Læserbrev

Post Nords afvikling

De hæderkronede danske institutioner som post- og togvæsen forsvinder eller privatiseres til gavn for internationale kapitalfonde, men politikerne diskuterer det ikke
6. juli 2018

Det er såre enkelt at få omdirigeret sin Information til en ny adresse. Det er det, fordi avisens udbringning ikke afhænger af Post Nord, som er i fuld gang med at afvikle enhver form for service for sine privatkunder.

Seneste forringelse vedrører netop midlertidig flytning. Sidste år var det stadig muligt at få omdirigeret sin post til sin ferieadresse, såfremt man i god tid via nettet anmodede Post Nord om denne service. Nu er det slut. I stedet opfordres man til at henvende sig til alle de personer og instanser, som man forventer at få post fra, og meddele dem sin midlertidige postadresse.

Min postkasse bliver tit fyldt op, både af ønsket post, men også tre dage om ugen af uvedkommende reklamer, som husstanden ellers har frabedt sig via nej tak-skiltning, som der stadig er et krav om at rekvirere hos Post Nord. Men nu kan Post Nord ikke længere holdes ansvarlig for drukningen af postkasser med reklamer, da Post Nord har afhændet denne ’service’ til en privat distributør, som skider stort i borgernes ønsker om et liv uden reklamer.

Jeg er spændt på, hvordan Post Nord og reklamedistributøren vil løse den problematik, der opstår, når postkassen om et par uger er fyldt helt op til randen – smide posten på fortovet eller hvad?

Det store politiske problem er, at Post Nords gradvise afvikling ikke er blevet diskuteret offentligt. Posthusene er stort set blevet afviklet, postkasser kan man køre det halve København rundt efter, generaldirektøren er svensker og kommer stort set ikke til landet, og den blå farve er gradvist ved at fortrænge den røde.

Skredet i Post Danmarks økonomi skete ved opgivelsen af monopolet på pakkeomdeling, som nu vokser katastrofalt i takt med e-handelen. Og hver leveret pakke med hver sin distributør har store konsekvenser for trængsel, partikelforurening og klimaet.

De hæderkronede danske institutioner som post- og togvæsen forsvinder eller privatiseres til gavn for internationale kapitalfonde, men politikerne diskuterer det ikke.

Kjeld A. Larsen er formand for Rådet for Bæredygtig Trafik.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Henrik Günther
  • Eva Schwanenflügel
  • Hans Larsen
  • Christian Mondrup
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Lise Lotte Rahbek
Henrik Günther, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Christian Mondrup, Bjarne Bisgaard Jensen, Maj-Britt Kent Hansen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu