du er godt nok nærtagende!
I din rolle, som du endda her holder op som skjold mod de helt rimelige betragtninger, informations leder fremførte, skal du repræsentere hele Danmark. Du har det højeste hverv i kongeriget, som man ikke kan fødes til.
Og så kommer du med sådan en omgang sur, fornærmet møg.
Jeg synes, at du skulle tænke rigtig godt efter, om du ville have reageret på samme måde, hvis f.eks. Mogens Lykketoft som formand for folketinget, var blevet mødt med udvandring af dine meningsfæller i det islandske parlament (hvis de overhovedet findes)!
Jeg har aldrig været nogen stor fan af Bertel Haarder, men hold da op, hvor er det ærgerligt, at Lars Løkke Rasmussen absolut skulle lave en rævekage, så han IKKE blev formand for folketinget, ALENE for at han kunne få dit tåkrummende pinlige parti med i sit parlamentariske grundlag.
Gå hjem og vær sur dér! Og kom så først ud igen, når du ikke er sur mere!

Laila Schmelling, Carsten Wienholtz, Kjeld Jensen, Jørgen Wassmann, Steen K Petersen, Nette Skov, Morten Wieth, Carsten Nørgaard, Lone Hansen, Peter Andersen, Vibeke Hansen, Christel Dalgård , Torben Bruhn Andersen, Henning Kjær, Ulla Søgaard, Kirsten Lindemark, Karsten Lundsby, Hanne Ribens, Marianne Stockmarr, Trond Meiring, Viggo Okholm og Magnus Rohde anbefalede denne kommentar
Johnny Werngreen

Nej, Pia Kjærsgaard, du er ikke pubertær, for pubertet er en overgang, en modningsproces, og håbet om forandring hos dig er længst svundet. Du er, ligesom dine partifæller og vælgere, simpelthen urespekterbar, og ikke engang som fejlanbragt folketingsforperson kan du opføre dig så anstændigt, at du demonstrerer respekt for posten. Som Georg Metz antyder i sin klumme i dag, plejer vi i dette land som formænd at have ordentlige mennesker, som er respekterbarer uanset partifave. Det er andres magtliderlighed, der holder dig på en post, som automatisk burde aftvinge respekt, men som du med din person har tømt for anstændighed.

Laila Schmelling, Allan Filtenborg, Kjeld Jensen, Jørgen Wassmann, Steen K Petersen, Birthe Kruse, Nette Skov, Marie Jensen, Morten Wieth, Søs Dalgaard Jensen, Peter Knap, Carsten Nørgaard, Johannes Lund, Lone Hansen, Peter Andersen, Christel Dalgård , Torben Bruhn Andersen, Michael Ryberg, Søren Jensen, Lene Bøgh Sørensen, Ulla Søgaard, Flemming Berger, Jens J. Pedersen, Kirsten Lindemark, Karsten Lundsby, Christel Gruner-Olesen, Hans Larsen, Hanne Ribens, Marianne Stockmarr, Bo Stefan Nielsen, Tino Rozzo, Torben Skov, Trond Meiring, Ole Frank og Torben Siersbæk anbefalede denne kommentar

Pia nævner flere gange at situationen er pinlig. Det virker enten pubertært eller elitært, som Rune skrev, der ikke vil have etiketten ødelagt. Come on de udvandrede...

John Rohde Jensen

Den gode Pia demonstrerer her på smukkeste vis, hvorfor hun ikke bliver respekteret.

Det var torskedumt af hende, at brokke sig over udvandringen i Island. Det kostede point på respektkontoen og nu gør hun det gudhjælpemig igen til alminde spot og latterliggørelse. Det fosser ud af kassen med respekt. Ikke fordi der var så meget i den kasse til, at starte med.

Pia har brugt hele sit voksne liv på, at skabe en kult der dyrker alt det dårlige, platte og ulækre i den danske kultur og især den danske folkesjæl. Her har hun konstant været krænket og fortørnet over alt muligt samtidigt med, at hun har været enestående grov og respektløs overfor store dele af befolkningen. Hykleriet vil ingen ende tage og det giver absolut ikke respekt.

Respektbanken burde inddrage hendes kort for der er helt klart overtræk på den konto.

Laila Schmelling, Carsten Wienholtz, Kjeld Chr. Krarup, Jørgen Wassmann, Steen K Petersen, Nette Skov, Marie Jensen, Morten Wieth, Klaus Lundahl Engelholt, Carsten Nørgaard, Lone Hansen, Torben Bruhn Andersen, Ole Frank, Torben Siersbæk, Søren Jensen, Kirsten Lindemark, Karsten Lundsby, Kit Boye, Mogens Holme, Marianne Stockmarr og Tino Rozzo anbefalede denne kommentar
Bo Stefan Nielsen

Det er meget godt altsammen, fru Kjærsgaard, du kommer imidlertid ikke til at løbe fra, at hvad du oplevede i Altinget forleden, var en reaktion — en protest — imod det, du står for politisk.

Thi på Island er man dejligt fri for det pinligt selvcensurerende danske politiker-konsensus, der tilsiger, at man ikke (længere) kalder Pia Kjærsgaard racist (selvom vi har rettens ord for, at det må vi godt). Og orker vi ærlig talt at indlede endnu af de her pseudo-diskussioner om hvad der er mest udemokratisk — racisme eller afvisning af samme?

De rejste sig og gik fra dig, lev du hellere med det, fru Kjærsgaard.

Laila Schmelling, Jørgen Wassmann, Nette Skov, Morten Wieth, Marie Jensen, Carsten Nørgaard, Johannes Lund, Lone Hansen, Trond Meiring, Christel Dalgård , Torben Bruhn Andersen, Ole Frank, Peter Knap, Kirsten Lindemark, Karsten Lundsby, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Hvor intet er har selv kejseren tabt sin ret

'To hvide liljer og en knækket søjle
Står vagt ved gravens buksbomklædte bed,
Der hviler Mogens Glistrup trygt bag mulde
I livet for han vild, nu har han fred.
Hun var så ærbar frøken efterligne
Endskønt hun kun var ud af ringe stand.
Men æren agtes sjældent blandt de fine
Så Pia Kjærsgaard fandt en anden mand.'
(Frit efter Sigfred Pedersen)

Trond Meiring, Vibeke Hansen, Bent Gregersen, Kirsten Lindemark, Karsten Lundsby og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben Knudsen

De fleste politikere i verden går i blåt, med lidt forskellige slips.
En uniform verden.
Folketingets Formand? afviger denne uniform og den uniforme opførsel.
Herligt.
De medlemmer af de Islandske parlament, der forlod dette, kan man kun ynke. For at kunne pisse det danske folketings formand i øjet, måtte de nødvendigvis være i salen og forlade denne istedet for at blive væk.

Trond Meiring, Christel Dalgård , Torben Lindegaard og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Peter Hansen

Nu skal man nogle gange lige se udover egen næsetip, Pia Kjærsgaard var ikke på Island som Pia Kjærsgaard, men som Danmarks/Folketingets repræsentant, så det er altså den repræsentation demonstranterne dermed uanset eget ønske, demonstrede i mod, og så synes jeg faktisk Fromandens ord om barnlig opførsel og detslige er på sin plads.

Jørn Andersen, Torben Lindegaard og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Ole Falstoft

Peter Hansen: Der er tale om en politisk manifestation. Den slags må selv en Pia Kjærsgaard finde sig i i et demokrati. De viste deres afsky for damen. Det er hverken barnligt eller uopdragen, men helt legitimt, uanset om man er enig med dem eller ej

Laila Schmelling, Carsten Wienholtz, Jørgen Wassmann, Steen K Petersen, Birthe Kruse, Nette Skov, Morten Wieth, Dorte Sørensen, Carsten Nørgaard, Trond Meiring, Peter Andersen, Torben Bruhn Andersen, Ole Frank, Anders Reinholdt, Ulla Søgaard, Flemming Berger, Kirsten Lindemark, Karsten Lundsby, Jesper Sano Højdal, Christel Gruner-Olesen og Kit Boye anbefalede denne kommentar

Det er pinligt, ikke for Folketingets formand, men for Information, at man ikke er i stand til en nøgtern analyse af, hvad "sagen" drejede sig om. Pubertær journalistik, eller ideologisk.

Svend Jespersen

Ak ja, som Den Korte Avis har sine trofaste og ureflekterende læsere, således har Information sine. Fornemmer nogen en snert af identitetspolitik og selvforherligelse?

Dorte Sørensen

Bemærkning til - "Som jeg allerede har sagt flere gange, lagde jeg overhovedet ikke mærke til, at en lille håndfuld politikere fra Piratpartiet og et socialdemokratisk medlem af Altinget forlod salen. Det blev jeg først efterfølgende gjort opmærksom på, da medierne valgte at gøre en stor historie ud af det"

Jamen dog - nu er det pludselig mediernes skyld. Skal Folketingets formand ikke være neutral og hævet over at blande sig i alt muligt og have holdninger til alt muligt?
Formanden SKAL repræsenter hele Folketinget og sørge for at alt går demokratisk og retfærdigt til. Hvorfor kunne Pia Kjærsgaard, som Folketingets formand ikke bare svare diplomatisk og sige som det var, at det havde jeg ikke bemærket og i øvrigt har folk ytringsfrihed osv.

Morten Wieth, Lone Hansen, Torben Bruhn Andersen, Christel Dalgård , Torben Siersbæk, Trond Meiring, Kirsten Lindemark og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Jørgen Lejf Hansen

Nu er det jo ikke første gang Fru Kjærsgaard er mødt med protester, når hun begiver sig ud fra Kristiansborg tykke mure.
Men det må da give stof til omtanke, når hun som vores folketings formand bliver mødt med protester, i et nordisk land.
Ja tankerne er fri, men Kristian Thulesen Dahl drømmer jo om en ministerbil ved næste valg, det bliver forhåbenligt ikke som minister for nordisk samarbejde.

Ole Frank, Trond Meiring og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Thomas Frisendal

Problemet med DF og ikke mindst PK er, at de har taget denne stolte holdning, som rigtig mange danskere synes om, og som ikke er helt forkert:

Öppna landskap

Text & Musik : Ulf Lundell

Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo,
några månader om året, så att själen kan få ro.
Jag trivs bäst i öppna landskap, där vindarna får fart.
Där lärkorna slår högt i skyn, och sjunger underbart.
Där bränner jag mitt brännvin själv, och kryddar med Johannesört,
och dricker det med välbehag, till sill och hembakt vört.
Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo.

Jag trivs bäst i fred och frihet, för både kropp och själ,
ingen kommer in i min närhet, som stänger in och stjäl.
Jag trivs bäst när dagen bräcker, d'r fälten fylls av ljus,
när tuppar gal på avstånd, när det är långt till närmsta hus.
Men ändå så pass nära, att en tyst och stilla natt,
när man sitter under stjärnorna, kan höra festens skratt.
Jag trivs bäst i fred och frihet, för både kropp och själ.

Jag trivs bäst när havet svallar, och måsarna ger skri,
när stranden fylls med snäckskal, med havsmusik uti.
När det klara och det enkla, får råda som det vill,
när ja, är ja, och nej, är nej, och tvivlet tiger still.
Då binder jag en krans av löv, och lägger den runt närmaste sten,
där runor ristats för vår skull, nån gång för länge sen.
Jag trivs bäst när havet svallar, och måsarna ger skri.

Og så har de lavet den om til navlepilleri, fremmedfjendskhed og nationalisme. For det er der, stemmerne ligger.

Karsten Lundsby, Trond Meiring, Flemming Berger og Jens J. Pedersen anbefalede denne kommentar
Jens J. Pedersen

Tomme tønder buldrer mest.
Pias tekst er jo netop som hun er, usammenhængende og fuld af små udbrud.
Hun er ude af stand til at foretage selvkritik. Ureflekteret.

Hun er en skændsel for Folketinget.

Laila Schmelling, Carsten Wienholtz, Nette Skov, Morten Wieth, Birger Hagen, Tino Rozzo, Carsten Nørgaard, Karsten Lundsby, Johannes Lund, Hanne Ribens, Christel Dalgård , Torben Siersbæk og Simon Dyrset Holse anbefalede denne kommentar

Fordomme vender ofte den tunge ende indad

Karsten Lundsby, Trond Meiring og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Det er utroligt, som mange af Jer har travlt med at gennemhegle Folketingets Formand Pia Kjærsgaard (DF). Jeg abonnerer ikke på Fru Kjærsgaards verdensopfattelse, men Pia har ret og ytringsfrihed til at fare i blækhuset over Informations forargelse over Altings episoden.

Jeg synes faktisk, at Pia Kjærsgaard har tacklet sin rolle som Folketingets formand fint. Hendes person har skabt respekt om, at der skal være stilhed i Folketingssalen, når medlemmerne forhandler beslutningsforslag. Hun har mig bekendt behandlet alle partier lige og med værdighed.

Jeg kan ikke deltage i denne offentlige forargelse over Pia Kjærsgaards gøren og laden. Lad os bruge tiden på de politiske drøftelser i stedet for at drive heksejagt på vores formand for Folketinget.

Anne Eriksen, Jørn Andersen, Randi Christiansen, Knud Daugaard og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
Simon Dyrset Holse

Pia Kjærsgaard har ligesom alle andre medlemmer af hendes parti nogle særprægede holdninger til mennesker af anden holdning og hudfarve. Dem har hun som menneske og som parlamentsmedlem i Danmark. Hvad hun ikke helt har styr på er at hun har en af de 4 højeste embeder i den demokratiske stat Danmark, nemlig formandsskabet for folketinget. Derfor burde hun lade sig for god til at deltage i en debat der kæder hendes holdninger sammen med hendes embede. Men ak, sit embede har hun åbenbart ikke forstået og det er ikke lykkedes hendes hjælpende hænder at forklare hende det. Istedet deltager hun velvilligt i hundeslagsmål der sætter hendes håndtering af sit embede i dårligt lys. Måske er hun så ikke værdig til dette embede når alt kommer til alt . . .

Laila Schmelling, Carsten Wienholtz, Birthe Kruse, Morten Wieth, Jesper Sano Højdal, Birger Hagen, Carsten Nørgaard, Karsten Lundsby, Herdis Weins, Christel Dalgård , Torben Siersbæk, Lars Bo Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Torben Siersbæk

@Kim Folke Knudsen.
Folketingets forretningsorden kræver, at medlemmerne opfører sig ordentligt under møderne i salen.
Det har den altid gjort.
Folketingets formand - herunder de øvrige medlemmer, der udfylder rollen i møderne i salen - har altid håndhævet forretningsordenens formkrav.
I denne sammenhæng er PK hverken bedre eller ringere end sine forgængere i de seneste snart 170 år!
HUN har ikke - som formand - skabt nogensomhelst forandring i folketingets møder.
Hun har stadig kun posten som resultatet af Lars Løkkes rævekage!

Laila Schmelling, Carsten Nørgaard, Karsten Lundsby, Torben Bruhn Andersen og Jens Kofoed anbefalede denne kommentar
Søren Jensen

Jeg boede på Nørrebro, en spytklat fra Folketspark, dengang for mange år siden, da Pia Kjærsgaard stille sig op midt i den sorte firkant, i "Lille Somalia", for at fortælle radioen, hvad der var galt med de mennesker som boede der. Det gik over al forventning. Pia følte sig, med pressen som vidne, bestemt ikke velkommen. De lokale indfandt sig som var de bestilt. Hun flygtede i taxa, men var lige inden heldig at en autonom tildelte hende slag el. spark og der var vist også noget vand og tomater. Mediestuntet sluttede med at hun, istedet for at køre hjem, forskansede sig i UniBank på Nørrebrogade og ventede på at resten af pressen og et tilstrækkeligt stort politiopbud ankom for at redde hende ud. Det var rigtig synd for Pia dengang.
I dagens læserbrev, kan vi læse at det åbenbart stadig er synd for Pia.
Skal vi være helt ærlige, så har det vel egentlig altid været synd for Pia.
Selvom Pia hellere gør andre ondt end at have ondt af andre, så kan man vel ikke rigtig andet end have ondt af hende.
Hun har så meget, men bliver aldrig mæt, ikke engang af dage. Det hul hun har inden i kan ikke fyldes. Et kort øjeblik, virkede det som om at formandsposten for folketinget var et tilstrækkeligt stort plaster, men det er stadig synd for Pia og den er stadig gal med alle andre og det er stadig de andres skyld.

Laila Schmelling, Carsten Wienholtz, Steen K Petersen, Birthe Kruse, Nette Skov, Hans Larsen, Tino Rozzo, Carsten Nørgaard, Karsten Lundsby, Herdis Weins, Trond Meiring, Torben Bruhn Andersen og Christel Dalgård anbefalede denne kommentar
Jens J. Pedersen

@ Kim Folke Knudsen
Ja, Pia Kjærsgaard har jf. "§ 77 Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres." Men hun har ikke ytringsfrihed, der er noget helt andet og meget fejlfortolket.
Men Pia Kjærsgaard har som formand for Folketinget pligt til at opføre sig anstændigt og ikke være partipolitisk. Hun fortsætter med at være "formand for DF" i sine skriverier, hun har ikke format til at sætte sig ind som professionel. Pia Kjærsgaard deltager altid i alting med sin egen person og sin egen politik, hvilket er imod intentionen med Folketingets formand.
Konklusionen er, at hun ikke magter den opgave, hun har sagt ja til!

Laila Schmelling, Carsten Wienholtz, Steen K Petersen, Nette Skov, Bent Gregersen, Birger Hagen, Tino Rozzo, Carsten Nørgaard, Karsten Lundsby, Lone Hansen, Torben Bruhn Andersen og Christel Dalgård anbefalede denne kommentar
Lars-Bo Abdullah Jensen

Hej Pia

Jeg forstår din skuffelse over at folk ikke kan se ud over din person, og i stedet se den position du repræsentere. Jeg forstår din skuffelse over at du ikke opfangede udvandringen fra altinget, hvor du talte, selv om jeg må erkende, at skuffelsen vel nærmere må rettes mod dig selv, da dit jo i det danske folketing, netop er at skulle være opmærksom på hvad der foregår i salen, og kunne rette dem ind som ikke optræder med fornøden respekt overfor de folkevalgte og salens betydning. Jeg forstår din skuffelse over at blive afkrævet reaktion fra pressen, på en episode du ifølge dig selv ikke opfattede, og jeg forstår din skuffelse over at blive sammenligned med et puberitetsbarn, din fremskredne alder taget i betraktning.

Dog må jeg erkende, at jeg lige som de gjorde på tinget, ville kunne finde på at udvandre fra en tale afholdt af dig, ikke fordi jeg på forhånd kan gætte hvad din tale indeholder, men fordi jeg føler mig fri nok, til at vælge hvem jeg vil lade optage min tid, og du har igennem så mange år, ikke bidraget med noget jeg ville spilde min tid på. Det må vel være folks eget valg, hvad de vil bruge deres tid på, det bør du vel respektere, hvis de heller vil benytte tiden til noget for dem vigtigere, som at demostrere deres modvilje mod visse personer, og de meninger vedkommende har banner ført i gennem mange år.
At du påpeger du repræsentere det danske folketing, qua din position, ændre jo ikke en dødel på at du igennem rigtig mange år, har repræsenteret en holdning til bestemte grupper af flygtninge og indvandere.
Skulle Jønke skrive en fagbog om reperation af HD, ændre det jo ikke på at Jønke trods alt er Jønke, en dømt morder, og jeg ville finde alternativer såfremt jeg skulle købe en bog om reperation af HD.
Du er medstifter af DF, mangeårig leder af samme, og selv om du nu har fået en fin tittel, er du stadig kvinden der ledede DF, og det ganske godt, men jeg vil til enhver tid fravælge at skulle lytte mere til dig, det har jeg gennem medierne været tvunget til i alt for lang tid, ifølge min egen personlige mening.
Ytringsfriheden som du selv har besunget så højt, gælder vel også retten til at fravælge. Ellers er den ikke meget værd.

Laila Schmelling, Lars Bo Jensen, Hans Larsen, Tino Rozzo, Karsten Lundsby og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

"Og er det så ikke kun logisk, at jeg forholder mig til det? Skulle jeg bare trække på skuldrene?"
Jo og nej; man kan forholde sig til en sag, ved at trække på skuldrene - især da, hvis man anser de pågældendes opførsel for pubertær.
Men, den kunne ikke blive stor nok, sagen.

Birger Hagen, Karsten Lundsby og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Ingen er forpligtet ud over sin evne

Hendes excellence fru Pia Kjærsgaard er åbenbart ikke nået længere i 'Grønspættebogebogen for Parlamentarikere' end til kapitlet 'Det man siger er man selv" :-)

Birger Hagen, Karsten Lundsby, Jens Thaarup Nyberg, Katrine Damm og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Så nu er det også galt når udlændinge udvandre? :)

Undskyld joken. men kunne ikke holde tanken for mig selv. :)

Laila Schmelling, Carsten Wienholtz, Lars Bo Jensen, Nette Skov, Karsten Lundsby og Lone Hansen anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

"I øvrigt: Hvis jeg ikke havde forholdt mig til optrinnet, kunne Informations leder såmænd alligevel have fået en hel historie ud af det. Så havde jeg været »arrogant«, »ufølsom« eller ude af stand til at forholde mig til mine omgivelsers reaktioner."
Jamen, forstår konen ikke dansk: hvis hun ikke havde forholdt sig til optrinnet, kunne hun heller ikke have forholdt sig »arrogant«, »ufølsom« eller ude af stand til at forholde sig til sine omgivelsers reaktioner - det er vel kun om de i psykosens magt man siger, er ude af stand til at forholde sig til noget.

Randi Christiansen

Hvor kan man orientere sig om fru kjærsgårds faktiske opførsel?

Herdis Weins

Leo Nygaard -
tidligere har man som regel valgt almindeligt bredt respekterede politikere som formænd - nogen der havde tjent der sporer i Folketinget gennem mange år OG aldrig i nævneværdig grad havde været politisk konfronterende.
Pia Kjærsgaard har gjort det til sin personlige dyd at rage uklar med folk, at dele befolkningen op i "dem" og "os". Hun fik posten som resultat af en uværdig studehandel og har selv om jeg faktisk tror, hun er en god formand i det daglige hjemme på borgen, så står hendes mange ytringer gennem årene simpelthen i vejen for, at hun kan siges at skulle repræsentere folketinget (og Danmark) neutralt. Egentligt skulle Bertel Haarder have været valgt, men tabte i studehandlen. Guderne skal vide, Haarder også på mange måder er en "værdikriger", men med respekt for anderledes tænkende.

Laila Schmelling, Carsten Wienholtz, Lars Bo Jensen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Carsten Nørgaard

Altingets formand skulle ikke have undskyldt. De deler deres mening. Det må de godt. Der er intet at unskylde for. De var ikke barnlige. Pia Kjærsgaards kommentar her var barnlig. Men vi kender hende jo.

Som en anden læser skrev for nylig: "Pia Kjærsgård forstår ikke så meget".
Hun er jo bare stadigvæk en lille, mopset hjemmehjælper, som er ude af stand til at se ud over sin egen næsetip.
Derfor er det tvingende nødvendigt, at vi ikke giver hende lov til at repræsentere DK i større sammenhænge.

Jens Thaarup Nyberg, Carsten Wienholtz, Nette Skov og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Peter Hansen

@Ole Falstoft

Du er helt forblindet, det eneste en "manifestation" af den karakter gavner, eller promovere, hvem tror du det er?

Manifestationen er dybt forældet, og har ingen effekt på noget som helst, andet end at, det stiller egen lidenhed og smålighed til skue, og det gavner vel ingen lilleputstat, som gerne vil se sig selv som moden og på ligefod med andre.

odd bjertnes

Skulle jeg bare trække på skuldrene?
Nu du spørger : ... ja !

Jens J. Pedersen

Leo Nygaard
Det er ikke en heksejagt, det er en konstatering af, at mindst 80% af Danmarks befolkning ikke ønsker, at Pia er repræsentant for Danmark.

Carsten Wienholtz, Anders Reinholdt og Nette Skov anbefalede denne kommentar
Herdis Weins

Leo Nygaard -
når du mener, min kommentar er en slags heksejagt, udvander du begrebet til meningsløshed.

Pia Kjærsgaard var leder af et parti, som fastholdt fokus mod et accelerende problem i en tid, hvor alle andre partier opførte sig, som om DF var en samling hestetyve i Kansas i det forrige årtusinde. Burn the witch, burn the witch.

I dag har mange erkendt, vi var inde i en udvikling med retning mod en afvikling af den velfærd, mange af os er vokset op i, og som vi tog for givet. Et tal er nævnt, 30 milliarder årligt. Hvor langt er vi i stand til at inddrive skattebetalinger til underhold for fjerne naboer og samtidig bevare arbejdspladser her i landet, så de næste generationer ikke starter ud med for stort et handikap i forhold til os ? Danske skatteydere kan ikke finansiere velfærd til klodens ringere stillede uden begrænsning. Selv de radikale erkendte, at antallet har en betydning, hvilket jeg tog hatten af for, hvis de agerede derefter..

De sidste år har DF været en del af et flertal, som har arbejdet hen mod at gøre det mindre lukrativt (fremmedfjendsk) at flytte teltpælene til Danmark.

Symbolpolitik, ja, men vi har skrevet under på en håndfæstning, som fastslår, at vi mennesker har samme rettigheder, sort eller hvid, araber eller afrikaner, muslim eller kristen. Vi kan derfor kun begrænse antallet af statistisk valideret, vanskeligt integrerbare imigranter med - symbolpolitik, og den virker.

Mange ønsker ikke at tage del i ansvaret, og det kommer til udtryk i den sprogbrug omkring Pia Kjærsgaard, vi ser her i kommentariet, og den er udpræget primitiv på alle niveauer.

Vi kunne godt tage mange flere ind i landet med den sikkerhed, at regningen går videre til næste generation og næste...

Nu tog Pia så ikke på tur som leder af DF, men som formand for det danske folketing. Shame on you.

Kim Folke Knudsen

Kære Kommentatorer heunder Torben Siersbæk med flere

Jamen jeg forlanger ikke af Formand Pia Kjærsgaard, at hun skal lave en hel masse ting om i Folketinget. Jeg konstaterer, at hun har været god til at sørge for, at forretningsordenen blev fulgt.

Herunder at ordførere på Folketingets talerstol kunne aflevere deres indlæg i en forsamling, som lyttede på dem.

Pia Kjærsgaard er valgt på et folkeligt mandat. +21,1% af Danmarks vælgere afgav deres stemme i Juni måned 2015 på DF. Det er et aktivt valg af det danske folk. DF blev det største parti i blå blok og Danmarks næststørste parti lige efter Socialdemokratiet ??

Derfor forstår jeg ikke ophidselsen over, at hun som en meget erfaren dansk politiker og som repræsentant for Danmarks næststørste parti vælges som Formand for Folketinget.

Jeg kan kun ønske hende tillykke med denne post. Jeg ser ikke store sager, hvor hun på nogen måder har forvaltet denne formandspost skævt. Der er et præsidium til at gribe ind, hvis en Formand skulle finde på at omgå reglerne.

Tag Pia for det hun er en åben og skarp debattør. Det er Pias personlighed. Det er det hun er valgt på med så mange danske stemmer. Det kan give modspil, som vi nu ser oppe fra Altinget i Island.

Jeg foretrækker faktisk ukomplicerede Politikere som Pia Kjærsgaard (DF), for du er ikke i 10 sekunder i tvivl om, hvad hun står for. Det er ikke det samme, som at jeg deler hendes holdninger, for det gør jeg ikke. Men jeg anerkender, at der må stå en vis respekt om en ihærdig kvinde, der har banet vejen for partiet Dansk Folkeparti, der oprindeligt blev anset som en døgnflue, men som nu er landets mest betydningsfulde og indflydelsesrige parti.

Hvis I er så vrede over vor Formand for Folketinget Pia Kjærsgaard DF. så må i gøre noget ved det kommende Folketingsvalg i stedet for at kaste Jer over alle mulige detaljer over hendes gøren og laden.

Et demokrati er at bevare overskuddet og respekten for din politiske modstander og tage den rette politiske debat med personen fremfor at kaste sig ud i et ørkesløst og destruktivt karaktermord.

Kjeld Chr. Krarup

Kim Folke Knudsen. En politiker, hvis karriere er bygget på fordomme til fremmede med en bestemt religion kombineret med angst for alt, hvad hun ikke kan genkende fra barndomshjemmet, kan man ikke have respekt for. At hun blev valgt som formand for folketinget er ikke mindre end en skandale.

Jens Thaarup Nyberg og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Anne Eriksen

Flere mandlige repræsentanter i regeringen kvajer sig med stor succes - det afføder dog aldrig længerevarende, hånlige bemærkninger. Noget siger mig, at der er forskel på folk...

Kim Folke Knudsen

Kære Kjeld Chr. Krarup 17:11

Jeg deler ikke Fru Kjærsgaards syn på Islam og indvandring fra lande, hvor Islam er en væsentlig del af kulturen. Men Pia Kjærsgaard har min fulde velsignelse via ytringsfriheden og demokratiet til at fremføre hendes politiske standpunkter. Der er som sagt en vis klangbund i Danmark for hendes meninger, ellers havde DF ikke over 20% af stemmerne.

Nu er Pia Kjærsgaard valgt i rollen som Danmarks Formand for Folketinget: Hun skulle tale til det Islandske Alting. Her respekterer jeg igen, at der kan være islændinge, som får hendes budskab lidt galt i halsen. Men jeg undrer mig lidt, er det nok til at rejse sig og forlade salen i protest ?. Var hendes meninger og udtryk så kontroversielle ? Ville det ikke have været bedre at vise hende respekt og lade hende tale i fred og så bagefter gå i rette med hendes tale, hvis der var grundlag for det.

Jeg har meget svært ved at se, at Pia Kjærsgaard fortjente den udvandring fra Altinget, som er sket midt i talen. Hvis demokratiet skal fungere, så må vi kunne tåle at høre vores opponenters mening og ikke bare gå i forargethed og vrede. På det punkt er jeg faktisk enig med Pia Kjærsgaards benyttelse af ordet pli.

Jens Thaarup Nyberg

Iflg Infs leder:
"Pia Kjærsgaard reagerede ikke som en autoritet hævet over situationen. Hun sagde ikke, at de ( de Islandske politikere. JTN ) naturligvis havde ret til deres holdninger, og at det ikke tilkom hende som dansker at diktere, hvad man måtte tænke og sige i Island.
Hun svarede derimod rasende, at de ikke opførte sig demokratisk. ... "
Og det har hun lov til, men vinder ikke megen respekt.